تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۰۰۱۵۱
یکی از مشکلاتی که همواره در اقتصاد ایران وجود داشته است بی انضباطی مالی است.اگر این بی انضباطی را بر طرف کنیم و فضای کسب و کار را برای تولید فراهم کنیم، زمینه تا حدود زیادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم می شود. توجه داشته باشیم که بزرگ ترین مشکلات اقتصادی زمانی پدیدار می شوند که اقتصاد دولتی بماند و زمینه فعالیت بخش خصوصی فراهم نباشد. البته در این مسیر هر سه قوه باید مشارکت کرده و هر کدام با ایجاد زمینه های لازم، تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی به صورت عملی را فراهم سازند.

انضباط رفتاری در اقتصاد مقاومتی

پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/روح اله صنعتکار
در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب به رهبری آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران وضربه نهایی به نظام، واژه ی جدید «اقتصاد مقاومتی» به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است.
این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 توسط معظم له مطرح گردید. در همین دیدار، رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برایی جهش» را معرفی نمودند. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از کارآفرینان سراسر کشور، 16 / 6 / 89)
در واقع با توجه به فرمایشات راهبردی رهبری فرزانه , مفهوم اقتصاد مقاومتی یعنی آنکه اقتصاد در برابر شوک ها, تکانه هاوتحریمهای خارجی وارد شده مصون بماند. اگر مدیران اقتصادی بخواهند وبتوانند اصول اقتصاد مقاومتی مندرج در فرمایشات رهبری معظم انقلاب را در اقتصاد پیاده کنند تا حدود زیادی می توان اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را تضمین کرد. منظور این است که درکشور گام های لازم در جهت تحقق اقتصاد سالم و مردم مدار و وابسته به تولید داخلی را برداریم و اتفاقاً حرکت در مسیر برآورده شدن اکثر بندهای اقتصاد مقاومتی نیز در این راستا به تحرک وسالم سازی اقتصاد کمک شایانی می کند.
 به عنوان نمونه یکی از مشکلاتی که همواره در اقتصاد ایران وجود داشته است بی انضباطی مالی است.اگر این بی انضباطی را بر طرف کنیم و فضای کسب و کار را برای تولید فراهم کنیم، زمینه تا حدود زیادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم می شود. توجه داشته باشیم که بزرگ ترین مشکلات اقتصادی زمانی پدیدار می شوند که اقتصاد دولتی بماند و زمینه فعالیت بخش خصوصی فراهم نباشد. البته در این مسیر هر سه قوه باید مشارکت کرده و هر کدام با ایجاد زمینه های لازم، تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی به صورت عملی را فراهم سازند.
سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی چند جنبه دارد. اگر میخواهیم دو رکن اشاره شده در نامگذاری سال 96 یعنی تولید واشتغال حل شود باید به همه بندهای سیاستها واصول اقتصاد مقاومتی بصورت برنامه ریزی شده عمل شود. مبارزه با قاچاق کالا, توسعه صادرات غیر نفتی، عدم اتکا به مبادی انحصاری واردات از طریق کشورهای خاص، برون گرایی همراه با درون گرایی فعال و....
البته می توان برخی از بندهای سیاست های ۲۴ بندی اقتصاد مقاومتی را باتکیه بر شاخص های مختلف اقتصادی مورد سنجش قرار داد، مواردی نظیر میزان تکیه بر صادرات نفتی یا میزان حمایت از تولید داخلی و... با این حال برخی از این بندها نظیر مشارکت مردم در اقتصاد مقاومتی با حساب و کتاب ساده قابلیت سنجش ندارد بلکه می بایست با دید وسیع تر و تخصصی تری در این زمینه حرکت کرد.
در پایان باید به این نکته مهم اشاره کرد که اقتصاد مقاومتی یک شعاروحرف نیست واینکه رهبری معظم انقلاب دوباره ازواژه اقتصاد مقاومتی برای نام سال 96 استفاده کردند هم اهمیت بالای مطلب را میرساند وهم عملی نشدن کامل بسیاری از اصول اقتصاد مقاومتی را در سالهای قبل نشان میدهد که باید همگان به وظیفه خود عمل کنند.   



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات