تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۹۹۳۰۵

پاسخ روحانی درباره احتمال رد صلاحیتش

(روزنامه آرمان – 1395/10/29 – شماره 3235 – صفحه 2)

‌نشست خبری دیروز رئیس‌جمهور با محور دستاوردهای برجام برگزار شد اما تمام ماجرا پاسخ دکتر حسن روحانی به سوالات خبرنگاران درباره برجام نبود بلکه بخشی از آن به کنایه‌ها و پیشگویی‌هایی مربوط بود که رئیس‌جمهور درسخنان خود بدان اشاره داشت مثلا دکتر روحانی در بخشی از این نشست در پاسخ به سوالی درباره تمدید تحریم‌ها از سوی آمریکا گفت: ایسا تحریم جدیدی نیست و اجرا هم نشده بلکه تمدید تحریم‌های سابق است. البته به نظر ما همین تمدید تحریم هم نقض برجام است. اگر این تمدید اجرایی می‌شد ما برخورد جدی می‌کردیم. یک جمله‌ای در ۱۶آذر گفتم که صدا و سیما وقتی می‌خواهد خلاصه کند زیادی خلاصه می‌کند، آن وقت جمله ناقص در می‌آید من گفتم اگر آمریکایی‌ها تمدید ایسا را بلااثر نکنند این نقض فاحش برجام است، صدا و سیما می‌خواهد خلاصه کند تا وقت بینندگان تلف نشود.

(خنده) یا در بخش دیگری رئیس‌جمهور گفت: برخی‌ها می‌گویند خرید هواپیما برای مردم چه خاصیتی دارد؟ باید گفت خرید هواپیما از راننده تاکسی گرفته تا صنعت هوایی برای مردم خاصیت دارد. او یاد آور شد: مردم ما پول‌های خود را به شرکت‌های خارجی هوایی در کشورهای همسایه می‌دهند و سالانه ما بین ۴میلیارد تا ۵ میلیارد سرمایه را برای استفاده از صنعت هوایی کشورهای همسایه از کشور خارج می‌کنیم که می‌توان با نوسازی ناوگان هوایی این سرمایه را در کشور نگه داریم. رئیس‌جمهور تصریح کرد: «انگار عده‌ای دوست دارند که مردم سوار بر هواپیماهایی کهنه شوند. اگر شما دوست دارید بروید سوار هواپیماهای کهنه شوید.» کنایه دیگر روحانی بعد بین‌المللی داشت که رئیس‌جمهور گفت:« برجام این نیست که کسی جایی انتخاب شود بگوید من خوشم نمی‌آید. رئیس‌جمهور منتخب آمریکا نمی‌تواند خوشش نیاید. رئیس‌جمهور اضافه کرد: قرآن می‌گوید 
ای بسا از چیزی خوشت نمی‌آید درحالی‌که به نفع شماست. رئیس‌جمهور جدید آمریکا نمی‌داند که برجام به نفعش است، برجام برد برد است.» دیروز نهاوندیان، نوبخت، بانک، وزرای اقتصاد، ارتباطات، بهداشت، ارشاد، اقتصاد، امور خارجه و معاونان او از جمله عراقچی و تخت‌روانچی حضور داشتند.

مشخص بود که دل روحانی برای آیت‌ا... هاشمی تنگ شده است چرا که گویی هر آنچه درباره ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گفت، پایانی برای خود متصور نبود. به هر حال آنها عهدی برای عبور کشور از مشکلاتی بسته بودند که جز با کلید اعتدال میسر نمی‌شد. روحانی درروز سه شنبه همانند همیشه چهره بدون رتوش و سانسور خود را به نمایش گذاشت و هر کجا که لازم بود از بیان ریشه برخی مشکلات که نیمه دوم سال ۸۰ بود امتناع نکرد. روحانی دیروز به شکل صریح به نکوهش رفتار آنانی پرداخت که ثمرات برجام را می‌بینند اما برای نشان دادن مخالفات با دولت خود را به ندیدن می‌زنند و به قول روحانی چشمانشان ضعیف است و یا اینکه دوست دارند با هواپیماهای قدیمی مسافرت کنند! دیروز البته رسانه‌های اصلاح‌طلب هم گلایه داشتند چرا که آنها هم و غم خود را در یاری رساندن به دولت تعریف کرده و در این مسیر هزینه‌هایی هم دادند اما روز گذشته فرصت طرح سوالاتشان از رئیس‌جمهور را نیافتند.

نکته قابل تامل آنجاست که انتقادات زیادی از سوی دولتمردان به صداوسیما وارد می‌شود اما دیروز رسانه‌ملی در میان یازده رسانه شرکت کننده توانست دوبار تریبون را برای پرسش از رئیس‌جمهور به خود اختصاص دهدکه ایرادی هم ندارد. اما زمان پاسخ به سوالات محدود بود و برنامه‌ریزان ظاهراتوجه نداشتند دعوت از این حجم بالای رسانه به نشست خبری برای سوال از ایشان، تناسبی با زمان در نظر گرفته شده برای این مراسم ندارد. رئیس‌جمهور ساعت ۱۶ وارد سالن برگزاری نشست خبری شد و ساعت مراسم شد ۱۷ و ۳۰ دقیقه پایان مراسم اعلام شد. از سویی از اظهارات رئیس‌جمهور هم مشخص بود تیم اطلاع رسانی آن تحرک و چالاکی لازم را ندارد، چرا که اگر این‌گونه نبود رئیس‌جمهور در بخش دستاوردهای برجام چنین عنوان نمی‌کرد که وزرا برای مردم توضیح دهید پس از برجام چه مشکلاتی حل شد!

آنچه آیت‌الله هاشمی آموزش داد

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی دیروز با اشاره به خدمات شایان توجه آیت‌ا... هاشمی نسبت به انقلاب، نظام و کشور اظهار کرد: آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی با صبر، متانت، بیان آرام در مسائل مهم سیاسی، روش اعتدالی، عقلانیت، خرد، حوصله و سعه صدرشان و همچنین سکوتشان در هر جا که برای نظام لازم دیدند به ما نشان دادند که بهترین روش برای اداره کشور و تعامل با افکار مختلف کدام است. رئیس‌جمهور ضمن تشکر از مردم قدرشناس، فهیم و زمان شناس ایران برای حضور در مراسم وداع با پیکر آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی افزود: مردم با حضور و اشک و آه و حرکت پرشورشان در مراسم تشییع، بدرقه و ترحیم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی نشان دادند که قدرشناس بزرگان و خادمان تاثیرگذار برای کشور و استقرار نظام و همچنین توسعه آبادانی کشور هستند. روحانی با بیان اینکه امروز آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در میان ما نیست و ما نمی‌توانیم مستقیم از افکار آن مرد بزرگ برای آینده مان بهره بگیریم، تصریح کرد: شیوه راه و روش و نصایح او و هر آنچه از نوشته و آثار صوتی برایمان به یادگار گذاشته‌اند و باید مورد بهره برداری قرار دهیم این است که راه اعتدال، خرد، صبر و حوصله را برای حل معضلات کشور در پیش بگیریم.

وی ضمن تشکر دوباره از حضور مردم در مراسم‌های بدرقه آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی افزود: از همه فعالان سیاسی نیز خواهش می‌کنم که این فضا را ادامه دهند نه فقط برای امسال بلکه برای سال‌های پیش رو نیز همین شیوه را برای آرمان‌های کشور ادامه دهند. رئیس‌جمهور تاکید کرد: مهم‌تر از همه چیز آن است که در یک فضای آرام و اعتدالی فرمان الهی و دستورات خداوند و اخلاق زیر پا گذاشته نمی‌شود. پس نکند به خاطر برخی مسائل فردی، گروهی و جناحی بخواهیم راستی و درستی و اخلاق حسنه را به دست فراموشی بسپاریم. رئیس‌جمهور به مذاکرات هسته‌ای و برجام اشاره کرد و یادآور شد: موفقیت ما در برجام متعلق به دولت یازدهم یا شخص خاصی نیست، بلکه ازآن ملت بزرگ ایران، رهبری مقتدر کشور، شهیدان و شهدای هسته‌ای و دیگر فداکاران است و تعلق به استقامت یک ملت دارد و یک دستاورد بزرگ ملی است. روحانی همچنین تصریح کرد: کسی فکر نکند به خاطر انتخابات سال آینده باید نسبت به برجام بیش از حد سخن بگوید یا کمتر از حد لازم حرفی بزند. برای ما از برجام مهم‌تر حق و موفقیت یک ملت است.

ما در برجام در اخلاق پیروز شدیم. در برجام به اثبات رساندیم که نظام ایران راستگوست و آنها که علیه نظام ما به ناروا سخن گفتند در تاریخ جهان و پیشگاه اخلاق باید سرافکنده باشند. رئیس‌جمهور در پاسخ به این سئوال که یک سال پیش قبل از امضای برجام فرمودید هیچ سندی را اجرا نمی‌کنیم جز آنکه همه تحریم‌ها برداشته شود درصورتی که نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه تحریم‌های ایسا اعمال شد، چرا این طور شد؟ گفت: مقصود ما تحریم‌های هسته‌ای است. آن یک سیر دیگری دارد. تحریم‌های هسته‌ای با اجرایی‌شدن برجام در بخش‌های دولتی تقریبا اجرا شد. در بخش نفت و گاز چیزی به نام تحریم نداریم. یکی از سرمایه‌گذاری‌ها نزدیک ۵ میلیارد دلار در بخش نفت می‌خواهد انجام شود. در حمل و نقل یک تحول ایجاد شد. وزرا برای مردم توضیح دهند بعد از برجام چه مشکلی حل شد. وی به دستاوردهای برجام برای حاشیه‌نشینان اشاره کرد و گفت:‌ حاشیه‌نشینان را بیمه کردیم و یازده میلیون نفر حاشیه‌نشین که بسیاری از آنها بیمه نداشتند امروز تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و بهداشت و درمان به آن‌ها خدمات می‌دهد، پس برجام و آثار آن متعلق به همه مردم است و موضوع برجام یک موضوع ملی است. رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه گوشه‌هایی از اجرای برجام مورد نقد قرار بگیرد طبیعی است و اشکالی ندارد اظهار کرد: برجام تنها موضوع مربوط به دولت نیست که کسی فکر کند اگر می‌خواهد.

اگر برجام نبودچه می‌شد؟

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دستاوردهای برجام برای حاشیه نشینان و فقرای جامعه چیست، گفت: ‌برجام متعلق به همه ملت از جمله اقشار مستضعف جامعه است. اگر برجام بیست و هفت دی ماه سال گذشته اجرا نمی‌شد و تحریم‌ها نیز به حالت قبلی باقی می‌ماند و تصاعدی پیشرفت نمی‌کرد درآمد نفتی امسال ما به حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان می‌رسید اما با اجرای برجام تا پایان این سال درآمد نفتی ما حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود و اگر این پول را نداشتیم حقوق اقشار مختلف جامعه را از کجا باید تامین می‌کردیم. کسانی که نقد می‌کنند باید به مردم بگویند اگر برجام نبود چه می‌شد؟ برجام تنها موضوع مربوط به دولت نیست که کسی فکر کند اگر می‌خواهد با دولت مقابله کند باید با برجام مقابله کند چون راه‌های دیگری نیز برای نقد‌های تند نسبت به دولت وجود دارد. اگر کسی بخواهد آثار برجام را کوچک نشان دهد یعنی کار ملت را کوچک نشان داده است و معنای آن واضح است. روحانی یادآور شد کسانی که از نوسازی هواپیما ناراحت هستند می‌توانند از هواپیماهای کهنه و قدیمی که هنوز وجود دارند برای سفرهای خود استفاده کنند. این سخن با خنده و تشویق حضار مواجه شد.

جای خالی آیت‌الله ‌هاشمی هیچ‌وقت پر نمی‌شود

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر راه‌حل دولت برای جلوگیری از تندروی‌هایی چون ایجاد زمزمه‌هایی مبنی بر رد صلاحیت رئیس‌جمهوری در انتخابات آتی اظهار کرد: آیت‌ا... هاشمی یک شخصیت بزرگ نظام ما بودند و جای خالی ایشان به نظر من هیچ وقت پر نمی‌شود، ایشان مصداق روایات دینی ما هستند که می‌گوید وقتی یک آدم بزرگ از دنیا برود جای او هرگز پر نمی‌شود. از لحاظ شخصیتی جای آیت‌ا... هاشمی چون شهید بهشتی و شهید مطهری خالی است، اما امیدواریم همه تلاش کنیم که تا حدی که ممکن است در راه آن مرد، کوشا باشیم. روحانی در پاسخ به بخش دیگری ا مبنی بر وجود زمزمه‌هایی برای رد صلاحیت رئیس‌جمهوری در انتخابات ۹۶، اظهار کرد: ما را با شورای نگهبان دعوت نیاندازید. روابط ما با شورای نگهبان خوب بوده و خوب است. اینها شایعات است و انتخابات یک فرآیندی دارد که تا رسیدن به آن نیز فرصت فراوانی باقی مانده است. امروز باید برای خدمت به نظام و جامعه کمربندهایمان را محکم کنیم. واقعاً مهم‌تر از همه چیز حتی انتخابات و مسائلی که شما به آن اشاره کردید خدمت به نظام و مردم است که اهمیت دارد به صورتی که ما تا روز آخر باید کار کنیم و همیشه در خدمت مردم باشیم. هرچند که من امیدوارم نگرانی‌هایی که به آن اشاره کردید روز به روز کاسته شود و فضای وحدت ملی که در رحلت آیت‌ا... هاشمی نمود خوبی داشت و از جناح‌ها، تفکرات و گرایش‌های مختلف در کنار هم قرار گرفتند حفظ شود.

ایران قصد دخالت در مسائل داخلی عربستان را ندارد

روحانی درباره خروج از بحران سوریه و برگزاری اجلاس آستانه گفت: خوشحال هستیم که بین دولت و برخی گروه‌های مسلح به غیر از داعش و جبهه النصره آتش بس صورت گرفته است. وی با تاکید بر حفظ این آتش بس افزود: سه کشور ایران، ‌روسیه و ترکیه نیز در اجلاس آستانه تلاش می‌کنند که اساس مذاکرات سوری سوری باشد. همه تلاش ما این است که قدم اول در آستانه، قدم پایانی نبوده بلکه آغازی برای پایان یافتن مسائل سوریه باشد. وی درباره رابطه ایران و عربستان سعودی و بحث‌های مربوط به میانجی‌گری کویت و عراق برای حل این مساله، اظهارکرد: ایران قصد دخالت در مسائل داخلی عربستان را ندارد و نمی‌خواهد این کشور در منطقه حذف شود. اما وقتی به کشورهای همسایه خود حمله و مداخله می‌کند و تروریست‌ها از منابع آنها استفاده می‌کنند مشکل ایجاد می‌شود.

بنابراین اگر عربستان تصمیم هایی اتخاذ کند ما نیز حاضریم به عربستان کمک کرده و در کل منطقه‌ای با ثبات و وحدت بیشتر ایجاد کنیم. رئیس دولت یازدهم در پاسخ به سوالی درباره منشور حقوق شهروندی گفت: حقوق شهروندی از وعده‌های من در سال۹۲ بود که در صد روز اول فعالیت دولت متن ابتدایی آن را منتشر کردیم واین که در مقام عمل برخی از موارد حقوق شهروندی امروز هنوز عملیاتی نمی‌شود، متاسف هستم. برخی مسائل وجود دارد که حل آن زمان‌بر است، اما ما همه تلاشمان را می‌کنیم وحتی می‌خواهیم برخی از امور همین امشب اجرا شود و نه فردا اما در عین حال تلاش و توان ما در حدی است که نیازمند به کمک دیگران هستیم و در برخی موارد نیز نیازمند به اجماع نظام هستیم و من بسیار به آینده امیدوار هستم که همه تلاش‌هایمان به ثمر بنشیند.

اظهارات ترامپ درباره برجام شعار است

رئیس‌جمهور درباره تاثیر آمدن ترامپ بر انتخابات ایران توضیح داد: وجود رئیس‌جمهور جدید در کاخ سفید تاثیر خاصی در انتخابات آینده ایران نخواهد داشت و ایران روند خودش را دارد. آنچه خواست مردم ایران باشد در انتخابات انجام می‌شود. روحانی در پاسخ به اینکه اگر ترامپ تصمیم بگیرد درباره برجام مجدد مذاکره کند واکنش شما چیست؟ تاکید کرد: آقای ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تا به حال اظهاراتی درباره برجام کرده که خوشحال نیست یا این توافق خوبی نیست و غیره. اینها بیشتر شعار است و بعید می‌دانم در مقام عمل وقتی وارد کاخ سفید شود، اتفاقی بیفتد، چون این توافق دو جانبه نیست. هیچ‌گونه مذاکره درباره برجام در کار نخواهد بود و توافق دو جانبه نیست بلکه چند‌جانبه است.

کنایه به صداوسیما

وی با اشاره به سخنرانی خود در ۱۶ آذر یادآور شد: من در آن سخنرانی گفتم اگر آمریکایی‌ها تمدید ISA را بلااثر نکنند این نقض فاحش برجام است که صدا و سیما برای خلاصه کردن، فقط این بخش آخرش را پخش کرد. رئیس‌جمهور اضافه کرد: دولت آمریکا باید دو کار می‌کرد که با فشارهای جمهوری اسلامی ایران به آمریکا و ۱+۵ انجام شد. اول اینکه قانون تمدید ISA را رئیس‌جمهور امضا نکرد، هر چند نمی‌گویم به وظیفه‌اش که وتو کردن بوده عمل کرده اما این اتفاق امضا نکردن هم خیلی نمی‌افتد. دوم اینکه بلافاصله این قانون را بلااثر کردند که اگر این کار را نمی‌کردند ما این جا آرام نمی‌نشستیم و خیلی برنامه‌ها داشتیم. روحانی همچنین بیان کرد: ما در برابر آن تخلف اقدام کردیم و من دستوراتی را به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی دادم که یکی اجرا شده و دیگری در حال اجراست. قدم‌ها نسبت به ISA برداشته شده است البته ممکن است در آینده بدعهدی‌هایی را شاهد باشیم.

برخی ۲۰سال است هرچه پیشگویی کردند برعکس شد

رئیس دولت یازدهم افزود: برجام چیزی نیست که یکی که انتخاب شده بگوید از آن خوشم نمی‌آید. این برای آمریکا خیر است و آنها نمی‌فهمند. برجام فضای جدیدی در دنیا ایجاد کرده که به ضرر کسی نیست. رئیس‌جمهور منتخب آمریکا هم فعلا این گونه است ولی برجام چیزی نیست که دولت یا کسی به راحتی آن زیر پا بگذارد. ما باید تدبیرمان را به کار ببندیم روحانی در ادامه تصریح کرد: بعضی‌ها شب که می‌خوابند منتظرند صبح برجام به هم بخورد. این خواب‌ها چه خاصیتی دارد؟ هی هر روز مقاله می‌نویسند که پایه برجام سست شده است. عده‌ای در طول این ده، بیست سال بوده‌اند که هر چه پیش بینی کرده‌اند بر عکس شده ولی باز هم پیش‌بینی می‌کنند و من نمی‌دانم این پیش بینی‌ها چه خاصیتی دارد اما به هر حال در برجام حواسمان باید جمع باشد و جمع خواهد بود و بهتر است به جای این بحث‌ها از فضای ایجاد شده استفاده کنیم. رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه خبر سیما مبنی بر اینکه مهم‌ترین اقدام دولت در ماه‌های باقیمانده تا پایان فعالیتش چه خواهد بود، اظهار کرد: در واقع دولت تلاش کرده است تا یک محیط شاداب و آرام اقتصادی به وجود آورد و همچنین تلاش کرده است که تورم را کنترل کند و این روند تک‌رقمی بودنش را که البته کار راحتی نیست و نیازمند مراقبت روزانه است، ادامه دهد.

دولت به دنبال وحدت است

وی با بیان اینکه دولت به دنبال وحدت و اتحاد بیشتر در جامعه است، اظهار کرد: ما معتقدیم که جامعه باید شاداب باشد و شکاف‌ها و اختلاف‌ها کم شود. دولت در زمینه مسائل قومی تلاش‌های بسیاری کرد تا پیوستگی ادیان، مذاهب و قومیت‌های مختلف را در کشور و در کنار یکدیگر بیشتر کند و همچنین تلاش کردیم تا فضای علمی کشور را گسترش دهیم که این امر با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان که در حال حاضر حدود ۲۰هزار میلیارد درآمد آنهاست به خوبی محقق شده است.رئیس‌جمهوری ادامه داد: ما در فضای آرام اقتصادی و توأم با رشد و ایجاد اشتغال و پیگیری سیاست خارجی موفق این راه را ادامه می‌دهیم و می‌کوشیم اخلاق حسنه‌ای که باید در جامعه توسعه یابد و از ابتدا نیز شعار دولت ما بوده است، محقق شود.

روحانی درباره اینکه مذاکرات آستانه تا چه حد می‌تواند منجر به ایجاد آتش‌بس در سوریه شود، اظهار کرد: همان‌طور که خودتان اشاره کردید با تلاش ایران، سوریه و ترکیه آتش‌بس در سوریه برقرار شده است پس اگر این سه قدرت قادر هستند در حلب و کل سوریه میان گروه‌هایی که مشغول جنگ هستند آتش‌بس ایجاد کنند نشان از آن دارد که چنین اقداماتی می‌تواند منجر به موفقیت شود. آنچه مهم است این است که گروه‌هایی که همچنان در سوریه فعال هستند بتوانند با دولت در گام‌های نخست به توافق برسند و اگر مذاکرات آستانه نیز در گام اول در این زمینه موفقیت‌آمیز باشد، باید ادامه پیدا کند.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/175721

ش.د9503638

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات