تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۰۰۳۵۴

آل‌سعود در شیب تند نزول از قدرت

(روزنامه كيهان - 1395/08/13 - شماره 21480 - صفحه 8)

هزینه کردن از مقدسات اسلامی و تحریک عواطف مسلمانان، حربه تازه رهبران ریاض برای توجیه ماجراجویی‌های آنان در منطقه است؛ جنگی روانی که همزمان با فعال سازی ابزارهای دیپلماتیک سعودی در جهت پوشاندن چهره‌ای تجاوزگرانه به راه افتاده و اهدافی منافقانه، تفرقه افکنانه و خطرناک را دنبال می‌کند.

ادعای تازه عربستان سعودی مبنی بر شلیک موشک «انصارالله» یمن به سمت مکه یعنی مقدس‌ترین شهر مذهبی مسلمانان، یک بار دیگر از ناکامی رهبران ریاض در پیشبرد اهداف زیاده‌خواهانه آنان در منطقه پرده برداشته است. به دنبال پاسخ موشکی نیروهای انصار الله یمن که روز جمعه (هفتم آبان ماه) فرودگاه «ملک عبدالعزیز» در جده را هدف قرار داده و ضربه سنگینی بر حریف متجاوز وارد آوردند، رهبران سعودی مدعی شدند موشک یمنی‌ها به سمت مکه شلیک شده است؛ ادعایی که از سوی برخی همپیمانان منطقه‌ای عربستان چون امارات هم تکرار شد. در این پیوند، «عبدالله بن زاید» وزیر امور خارجه امارات دیروز آنچه را حمله موشکی شبه‌نظامیان حوثی به مکه خواند، محکوم کرد و در توییتر خود مدعی شد: رژیم ایران از گروه تروریستی که به مکه مکرمه موشک می‌زند حمایت می‌کند... آیا این است نظام اسلامی که مدعی آن هستند؟

این ادعاها که با تکذیب شدید انصارالله مواجه شد، واکنش وزارت امور خارجه کشورمان را نیز برانگیخت. در این ارتباط، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه، ادعای حمله موشکی یمنی‌ها به مکه را از اساس مضحک دانست و گفت: توصیه ما به مقامات امارات و عربستان آن است اماکن متبرک و مقدس اسلامی را دستاویز اغراض حقیر سیاسی نکرده و برای جبران ناکامی‌ها و شکست‌های خود به این گونه جوسازی‌های منافقانه، تفرقه افکنانه و خطرناک متوسل نشوند.

با نگاهی تحلیلی به رخدادها و ادعاهای اخیر، برجسته‌ترین نکته‌ای که به ذهن می‌رسد این است که انزوای شدید و ناکامی‌های عربستان سعودی، رهبران ریاض را بر آن داشته تا با توسل به تحریک عواطف مسلمانان و هزینه کردن از مقدسات اسلامی، توجیه سیاست‌های تجاوزگرانه خود در منطقه را پیشه سازند، غافل از اینکه خروج از انفعال خودساخته رهبران سعودی، جز از طریق بازنگری و اصلاح سیاست‌های تنش آفرین و بحران زای آنان حاصل نخواهد شد.

ناپختگی رهبران تازه بر تخت نشسته آل‌سعود طی کمتر از دو سال گذشته، با تهی کردن سیاست خارجی این کشور از عنصر عقلانیت و خردورزی، انزوایی بی‌سابقه را برای ریاض به ارمغان آورده است؛ انزوایی روزافزون که به جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی آن ضربه‌های جبران ناپذیری وارد کرده و این کشور را گام به گام به سوی انفعال پیش می‌برد.

طی ماه‌های گذشته، تلاش رهبران عربستان زیر عنوان ایجاد ائتلاف کشورهای اسلامی برای مبارزه با تروریسم از همان ابتدا با شکست مواجه شد. ائتلاف عربی تجاوز نظامی به یمن به سردمداری عربستان هم که قرار بود طی حدود دوماه به اهداف خود دست یابد به واسطه ناکارآمدی نظامی سعودی‌ها، مقاومت یمنی‌ها و سستی و همراهی نکردن موئتلفان عربی، پس از گذشت حدود 19 ماه به اهداف خود نرسیده و همچنان برای شکستن مقاومت نیروهای مردمی یمن، هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری متحمل می‌شود.

عربستان طی این مدت در برابر بزرگترین قدرت منطقه‌ای رقیب تنها بر سیاهه ناکامی‌های خود افزوده است. سیاست‌های تقابل جویانه ریاض در برابر تهران در سال‌های اخیر هرگز متناسب با خواست سعودی‌های پیش نرفته است.

تکاپوی دیپلماتیک سعودی‌ها برای به انزوا کشاندن کشورمان از طریق سوق دادن کشورهای کم وزن در معادلات منطقه‌ای به قطع رابطه با ایران هم به نتیجه دلخواه آنان منتهی نشد. در این میان، تنها افتخار سعودی‌ها تداوم بقای عربستان در مجامعی مانند شورای حقوق بشر سازمان ملل بوده که به مدد رای گیری پنهان و هزینه کلان دلارهای نفتی حاصل شده است؛ رخدادی که نه تنها مدال افتخاری بر سینه سردمداران سعودی نمی‌نشاند بلکه به واسطه اعتراف و اذعان مقام‌های سازمان ملل به وابستگی به کمک‌های دلاری ریاض، کارنامه نهادهای بین‌المللی را تیره گون ساخته است.

در این پیوند بود که «سیدعباس عراقچی» معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه در واکنش به تمدید عضویت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل، یکشنبه گذشته و در هفتاد و یکمین سالگرد تاسیس سازمان ملل ، در جمع خبرنگاران تصریح کرد: انتخاب برخی کشورها مثل عربستان در شورای حقوق بشر بهترین نشانه است که باور کنیم ابزار بین‌المللی حقوق بشر صرفا در راستای منافع سیاسی قرار دارند.

در مجموع اما زیانمندی ریاض در حمایت‌های همه جانبه از گروه‌های تکفیری- تروریستی و پویش‌های دیپلماتیک بی‌ثمر در سوریه، عراق، یمن در کنار آشکار شدن تعارض و شکاف در دیدگاه‌ها و منافع متحدانی چون آمریکا و ترکیه طی بیش از یک سال گذشته (به ویژه در مورد سوریه) از عربستان بازیگر منزوی و منفعلی ساخته که دیگر برای دستیابی به حداقل اهداف خود در منطقه به هر دستاویزی متوسل می‌شود. اینک مظلوم‌نمایی و تحریک احساسات مسلمانان تازه‌ترین تاکتیک رهبران ریاض برای سرپوش گذاشتن بر سیاست‌های نابخردانه آنان در منطقه و ابزاری برای خروج آنان از انزوا است.

این در حالی است که خروج از انزوا تنها از طریق بازنگری در راهبردهای کنونی عربستان و اصلاح سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی رهبران تازه کار سعودی به دست خواهد آمد؛ رهبرانی که با اتخاذ سیاست‌های عجولانه و غیرمنطقی به اعتبار این کشور خدشه‌های جدی وارد کرده و منزوی‌ترین و تجاوزکارترین چهره حکومت سعودی را در تاریخ این کشور به تصویر کشیده‌اند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

http://kayhan.ir/fa/news/89363

ش.د9504320

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات