تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۰۲۴۲۱

انزوای آل‌سعود در بحران یمن

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1396/03/24 – شماره 10895 – صفحه 1)

بسم‌الله الرحمن الرحیم

همزمان با اظهار پشیمانی قطر از عضویت در ائتلاف سعودی در جنگ یمن، جنگنده بمب افکن‌های عربستان دامنه حملات وحشیانه علیه مردم روزه‌دار و مظلوم این کشور را گسترش داده‌اند. ریاض سعی دارد با تشدید حملات خود علیه مناطق مسکونی و افزایش تلفات غیرنظامیان، به تنهائی بار سنگین جنایات جنگی در یمن را به دوش بکشد و جای خالی دیگران را هم در جنگ علیه یمن پر کند!

تا اینجای قضیه نه تنها قطر بلکه سایر اعضای ائتلاف کاغذی طوفان قاطعیت! هم از همراهی کامل در سطح مورد انتظار آل سعود، سرباز زده‌اند و صرفاً در تحرکات تاکتیکی سهیمند ولی ریاض که حتی درون جرگه ائتلاف نیز تنها و منزوی شده، به تنهائی و با تشدید عملیات جنگی سعی دارد مانع خاموش شدن آتش جنگ در یمن شود.

اکنون با تشدید محاصره زمینی، دریائی و هوائی، از یکطرف قحطی مصنوعی در یمن بیداد می‌کند و تقریباً هر روزه، عده‌ای از شهروندان یمنی که بخش اعظم آنها را زنان و کودکان خردسال تشکیل می‌دهند، به کام مرگ می‌روند. مطابق آمار رسمی سازمان ملل بیش از 19 میلیون نفر از قحطی مصنوعی در یمن رنج می‌برند و هر لحظه ممکن است با انهدام باقیمانده انبارهای مواد غذائی، بر تعداد قحطی زدگان افزوده شود.

درحال حاضر تهدید اصلی علیه مردم مظلوم و روزه‌دار یمن را اپیدمی «وبا» تشکیل می‌دهد که به عنوان یک بحران حاد و فراگیر، تلفات سنگینی را بر مردم یمن تحمیل کرده است. ارتش عربستان با تشدید محاصره همه جانبه یمن و تخریب زیرساخت‌ها، عملاً زمینه ساز بحران انسانی عظیمی در این کشور جنگ زده شده است ولی حتی اصرار مجامع بین‌المللی برای توقف جنگ، آتش بس و کمک رسانی به قحطی زدگان و خانواده مبتلایان به وبا هم کارساز نبوده و حتی بر شدت و دامنه جنایات جنگی آل سعود می‌افزاید.

محمد بن سلمان وزیر دفاع شرور عربستان در تازه‌ترین اظهارات خود ضمن استقبال و خشنودی از افزایش تلفات شهروندان یمنی اظهار امیدواری کرده است که همین فضای جهنمی، برای سعودی‌ها نوید پیروزی در جنگ 27 ماهه را می‌دهد. وی اظهار امیدواری کرده است که با همکاری نزدیکتر و گسترده‌تر آمریکای ترامپ و انگلیس برای تامین سلاح‌های جنگی مرگبارتر، بتواند مردم مظلوم یمن را از پا در آورد و تسلیم کند. البته این آرزوی وزیر دفاع شرور عربستان تازگی ندارد و ریشه‌اش به نخستین روزهای جنگ علیه یمن در فروردین ماه 1394 باز می‌گردد. نامبرده در آن روزها با سرمستی ادعا می‌کرد که سنگینی و گستردگی حملات همه جانبه ائتلاف سعودی عرصه را بر مردم یمن آنچنان تنگ و طاقت فرسا می‌کند که آنها تا پایان هفته تسلیم خواهند شد.

اما با گذشت 27 ماه از آن تاریخ، نه تنها هنوز هم کوچکترین نشانه‌ای از پیروزی سعودی‌ها به چشم نمی‌خورد، بلکه نشانه‌های آشکار شکست در جبهه اشرار سعودی به وضوح قابل رصد کردن است که نشانه بارز انزوای زجردهنده سعودی‌ها در بحران یمن است. موضوع مهم‌تر به سکوت معنی‌دار مجامع بین‌المللی و فقدان تحرک و اقدام آنها در قبال فجایع تکان دهنده یمن باز می‌گردد. سئوال اصلی این است که چرا شاهد هیچگونه واکنش قابل ذکری که متناسب با ابعاد عظیم و فراگیر فاجعه باشد، نیستیم؟ البته گهگاه سازمان جهانی بهداشت، صلیب سرخ بین‌المللی و صندوق کودکان ملل متحد با صدور بیانیه‌های تکراری و بی‌تاثیر سعی دارند نشان دهند که در قبال فجایع روزمره در یمن بی‌اعتنا نیستند لکن واکنش آنها هرگز از این حد فراتر نرفته و حتی استمرار هم نداشته است.

برخی شواهد نشان می‌دهد که رمز و راز عدم پیگیری مستمر نهادهای بین‌المللی در قبال بحران یمن به فشار سیاسی آمریکا و ریخت و پاش دلارهای نفتی آل سعود مربوط می‌شود که باعث گردیده نهادهای بین‌المللی عمدتاً به سکوت مرگبار خود ادامه دهند و هیچگاه واکنش آنها از حد صدور بیانیه‌ها و هشدارهای کاغذی فراتر نرفته است. این پدیده، یادآور اقدام رسوای «بان کی مون» دبیرکل سابق و بدنام سازمان ملل است که به خاطر دریافت رشوه سعودی‌ها، حتی گزارش منتشره سازمان ملل درباره جنایات جنگی ائتلاف سعودی علیه کودکان یمن را هم پس گرفت و سعی کرد بر جنایات سعودی‌ها در یمن سرپوش بگذارد.

علاوه بر این، آمریکای ترامپ که درآمدهای کلان اقتصادی – تجاری – تسلیحاتی و نفتی از طریق عربستان را به خود اختصاص داده و سعی دارد این گاو شیرده را هرچه بیشتر بدوشد، از یکطرف به تقویت و حمایت و تجهیز سعودی‌ها در جنگ یمن پرداخته و از سوی دیگر جنایات ائتلاف سعودی در یمن را تعمداً نادیده می‌گیرد و حتی بر آن صحه می‌گذارد درحالی که جامعه جهانی نباید نسبت به این فجایع بی‌تفاوت بماند، چرا که قحطی، گرسنگی، شیوع وبا و قتل عام مردم مظلوم یمن با پایان یافتن محاصره همه جانبه یمن و برقراری آتش بس، به کلی خاتمه می‌یابد. این کمترین حق و خواسته یک ملت مظلوم، غیرتمند و مصمم است که حتی همدستی ترامپ با آل سعود هم نمی‌تواند تاثیر چندانی در این زمینه داشته باشد و اراده خلل ناپذیر یک ملت بلند آوازه را خدشه‌دار کند.

http://jomhourieslami.net/?newsid=137250

ش.د9600851

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات