تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۰۲۹۷۶
روحانی: شورای امنیت ملی اختیارات بالاتر از این به سپاه داده بود

پشت‌پرده حمله سپاه به تروریست‌ها

(روزنامه همدلي - 1396/04/01 - شماره 627 - صفحه 2)

پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع تروریست‌های داعش در «دیرالزور» سوریه که واکنش‌های جهانی زیادی را به همراه داشت و باعث تحسین همه جناح‌های سیاسی داخلی شد، برخی روحانی را به دلیل تاخیر در موضع‌گیری نسبت به این اقدام سپاه، مورد نقد و هجمه‌های سنگین قرار دادند. در حالی که طبق اظهارات روحانی در ضیافت افطار با علما و روحانیون؛ حمله موشکی سپاه به مواضع داعش با اجازه شورای عالی امنیت ملی و شخص روحانی بوده است. رئیس جمهور حتی اعلام کرد که اجازه شورای عالی امنیت به نیروهای مسلح برای حمله موشکی به داعش، بیش از آنچه بود که انجام شده است. رئیس جمهور در ادامه اظهاراتش تاکید کرد پرتاب موشک سپاه کاملا بجا، درست و ضروری بود و هر که بخواهد تعدی کند، پاسخی قاطع دریافت خواهد کرد.

در این راستا محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت با بیان اینکه حمله موشکی سپاه با اطلاع شورای‌عالی امنیت ملی بوده است، گفت: تنبیه تروریست‌ها از سوی سپاه پاسداران قطعا درست بوده و در مسیر منطقی صورت گرفته است و هرگونه اقدام با هماهنگی انجام شده است. همچنین سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات دولت یازدهم نیز با تاکید به این نکته اظهار کرد: همانطور که ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران تصریح فرمودند این تصمیم در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ شده و ریاست محترم جمهوری اسلامی نیز در جایگاه رئیس شورای عالی امنیت به نیروهای مسلح دستور یورشی کوبنده را به مقر داعش صادر کرد و موررد تایید مقامات عالی نظام(مقام رهبری) قرار گرفت. او همچنین تصریح کرد: نقاط تجمع سرکردگان داعش توسط وزارت اطلاعات در اختیار یگان موشکی سپاه قرار گرفت و موشک‌های ظفرآفرین سپاه آنها را نشانه گرفتند، حسب اطلاعات متقن ما موشک‌ها با دقت به هدف اصابت کرده و تعداد زیادی از عناصر جنایتکار داعش، چند تن از سرکردگان و فرماندهان آنها از جمله ابوعاصم لبیبی به هلاکت رسیدند.

وزیر اطلاعات افزود: هماهنگی و هم‌افزایی نیروهای اطلاعاتی، امنیتی، نظامی و انتظامی کشور اقتدار جمهوری اسلامی ایران را به رخ جهانیان کشید. علوی ادامه داد: ضربه‌های مرگبار بر تروریست‌ها در جنوب شرق کشور در ارتفاعات قصرقند و این هماهنگی کمر دشمن را شکست. وزارت اطلاعات با اشراف اطلاعاتی خود محل استقرار تروریست‌های انصار الفرقان را شناسایی و در اختیار سپاه و ناجا قرار داد و با اقدام هماهنگ سپاه، ناجا و وزارت اطلاعات نیروهای کلیدی تروریست‌ها در جنوب شرق کشور از پای در آمدند و مولوی جلیل قنبرزهی که در راس گروه‌های تروریستی بود با چند تن از معاونین و دستیارانش به هلاکت رسیدند و مقادیر انبوهی از اسلحه، مهمات، بمب‌های آماده، کمربندهای انتحاری و حدود دو هزار کیلو مواد منفجره آنان به دست نیروهای ظفرمند جمهوری اسلامی ایران افتاد.

وزیر اطلاعات خاطرنشان کرد: پرتاب موشک به مراکز مهم تجمع سرکردگان داعش توسط سپاه قهرمان تجلی اراده ملت ایران و تصمیم جمعی سران نظام و سیلی سرسام‌آوری بود که کلیت نظام به گونه دشمن نواخت.

علوی افزود: به همه نیروهای دست‌اندرکار از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج، نیروهای انتظامی، وزارت کشور و وزارت اطلاعات خسته نباشید و دست مریزاد می‌گوییم و به جای پیام گفتاری با اقدام عملیاتی به دشمنان امنیت ملت ایران پیام دادیم که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در صیانت از امنیت کشور هیچ ملاحظه و تعارفی ندارد و ضربه‌های کوبنده خود را بر تروریست‌ها در هر نقطه‌ای وارد می‌کند.

نامه تقدیر وزیر اطلاعات از فرمانده سپاه

علوی همچنین طی نامه‌ای به سردار جعفری، فرمانده سپاه پاسداران نوشت: موشک‌باران مقر فرماندهی داعش اشراف و اقتدار عملیاتی و اطلاعاتی ایران را نشان داد. در این نامه خطاب به سردار جعفری آمده است: بی‌گمان، این پیام روشن و عملیات هوشمندانه، خواب خوش استکبار جهانی و صهیونیسم غاصب و اعوان و انصار مزدور و فرومایه منطقه‌ای آنان را آشفته ساخته و بار دیگر اشراف و اقتدار عملیاتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران را به رخ جهانیان کشید.

رحیم صفوی: پیام سپاه به دشمنان آمریکایی و منطقه روشن است

البته سرلشکر سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا نیز در جمع فرماندهان، روسای پلیس‌های تخصصی، معاونان، اساتید و پیشکسوتان دفاع مقدس ناجا با تاکید بر اینکه قدرت تصمیم‌گیری و پاسخگویی ایران، قدرتی سریع و تعیین کننده است، اظهار کرد: حمله موشکی روزهای گذشته به مواضع تروریست‌های داعش، اقتدار و قدرت تصمیم گیری و واکنش جمهوری اسلامی ایران را نمایش داد و این واکنش برای دشمنان آمریکایی و برخی کشورهای منطقه که فکر می‌کنند اگر به ایران حمله‌ای کنند، تجاوز آن‌ها بدون پاسخ خواهد ماند، دارای پیام روشنی است.

جمهوری اسلامی در برابر تجاوز تروریست‌ها قاطعانه می‌ایستد

به دنبال موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرات؛ حسن روحانی، رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت از مواضع مناسب سپاه در حمله موشکی به مقر داعش در سوریه حمایت کرد و تاکید کرد که موشک‌های ما دفاعی است و از کسی برای قدرت دفاعی خود اجازه نمی‌گیریم.

رئیس‌ جمهور خاطرنشان کرد: هرچه فعالیت تروریسم در منطقه افزایش یابد، به نفع صهیونیست‌ها خواهد بود چراکه همه اموال، ذخایر و نیروی انسانی کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم صرف خواهد شد و رژیم صهیونیستی با خیال راحت به تجاوز خود ادامه داده و موضوع فلسطین کم‌کم به عنوان موضوع دوم در جهان اسلام مطرح می‌شود.

رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: اینکه جمهوری اسلامی ایران در برابر تجاوز تروریست‌ها قاطعانه می‌ایستد و علیه مقر اصلی که از آنجا تصمیم به انجام اقدامات تروریستی در مجلس شورای اسلامی و حرم امام راحل گرفتند که البته به اهداف اصلی خود نیز دست نیافتند، اقدام می‌کند، برای این است که آنها بدانند اگر بخواهند این اقدامات را در ایران اجرا کنند، با پاسخ قاطعانه ما مواجه خواهند بود.

روحانی با بیان اینکه تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با تروریسم یک تصمیم ارگانی، جناحی و فردی نیست بلکه تصمیم همه ملت ایران است، گفت: اقدام علیه مقر تروریست‌ها تصمیم شورای عالی امنیت ملی بوده و حتی اختیارات بالاتر از این اقدام هم به نیروهای مسلح خود داده‌ایم.

رئیس جمهور ادامه داد: ما اجازه نخواهیم داد که تروریست‌ها بخواهند ایران را میدان تاخت و تاز خود قرار بدهند و اربابان آنها نیز باید بدانند که ایران با سایر کشورهای منطقه تفاوت دارد.

روحانی تاکید کرد: حاکمان جدید در آمریکا هم باید کاملا بدانند اینجا جمهوری اسلامی ایران است و اگر آنها تصور کردند که می‌توانند ملت ایران را با لایحه و طرح جدید و اقداماتشان در سنا و کنگره تحت فشار قرار دهند، دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند. رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم ادامه داد: ظاهرا حاکمان جدید در آمریکا تجربه بسیار کمی دارند؛ آنها هم باید توجه داشته باشند که مردم ایران در برابر هرگونه تهدید و فشار پاسخ متناسب خواهند داد؛ ملت ایران نه ساکت می‌ماند و نه تهدید و فشار را تحمل می‌کند و پاسخ متناسب می‌دهد، کما اینکه در مواقع دیگر هم این پاسخ را داده است.

این در حالی است که؛ هیتر نوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به سئوالی درباره کنفرانس خبری یکی از سرکردگان گروهک منافقین در واشنگتن درباره سایت‌های موشکی جدید ایران ادعا کرد که از برگزاری این نشست اطلاع دارد و برخی همکاران او در وزارت امور خارجه آمریکا این موضوع را رصد می‌کنند.

او همچنین به این ادعای خود ادامه داد و گفت: ما به دنبال کردن برنامه موشکی بالستیک ایران ادامه می‌دهیم. ما این برنامه را از نزدیک و با دقت زیاد زیر نظر داریم. البته نوئرت در ادامه از پاسخ به سوالات بیشتر در این زمینه طفره رفت و به بهانه کمبود وقت، کنفرانس خبری را خاتمه داد.

http://hamdelidaily.ir/?newsid=32917

ش.د9600932

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات