تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۰۲۶۶۵
تقاضاي 10 چهره‌ شاخص اصلاح‌طلب از منتقدان؛

نقد به شوراي عالی اصلاحات را پايان دهيد

پایگاه بصیرت / معصومه حاجي‌ابوالحسن

(روزنامه وقايع اتفاقيه – 1396/03/25 – شماره 429 – صفحه 2)

ليستي که شوراي‌عالي اصلاح‌طلبان براي انتخابات شوراي شهر تهران ارائه کرد با انتقاداتي از سوي برخي از اصلاح‌طلبان همراه بود؛ انتقاداتي که درست يا غلط اشک رئيس شوراي‌عالي اصلاحات را هم درآورد. ثبت‌نام تعداد زيادي از چهره‌هاي اصلاح‌طلب براي حضور در انتخابات شوراي شهر کار را براي اين شورا سخت کرده بود اما در نهايت ليست پيشنهادي شوراي‌عالي با حمايت سيد‌محمد خاتمي، پيروز مطلق انتخابات شد، به‌طوري‌که حتي يک چهره اصول‌گرا نتوانست وارد پارلمان شهري شود. پيروزي مطلق اصلاح‌طلبان انتقادات گسترده‌اي را از سوي اصول‌گرايان نيز به همراه داشت.

آنها به نتيجه انتخابات اعتراض داشتند و اين اعتراض باعث شد صحن شوراي شهر چهارم براي مدتي با تنش زياد ميان نمايندگان دو قطب اصول‌گرا و اصلاح‌طلب همراه شود. نتيجه اعتراض و انتقاد آنها اما فايده‌اي نداشت و نتايج انتخابات تأييد شد. بااين‌حال، در گوشه‌وکنار نقدها به ليست و رويه شوراي‌عالي اصلاحات ادامه داشت. در نهايت روز گذشته محسن امين‌زاده، سيد‌مصطفي تاج‌زاده، حميدرضا جلايي‌پور، سعيد حجاريان، سيد‌محمدرضا خاتمي، هادي خانيکي، عبدالله رمضان‌زاده، محسن صفايي‌فراهاني، فيض‌الله عرب‌سرخي و محسن ميردامادي، 10 چهره شاخص اصلاح‌طلب در بيانيه‌اي ضمن تأکيد بر قابليت‌هاي بي‌شمار شوراي شهر پنجم، خواستار پايان انتقاد به شوراي‌عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان شدند.

در اين بيانيه عنوان شده که انتخابات اخير رياست‌جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا با حضور چشمگير و معنادار مردم افزون بر آنکه بر اعتبار و احترام و عزت ايران و ايراني افزود، پيروزي ارزشمندي را براي اصلاح‌طلبان در هر دو عرصه رياست‌جمهوري و شوراها ثبت کرد و مسئوليت سنگيني بر دوش منتخبان مردم قرار داد. امضا‌کنندگان اظهار اميدواري کرده‌اند که اين انتخابات به خير و پيشرفت کشور و رفاه و آرامش مردم منجر شود و منتخبان ملت نيز پس از دوره چهار‌ساله خدمت در مقابل مردم سربلند باشند.

بيانيه‌اي که روز گذشته منتشر شد انتقادات وارد‌شده به ليست شوراي شهر را ناديده نگرفت: «ما توجه داريم که در کنار نتايج درخشان انتخابات، درباره چگونگي برخي مراحل تعيين فهرست نامزدهاي اصلاح‌طلبان براي شوراي شهر تهران ابهامات، پرسش‌ها و نيز انتقاداتي از سوي احزاب و نيروهاي فعال اصلاح‌طلب مطرح بوده و هست که بايد آن را به فال نيک گرفت و با فرونشستن تب و تاب انتخابات منصفانه و با دقت به آنها پرداخت و با بررسي اشکالات احتمالي گذشته تدابيري اتخاذ کرد که در آينده با نقایص هرچه کمتري مواجه شويم.» از نظر امضاکنندگان نبايد به‌دليل برخي قصور و اشکالات که بعضا اجتناب‌ناپذير به نظر مي‌رسد، زحمات دست‌اندرکاران شوراي سياست‌گذاري را ناديده گرفت. آنها تأکيد دارند که بايد براي رسيدن به آينده‌اي بهتر نقاط قوت و ضعف عملکردها و تجارب گذشته را مورد مداقه همه‌جانبه قرار داد و آنها را چراغ راه آينده کرد.

در حالي که برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب از جمله ولي‌الله شجاع‌پوريان ليست اميد شوراي شهر را ليستي سياسي مي‌دانند، اين بيانيه نگاه ديگري به منتخبان شوراي شهر پنجم دارد: «اين نکته مهم نيز بايد مورد توجه قرار گيرد که با وجود انتقادات مطروحه، شوراي پنجم شهر تهران از لحاظ تخصص‌ها، جواني و تعدد زنان، تجارب اجرايي و مديريتي مورد نياز شوراي شهر و شهرداري واجد پتانسيلي به مراتب بيشتر از قابليت‌هاي ادوار گذشته است و اميد مي‌رود در طول چهار سال مسئوليت خود عملکردي مطلوب و رضايت‌بخش از خود به جاي بگذارند.» بااين‌حال، به نظر مي‌رسد امضا‌کنندگان بيانيه نگاهي واقع‌گرا به نقاط ضعف و قوت حزب متبوع خود دارند.

آنها اذعان مي‌کنند که فضاي سياسي جامعه شامل جناح اصلاح‌طلب از ضعف تحزب و نظام حزبي در رنج است: «در خانواده اصلاح‌طلبان در کنار احزاب و گروه‌هاي سياسي متعدد کوچک و بزرگ، چهره‌ها و شخصيت‌هاي منفرد محترم و مؤثري وجود دارند که به‌ويژه در فرايند انتخابات نمي‌توان و نبايد از ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي آنها محروم ماند. در کنار اين واقعيت، از يک سو تجارب گذشته اصلاح‌طلبان به آنها حکم مي‌کند که به هر قيمت از تفرقه بپرهيزند و با صداي واحد وارد عرصه انتخابات شوند و از‌سوي‌ديگر، به‌دليل نکات پيش‌گفته امکان ائتلاف‌سازي صرفا حزبي با فراگيري حداکثري، مشابه جوامع واجد نظام‌هاي حزبي توسعه‌يافته، کمتر فراهم است. در چنين شرايطي، که بايد آن را به‌عنوان دوره‌ گذار تلقي کرد، تشکيل ساختارهاي موقت مرکب از اشخاص حقوقي و حقيقي امري اجتناب‌ناپذير به نظر مي‌رسد؛ فرايندي که به‌طور طبيعي عملکردي آزمون و خطایي خواهد داشت و نمي‌توان از آن بهترين برون‌داد را انتظار داشت.» آنها تأکيد مي‌کنند که اين فرايند، با تفاوت‌هاي اندکي، در انتخابات مجلس در سال ۱۳۹۴ و در انتخابات اخير شوراهاي اسلامي شهر و روستا به کار گرفته شد.

همان‌طور که در بيانيه آمده است در انتخابات مجلس به‌دليل محدودبودن نامزدهاي واجد شرايط، ليست پيشنهادي شوراي‌عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان اعتراض چنداني برنيانگيخت ولي در انتخابات شوراهاي شهر که مانع ردصلاحيت‌هاي فله‌اي به برکت رأي مردم و تشکيل فراکسيون اميد وجود نداشت، چندين برابر تعداد مورد نياز براي شوراها نامزد واجد شرايط وجود داشت. اين بيانيه در توصيف شرايط موجود تصريح مي‌کند: «در چنين شرايطي، به‌ويژه در فقدان امکان ائتلاف‌سازي فراگير حزبي با سازوکارهاي شناخته و پذيرفته‌شده، انتظار انتخاب فهرستي جامع و مانع و غيرقابل انتقاد نمي‌تواند کاملا واقع‌بينانه باشد. ضمن اينکه تمايلات فردي تصميم‌گيرندگان که در چنين فرايندي اجتناب‌ناپذير است، تصميم نهايي را بيشتر نيز قابل انتقاد مي‌سازد.»

در پايان بيانيه 10 چهره شاخص اصلاح‌طلب آمده است: «اينک با اتمام انتخابات و انتخاب فهرست‌هايي که مورد تأييد آقاي خاتمي و به تبع آن مورد اعتماد مردم قرار گرفته‌اند و شکل‌گيري شوراهايي در مجموع مورد قبول و مناسب براي اداره شهرها و روستاها لازم است نقدها بيشتر جهتي آينده‌نگر بيابند و راهکارهايي ارائه نمايند تا بتوان در موارد مشابه آتي عملکردي جامع‌تر و کارآمدتر ارائه داد. تشکيل کارگروهي، ترجيحا مرکب از افرادي که نقشي در فعاليت‌هاي شوراي سياست‌گذاري نداشته‌اند، براي جمع‌آوري نقدها و بررسي نقاط قوت و ضعف عملکرد گذشته و ارائه پيشنهادها براي آينده مي‌تواند مفيد واقع شود.» جلال ميرزايي، عضو شوراي مرکزي فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي، يکي از حاميان اين بيانيه است.

او در گفت‌وگو با ايلنا ضمن حمايت از بيانيه 10 چهره برجسته اصلاح‌طلب درباره ليست اميد شورا، بر لزوم استفاده از ظرفيت اصلاح‌طلبان خارج ليست در مديريت پايتخت تأکيد کرد و گفت: «در فقدان امکان ائتلاف‌سازي فراگير و حزبي، انتظار تهيه فهرستي جامع و مانع واقع‌بينانه نيست.» او با اشاره به تخريب‌هاي رسانه‌اي اصول‌گرايان در پي پيروزي اصلاح‌طلبان در دو انتخابات اخير اعلام کرد: «برخي رسانه‌هاي رقيب تلاش مي‌کنند ميان اصلاح‌طلبان اختلاف ايجاد کنند يا با اتکا به برخي مسائل مربوط به نحوه تهيه ليست اميد، به جامعه اين‌گونه القا کنند که اين ليست به‌لحاظ اخلاقي مشروعيت ندارد؛ بنابراين جا دارد اصلاح‌طلبان در‌اين‌زمينه هوشيار باشند و احيانا صحبتي نکنند که در نهايت به ضرر همه ما در جريان اصلاحات باشد.» از نظر ميرزايي، در شرايطي که بيانيه مورد بحث سعي دارد با طرح موضوع و واکاوي اتفاقات، به‌نوعي به حواشي مربوط به ليست اميد شورا پايان بدهد، جريان رقيب قصد دارد اين‌گونه القا کند که پشت‌پرده ليست اميد، مشارکتي‌هاي سابق حضور دارند و با اين حساب اصلاح‌طلبان بايد مراقب باشند، در اين دام نيفتند.

او با تأکيد مجدد بر عدم حضور بسياري از چهره‌هاي کاردان و مؤثر خارج از ليست اميد شوراي شهر تهران، خاطرنشان کرد: «هم‌اکنون در مديريت شهر تهران حوزه‌هاي خوبي در معاونت‌ها و شهرداري‌هاي مناطق وجود دارد و اصلاح‌طلبان مي‌توانند به‌خوبي از ظرفيت افراد خارج از ليست براي پيشبرد امور در اين حوزه‌ها استفاده کنند.» ميرزايي ادامه داد: «اگر بخواهيم در‌اين‌زمينه مؤثر واقع شده و از اين جلسات و نشست و برخاست‌ها فراتر برويم، بايد در بحث سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي‌هاي کلان فعاليت کنيم؛ به‌عنوان مثال نمايندگان تهران با توجه به اينکه به‌ خوبي در جريان مطالبات و مشکلات شهروندان پايتخت هستند، درصورتي که اين مطالبات و مشکلات را با منتخبان شوراي شهر در ميان بگذارند و به آنها کمک کنند، رضايت شهروندان برآورده خواهد شد.»

http://vaghayedaily.ir/fa/News/75544

ش.د9600891

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات