تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۹۹۴۹۷
گفت‌وگو با مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس جمهوری

ناگفته‌هایی از اتاق فرمان «تخریب دولت»

اشاره: حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهوری از جمله افراد رسانه‌ای کابینه یازدهم است که در برابر هجمه‌ها و تخریب‌های انجام شده علیه دولت موضع می‌گیرد. او تأکید دارد که دستاوردهای مجموعه دولت باید بیشتر تبیین شود تا مردم از اقدامات اساسی که در بیش از 3 سال گذشته انجام داده مطلع شوند. به گفته این چهره اصلاح‌طلب کابینه، تخریب‌ها علیه دولت کاملاً سازماندهی شده و از طریق کانون‌های خاص با هدف ناکارآمد جلوه دادن دولت یازدهم است. انصاری این اقدامات را در راستای اهداف انتخاباتی مخالفان می‌داند و از مردم می‌خواهد که تحولات را بخوبی رصد کنند و در صحنه باشند.
پایگاه بصیرت / ابراهیم بهشتی

(روزنامه ايران – 1395/11/23 – شماره 6431 – صفحه 10)

* بتدریج که بحث‌های مقدماتی انتخابات آشکار‌تر شده و هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم به نظر می‌رسد حجم حملات به دولت هم افزایش می‌یابد. شما که اتفاقات روز و رسانه‌ها و اظهار نظرها را رصد می‌کنید، چقدر از این اظهارنظرهای متفاوت را در چارچوب نقد دولت ارزیابی می‌کنید و چه میزان آن را تخریب می‌دانید؟

** با تبریک ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت نام و یاد حضرت امام و شهدای انقلاب اسلامی و خاطره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ به جرأت می‌توان گفت که دولت یازدهم فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور را در جهت نقد سازنده و گسترش اظهارنظر نه تنها پاس داشته بلکه توسعه داده است. بی‌تردید در میان دولت های پس از انقلاب بیشترین فضای نقد و متأسفانه کم انصافی و تخریب نسبت به خود را هم همین دولت شاهد بوده است. اما از این جهت که دولت با صبوری و شخص رئیس جمهوری با بزرگمنشی توانسته در جهت دفاع از نقد سازنده حرکت کند خوشحال هستیم. اما واقعیت این است که بسیاری از نقدهایی که از سوی برخی رسانه‌ها یا کانون‌های خاص انجام می‌شود مصداق نقد منصفانه نیست چون شاخصه نقد سازنده بیان کاستی‌های یک اقدام یا تصمیم و ارائه راهکار درست آن است که مخاطب وقتی آن نقد را می‌بیند این احساس به او دست دهد که فردی از سر دلسوزی مسأله را مورد کنکاش قرار داده و در پایان نظر خودش را در جهت بهبود آن موضوع بیان کرده است.

* از این نوع نقدهای سازنده که دولت هم از آن استقبال کرده و آنها را مورد توجه قرار داده، داشته اید؟

** بله برخی روزنامه‌ها، سایت‌ها یا بخصوص نامه نگاری‌ها را داریم. در سفرهای استانی برخی جلساتی که با نخبگان و فعالان سیاسی و اقتصادی تشکیل می‌شود چه در حضور رئیس جمهوری و چه در حضور سایر اعضای دولت تریبون آزاد است و حضار نقطه نظرات و نقدهای خود را بیان می‌کنند که بعضاً هم تند و تیز است و البته راهکارهایی هم ارائه می‌دهند؛ دولت هم از این نقدها استفاده کرده است. دولت از طریق همین ارتباطات و نقدها توانسته برخی مشکلات را بهتر بشناسد و در جهت رفع آنها تلاش کند. اما برخی رسانه‌ها هستند که اساساً بنای خود را بر تخریب گذاشته‌اند هر کاری که دولت انجام می‌دهد با یأس آفرینی و خیلی اوقات با دروغ سعی می‌کنند که آن اقدام را منفی جلوه دهند. این رسانه‌ها با اهانت کردن و اتهام زدن تلاش دارند دولت را ناموفق جلوه دهند و به نوعی دل مردم را خالی کنند. من این روزها بخصوص احساس می‌کنم بعضی از جریان‌ها و برخی اشخاص که دارند خود را برای انتخابات آماده یا اصطلاحاً گرم می‌کنند، به جای اینکه هنر و توانایی و برنامه خود را بیان کنند، به تخریب دولت روی آورده‌اند اینها یا واقعاً نکته ایجابی برای ارائه ندارند یا اگر دارند فعلاً نمی‌خواهند مطرح کنند.

* پیش از این آقای روحانی و بعد‌تر آقای نوبخت از اتاق فکرهایی صحبت کردند که برای تخریب دولت شکل گرفته است. آیا شما هم احساس می‌کنید که این هجمه‌ها، برنامه‌ریزی و سازماندهی شده است، یعنی اتاق فکرهای تخریب الان وارد فاز میدانی و عملیاتی شده اند؟

** بله این تخریب‌ها که البته قبل از این هم بوده کاملاً سازماندهی شده است؛ زمانی که مذاکرات هسته‌ای مطرح بود، هر روز با شیوه‌ای و با محوریت برجام قصد تخریب داشتند، بعد از برجام به گونه‌ای دیگر. دلیل اینکه سازماندهی شده هستند این است که یک موضوع با الفاظ و اصطلاحات مشترک در دهها روزنامه یا سایت عیناً کپی‌برداری و تکرارمی‌شود با یک محور مشترک. ما می‌بینیم همین شیوه و سوژه مشترک در برخی بولتن‌های اختصاصی که برای مراکز و اشخاص خاص فرستاده می‌شود هم برجسته است. این بولتن‌ها برای برخی مراکز و اشخاص فرهنگی و تریبون دارهای کشور ارسال می‌شود. طبعاً اینها بدون سازماندهی و وجود یک کانون طراحی واحد نمی‌تواند ایجاد شود. طبعاًهرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم این هجمه‌ها افزایش می‌یابد.

* این کانونی که اشاره می‌کنید آیا محدود به یک جمع و گروه سیاسی است یا بخش‌هایی از برخی نهادها را هم در برمی‌گیرد؟

** ما البته نمی‌توانیم یک نهاد را متهم کنیم اما قطعاً در بعضی از دستگاه‌ها و نهادها جریان‌هایی هستند که با سوء‌استفاده از امکانات آن نهاد‌ها که بیت المال هم هست در جهت اهداف سیاسی و باندی خود حرکت می‌کنند و تمرکز را هم بر تخریب دولت و مأیوس کردن مردم گذاشته‌اند.

* شما در معاونت حقوقی در کنار رصد این فضا، پیگیر هستید که این تخریب‌ها از کجا و چرا نشأت می‌گیرد؟ به لحاظ سیاسی و حقوقی چه واکنشی نشان می‌دهید؟

** معاونت حقوقی به‌عنوان عضوی از دولت مثل سایر دستگاه‌ها یک وظیفه عمومی در قبال انقلاب و مردم دارد که دفاع از نظام و امید و نشاط مردم و خدمات دولت است. حضرت امام(ره) همیشه تأکید داشتند خدماتی که دولتها انجام می‌دهند به مردم بازگو شود. رهبر معظم انقلاب هم بر این مسأله تأکید دارند، چون مردم وقتی دولتی را انتخاب می‌کنند انتظار دارند منتخبانشان در جهت منافع آنها تصمیم‌گیری کنند و حق دارند بفهمند که دولت منتخب چه اقداماتی انجام داده یا در دست اقدام دارد. لذا این وظیفه ذاتی دستگاه‌های نظام و از جمله معاونت حقوقی ریاست جمهوری است که مدام هم تبلیغات و تخریب دشمن را رصد کنند و هم برخی اقدامات بعضاً از سرناآگاهی که در داخل انجام می‌شود. اگر جایی اقدام مجرمانه انجام شود معاونت حقوقی باید ورود کند و از طریق قانون مقابله کند. مثلاً به صراحت قانون اساسی، حیثیت افراد مصون از تعرض است. متهم کردن یک فرد در سطح رسانه‌ها قبل از اثبات جرم و صدور حکم جرم است حتی طبق قانون آیین دادرسی بعضی از جرایم را بعد از اثبات جرم هم نباید افشا کرد از باب اشاعه منکر.

* این مسأله به نظر می‌رسد تا همین چندی پیش اجرا می‌شد و اسامی متهمان اعلام نمی‌شد آنچنان که آقای نوبخت هم در نشست خبری خود یادآور شد که متهمان را با نام اختصاری معرفی می‌کردند. اما اخیراً برخی رسانه‌ها آزادانه نام حسین فریدون دستیار رئیس جمهوری را بدون آنکه اتهامی اثبات شود مطرح کردند. آقای اژه‌ای گفتند که آقای فریدون می‌تواند از رسانه‌ها شکایت کند. این دوگانگی به نظر شما به صرف شکایت از رسانه‌ها رفع می‌شود؟

** من از اینکه آقای محسنی اژه‌ای این مسأله را اعلام کردند و همچنین درباره فرزند خانم ابتکار توضیح دادند که مسأله حقوقی و شکایت شخصی بوده، تشکر می‌کنم ولی واقعیت این است که نباید اجازه داد قبل از اثبات اتهام اسم افراد برده شود یا اتهامی به افراد زده شود و بعد بگوییم بروید شکایت کنید، بالاخره شایعه و تهمت آثار منفی خود را می‌گذارد و حق کسی که به ناحق اسمش را برده‌اند ضایع می‌شود. نکته مهمتر اینکه این تضییع ، تعرض به حقوق جامعه است چون اگر فساد اخلاقی ترویج شود به مثابه یک بیماری مسری اشاعه پیدا می‌کند و آرامش روانی جامعه را از بین می‌برد و آن اخلاق اسلامی که بن مایه نظام ماست خدشه دار می‌شود.

* برخی از رسانه‌ها القا می‌کنند که آقای رئیس جمهوری مانعی بر سر رسیدگی پرونده یا اتهامات برادر خود هستند. این ذهنیت را چگونه تحلیل می کنید؟

** این اتهامی مضاعف است. کدام پرونده؟ پرونده زمانی است که فردی به‌عنوان متهم به دستگاه قضایی می‌رود و پرونده‌ای برایش تشکیل می‌شود و پرونده به دادگاه می‌رود حال می‌توان گفت شاید در جریان دادگاه کسی مانع رسیدگی می‌شود. اصل قضیه هنوز براساس شایعه است، بعد هم گفته می‌شود رئیس جمهوری مانع رسیدگی می‌شود. آقای روحانی بارها با صدای بلند اعلام کردند که من هیچ خط قرمزی ندارم و دستگاه قضایی بدون هیچ ملاحظه‌ای به اتهام هر فردی رسیدگی کند. اینکه گفته شود رئیس جمهوری مانع رسیدگی است، عذر بدتر از گناه است. خوشبختانه این دولت از ابتدا روی مبارزه بر فساد تأکید داشته و دارد.دولت اقدامات خوبی در زمینه اصلاح ساختارها و همچنین در بررسی پرونده‌های مشخص داشته است. خود ما در معاونت حقوقی با مواردی که دست درازی به اموال عمومی بوده برخورد کرده‌ایم؛ طرح دعوا و پیگیری داشته‌ایم. تلاش دولت و شخص رئیس جمهوری بر این بوده که هماهنگی و تعامل حداکثری بین قوه مجریه و قوه قضائیه برقرار شود در ارائه اطلاعات و پیگیری برخی پرونده‌ها مثل بابک زنجانی. هر اطلاعاتی که لازم بوده را دولت ارائه داده است، بعضی جاها هم که نقصان‌هایی هست هم باید برای رفع آنها تلاش شود.

در مجموع احساس می‌کنم برخی رسانه‌ها و مراکز، احساس مصونیتی دارند که بدون هیچ ملاحظه و با زیر پا گذاشتن قوانین اتهام می‌زنند و تخریب می‌کنند و دروغ می‌گویند؛ شاید به خاطر اینکه برخورد قاطع و شایسته‌ای با آنها نشده جری شده‌اند.

* این برخورد را چه کسی باید انجام دهد؟

** همه دستگاه‌ها، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی اگر به کانون‌های خاصی رسیدند باید آنها را شناسایی و طرح دعوا کنند، مدعی العموم باید ورود کند. خیلی از اینها جرم شخصی نیست که صرفاً شاکی بخواهد، اینها جرم آشکار و عمومی است. شاهد بودید در سنوات گذشته بخصوص بعد از روی کارآمدن دولت یازدهم چه حجم بالایی از ادعاهای بی‌اساسی توأم با تخریب و تهمت علیه برخی وزیران و رئیس جمهوری و نزدیکان وی و با کمال تأسف علیه مرحوم هاشمی رفسنجانی صورت گرفت. اگر برخی از اینها برگردند و به تیترها و مطالب که علیه هاشمی زدند نگاه کنند، باید از شرمساری از خانه بیرون نیایند. حداقل شده یکبار از مردم عذرخواهی کنند. نه تنها چنین توبه‌ای را نمی‌بینیم، بلکه بعد از وفات ایشان هم وقیحانه تهمت می‌زنند، کسی هم برخورد نمی‌کند. واقعاً این سؤال جدی مردم است که چگونه اگر یک شهروند عادی جرمی به مراتب کمتر از اینها مرتکب شود با او برخورد می‌شود اما این تهمتزنندگان در آزادی کامل به کار خود ادامه می‌دهند.

* اشاره فرمودید بخشی از این تخریب‌ها به بخش‌هایی از نهادها هم برمی‌گردد. درباره این بخش‌ها خود شما یا دولت صحبت‌هایی با آنها داشته اید؟ آیا خواسته مشخصی داشته‌اند که دولت برآورده نکرده است؟

** این را نمی‌توان البته به کل یک نهاد تعمیم داد. نهادهای انقلاب با توجه به جایگاهی که دارند به وظایف خود اشراف دارند اما درون بعضی نهادها برخی اشخاص تندرو هستند که برخلاف دستورالعمل و وظایف ذاتی از موضع سیاسی به این موضوعات ورود می‌کنند که این خلاف قانون، وصیت نامه امام و تأکیدات رهبر معظم انقلاب است. اگر افرادی می‌خواهند ورود تشکیلاتی به سیاست داشته باشند می‌توانند از این نهادها بیرون بروند. البته در بیرون هم باید کار سیاسی سالم و قانونی انجام دهند. اما وقتی درون یک دستگاه حکومتی خلاف یا جرمی صورت بگیرد جرمش مضاعف است. تلاش دولت و نصیحت رئیس جمهوری این بوده که همه به سمت قانون‌گرایی پیش برویم. هر گامی که در جهت خلاف اصل بنیادی وحدت انجام شود در جهت خواسته دشمنان است. تفکیک بین تخریب و نقد سازنده کار سختی نیست. وقتی یک هم نوایی تنگاتنگ بین اظهارات منافقین و اسرائیل و ارتجاع و تندرو‌های امریکا با برخی اظهارات در داخل علیه دولت و اشخاص نظام می‌بینیم باید احساس کنیم پیوندی بین اینها برقرار است. نکند نفوذی در این دستگاه‌ها یا افراد انجام شده باشد طبیعی نیست که دقیقاً به بلندگوی تکرار‌کننده حرفهای دشمن تبدیل شده‌اند.

* پیش از این اصولگرایان از اصلاح‌طلبان گلایه می‌کردند که چرا در برابر تندروی‌های هم طیفان خود سکوت می‌کنید. الان به نظر می‌رسد شما هم چنین انتظاری از بزرگان اصولگرا دارید که در برابر این تندروی‌ها سکوت نکنند.

** تا جایی که با شخصیت‌ها و بزرگان اصولگرا در تماس هستم و اطلاع دارم، آنها هم از این فضا بسیار ناراحت هستند و بعضی از آنها هم در سخنان خود اظهار نگرانی می‌کنند. الان تحقیقاً یک اجماع کلی میان جریانات سیاسی فعال درون نظام شکل گرفته مبتنی بر اینکه این هنجارشکنی و بد اخلاقی‌ها بر خلاف منافع ملی است. متأسفانه این وضعیت از دولت قبل در سطوحی شکل گرفت و به مثابه یک بیماری مسری توسعه یافت. انتظار ما از همه اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا این است که حرمت یکدیگر را نگه دارند و شرایط رقابت سالم را رعایت کنند.

* اشاره داشتید که مخالفان می‌خواهند با سیاه نمایی دل مردم را خالی کنند. به نظر شما آیا این هجمه‌ها با اهداف انتخاباتی است و فکر می‌کنید بیشتر روی چه بخش‌هایی تمرکز دارند؟

** به نظرم تمرکز روی بخش‌هایی است که دولت موفقیت بیشتری داشته است. آنها می‌خواهند با ایجاد تردید در همان حوزه‌ها مردم را مأیوس کنند. آقای روحانی در شرایط سختی دولت را تحویل گرفتند؛ اقتصادی کاملاً متلاشی شده را تحویل گرفتند. اقتصادی با حجم بالایی از بدهی انباشته شده به سیستم بانکی، پیمانکاران و هزینه‌های افزایش یافته جاری و مدیریت‌های به هم ریخته در واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش‌های خصوصی و فسادهای مالی زیاد. این همزمان بود با تحریم‌های مختلف. دولت در این سه سال و چند ماه با تمام قوا برای ساماندهی اقتصاد وارد میدان شد، تورم را مهار کرد و از رکود خارج شد، در بخش‌هایی از کشاورزی به خودکفایی رسید، تحریم‌های هسته‌ای شکسته شد، دستاوردها و آمارها در حوزه فولاد و خودروسازی که به سمت تعطیلی می‌رفت، قابل تأمل است. دولت دو سال پی در پی توانسته 700 هزار شغل خالص ایجاد کند. همه اینها با وجود کاهش قیمت نفت و مشکلات موجود بوده است. اما در رسانه‌های گروه‌های تخریبگر نشانی از این موفقیت‌ها نیست و همه را وارونه جلوه می‌دهند. در حوادث مشابه برخورد دوگانه دارند. اینها حتماً روی نقطه قوت‌های دولت برای تخریب تمرکز خواهند کرد کما اینکه برجام را هنوز می‌زنند.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6431/10/171060/0

ش.د9503782

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات