تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۰۱۲۶۴
واکنش اردوگاه اصولگرایان به ثبت‌نام ناگهانی احمدی‌نژاد

فتنـه مـرمـوز

پایگاه بصیرت / مطهره شفیعی

(روزنامه آرمان ـ 1396/01/24 ـ شماره 3293 ـ صفحه 2)

«محمود احمدی‌نژاد دیروز برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد» خبر یک جمله بود! یک جمله‌ای که برخی را به یاد اخباری در گذشته انداخت، مانند توصیه به عدم کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری. آیت‌ا... هاشمی از قدرت پیش‌بینی خوبی برخوردار بود که نشات گرفته از ذکاوت و شناخت افراد بر اساس تجربیاتشان بود. زمانی که از او درباره رفتار احمدی‌نژاد سوال شد، چنین پاسخ داد که«مردم آگاه هستند و از عملکرد آن جریان در آن 8 سال در همه ابعاد خبر دارند. اما در عالم سیاست به کرات شاهد اتفاقاتی بودیم که با معادلات عقلی و منطقی غیرقابل تحقق بود. من که قدرت غیب و پیش‌بینی ندارم، براساس محاسبات و آگاهی مردم از گذشته، نباید نگران بود.» آیت‌ا... می‌دانست که احمدی‌نژاد روزی چنین می‌کند. یاسر هاشمی فرزند آیت‌ا... دیروز به این موضوه اشاره کرد و اظهار داشت:« این سند بصیرت‌ آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی است» آنچه دیروز محمود احمدی‌نژاد انجام داد صفت غرض ورزانه‌ای را به ذهن متبادر کرد که حامیان احمدی‌نژاد برای تخریب آيت‌ا... هاشمی به کار می‌بردند اما غافل از آن بودند که روزی مانند 23 فروردین 96 «فتنه مرموز» در اذهان شکل می‌گیرد همانی که آیت‌ا... هاشمی در زمان حیات خود نسبت به وقوع آن هشدار داده بود.

از توصیه تا بی‌توجهی احمدی‌نژاد

دوشنبه 5 مهرماه بود که مقام معظم رهبری در درس خارج از فقه فرمودند:«خب بله، یک نفری، یک آقایی آمده پیش من، من هم به ملاحظه‌ صلاح حال خود آن شخص و صلاح حال کشور به ایشان گفتم که شما در فلان قضیه شرکت نکنید. نگفتیم هم شرکت نکنید، گفتیم صلاح نمی‌دانیم ما شما شرکت کنید. این را گفتیم.» یک روز پس از آن یعنی در6 مهر 95 بود که علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه‌ای رئیس دولت‌های نهم و دهم به ایسنا گفت:«دکتر احمدی‌نژاد با ارسال نامه‌ای خطاب به رهبر معظم اعلام کرد که در عمل به منویات معظم له، برنامه‌ای برای حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی سال آینده ندارند.» احمدی‌نژاد در این نامه آورده بود:«همان گونه که مستحضر هستید در دیدار مورخ نهم شهریورماه سال جاری، اینجانب برنامه‌های تبیین انقلاب در سراسر کشور را تشریح نمودم، پس از آن حضرت‌عالی توصیه فرمودید که در این دوره مصلحت نیست بنده در انتخابات شرکت نمایم و اینجانب نیز تبعیت خود را اعلام نمودم. ضمن تشکر از بیانات مهم حضرت‌عالی در جلسه درس خارج فقه مورخ پنجم مهرماه، به استحضار می‌رسانم که در عمل به منویات رهبر بزرگوار انقلاب، برنامه‌ای برای حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی سال آینده ندارم.» اما او بر خلاف آنچه عنوان کرده بود عمل کرد؛ دیروز به همراه مشایی و بقایی به وزارت کشور رفت و فرم‌های ثبت نام را پر کرد. البته در 15 فرورین بود که محمود احمدی‌نژاد کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ را رد نکرد و در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه آیا شما در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 کاندیدا خواهید شد یا نه؟ گفت: «ان‌شاءا...سال 96 همه همدیگر را خواهیم دید.»

من نهی نشده بودم!

او دیروز به همراه مشایی و بقایی به محل ثبت‌نام رفت و مانند همیشه هر سه نفر علامت پیروزی نشان دادند اما پس از ثبت‌نام احمدی‌نژاد این سوال در اذهان شکل گرفت که رقابتی که آنها خود را پیروز آن می‌دانند در مقابل چه افرادی است؟ آیا از عملکرد روز چهارشنبه خود خشنود هستند و آن را یک پیروزی فرض می‌کنند؟ احمدی‌نژاد دیروز پس از ثبت نام گفت: مقام معظم رهبری به من سفارش کردند که در انتخابات به عنوان کاندیدا شرکت نکنم، من به قول اخلاقی‌ام پایبندم و حضور و ثبت‌نام در انتخابات صرفا برای حمایت از برادر عزیزم آقای بقایی است. وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری به من سفارش کردند که در انتخابات به عنوان کاندیدا شرکت نکنم، من نیز پذیرفتم البته این معنای نهی نبود و توصیه ایشان بود و توصیه ایشان مانع حضورم نمی‌شد و به‌رغم اینکه فشار گسترده‌ای از سوی مردم برای حضور در میدان دارم به قول اخلاقی خود پایبندم و ثبت‌نام در انتخابات صرفا برای حمایت از برادر عزیزم آقای بقایی است. وی با تأکید بر اینکه برای حمایت از حمید بقایی در انتخابات ثبت‌نام کرده است، افزود: آقای بقایی فردی تربیت شده در انقلاب اسلامی، سازش‌ناپذیر و با روحیه خدمت به مردم است و در این عرصه جزو پیشگامان می‌باشد.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: صیانت از حق و بیت‌المال مردم و مسئولیت‌هایی که مردم بر دوش ما می‌گذارند همواره سرلوحه کار آقای بقایی بوده و هست. در عین حال یکی از امتیازات ایشان این است که آقای بقایی سند روشن و زنده سلامت دولت قبل است. وی تصریح کرد: ایشان هفت ماه و نیم در زندان بود که نمی‌خواهم تکرار کنم با چه شرایطی اما حتی یک مورد سوء استفاده و تخلف در مورد او به اثبات نرسید. در حالی که تحت سخت‌ترین شرایط بسر برد و روز اول بازداشت ایشان من اعلام کردم که از پاکدستی او حمایت می‌کنم. احمدی‌نژاد یادآور شد: نهایتا به همه معلوم شد که این فرزند کوچک ملت فردی پاک است و کسانی که مسئولیت سیل تهمت‌ها را به دولت قبل داشتند با زدن نامه به آقای بقایی و انتشار آن از زدن همه تهمت‌ها و افتراها به طور رسمی عذرخواهی کردند که این عذرخواهی در مراجع قضایی نیز ثبت شد. وی در ادامه گفت: امیدوارم انتخاب ملت ایران مثل همیشه بهترین و کامل‌ترین انتخاب و آغاز تحولات مثبت در اداره کشور و زندگی مردم باشد. مطمئنا بنده با همه توانم در خدمت آقای بقایی خواهم بود و در واقع در زندگی بنده و امثال بنده و آقای مشایی و بقایی فدای یک لحظه سرافرازی ملت ایران است.

رئیس دولت‌های نهم و دهم همچنین گفت: من به عنوان خادم ملت برای همه شناخته شده هستم و تمام زندگی من، آقای بقایی و آقای مشایی توسط نهادها و رسانه‌های گوناگون داخلی و خارجی و دستگاه‌های اطلاعاتی بارها شخم زده و زندگی‌مان را در معرض دید بشریت و ملت ایران قرار دادیم. در عین حال در دوران گوناگون فرصت خدمتگزاری به مردم را داشته‌ایم. وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد:خدا را سپاسگزارم که اینجانب را در این دوران و در زمان شکوه ملت ایران به دنیا آورد و فرصت خدمت به آنها را به من داد. امروز جامعه بشری در آستانه تحولات بزرگی به سمت آزمون‌های تاریخی است. آرمانی که جامعه بشری بیش از 10 هزار سال به دنبال آن بوده و تلخ و شیرین‌های زیادی را دنبال کرده است. وی افزود: مجاهدت‌ها و فداکاری‌های انسان‌های شایسته مانند موتور محرکی جامعه بشری را پشتیبانی کرده و حرکت داده است. ملت ایران نیز ملتی بزرگ، شایسته و تاریخ‌ساز است. ملتی که همواره به دنبال عدالت،‌ آزادی و کرامت انسانی تلاش کرده است. ملتی که نام او با مهرورزی،‌ عدالت طلبی، صلح و آرزوهای نیک برای دیگران گره خورده است.

احمدی‌نژاد تأکید کرد: افتخار می‌کنم که یک ایرانی هستم و در دورانی که ملت ایران مجددا با بازیابی هویت اصلی خود و پیدا کردن روح جمعی و با فشار بر توانایی ذاتی خود مجددا پرچم در نیل به آزادی و عدالت را بالا برده است زندگی می‌کنم. رئیس جمهور پیشین کشورمان همچنین بیان کرد: انقلاب اسلامی از دل ملت ایران بوده و محصول یک تفکر عمیق است و همانگونه که کشور متعلق به ملت است همه موجودی‌های کشور نیز متعلق به ملت است و هر نظام سیاسی که از ملت سر درآورد باید در خدمت ملت باشد. وی یادآور شد: من معتقدم توانایی‌های ذاتی و امکانات بالقوه و بالفعل ملت ایران این امکان را می‌دهد که آنها بر فراز عزت در جهان قرار گرفته و با استقرار عدل و آزادی زندگی کنند. همه نیز اذعان دارند که ملت ایران در انجام وظایف و رسالت تاریخی خود کوتاهی نکرده و هر جا نیاز بوده آنها پیشگام بوده‌اند. احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: باور من این است که امروز در زیست اجتماعی در شرایطی که لایق آن هستیم قرار نداریم و نیازمند عزم ملی و تلاش خستگی‌ناپذیر برای جایگاه ویژه خود هستیم.

داد همراهان دیروز محمود درآمد

پس از ثبت نام احمدی‌نژاد همراهان دیروز او که هر نقدی به عملکرد احمدی‌نژاد را با تندترین جملات و الفاظ پاسخ می‌دادند، در چرخش 180 درجه‌ای به فراموشی محمود دوستی پرداختند و از او اعلام برائت کرد. کمتر فردی تصور می‌کرد که روزی اصولگرایانی که خود را وفادار به احمدی‌نژاد نشان می‌دادند بر طبل برائت از او بکوبند. ثبت نام احمدی‌نژاد که نشانی از همراهی با تصمیم بزرگان نداشت برای آنها پذیرفته نبود. الیاس نادران از حامیان احمدی‌نژاد در دولت نهم بود که دیروز پس از اطلاع از این ثبت نام در توئیتر خود نوشت: «پایان احمدی‌نژاد، علی برکت‌ا...» مهدی کوچک‌زاده هم از حامیان گذشته احمدی‌نژاد بود که از شنیدن خبر ثبت‌نام او نگران شد و نوشت:«هذا فراق بینی و بینک!آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد حجت من در تمام سال‌هایی که در برابر سیل تهمت‌ها و توهین‌ها از سوی فتنه‌گران نابکار و حسودان بدسگال، از شما دفاع کردم این باور بود که شما را به اسلام ناب محمدی، اسلام پابرهنگان و مستضعفان پایبند می‌دانستم و شمارا سرباز این جبهه می‌انگاشتم ولی با حرکت امروزتان برخلاف صلاحدید امام محرومان و مستضعفان و مجاهدان(ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری)این باور شکسته شد و شما به اندازه همه ظلم‌هایی که دیدید ظلم کردید. آخرین توصیه‌ام به خودم و به شما پناه بردن به خدای قادر متعال از شر وسواسان خناس و خودشیفتگی ست.»

ابولقاسم رئوفیان، دبیر کل حزب ایران زمین گفت: «ایشان که ادعا می‌کردند فردی ولایتمدار هستند و امروز ثبت نام کردند یعنی ثابت کردند که ادعای او در گذشته کذب بوده است به خصوص در مورد ولایتمداری ایشان و لذا هر تلاشی که دلسوزان انقلاب می‌کردند تا نیت ایشان را بر ملا کنند در حد این حرکت تاثیر گذار نیست.» سایت رجانیوز که از حامیان اصلی احمدی‌نژاد پس از ثبت نام احمدی‌نژاد نوشت:«محمود احمدینژاد با حضور در ستاد انتخابات کشور و تحت پوشش حمایت از بقایی، در انتخابات ریاست جمهوری 96 ثبت نام کرد تا عملا هم ادعای عدم حضور در انتخابات را که صراحتا در نامه به رهبر معظم انقلاب عنوان کرده بود زیر پا بگذارد هم اینکه عملا به عنوان بزرگترین پشتوانه حسن روحانی برای باقی ماندن در مسند ریاست جمهوری نقش‌آفرینی کند.» خبرگزاری فارس اما به انتشار خبر ثبت نام احمدی‌نژاد بصورت خام و ساده پرداخت و در دو یادداشت نقد تندی به اقدام احمدی‌نژاد وارد کرد که یکی از این یادداشت‌ها به قلم یک فعال سیاسی اصولگراست. مهدی فضائلی نوشت:«آقای احمدی‌نژاد که در دور اول ریاست جمهوری‌اش در گفت‌وگو با نویسنده مدعی بود سینه‌اش را سپر کرده تا جلوی اصابت تیرهای نشانه رفته به سمت رهبری را بگیرد باید مراقب باشد تا دوباره خود تیری به سمت رهبری نشود! آقای احمدی‌نژاد همچنین متوجه این حقیقت باشد که نه‌تنها تحرکات هفته‌های اخیرش با نداشتن برنامه برای رقابت‌های انتخاباتی سال جاری همخوانی ندارد بلکه آزمون ولایتمداری‌اش با نامه شش مهر 95 به رهبر انقلاب و گفتن اینکه«... در عمل به منویات رهبر بزرگوار انقلاب، برنامه‌ای برای حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی سال آینده ندارم...» تمام نشده است.

احمدی‌نژاد که در پایان‌ نامه‌اش،خود را سرباز انقلاب خوانده است در این آزمون نشان خواهد داد در کدام جبهه ایستاده است!» در یادداشت دیگری با تیتر«بی حیایی و خودشیفتگی» در فارس منتشر شد آمده است:«پایان تلخ احمدی‌نژاد و رفتار دور از حیا و نجابت امروز او، برای جریان مؤمن و انقلابی، خوشحال‌کننده نیست؛ امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام پس از جنگ جمل بر جنازه طلحه - صحابی بزرگ پیامبراکرم(ص) که خودشیفتگی و حبّ جاه، تقدیر او را هلاک در سپاه باطل قرارداد- ایستادند و با افسوس فرمودند:«ابومحمد در اینجا غریب افتاده است؛ به خدا سوگند خوش نداشتم قریش در زیر نور ستارگان کشته افتاده باشند (نهج‌البلاغه، کلام 209)» افسوس برای احمدی‌نژاد، البته جریان انقلابی را نه‌تنها زمین‌گیر و ناامید نمی‌کند، بلکه آن را مصمم‌تر می‌سازد تا ان‌شاءا... با عزم راسخ و همگرایی و همدلی، بساط جریان غرب‌گرا و بی‌کارنامه‌ای که زندگی مردم را قفل کرده است، جمع شود و تلخی ریزش به شیرینی رویش تبدیل شود.»تسنیم اما سعی کرد از نقد واضح و عریان بپرهیزد و تنها بااعلام خبر کاندیداتوری احمدی‌نژاد نوشت:«محمود احمدی‌نژاد سال گذشته (6/7/95) طی نامه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب در پاسخ به توصیه ایشان، اعلام کرده بود که کاندیدا نمی‌شود.» و البته نامه احمدی‌نژاد به مقام معظم رهبری که در آن تاکید کرده بود برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ندارم را منتشر کرد. کانال‌های تلگرامی که تا پیش از این حامی احمدی‌نژاد بودند ثبت‌نام احمدی‌نژاد را مورد نقد قرار داد مانند کانال«خط انقلاب» که با انتشار نامه احمدی‌نژاد به مقام معظم رهبری مبنی بر عدم حضورش در عرصه ثبت‌نام انتخاباتی نوشت:«احمدى‌نژاد دروغ گفت. دروغگو دشمن خداست، دشمن خدا دوست بندگان خدا نيست.»

عبدا... گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان نوشت:«امروز، روز معارفه و تودیع احمدی‌نژاد بود! رشد شناختی اندک جوانان مومن به انقلاب که هنوز از سنگر او شلیک می‌کردند، کامل شد.امروز کمک به تخیله آخرین سنگرهای این جماعت از نیروهای حزب‌ا... بود. روز تودیع هم بود او برای خیلی‌ها تمام شد. اما باورم نیست که ایشان تا پایان بررسی صلاحیت‌ها بماند و آگاهانه تن به رد صلاحیت بدهد.او باهوش‌تر از این است و به موقع میدان را ترک خواهد کرد. برخی خودشیفته‌اند و از خود لذت می‌برند اما احمدی‌نژاد«خودشگفت»است یعنی از کارهای خود لذت می‌برد نه از خود. او از اینکه امروز در کانون توجه داخل خارج قرار گرفته است، لذت می‌برد. اما در آخر دست به کاری می‌زند که همه نقدهای امروز به خود را اتهام و پیشداوری معرفی کند. برای عاقبت به خیری‌اش دعا می‌کنیم. آخرین خبر این خبر را منتشر کرد.» عضو جامعه روحانیت مبارز ضمن انتقاد از کاندیداتوری احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری، نسبت به وقوع «فتنه» در کشور هشدار داد. حجت‌الاسلام محمدتقی‌رهبر به انتخاب گفت: ما انتظارمان این بود که احمدی‌نژاد پس از اینکه گفت من سرباز ولایتم و وارد نمی‌شوم، به عهدش وفادار بماند. وی افزود: بهتر این بود که احمدی‌نژاد این کار را نمی‌کرد، شورای نگهبان باید براساس ضوابط پرونده کاندیداها را بررسی کند. محمدتقی رهبر ضمن ابراز نگرانی از کاندیداتوری احمدی‌نژاد اضافه کرد: خوف این را دارم که این اقدام منجر به یک شکاف و فتنه داخلی شود. خوب بود آقایان متانت به خرج می‌دادند و صرف نظر می‌کردند که نکردند. این کاندیداتوری به صلاح نظام و کشور نیست و خلاف منویات رهبر معظم انقلاب است، هر عاقلی می‌فهمد که ایشان نظر مساعدی نسبت به کاندیداتوری احمدی‌نژاد نداشتند.

واکنش دولتی‌ها

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به این اقدام درباره حضور محمود احمدی‌نژاد و ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 گفت: باید مطابق نظر آقا عمل کنند. وزیر صنعت در مورد ثبت نام‌های انتخابات ریاست جمهوری به خصوص ثبت نام آقایان احمدی‌نژاد و بقایی گفت: من درست خبر ندارم اما در مسیری که می‌آمدم یکی از دوستان این خبر را دادند. تصمیم نهایی در این خصوص با مردم و نظام است. محمدرضا نعمت زاده در پاسخ به این پرسش که انتخابات ریاست جمهوری این دوره را چطور ارزیابی می‌کنید؟ افزود: صحبت و اظهارنظر در خصوص این موارد هنوز زود است و باید کمی زمان داد تا همه ثبت نام کنند. آنچه حائز اهمیت است تاکید همه و به خصوص مقام معظم رهبری است و آقای روحانی نیز در مازندران مطرح کردند هر چه بیشتر در حوزه‌های انتخاباتی حضور داشته باشیم به دنیا نشان خواهیم داد که ملت در مسائل کلان کشور وحدت کلمه داشته و علاقمند به پیشرفت کشور هستند. معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی درباره ثبت نام محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری و توصیه‌های ایشان برای همه لازم الاجراست. بنابراین همه ما که در ساختار نظام جمهوری اسلامی خدمت می‌کنیم این وضعیت را باید قبول داشته باشیم که ولایت فقیه یک واقعیت است که علاوه بر آموزه‌های دینی در قانون اساسی ما هم بر آن تاکید شده است، بنابراین هر کس که می‌خواهد در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت بپذیرد، قاعدتا باید کلیه اصول قانون اساسی را هم قبول داشته باشد و بر اساس آن عمل کند. حسینعلی امیری با تاکید بر اینکه افراد باید خود را با قانون اساسی تطبیق دهند، اظهار کرد: در چنین ساختاری تبعیت از ولایت فقیه یک اصل است.

واکنش رسانه‌های خارجی

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد احمدی‌نژاد پیش از این گفته بود که به دنبال توصیه حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا نخواهد شد. ولی بسیاری از تندروها در ایران به دنبال کاندیدایی با ادبیات قاطع و تند بودند که بتواند در برابر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا عرض اندام کند. شبکه خبری سی‌ان‌ان هم گزارش داد: ثبت نام احمدی‌نژاد در حالی صورت می‌گیرد که آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر ایران خواستار عدم حضور وی در این انتخابات شده بود. خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که رهبر ایران پیش‌تر به وی توصیه کرده بود در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نکند. روزنامه عرب زبان‌النهار نیز نوشت که «محمود احمدی‌نژاد» رئیس‌جمهور سابق ایران به‌رغم توصیه رهبر این کشور برای عدم کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری، اقدام به ثبت نام در این انتخابات کرد.

صفحه عربی خبرگزاری اسپوتنیک نیز اعلام کرد محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران که پیش‌تر اعلام کرده بود از«حمید بقایی» در انتخابات حمایت خواهد کرد، به رغم توصیه آیت‌ا... خامنه‌ای مبنی بر عدم حضور وی در انتخابات به عنوان کاندیدا، به صورت غیرمنتظره در این انتخابات ثبت نام کرد. شبکه تلویزیونی«آی ۲۴» اسرائیل در شرح این خبر نوشت:«محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق ایران که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ به مدت هشت سال و در دوره متوالی رئیس‌جمهوری ایران بوده است، به‌رغم توصیه رهبر این کشور به عدم کاندیداتوری وی در انتخابات پیش‌رو، به صورت کاملا ناگهانی اقدام به نام‌نویسی در انتخابات کرد». تایمز آو اسرائیل نیز در خبر خود اعلام کرد:«محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری سابق و تندروی ایران در یک اقدام ناگهانی به رغم توصیه آیت‌ا... خامنه‌ای مبنی بر عدم حضور وی در انتخابات، به عنوان رقیب جدی برای حسن روحانی، رئیس‌جمهوری فعلی ایران در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری به عنوان کاندیدا نام‌نویسی کرد.»

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/182541

ش.د9600168

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات