تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۰۲۴۳۸
شورای روابط خارجی اروپا:

واکنش کاخ سفید به حادثه تروریستی تهران سیلی به صورت میانه‌روهای ایران بود

(روزنامه كيهان – 1396/03/23 – شماره 21646 – صفحه 2)

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا در گزارشی با زیر سؤال بردن مواضع کاخ سفید در هنگام حملات تروریستی داعش در تهران، آن را بسان سیلی به صورت میانه‌روهای ایران برشمرد که ایران بعد از ماجرای 11 سپتامبر با آمریکا ابراز همدردی کردند و این کشور حتی پیشنهاد همکاری در نبرد با القاعده را داد. اقدام آمریکا در کل حتی بی‌احترامی به ایرانیانی بود که بسیاری از آنها برای ابراز همدردی با مردم آمریکا در ماجرای یازده سپتامبر شمع روشن کردند.

نویسنده، تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در سنای آمریکا را موجب بغرنج شدن بیشتر اجرای برجام بر شمرد و نوشت: کاخ سفید و سنا زمان نامناسبی را برای سنجش ایران و مردم این کشور برگزیدند. این پیام می‌توانست متمرکز بر تهدیدهای دوجانبه داعش علیه دو کشور باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: پیام خصومت ترامپ با ایران در واقع با سفر اخیر او به خاورمیانه شکل گرفت و او به جای ترغیب به برقراری ثبات و گفت‌و‌گو با عربستان و اسرائیل دشمنان منطقه‌ای ایران همگام شد.

در بخش دیگر این مطلب با اشاره به حوادث اخیر تهران و انگشت اتهام ایران به سوی عوامل منطقه‌ای به ویژه عربستان در آتش افروزی و دست داشتن این کشور در این ماجرا نوشت: برخی اعضای خاندان آل‌سعود روابط خود با مجاهدین (گروهک منافقین) را شدت بخشیده‌اند، عناصری که ایران آنها را تروریست برشمرده است. برداشت سپاه پاسداران ایران نیز از ماجرای تروریستی چهارشنبه گذشته با گزارش‌های اخیر مبنی بر این‌که سازمان سیا مرکز جدید ویژه ایران را با تمرکز بر کارهای اطلاعاتی و عملیات مخفی تاسیس کرده، تقویت کرده است.

با توجه به واکنش عجولانه ترامپ به انتخابات ایران و حملات تروریستی اخیر دیدگاه سپاه به طور فزاینده در افکار عمومی به اشتراک گذاشته شده و می‌تواند در گزینه‌های سیاسی ایران نیز تاثیر گذارد.

ترامپ، آمریکا را با داعش یکسان کرد

پایگاه تحلیلی آمریکایی «آلترنت» در یادداشتی به قلم «جفرسون مورلی» که در پایگاه تحلیلی «سالن» نیز منتشر شد، گزارش کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با نوع واکنش به حمله تروریستی تهران، در واقع آمریکا را با تکفیری‌های «داعش» هم ردیف کرد.

این پایگاه با اشاره به شهادت 17 نفر در حمله تروریستی اخیر در تهران، نوشت حملات تروریستی تهران در واقع اهداف ترامپ در تشدید خصومت آمریکا با ایران را نیز ارتقا بخشید.

در 22 ماه مه، ترامپ در عربستان گفت: چندین دهه است که ایران بر آتش جنگ فرقه‌ای و تروریسم دامن می‌زند. ایران دولتی است که آشکارا از قتل عام حرف می‌زند و متعهد به نابودی اسرائیل شده است و مرگ بر آمریکا می‌گوید.

این گزارش سپس با اشاره به این اظهارات ترامپ نوشت، اما تمامی تروریست‌هایی که به منچستر، پاریس، نیویورک‌ و واشنگتن حمله کردند از تندروهای وهابی بودند و هیچ کدام آنها با ایران ارتباط نداشتند.

بر اساس این تحلیل، از سال 2000 تاکنون، بیش از 95 درصد از حوادث تروریستی جهان توسط افراد وابسته به سعودی صورت گرفته است و سیاست ترامپ بر اساس یک فرضیه اشتباه است.

این گزارش ادامه داد، آمریکا در حال حاضر در حال افزایش حملات به نیروهای خط مقدم ایران است که با داعش در سوریه و عراق در حال مبارزه هستند. اقدامات ترامپ برای آغاز جنگ با ایران، فشارها بر داعش را کاهش می‌دهد.

این گزارش در پایان نتیجه‌گیری کرد، حملات تهران، نتیجه توافق ماه گذشته عربستان- آمریکا بود. در حالیکه کنگره مجادله می‌کند، ترامپ بر جنگ مذهبی دامن می‌زند و تروریسم از جبهه دیگر نفوذ می‌کند.

تدابیر جدید امنیتی برای حفاظت از ساختمان مجلس

اکبر رنجبرزاده عضو هیئت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه برای پیشگیری از حوادث تروریستی در مجلس فضاهای جدید امنیتی تعبیه می‌شود، گفت: در بحث امنیت فیزیکی ورودی‌های مجلس تا چند روز آینده تغییراتی ایجاد می‌شود.

رنجبرزاده با بیان اینکه جلسات مکرری با دستگاه‌های امنیتی درباره تغییرات در بحث امنیت فیزیکی مجلس انجام شده، ادامه داد: با شورای عالی امنیت ملی نیز رایزنی‌های لازم انجام شده و پیشنهاداتی نیز از سوی این شورا ارائه شده است.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه جلساتی نیز با مسئولان پدافندی کشور در همین زمینه برگزار شده و پیشنهاداتی نیز از سوی مسئولان آنها ارائه شده، افزود: در برخی از مکان‌های دیگر در کشور نیز که استراتژیک به حساب می‌آیند پیشنهاداتی ارائه شده تا ضریب امنیتی‌شان بالاتر برود.

بیانیه نمایندگان کرد مجلس در محکومیت حادثه تروریستی تهران

نمایندگان کرد مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حملات تروریستی هفته گذشته تهران تاکید کردند که جریان تکفیری داعش به هیچ قوم و مذهب و ملیتی تعلق ندارد؛ بلکه همه اقوام،‌ مذاهب و ادیان در مقابل این پدیده شوم قرار گرفته‌اند.

در بخشی از این بیانیه آمده است:فصل مشترک جریان انحرافی داعش «جنایت و وحشی‌گری» است و امروزه همه اقوام و مذاهب و ادیان در مقابل این پدیده شوم قرار گرفته‌اند و ما کردها در صف اول مبارزه و برخورد با این جریان انحرافی و دست نشانده قرار داریم. کردها در عراق و سوریه نیز بیشترین شهدا را در مبارزه با داعش تقدیم بشریت کردند.

هلاکت عامل اصلی حوادث تروریستی تهران در خارج از کشور

به گزارش فارس، «محمدعلی پورمختار» نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: عامل اصلی حوادث تروریستی تهران به دست نیروهای کشورمان در خارج از مرزها به هلاکت رسید، زیرا ما در جاهایی که باید حضور داشته باشیم، حضور داریم و روش برخورد و ابتکار عمل در آنجا دست ما است.

پورمختار افزود: بسیاری از عوامل این تحرکات تروریستی اخیر پیش از خروج از کشور بازداشت شدند و مسئول اصلی هماهنگ‌کننده هم بلافاصله در خارج از کشور کشته شد.

وی با ذکر این نکته که کسی از عوامل دو حادثه تروریستی تهران از مرزها خارج نشده است، عنوان داشت: عامل اصلی از ابتدا خارج از ایران بود که همان روز در همان محل استقرار خود به هلاکت رسید.

هلاکت 4 داعشی در هرمزگان

سردار «عزیزالله ملکی» فرمانده انتظامی استان هرمزگان از هلاکت 4 نفر از اشرار مسلح در شهرستان رودان خبر داد.

ملکی افزود: در پی انجام اقدامات اطلاعاتی و رصد اخبار موجود مبنی بر تحرک گروه اشرار مسلح در بخش‌های شرقی استان هرمزگان، پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس امنیت عمومی استان قرار گرفت.

وی در ادامه گفت: در همین راستا با اجرای طرح‌های عملیاتی، اطلاعاتی و شناسایی فنی و پیچیده و مراقبت دقیق تردد و تحرکات این افراد، ماموران جان بر کف پلیس در کوههای اطراف شهرستان رودان با تیم 4 نفره از این اشرار مواجه و پس از درگیری مسلحانه همه آنان را به هلاکت رساندند.

این مقام انتظامی تصریح کرد: در بازرسی از این افراد کشته شده تعداد ۴ قبضه اسلحه جنگی، 112 فشنگ جنگی، مقادیری مواد منفجره و پرچمی با آرم داعش کشف شد.

سردار ملکی خاطرنشان کرد: هویت دو نفر از این اشرار به هلاکت رسیده اتباع بیگانه با کارت شناسایی خارجی بوده و هویت افراد دیگر در دست بررسی است.

http://kayhan.ir/fa/news/106222

ش.د9600842

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات