اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۰۲۷۸۱

نقش بیناد برکت در محرومیت زدایی و ساخت مسکن

مدیرعامل بنیاد برکت گفت: برای ایجاد سرپناه برای محرومان و نیازمندان ۲۱ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی با ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری برای محرومان احداث می شود.

عارف نوروزی در حاشیه سفر به استان قزوین برای شرکت در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در گفتگو با خبرنگار مهر مهمترین  فعالیتهای انجام شده توسط این نهاد را تشریح کرد.

* فعالیتهای بنیاد در مناطق محروم بویژه در حوزه ساخت مسکن و مدرسه قابل توجه است در این زمینه چه کارهایی صورت گرفته است؟

مهمترین محور فعالیتهای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و بنیاد برکت در مسیر اقتصاد مقاومتی، اشتغالزایی و محرومیت‌زدایی است و در این راستا فعالیت‌های اقتصادی که در تامین نیازهای روزمره مردم نقش دارد با مشارکت مردم و سرمایه گذاری بنیاد انجام می شود تا به اقتصاد ملی کمک شود.

در فعالیت‌های اقتصادی موضوع درآمدزایی و اشتغالزایی در مناطق محروم اولویت دارد تا از مهاجرت نیروهای کارآمد استان ها جلوگیری شود که بنیاد برکت هم‌اکنون علاوه بر توسعه‌ طرح‌های توانمندسازی فعالیت‌های اقتصادی قابل توجهی در مناطق محروم استان‌های مرزی اجرا کرده است.

بنیاد برکت در بخش اقتصادی با دولت هماهنگ و همراه است و با استفاده از ظرفیت کارشناسان دولتی در اجرای طرحهای عمرانی پیشگام است.

ساخت مسکن برای محرومان و نیازمندان روستایی هم در اولویت برنامه های بنیاد برکت در کشور قرار دارد و در این راستا برای احداث ۲۱ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در مناطق محروم کشور برنامه ریزی شده است.

برای ساخت این تعداد مسکن ویژه محرومان ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که تاکنون ۷۵۰۰ واحد مسکونی تکمیل و به نیازمندان واگذار شده و مابقی نیز در دوسال آماده می شود.

*چه تعداد مدرسه و کلاس درس برای تحصیل محرومان ساخته شده است؟

برنامه ما ساخت ۱۱۰۰ مدرسه با ۵۸۵۰ کلاس درس است که با بهره برداری از این مدارس زمینه تحصیل برای ۱۴۵ هزار دانش آموز بویژه در مناطق محروم فراهم می شود و۱۵۵۰ روستا تحت پوشش تحصیلی فضاهای آموزشی بنیاد قرار می گیرند.

همچنین تاکنون توسط این بنیاد ۸۰۰ مدرسه با ظرفیت چهار هزار و۴۰۰ کلاس در مناطق محروم احداث شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

*در اجرای طرح های توانمندسازی چه اقدامات مهمی انجام شده است؟

در بنیاد برکت برای اجرای ۳۱۰ طرح توانمند سازی برنامه ریزی کرده ایم که عملیاتی شدن همه آنها به ۵۶ میلیارد و ۲۷۵ میلیون ریال اعتبار نیاز دارد که با اجرای آنها برای ۱۹۵ هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد.

البته دراین راستا ۱۶۰ طرح مشارکتی به کارآفرینان واگذار شده و۳۱ استان کشور تحت پوشش قرار گرفته اند.

در ضمن قرارداد ساخت ۸۳۰ باب مسجد، حسینیه، دارالقران، حوزه علمیه و خانه‌ عالم توسط بنیاد برکت منعقد شده و تاکنون ساخت ۴۵۰ باب مسجد، ۲۵ حوزه‌ علمیه و دارالقرآن و ۱۳۰ خانه‌ عالم به اتمام رسیده است.

اجرای یک هزار و ۲۹۶ طرح زیربنایی نظیر آب‌ رسانی، برق ‌رسانی، پل ‌سازی با هفت هزار و ۳۰ میلیارد ریال را از دیگر اقدام های این بنیاد دانست و گفت: در حوزه‌ سلامت نیز مجری ساخت ۱۲ بیمارستان با ظرفیت ۲ هزار تخت با حجم سرمایه گذاری چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال در ۱۰ شهر محروم هستیم و قرارداد ساخت ۲ مرکز جامع سرطان سطح سه را نیز در دستور کار داریم.

همچنین ۳۰ پروژه خدمات سلامت الکترونیک از جمله تخت های هوشمند و آمبولانس های الکترونیک در مرحله اجرا قرار دارد که باتکمیل آن پزشک متخصص میتواند هزاران کیلومتر آن طرفتر بیمار و تکنسینی را که در آمبولانس الکترونیک مستقر در مناطق محروم قرار دارد هدایت کند.

 سرمایه‌گذاری انجام‌شده‌ بنیاد در مناطق محروم کشور تا پایان خرداد ماه امسال، ۷۶ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال بوده که این اعتبارات در اجرای ۲۵هزار و ۵۵ پروژه‌ محرومیت‌زدایی و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی در مناطق هزینه شده است.

در بخش درمانی از سوی بنیاد برکت جه فعالیتی انجام شده است؟

۱۲ بیمارستان با ظرفیت ۲۰۰۰ تخت با حجم سرمایه گذاری ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال و ۱۳۰ مرکز بهداشت با ۷۰۰ میلیارد ریال گام مهمی در ارائه خدمات درمانی برداشته شده است.

در بخش تسهیلات حمایتی و نیز عرصه محیط زیست و منابع طبیعی هم طرح هایی را اجرا کرده اید؟

خدمات ما در بنیاد متنوع ات و در عرصه محیط زیست هم با جنگل کاری یک هزار هکتاری بیش از ۲۹۵ هزار اصله نهال در حاشیه شهر تهران، شهریار، لواسان، مسگر آباد کاشته شده است.

در بخش حمایتی نیز  ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در قالب وام به ۵۵ هزار نفر پرداخت شده و ۱۰۰ میلیارد ریال برای تحت پوشش قراردادن ۲۰ هزار نفر از ایتام اختصاص داده شده و ۹۰ میلیارد ریال هم برای تامین جهیزیه ۱۵۶۵ زوج جوان پیش بینی شده و ۶۰ میلیارد ریال برای تامین هزینه درمان تعداد ۴۵۰۰ بیمار، ۲۶۰ میلیارد ریال برای هبه املاک وتخفیف برای ۱۲ هزار و ۴۳۰ فقره ملک به ارزش یک میلیارد و ۶۹۵ میلیون ریال هزینه شده است.

در خصوص خدمات بیمه ای هم باصدور ۲۵۵ هزار فقره بیمه نامه تعداد۴۶۰ هزار نفر تحت پوشش هستند و در این زمینه ۱۹۰۰ روستا و ۱۴۵۴ یتیم تحت پوشش خدمات بنیاد برکت قرار گرفته اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات