تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۰۰۳۶۵

خریداری زمین سوری ها توسط ترکیه؛ اشغالگری به سبک رژیم صهیونیستی

ترکیه از آغاز بحران در سوریه تاکنون سیاست ها و اقدامات زیادی را برای دستیابی به اهداف خود در این کشور اجرا کرده است. حمایت های نظامی و سیاسی از معارضان و تروریست ها و مداخله نظامی و اشغال مناطق شمالی سوریه بخشی از از اقدامات آنکارا در بحران سوریه بوده است. اما به تازگی گزارش ها حاکی از آن است که این کشور به سبک و روش اسرائیلی ها در حال خرید زمین های مردم واقع در شهر الباب هستند.
به گزارش تابناک به نقل از العالم، مقامات ترکیه با پرداخت مبالغ هنگفت در شهر الباب اقدام به خرید زمین ها و املاک شهروندان می‌کنند. 

یکی از سرکرده های گروههای مسلح و افسر فراری از ارتش سوریه تاکید کرد: مقامات ترکیه در مقابل پرداخت مبالغ هنگفتی به شهروندان سوری در شهر الباب در حومه شمالی استان حلب، اقدام به خرید زمین ها و املاک شهروندان می کنند و در عوض خانه هایی را در منطقه الراعی در مرز ترکیه و سوریه به آنها می دهند.

 

 

 

به گزارش پایگاه اینترنتی «شام تایمز» به نقل از این منبع، ترک ها با تشکیل کمیته ای از اهالی این منطقه، آنها را مأمور گفت و گو با شهروندان و راضی کردن آنها به فروش خانه های خود کرده اند. این کمیته به اهالی وانمود می کند که ترک ها فقط ساختمان ها را می خرند و زمین ها در مالکیت شما باقی می ماند.

به گفته این منبع، ترکیه در حال اجرای پروژه ای مسکونی در شمال شهر الباب و ضمیمه کردن بیش از 11 هزار واحد آپارتمان به اضافه مدارس، بیمارستان ها و ساختمان های خدماتی و غیره به آن می باشد.

این افسر فراری سوری خاطرنشان کرد: آنچه که در شمال سوریه در حال جریان است در حقیقت اجرای مرحله اول پروژه گسترده ترکیه به منظور تقسیم شمال سوریه و ضمیمه آن به خاک ترکیه است، تاجاییکه مناطق تحت کنترل نیروهای مورد حمایت ترکیه در شمال سوریه به دو منطقه تقسیم شدند و از دو استان کلّس و غازی عنتاب پیروی و این دو استان بطور مستقیم بر امور این مناطق نظارت می کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ارتباط این مناطق از نظر اقتصادی با ترکیه هم دراین راستاست، امری که بطور خود به خود تعامل با لیره ترکیه در مناطق شمالی سوریه را در پی خواهد داشت.

 
 
شهر الباب در شمال سوریه و ۳۸ کیلومتری از شهر حلب واقع شده است. ساکنان شهر الباب کشاورز، صنعتگر و تاجر هستند و محصولات لبنی به دیگر شهرهای سوریه صادر می کنند.

شهر الباب از شهرهای قدیمی و تاریخی سوریه و متعلق به زمان رومی هاست. این شهر پنج منطقه اصلی شامل؛ باب القدیم، منطقه شمالی، منطقه غربی، شرقی و جنوبی است که در هر یک از این مناطق، محله هایی قرار دارند. بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۸ تعداد ساکنان آن ۳۰۰۸۸۹ نفر بوده است.

بر اساس آمار سال ۲۰۱۱ حدود صد هزار نفر در این شهر بودند و به علت اینکه در مقایسه با دیگر مناطق از آرامش برخوردار بود تعدادی از آوارگان از مناطق دیگر حلب به آنجا رفتند. امروزه بر اساس گزارش رسانه ها، بیشتر ساکنان آن را اعراب سنی و اقلیت کُرد تشکیل می دهند. در سال ۲۰۱۲ نیروهای دولتی از آن خارج شدند و شورشیان بر آن مسلط شدند و در ژانویه ۲۰۱۴ نیز تروریستهای تکفیری داعش بر آن مسلط شدند. اما بر اساس آخرین گزارش رسانه ها سرکرده های داعشی از این شهر خارج و به سوی الرقه رفته اند.

 ترکیه در آگوست گذشته عملیات موسوم به سپر فرات را با کمک گروههای مسلح وابسته به خود آغاز کرد و بر شهر جرابلس مسلط شد و به سوی جنوب و غرب حرکت کرد. آنگونه که رجب طیب  اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته بود هدف پاکسازی ۵ هزار کیلومتر مربع و ایجاد مناطق امن برای آوارگان بود. هدف ترکیه ملحق کردن شهر الباب که در حال حاضر تحت اشغال داعش است به منطقه امن مذکور است و تانکها و جنگنده های خود را به یاری گروه موسوم به ارتش آزاد مورد حمایت خود فرستاده است. ترکیه هدف خود را الباب و در ادامه شهر منبج دانسته بود.
 
 الباب در واقع عرصه قدرت نمایی طرف ها در جبهه شمال سوریه است. پیام هایی که قبلا به ترکیه از سوی طرفهای موثر صادر شده بود مفادش نهی آنکارا از نزدیک شدن به شهر الباب بود اما ترکیه در حال حاضر سعی دارد با خرید زمین ها و املاک مردم الباب بر این شهر سیطره پیدا کند که می تواند زمینه های بحران جدیدی در شمال سوریه را فراهم کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات