ساعت پاندولی بزرگی در گوشه میدانی کوچک نصب شده زیر ساعت بزبانهای عربی و انگلیسی نوشته شده «این ساعت مقدس تحت تسلط صهیونیزم نیست» این ساعت کار نمیکند. در بالای یک مغازه جواهر فروشی در خیابان «عین یعقوب» روی تابلوی فلئورسنت که رنگ تاریخی دارد نوشته شده «نژادپرستی معادل نازیسم است» ... اینجا قلب محله «معاشعاریم» واقع در بخش شرقی بیتالمقدس است که با دیوارهای کهن شهر 15 مایل فاصله دارد. جائیکه حاکمیت دولت اسرائیل قلمروئی ندارد. لیکن جائیست که مردمش به علت آتش زدن اتوبوسهای شهر بیتالمقدس و سنگ پراکنی به اتوبوسهای عبوری مشهورند. دیوارهای کهنه شهر اورشلیم (بیتالمقدس) این مردم را از فضای قرن بیستمی داخل شهر دور نگاه میدارد. پوسترهای زیادی بر در و دیوار به چشم میخورد. ماموران مالیات را بکشید، هیچکس نباید بطور بیشرمانه لباس بپوشد، مردان باید کلاهشان سرشان باشد، زنان باید دامنهائی تا زیر زانو پوشیده و تا گردنشان را محافظت کنند....
در اسرائیل این یهودیان را زبرا «Zebra» مینامند و همشهریهای اورشلیمی آنها را خطرناکتر از اعراب میشناسند. نظرسنجی اخیر نشان میدهد که رفتار و کردار این دشمنان مصمم دولت اسرائیل خطری واقعی برای امنیت کشور است.
«زبراها» جامعهای از یهودیانند و اغلب عضو و طرفدار تشکیلاتی بنام «جامعه نگهبانان شهر» میباشند این جامعه مذهبی 70 سال قبل توسط عدهای از خاخامهای یهودی بنیانگذاری شد. آنها معتقدند صهیونیزم ضد عقاید و دستورات تورات است و تشکیل دولت اسرائیل با این مشخصات خلاف صریح تورات میباشد. آنها با رضایت از زندگی زیر سلطه ترکهای عثمانی تشکیل دولت اسرائیل را کفر میدانند. به همین دلیل است که سازمان آزادیبخش فلسطین را تشویق میکنند تا دوباره به سرزمین فلسطین بازگردد. آنها همچنین معتقدند از نظر کتاب الهی خودشان (تورات) دلیلی و ضرورتی وجود ندارد که اورشلیم (بیتالمقدس) بوسیله یهودیان اداره شود.
در سالهای اخیر این جامعه برای دفاع از شیوه زندگی و خط مشی عقیدتی خود بیشتر به آتش زدن عمدی، سنگپراکنی و دیگر اعمال خشمگینانه علیه صهیونیستها متوسل شدهاند. آئین زندگی خاص آنان از سه سالگی و همزمان با ورود به کودکستان شروع میشود. در آنجا متون ساده تورات را به زبان عبری فرامیگیرند. قبل از 7 سالگی در اولین سال دبستان قوانین مدنی و صوری را به زبان «آرامی» میگذرانند. آنها تا سن 18 سالگی در همانجا میمانند تا بعدا به مدرسه بزرگسالان بروند و بقیه تحصیل خود را ادامه دهند.
در این مقطع حداقل روزانه 10 ساعت با کتاب سروکار دارند.
طبق آمارگیری موسسه رسمی اسرائیل، بیش از 67 درصد مردم اسرائیل آنها را غیر قابل تحمل میدانند. این عده اکنون 85 هزار نفر از تعداد 320 هزار یهودی ساکن اورشلیم را تشکیل میدهند. در دهه گذشته 30 هزار نفر به جمعیتشان افزوده شده و این بدان معنی است که فضای سکونت بیشتری از محله «معاشعاریم» احتیاج دارند.
ترس از اینکه جامعه ضدصهیونیست مزبور بیشتر گسترش یابد و اصول و عقاید خود را به زندگی روزمره سایر یهودیان تحمیل کند، دولت اسرائیل را وادار کرده تا واکنش نشان دهد. از طرف دیگر تظاهرات گسترده و وسیعی از سوی آنان علیه ساخت یک کنیسه (پرستشگاه یهودیان) در شمال شرقی شهر صورت گرفت. زیرا یهودیان ضدصهیونیست با دسترسی به کنیسه فوق میتوانستند دامنه قلمرو خود را به سایر نقاط نیز افزایش دهند دولت اسرائیل با برگزاری تظاهرات در مقابل کنست (پارلمان اسرائیل) عکسالعمل نشان داد. رئیسجمهور دولت صهیونیستی نیز پیام داد. آناتولی شرانسکی ناراضی یهود که در یک معامله جاسوسان میان شرق و غرب از شوروی به اسرائیل آمده در تهدید جامعه یهودیان ضدصهیونیست گفت «ما بر کشتار و آزار یهودیان از خارج فائق آمدهایم. اکنون وقت آنست که آتشهای داخلی را خاموش کنیم.» رئیس خاخامهای اسرائیل در مراسم حضور نداشت. وی از ترس این گروه از یهودیان در مراسم شرکت نکرد. در هنگام دیدار ریچارد نیکسون رئیسجمهوری اسبق آمریکا از طرف این عده بیحرمتیهای علنی نسبت به وی بعمل آمد. آنها از خدمت سربازی طفره رفته و مالیات نیز پرداخت نمیکنند. با سازمان آزادیبخش فلسطین در ارتباط رسمی هستند. اخیراً نیز در جواب تلگرام تسلیتی که به یاسر عرفات بخاطر بمباران مقر سازمان در تونس توسط هواپیماهای اسرائیلی فرستادند پیام تشکرآمیزی از وی دریافت نمودند. وجود 85 هزار یهودی ضدصهیونیست در قلب بیتالمقدس جائی که صهیونیستها میخواهند آن را پایتخت خود قرار دهند مشکل بزرگی برای دولتمردان فلسطین اشغالی بوجود آورده است.