تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۹۹۸۲۲
معاون سياسي وزير كشور خبر داد

جبهه مردمي ياران انقلاب قانوني نيست

(روزنامه اعتماد - 1395/11/19 - شماره 3740 - صفحه 2)

گروه سياسي - فصل انتخابات كه از راه مي‌رسد مهم‌ترين شكوفه‌هايش جبهه‌ها و ائتلاف‌هايي است كه شكل مي‌گيرد با اميد به اينكه به بار نشيند و ميوه دهد. همه جريان‌هاي سياسي كشور بسيج مي‌شوند و ياركشي مي‌كنند تا در ميدان رقابت بهترين نتيجه را از آن خود كنند. اصلاح‌طلبان از اسفند سال گذشته كه موفقيت چشمگيري در انتخابات به نام خود ثبت كردند همچنان ائتلاف خود را حفظ كرده‌اند و كم و بيش مي‌توان حدس زد چه سياستي را در انتخابات پيش رو به دست گيرند. در آن سوي ميدان اما اين اصولگرايان هستند كه همچنان در ابهام به سر مي‌برند و در ميانه اين ابهام‌ها بود كه خبر تشكيل يك جبهه جديد را با سر و صداي فراوان اعلام كردند؛ «جبهه مردمي ياران انقلاب».

به خوبي روشن بود اصولگرايان براي جبران شكست‌هاي چند سال گذشته خود در پي وحدت هستند و بر همين اساس رو به كار جبهه‌اي آوردند اما به نظر مي‌رسد در اين مسير چندان توجهي به قانون نداشته‌اند و معاون سياسي وزير كشور مي‌گويد از آنجايي كه جبهه متشكل از احزاب داراي پروانه است و افراد تشكيل‌دهنده اين جبهه در يك مورد به وزارت كشور نامه نوشته و ما در پاسخ به آنها اعلام كرديم چون اين جبهه از افراد متشكل شده است، طبق قانون نمي‌توانند جبهه تشكيل دهند. او همچنين در مورد حضور افراد حاضر در احزاب منحل شده در احزاب جديد نيز مي‌گويد: اگر افراد در چارچوب قانون احزاب از كميسيون ماده 10 احزاب مجوز بگيرند، مي‌توانند فعاليت حزبي داشته باشند و ما ديگر نمي‌گوييم شما حزب جديد هستيد يا قديم. در واقع احزاب داراي پروانه مي‌توانند فعاليت كنند.

مراقب باشيم هيچ‌كس از مدار قانون خارج نشود

به گزارش ايسنا، احمدي در پاسخ به اين پرسش كه آيا جبهه‌ها براي فعاليت خود بايد از وزارت كشور مجوز بگيرند، پاسخ داد: براساس بند 2 ماده يك قانون احزاب كه اخيرا تصويب و ابلاغ شده است، جبهه متشكل از احزاب داراي پروانه است. قانون مي‌گويد اين احزاب مي‌توانند تشكيل جبهه داده و اين مساله را به اطلاع كميسيون ماده 10 احزاب برسانند. بنابراين براي تشكيل جبهه توسط احزاب داراي پروانه نياز به مجوز جديدي نيست اما بايد اين كار با اطلاع كميسيون ماده 10 احزاب باشد، يعني احزابي كه جبهه تشكيل مي‌دهند بايد مكتوب به وزارت كشور اعلام كرده و پاي برگه اعلام تشكيل جبهه را مهر و امضا كنند و مسووليت اقدامات جبهه را به عهده بگيرند و در برابر قانون پاسخگو باشند. وي تاكيد كرد: قانون احزاب، نامي از افراد نياورده بلكه تاكيد كرده احزاب مي‌توانند جبهه تشكيل دهند. احزاب هم بايد در انتخابات فعال باشند و به ايجاد شور و نشاط سياسي كمك كنند و اگر مي‌خواهند جبهه تشكيل دهند بايد در چارچوب قانون عمل كنند.

معاون سياسي وزير كشور درباره «جبهه مردمي ياران انقلاب» گفت: افراد تشكيل‌دهنده اين جبهه در يك مورد به وزارت كشور نامه نوشته و ما در پاسخ به آنها اعلام كرديم چون اين جبهه از افراد متشكل شده است، طبق قانون نمي‌توانند جبهه تشكيل دهند. وي در پاسخ به اين پرسش كه وزارت كشور چه اقدامي در برابر اين قبيل اقدامات انجام خواهد داد؟ گفت: ما حتما نصيحت كرده و خواهش مي‌كنيم كه احزاب و فعالان سياسي قانون را رعايت كنند، البته در كميسيون ماده 10 احزاب نيز اگر تخلفي ببينيم طبق قانون آن را پيگيري مي‌كنيم. احمدي درباره حضور افراد حاضر در احزاب منحل شده در احزاب جديد نيز خاطرنشان كرد: اگر افراد در چارچوب قانون احزاب از كميسيون ماده 10 احزاب مجوز بگيرند، مي‌توانند فعاليت حزبي داشته داشتند و ما ديگر نمي‌گوييم شما حزب جديد هستيد يا قديم. در واقع احزاب داراي پروانه مي‌توانند فعاليت كنند. البته قانون محروميت‌هايي براي بعضي افراد را هم مشخص كرده كه اين محروميت‌ها در زمان بررسي تشكيل يك حزب در كميسيون ماده 10 احزاب حتما مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

احمدي همچنين با اعلام آمادگي كامل وزارت كشور براي برگزاري انتخابات گفت: دستورالعمل تامين امنيت سخنراني‌ها و جلسات سياسي توسط شوراي امنيت كشور تهيه و در اختيار استانداران، فرمانداران و بخشداران قرار گرفته است. معاون سياسي وزير كشور تاكيد كرد: اميدواريم اينگونه نشود كه امنيت اين جلسات به هم بخورد، البته اخلاق سياسي هم مهم است. بايد اين حق را قايل شويم كه همه بتوانند از اختيارات قانوني خود استفاده كنند. من يك زماني كه در انتخابات مجلس شركت كردم در محل ستاد انتخابات خود با پنج نفر ديگر رقابت مي‌كردم كه عكس آن پنج نفر را در بالاي تابلو زدم و عكس خود را پايين و زير آن نوشتم به هر كسي كه او را اصلح مي‌دانيد راي دهيد. خوشايند نيست كه افراد دنبال قدرت شخصي خود باشند. بايد مراقب باشيم هيچكس از مدار قانون و خطوط قرمز نظام خارج نشود.

بين فعاليت سياسي و تبليغات انتخاباتي فرق قايل شويم

رييس ستاد انتخابات كشور با بيان اينكه بايد بين فعاليت سياسي و تبليغات انتخاباتي فرق قايل شويم، خاطرنشان كرد: اگر اين فرق را قايل نشويم كساني كه احتمال ورودشان به عرصه انتخابات وجود دارد، نبايد هيچ‌گونه فعاليت انتخاباتي داشته باشند. اينكه كسي اكنون بگويد من ممكن است نامزد شوم و جايي هم صحبت كند كه موضوع آن جلسه و صحبت آن فرد انتخاباتي نباشد، تبليغات محسوب نمي‌شود. اما اگر كسي ابراز وجود كند و بگويد مردم من نامزد انتخابات هستم و به من راي دهيد، اين تبليغات انتخاباتي محسوب مي‌شود. ما هم اين فعاليت‌ها را رصد مي‌كنيم و اگر تبليغات زودرسي وجود داشته باشد آن را ثبت كرده و در تعامل با هيات‌هاي نظارت طبق قانون عمل مي‌كنيم.

آخرين اقدامات هيات مركزي نظارت بر انتخابات رياست‌جمهوري

سخنگوي هيات مركزي نظارت بر دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري از مشخص شدن اعضاي اين هيات در بيش از ۲۰۰ شهرستان خبر داد. عباسعلي كدخدايي با اشاره به آخرين اقدامات اين هيات براي برگزاري انتخابات سال آينده، گفت: در آخرين جلسه هيات مركزي نظارت بر انتخابات رياست‌جمهوري 96 از مجموع 431 شهرستان، اعضاي هيات نظارت بر انتخابات 200 شهرستان كشور مشخص شدند. به گزارش تسنيم، وي افزود: در جلسات گذشته هيات مركزي نظارت بر دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري، اعضاي هيات نظارت در 160 شهرستان كشور انتخاب شده بودند. سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات رياست‌جمهوري تاكيد كرد: اعضاي هيات‌هاي نظارت بر انتخابات رياست‌جمهوري در مابقي شهرستان‌هاي كشور نيز به زودي در جلسات هيات مركزي انتخابات مشخص مي‌شوند.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=67527

ش.د9503854

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات