سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۰۳۱۵۱

همگرایی دولت و سپاه

همگرایی میان سپاه و دولت مسیر پیشرفت را همواره کرده و بر وحدت و انسجام میان نهادها می افزاید. زیرا نهادها و قوای کشور به تنهایی نمی توانند بار توسعه و پیشرفت کشور را به دوش بکشند بلکه این امر نیازمند همدلی همه جانبه میان آنها است.
به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، رئیس جمهوری دیروز (سوم مرداد ) و در دیدار فرماندهان عالیرتبه سپاه، با قدردانی از تلاش‌های نیروهای مخلص سپاه، بر ضرورت وحدت و انسجام همه نیروها و نهادهای نظام و تلاش برای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و خدمت خالصانه به مردم تاکید کرد.
حجت الاسلام حسن روحانی ابراز امیدواری کرد که در دوره مسئولیت دولت دوازدهم، تلاش هماهنگ همه نیروهای مسلح، به سرعت بیشتر در تحقق خواست‌های مردم بینجامد و همه نهادها و دستگاه‌های مسئول، با شفافیت کامل در حوزه‌های تخصصی خود بر کارآیی مجموعه بیفزایند و تقویت توان رزمی‌سپاه و ارتش با بهره گیری از فناوری‌های نوین، امنیت ملی کشور را بیش از پیش تضمین کند.
دیدار رئیس جمهوری با فرماندهان عالی رتبه سپاه، نشانگر ضرورت وحدت و همکاری همه جانبه نیروها و نهادها برای پیشبرد اهداف عالیه کشور است. در این زمینه به ذکر چند نکته می پردازیم؛

1- دیدار رییس جمهوری و فرماندهان عالیرتبه نشان دهنده عزم راسخ سران و مسئولان برای کاهش فاصله و گرفتن بهانه از کسانی بود که طی چند وقت گذشته و به ویژه پس از دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بر طبل شایعاتی در زمینه اختلافات میان سران کوبیدند. 
یکی از پیام های این دیدار، رفع سوء تفاهمات و تشکیکی بود که در ذهن افکار عمومی نسبت به اختلافات گسترده میان مسئولان شکل گرفته بود. متاسفانه ذهنیت نادرستی در افکار عمومی نسبت به نقاط متمایز میان دولت و برخی نهادها ایجاد شده بود و تا حدودی جامعه را به سمت نوعی سردرگمی و قطبی سازی پیش برد. مساله منجر به آن شد که این تصور در جامعه شکل بگیرد که میان مسئولان اختلاف و تضاد جدی وجود دارد. 

2- به باور برخی کارشناسان، بخشی از سوء تفاهمات شکل گرفته ریشه در نگاه های متفاوتی داشت که در بحث نوع مدیریت و نگرش به امور بود. متاسفانه برخی با پررنگ کردن نقاط تمایز و پررنگ جلوه دادن اختلافات، خواسته یا ناخواسته بر موج اختلافات دامن زدند. 
این دیدار، نشانگر همدلی و انسجام میان مسئولان در عین وجود برخی اختلاف سلیقه ها است. از این رو هر چند اگر در برخی زمینه ها سلیقه های متفاوتی وجود دارد اما این دلیل نمی شود که منافع ملی نادیده گرفته شود. این وحدت به مثابه پادزهری است که کشور را در برابر آفت ها و آسیب ها واکسینه می کند.

3- بخش مهمی از شکل دهی به افکار عمومی و ایجاد تشکیک در نگرش مردم نسبت به مسئولان توسط رسانه های بیگانه بود. این رسانه ها با شکل دادن به افکار عمومی در راستای اهدافی از پیش طراحی شده به جریان سازی خبری پرداختند. این رسانه ها که حقیقت را وارونه جلوه می دهند، سعی کردند با استفاده از تقطیع و چینش برخی سخنان مسئولان، دیدگاه خود را در قالبی پوشیده و مستتر در درون گزارش ها ارائه کنند.
بر این اساس خط خبری که رسانه های بیگانه طی ماه های گذشته و به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت امسال دنبال کردند، پرداختن به کلید واژه های همچون «حاکمیت دوگانه» بود. به این معنی که نهادها را رودر روی هم قرار دهند. در این میان نیز متاسفانه هراز گاهی اخباری در داخل منتشر می شد که بر این شایعات دامن می زد. رسانه های بیگانه همچنین با ساختن دوگانه هایی همچون «نماینده مردم- حاکمیت» دست به نوعی فضاسازی زدند تا شکاف میان نهادها و مسئولان را به جامعه تسری دهند.

4- نظر به این که فاصله و تمایز میان نهادها در فرایند زمانی آسیب های جدی را به کشور وارد کرده و تنها شکاف ها را بیشتر می کند، برگزاری چنین نشست‌ها و دیدارهایی در جهت ایجاد هم‌گرایی، بیش از پیش احساس می‌شود. زیرا نگاه واقع گرایانه در عرصه سیاسی و توجه به مصلحت ها در میدان سیاست نیازمند توجه به این نکته است که ما همه دارای سرنوشت مشترک هستیم و منافع ملی همچون کشتی است که ما مسافران آنیم و محافظت از این کشتی بقای ما را تامین می کند. از این رو فهم شرایط می تواند راهگشای مهمی در عرصه ملی و برای تامین منافع ملی باشد.
نکته ای که به ذهن متبادر می شود این است که اگر این دیدارها زودتر برگزار می شد، موج شایعات را زودتر به عقب می راند و نمی گذاشت که برخی با سوء استفاده از اختلاف سلیقه ها دست به قطبی سازی جامعه بزنند. این دیدار صمیمی نشان از هشیاری مسئولان و سران برای وحدت آفرینی در جامعه دارد.

5- بی شک وحدت و وفاق ملی یکی از ضرورت های مهم و اصلی برای هر کشور به شمار می آید و هر جامعه ای برای رویارویی با تهدیدهای بیرونی و چالش های درونی، ناگزیر از حرکت به سوی انسجام و وحدت است. بر این اساس، اولویت دادن به منافع ملی و الزام عملی به آن امری حتمی و گریزناپذیر است.
هم‌گرایی و حرکت در جهت تامین منافع ملی موجب هم‌افزایی شده و به اقدامات سرعت می‌بخشد؛ همچنین واگرایی رسیدن به پیشرفت را ناهموار می سازد. پس برای این که بتوانیم کشور را از آسیب ها و گزندها مصون داشته و شاهد رونق باشیم ناگزیر باید به سمت همدلی و وحدت حرکت کنیم.
در واقع نهادها و قوای کشور به تنهایی نمی توانند بار توسعه و پیشرفت کشور را به دوش کشند بلکه این امر نیازمند همدلی همه جانبه میان آن ها است. 
دیدار میان رئیس جمهور و مسئولان عالیرتبه سپاه، نقطه پایانی بر شایعاتی است که درباره اختلافات میان سران به وجود آمده بود و در عین حال نقطه آغازی برای تسریع در روند پیشرفت همه جانبه کشور است.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات