تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۰۲۱۰
ایالات شکست‌خورده

عراق و جنگ علیه ترور


‌اثر: نوام چامسکی

‌مترجم: یعقوب نعمتی وروجنی

‌کمی بعد از آن کارشناسان آب‌وهوا، ضمن گزارش ‌کوچک شدن یخ پهنه‌های قطبی، هشدار دادند که ‌بازخوردهای سیستم دریایی، در حال به هم خوردن ‌است، چرا که عرصه‌های گسترش یافته آبهای آزاد، ‌به‌جای بازتابانیدن انرژی خورشیدی به فضا آن را ‌جلب و از این‌رو، خطر گرمایش جهانی را تسریع ‌می‌کنند.

‌به انتشار قاطع‌ترین شواهد، همانند هشدارهای ‌گروه جی8 توجه چندانی در ایالات متحده نشد، با ‌این‌که آن روزها به اجرای پروتکل‌های کیوتو در مورد ‌تنظیم انتشار گازهای گلخانه‌ای زیاد پرداخته شد، ‌ولی دولتهای مهم از پیوستن به این پروتکل‌ها ‌خودداری کردند.

‌تاکید بر دولت، در اینجا بسیار مهم است. این امر ‌که ایالات متحده، اغلب به تنهایی پروتکل‌های کیوتو ‌را رد می‌کند، زمانی درست است که مردم ایالات ‌متحده را استثنا کنیم، چرا که مردم بشدت از پیمان ‌کیوتو حمایت می‌کنند. اکثریت حامیان بوش، نه‌تنها ‌از پروتکل حمایت می‌کنند، بلکه به اشتباه تصور ‌می‌کنند که بوش نیز این کار را می‌کند. به‌طور ‌کلی، رای‌دهندگان در انتخابات سال 2004 درباره ‌مواضع احزاب سیاسی بشدت فریب خوردند، البته ‌نه به دلیل نداشتن علاقه یا ناتوانی ذهنی، بلکه از ‌این‌رو که این انتخابات با دقت تمام طوری طراحی ‌شده بود که این نتایج به‌دست آید. این امر، ‌موضوعی است که بعدها دوباره به آن خواهیم ‌پرداخت.

‌همان‌گونه که بسیاری از تحلیلگران و نهادهای ‌اطلاعاتی هشدار داده بودند، برنامه‌ریزان ایالات ‌متحده و انگلستان نیز بخوبی آگاه بودند که حمله به ‌عراق، به احتمال زیاد ترور و تکثیر سلاحهای کشتار ‌جمعی (WMD) را افزایش خواهد داد. جورج تنت، ‌رئیس (وقت) سیا در اکتبر 2002 به کنگره اطلاع داد ‌که حمله به عراق باعث خواهد شد صدام حسین به ‌تروریست‌های اسلامگرا در جهت اجرای یک حمله WMD به ایالات متحده، کمک کند. شورای اطلاعاتی ‌ملی (NIC) پیش‌بینی کرد که حمله به عراق با ‌رهبریت آمریکا، حمایت از اسلام سیاسی را افزایش ‌خواهد داد و نیز به درگیری‌های خشونت‌آمیز داخلی ‌در جامعه منشعب شده عراق و همچنین به ترور در ‌داخل عراق و عرصه جهانی منجر خواهد شد. NIC ‌در دسامبر 2004 این پیش‌بینی‌ها را تایید و گزارش ‌کرد که جنگ عراق و دیگر جنگهای احتمالی آینده ‌می‌توانند عضوگیری، زمینه‌های آموزشی، مهارتی، ‌فنی و زبانی را برای ‌گونه جدیدی از تروریست‌های ‌متخصص تامین کند که برای آنان خشونت سیاسی، ‌به خودی خود، تبدیل به هدف شده است. NIC ‌همچنین پیش‌بینی کرد که یکی از پیامدهای حمله ‌به عراق این خواهد بود که شبکه جهانی جدیدی از ‌گروههای تندروی اسلامی پراکنده، با جایگزین کردن ‌عراق به‌جای افغانستان به‌عنوان یک آموزشگاه، ‌عملیات‌های خود را به همه‌جا گسترش دهند، به ‌این منظور که از سرزمین‌های اسلامی در برابر ‌مهاجمان کافر دفاع کند.‌

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات