تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۰۱۰۰۳

چرایی علاقه مندی محمدبن سلمان به ترامپ

بن سلمان می خواهد قبل از آمدن ترامپ به عربستان، از وجود رابطه ای محکم بین دولت عربستان به نمایندگی از خود با دولت ترامپ سخن بگوید، اما همچنان که گفته شد ترامپ نگاه ابزاری و تجاری به بن سلمان و کلیت نظام پادشاهی عربستان دارد و دیگر این که رؤسای جمهور آمریکا بر مبنای مطلوبیت های خود و ساختار آمریکا تصمیم می گیرند، نه بر مبنای پیام هایی که عربستان و بن سلمان به آن ها می فرستند
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/اسماعیل احمدی
چرایی علاقه مندی محمدبن سلمان به ترامپهر روز که از جنگ عربستان با یمن می‌گذرد آل سعود بیشتر در باتلاق یمن فرو می‌رود و بیشتر دست و پا می‌زند که از این باتلاق بیرون آید، اما در همین حال بر شکست‌های خود می افزاید. 
محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان یکی از موثرترین افراد در تجاوز این کشور به یمن است که تاکنون موجب کشته و زخمی شدن هزاران تن از مردم بی گناه یمن شده است. وی به‌عنوان شاهزاده‌ای خام با توهماتی پوچ،  به بهترین مهره در بازی امریکا تبدیل شده است.
دولت تاجرمابانه ترامپ نیز که فقط به فکر منافع و تجارت خود می‌باشد، به‌درستی این نقطه ضعف را پیدا کرده و می‌خواهد با درگیرسازی عربستان درمنطقه، دلارهای سعودی را بیشتر استثمار کند.
در هفته های قبل، محمد بن سلمان در سودای توهمات خود به امریکا سفر کرد و برای این که بتواند تاج و تخت پادشاهی در عربستان را بعد از ملک سلمان از آن خود کند، بعضی از رسانه‌ها عنوان کردند که وی 56 میلیون دلار به ترامپ رشوه پرداخت کرده است. رسانه ها از این مبلغ به‌عنوان بزرگترین رشوه تاریخ نام می‌برند.
در همین جهت ترامپ نیز اولین سفر خارجی خود را عربستان سعودی تعیین کرده است تا بتواند هر چه بیشتر وفاداری خود را به دلار‌های نفتی عربستان اثبات کند. ترامپ بعد از کارتر نخستین رئیس جمهور امریکا است که نخستین سفر خارجی خود را کشوری غیر از مکزیک و کاندا انتخاب کرده است.
لوری پلاتکین بوگاردِت، تحلیل‌گر پیشین سازمان سیاه و همچنین تحلیل گر موسسه واشنگتن در مورد سفر ترامپ به عربستان می گوید:
«سفر ترامپ به عربستان این پیام را برای عربستان مخابره می‌کند که دولت ترامپ می‌خواهد از عربستان سعودی به عنوان شریک اصلی خود در مباحث منطقه‌ای یا حتی فراتر از آن نام برد»
ترامپ بعد از سفر به عربستان به سرزمین‌های اشغالی جهت ملاقات با سران رژیم صهیونیستی می‌رود که این نیز خود پیام‌های مهمی را مخابره می‌کند.
محمد بن سلمان نیز در راستای توهمات خود به‌دنبال استفاده از این فرصت است و می‌خواهد به هر طریق ممکن خود را گزینه ای مطرح در نظام پادشاهی عربستان و جانشین بعدی پدرش معرفی کند. در این جهت وی شروع به گزاف گویی علیه جمهوری اسلامی ایران کرد و در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی الاخباریه سعودی، با دستاویز قراردادن اعتقادات شیعیان گفت: «ایرانی‌ها معتقدند (حضرت) مهدی (عج) خواهد آمد و باید زمینه را برای آمدن او آماده کنند و باید کنترل کل جهان را در دست بگیرند.»
وی در  این مصاحبه نیز  در مورد امکان مذاکره مستقیم با ایران گفت:
«ما چگونه می‌توانیم به درک مشترک با ایران برسیم در حالی که ایدئولوژی جمهوری اسلامی ایران بر افراط‌گرایی بنا شده است و چه نقاط مشترکی بین ما و ایران وجود دارد. ما می‌دانیم هدف اصلی ایران، عربستان سعودی است و ما منتظر نمی‌مانیم که آن‌ها صحنه نبرد را به عربستان بکشانند، بلکه ما ایران را صحنه نبرد خود خواهیم کرد.»
گزافه گویی‎‌های محمد بن سلمان نسبت به ایدولوژی شیعه و جمهوری اسلامی ایران در سه جهت شکل گرفته است:
 اولین جهت این که اشاره مغرضانه شاهزاده سعودی به یکی از اعتقادات اصلی شیعیان، گامی در راستای توجیه شکست‌های پی‌در‌پی این کشور در کل منطقه، به ویژه در یمن و سوریه است.
دومین جهت، انزوای عربستان در منطقه و کشور‌های حاشیه خلیج فارس است و اکنون بر همه روشن شده است که عربستان تنها کشوری است که افراطی‌گری و تروریسم را در منطقه غرب‌آسیا و کل جهان رواج می دهد. این مسئله تا جایی است که حتی در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس، شاهد عدم همراهی برخی از کشورهای عضو این شورا با عربستان بودیم.
سومین نکته این که بن سلمان می خواهد قبل از آمدن ترامپ به عربستان، از وجود رابطه ای محکم بین دولت عربستان به نمایندگی از خود با دولت ترامپ سخن بگوید، اما همچنان که گفته شد ترامپ نگاه ابزاری و تجاری به بن سلمان و کلیت نظام پادشاهی عربستان دارد و دیگر این که رؤسای جمهور آمریکا بر مبنای مطلوبیت های خود و ساختار آمریکا تصمیم می گیرند، نه بر مبنای پیام هایی که عربستان و بن سلمان به آن ها می فرستند. این پیام های ناشیانه برخی مقامات ریاض به واشنگتن تنها فاصله آنها را با کشورهای همسایه زیاد می کند.
آخرین نکته این که سفر ترامپ به عربستان و از آنجا به سرزمین های اشغالی، گام مهمی در جهت شکل دهی به مثلث عربستان-آمریکا-اسرائیل است و بن سلمان و تیم جنگ طلب ریاض اکنون با علاقه های جنگ طلبانه دولت ترامپ ارتباط برقرار کرده اند و این فرصت مناسبی برای رژیم صهیونیستی است. بنابراین باید سفر ترامپ به عربستان و مذاکرات صورت گرفته وی با سران ریاض و اسرائیل را باید با دقت بیشتری رصد کرد. /

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات