تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۰۲۶۲۲
نگاهی به واکنش دستگاه دیپلماسی ایران به حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع داعش

در دفاع از امنیت‌مان تعارف نداریم

(روزنامه مردم سالاري – 1396/03/30 – شماره 4344 – صفحه 15)

سپاه پاسداران روز یک‌شنبه با استفاده از موشک‌های میان‌ ـ‌ برد خود به مراکز فرماندهی و مواضع اصلی گروه تروریستی داعش در استان دیرالزور سوریه حمله کرد که از زمان پایان جنگ ایران و عراق این نخستین حمله موشکی ایران محسوب می‌شود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک‌شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای اولین بار گروهک‌های تروریستی و تکفیری در منطقه دیرالزور در شرق سوریه را با موشک‌های زمین به زمین مورد هدف قرار داد و این حمله ایران در واکنش به حمله چند روز پیش داعش به پارلمان ایران و حرم امام خمینی (ره) و انتقام خون قربانیان آن حملات است و این موشک‌ها که از دو استان کردستان و کرمانشاه پرتاب شدند به کشته شدن ده‌ها نیروی مسلح داعشی و تروریست‌های دیگر منجر شد.

توان موشکی ایران از شهروندانش دفاع می‌کند

محمدجواد ظریف که در سفر خود به شمال آفریقا هم‌ اکنون در موریتانی به سر می‌برد، صبح روز گذشته به وقت محلی با انتشار توییتی گفت: توان موشکی ایران در دفاع مشروع و قانونی از شهروندانش است. وزیر امور خارجه کشورمان در توییت خود نوشت: توان موشکی ایران از شهروندانش در دفاع مشروع و قانونی حمایت می‌کند و هم‌زمان مبارزه مشترک جهانی با داعش و تروریسم افراط‌گرا را پیش می‌راند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز ،اعلام کرد: اقدام یکشنبه جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با گروه‌ تروریستی، تکفیری و وهابی داعش با اطلاع دولت سوریه انجام شده و در پی این عملیات ضربات مهلکی به پیکره این گروه‌ها و مقر مرکزی آنها در دیرالزور وارد شده است. بهرام قاسمی، صبح روز دوشنبه در پاسخ به سوالی در ارتباط با عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موشکی به مقر گروه‌ تکفیری و تروریستی داعش در منطقه «دیرالزور» سوریه، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست اصولی، ثابت و تغییرناپذیر خود در مبارزه بی‌امان با گروه‌های تروریستی تکفیری ـ وهابی و با در جریان گذاشتن دولت قانونی سوریه، ضربات مهلکی را بر پیکره گروه‌های تروریستی و مقر مرکزی آنها در دیرالزور وارد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قربانیان تروریسم همان‌طور که بارها اعلام کرده بر اساس مواضع انسانی، مترقیانه و اصولی‌اش مبارزه‌ای مستمر با تروریسم داشته و خواهد داشت و با عزمی راسخ و استوار حرکتش در این مسیر را ادامه می‌دهد، افزود: در همین چارچوب از نظر جمهوری اسلامی ایران تروریسم در هر شکل، در هر کجا و تحت هر عنوان و بهانه‌ای که صورت پذیرد، محکوم است. قاسمی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با تمام توان و با اتکا به تمامی داشته‌ها، تجارب و توانمندی‌های خود در حوزه‌های دفاعی، نظامی، اطلاعاتی و امنیتی و با استفاده از تجارب گذشته از کیان خود و هم چنین ثبات و امنیت شهروندانش در مقابله با پدیده شوم تروریسم دفاع خواهد کرد.

همان‌طور که بارها گفته‌ایم ما در دفاع از امنیت و ثبات‌مان هیچ‌گونه تعارفی نداریم و برای مقابله با تروریسم، ناامنی و بی‌ثباتی بیش‌ترین تلاش را به کار خواهیم برد و با هر عاملی که مخل این مسائل باشد به صورت قاطعانه و ریشه‌ای برخورد می‌کنیم. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های اخیر بارها خطر تولید، ترویج، تسلیح و گسترش تروریسم تکفیری در سطح منطقه و جهان را یادآوری کرده و با قربانیان این‌گونه حوادث در منطقه، کشورهای اروپایی و سایر نقاط جهان ابراز همدردی و همبستگی کرده و این اقدامات را محکوم کرده است.

این دیپلمات کشورمان با بیان این‌که در جمهوری اسلامی ایران امنیت، دیپلماسی و توان دفاعی کشور منشعب از قدرت مردم‌سالاری و متکی بر مردم است، تأکید کرد: ایران برخلاف دیگران امنیت و ثبات را خریداری نمی‌کند؛ چراکه امنیت قابل خرید و فروش نیست و آنهایی که تصور می‌کنند با کشاندن پای دیگر کشورهای فرامنطقه‌ای می‌تواند امنیت و ثبات را برای خود تأمین کنند دچار اشتباهی فاحش و استراتژیک هستند. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در بخشی دیگر از صحبت‌های خود افزود: جمهوری اسلامی ایران، ضمن بازخوانی و با یادآوری ایده «جهانی عاری از خشونت و افراط‌گرایی» که توسط ریاست محترم جمهوری در سال 2014 در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه و مورد تصویب قرار گرفت، از همه کشورها می‌خواهد به مبارزه واقعی با تروریسم و ریشه‌های آن که در تفکرات انحرافی و خطرناک تکفیری ـ وهابی نهفته است، بپیوندند و این اطمینان را می‌دهد با تمام قدرت با عناصر خود فروخته و جنایتکار این گروه‌های تروریستی که وابستگی‌شان به برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای محرز و قطعی است، ادامه خواهد داد.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران، برخلاف برخی قدرت‌های مدعی که امنیت و تروریسم را وسیله‌ای برای تجارت و کسب درآمد قرار داده و برخلاف شعارها و سیاست‌های اعلامی خود به رقص با منحط‌ترین تفکرات قبیله‌ای و جاهلی می‌پردازند و از یک سو ادعای مبارزه با تروریسم را دارند و از سوی دیگر میلیاردها دلار سلاح به کشورهای اصلی حامی تروریست‌های تکفیری می‌فروشند، به مبارزه واقعی و مستمر برای ریشه‌کن شدن این گروه‌های تروریستی ادامه خواهد داد و حمله موشکی به مواضع و مقرهای تروریست‌های تکفیری در دیرالزور، صرفا سیلی کوچک و تنها هشداری برای بیداری آنانی بود که هنوز نمی‌توانند یا نتوانستند واقعیات منطقه و حد و مرز خود را به خوبی درک کنند. وی با تاکید بر این که امنیت ملت بزرگ و نظام جمهوری اسلامی و سرزمین ایران، خط قرمز ماست و در دفاع از آن مماشات نخواهیم کرد، تصریح کرد :ما قاطعانه و مجدانه به حامیان منطقه‌ای گروه‌های تروریستی تکفیری اخطار می‌کنیم دست از شرارت و کینه‌ورزی با مسلمانان مظلوم منطقه و ایران اسلامی بردارند و به مسیر عقلانیت، برادری، همبستگی اسلامی و تقویت جبهه واحد ضد صهیونیستی بازگردند.

موشک‌های سپاه محل طراحی عملیات تروریستی تهران را در سوریه منهدم کرد

شیخ‌الاسلام گفت: سپاه پاسداران محل طراحی عملیات تروریستی تهران را با موشک نقطه‌زن در دیرالزور سوریه منهدم کرد. حسین شیخ‌الاسلام مشاور وزیر امور خارجه و سفیر اسبق ایران با بیان اینکه حمله موشکی سپاه به مواضع تروریست‌ها برای تنبیه داعش و پاسخ به عملیات تروریستی آنها در تهران بود، گفت: تروریست‌های داعش عملیات مهمی را در تهران طراحی کرده بودند، آنها می‌خواستند با ورود به صحن علنی مجلس نمایندگان مجلس را ترور و ملت ایران را عزادار کنند. شیخ‌الاسلام با بیان اینکه تحقیقات و اطلاعات قطعی نیروهای مسلح ایران می‌گوید که عملیات تروریستی تهران در منطقه دیرالزور سوریه توسط داعش طراحی شده بود، گفت: ما با افتخار اعلام می‌کنیم که همان منطقه‌ای و نقطه‌ای را که عملیات تروریستی تهران در آنجا طراحی شده بود از خاک ایران هدف قرار داده دقیقاً آن منطقه را منهدم کردیم که این مهم نشانگر اوج قدرت دفاعی و موشکی جمهوری اسلامی ایران است.

سفیر اسبق ایران در سوریه در پاسخ به این سؤال که حمله موشکی سپاه به مواضع تروریست‌ها در سوریه چه تأثیری در عرصه جنگ میدانی برای ارتش سوریه خواهد داشت، گفت: قطعاً داعش و دیگر تروریست‌ها در عرصه میدانی آسیب‌پذیرتر خواهند شد و ان‌شاءالله ارتش و جریان مقاومت در سوریه با شتاب بیشتری علیه تروریست‌ها اقدام خواهند کرد. وی گفت: مهمترین پیام حمله و عملیات دقیق موشکی سپاه علیه تروریست‌ها خطاب به دشمنان انقلاب اسلامی، آمریکا و رژیم سعودی آن است که انهدام هر هدفی در هر مکانی برای جمهوری اسلامی ایران ممکن است. شیخ‌الاسلام گفت: ایران، داعش را تنبیه کرد، منتهی صدای این سیلی را باید حامیان داعش از جمله رژیم سعودی بشنوند.

اقدام سپاه تاکیدی بر استمرار مبارزه با تروریسم است

سفیر سابق ایران در سوریه عملیات موشکی سپاه را پیامی اطمینان بخش به جبهه مقاومت و تاکیدی بر عزم، اراده و استمرار رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسمی دانست که ثبات و امنیت منطقه و جهان را مورد تهدید قرار می دهد. محمد رضا رئوف شیبانی روز گذشته درباره عملیات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه مواضع گروه تروریستی داعش افزود: اقدام سپاه پاسداران پاسخی به عملیات تروریستی به مجلس شورای اسلامی و مرقد امام‌(ره) بود که با پرتاب 6 موشک به مواضع اصلی تجمع گروه تروریستی داعش صورت گرفت. وی درباره پیام‌های این اقدام نیز گفت: پیام اول این بود که جمهوری اسلامی ایران در حفظ، حراست و امنیت خودش جدی است؛ و دوم این که ایران نسبت به هر تعرضی که به امنیت و منافع کشور وارد شود به سرعت آمادگی پاسخگویی در هر نقطه، مکان و زمانی که لازم باشد را دارد.

سفیر سابق ایران در سوریه ادامه داد: سومین پیام این است که ایران با هر تهدیدی که منافع و امنیت ملی اش را در هر نقطه ای از داخل و یا خارج مورد هدف قرار دهد به سرعت پاسخ می دهد و با آن اقدام و تهدید برخورد می کند. شیبانی گفت: واکنش سریع جمهوری اسلامی در ضربه زدن به مرکز تجمع فرماندهان داعش به طور قطع پیامی به تمام کسانی است که نسبت به منافع و امنیت ملی ایران چشمداشت دارند مبنی بر اینکه با پاسخ کوبنده نیروهای مسلح با حمایت و پشتیبانی مردم ایران، مواجه خواهند شد. وی در پاسخ به این سوال که در هفته اخیر شاهد تحرکاتی از سوی آمریکا و مورد هدف قراردادن مواضع ارتش سوریه بودیم؛ آیا این حمله موشکی تغییری در این مسیر ایجاد خواهد کرد، گفت: این اقدام جمهوری اسلامی تاکیدی بر عزم و اراده ایران در مبارزه با پدیده خطرناک داعش است که ثبات و امنیت منطقه و جهان را مورد تهدید قرار می دهد.

سفیر سابق ایران در سوریه این اقدام سپاه پاسداران را به منزله استمرار اقدامات جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم دانست و اظهار کرد: با اقدامی که صورت گرفت، جمهوری اسلامی ایران این حق را برای خود محفوظ می دارد که با اقدام پیشگیرانه هر گونه تهدید درون مرزی یا فرامرزی را که امنیت ملی را در معرض خطر قرار دهد، به سرعت هدف گیرد. شیبانی یادآور شد: اقدامی که جمهوری اسلامی ایران در اعزام نیروهای مدافعین حرم به سوریه و عراق کرد در همین راستا تفسیر و تبیین می شد. همواره ایران بر این نکته تاکید دارد که حضور نیروهای ما در سوریه و عراق با هدف مبارزه با تروریسم و حمایت و حفاظت از امنیت ملی است. وی اضافه کرد: در واقع چنانچه نیروهای مدافع ما در نقاط فرامرزی با تهدیداتی که منافع و امنیت ملی ما را مورد تهدید قرار می دهند مقابله نکنند، این تهدید در داخل کشور و در درون شهرهای ما شکل خواهد گرفت.

http://www.mardomsalari.net/4344/page/15/15653

ش.د9600870

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات