تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۰۳۲۳۷
پاسخ وزير ارتباطات به رفع فيلتر تماس صوتي تلگرام

مي‌خواهيد مخابرات و 3 اپراتور ديگر ورشکست شوند!

(روزنامه وقايع اتفاقيه – 1396/04/27– شماره 455 – صفحه 7)

حواشي تماس صوتي تلگرام پيش از راه‌اندازي آن در ايران، به استقبال اين نرم‌افزار پيام‌رسان رفته بود. همان روزهايي که این امکان در ساير کشورها راه‌اندازي شده بود و مسئولان ايراني اعلام کرده بودند که درباره امکان فعاليت اين نرم‌افزار جديد در ايران تصميم‌گيري خواهند کرد و پس از اين موضع‌گيري‌ها، حواشي شروع شد. در شبکه‌هاي اجتماعي و بيشتر در کانال‌ها و گروه‌هاي تلگرامي بود که مردم معتقد بودند با آمدن نرم‌افزارهاي پيام‌رسان، درآمد اپراتورهاي تلفن همراه از پيامک‌ها به‌شدت کاهش يافته و ديگر کسي براي هر پيامکي که ارسال مي‌کند، هزينه‌اي پرداخت نخواهد کرد و حالا با ورود تماس صوتي تلگرام، درآمد اپراتورها بيش‌ازپيش کاهش خواهد يافت.

تماس صوتي تلگرام وارد ايران شد و يک روز پس از ورود، با دستور قضايي تابلوي ممنوعيت را در مقابل خود ديد و فيلتر شد. پس از فيلترشدن، کاربران به دور از توضيحاتي که براي دلايل اين فيلتر‌شدن داده مي‌شد، همچنان کاهش درآمدزايي اپراتورهاي تلفن همراه را دليل اين فيلترينگ مي‌دانستند. حالا وزير ارتباطات تمامي تحليل‌هاي کاربران در شبکه‌هاي اجتماعي را تأييد کرده و پاسخي عجيب به رفع فيلتر تماس صوتي تلگرام داده است: «اگر مي‌خواهيد مخابرات و سه اپراتور دیگر ورشکست شوند، تلگرام صوتي رفع فيلتر شود.» اين در شرايطي است که اين امکان در ساير کشورها در حال استفاده است و دولتي‌ها براي سوددهي يا جلوگيري از ورشکستي اپراتورهاي تلفن همراه، جلوي فعاليت آن را نگرفته‌اند. بااين‌حال، محمود واعظي با تأکيد بر اينکه فيلتر تماس صوتي تلگرام برداشته نمي‌شود، گفته است: «باوجود شرکت مخابرات و سه اپراتور موبايل به اين خوبي، اگر مي‌خواهيد آنها را ورشکست کنيد، تماس صوتي تلگرام را باز کنيد.»

او در حاشيه افتتاح پروژه‌هاي شرکت مخابرات ايران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اينکه آيا پرداخت در شبکه‌هاي اجتماعي خارجي ممنوع است، هم توضيح داد: «تصميم بر اين بود که شبکه‌هاي اجتماعي داخلي به وجود بيايند که هرگونه تبليغ، پرداخت و امتياز را در شبکه‌هاي خارجي ممنوع کرديم و در مقابل، شبکه‌هاي داخلي اگر سه ميليون عضو بگيرند، اجازه تبليغ خواهند داشت، اگر پنج ميليون عضو بگيرند، اجازه پرداخت به آنها داده مي‌شود و اگر بيش از آن عضو بگيرند، امتيازات ديگري به آنها داده خواهد شد تا شبکه‌هاي داخلي اقتصادي شوند.»

او يادآوري کرد: «از روز اول و چهار سال پيش، اين موارد را ممنوع کرده‌ايم.»

وزير ارتباطات درباره درخواست افزايش تعرفه‌ها هم گفت: «هيچ‌يک از تعرفه‌هاي ارتباطي افزايش پيدا نمي‌کند و برنامه کاهش تعرفه را نيز دستور کار داريم.»

نمي‌توانند آی‌تی را از سبد خانوار حذف کنند

واعظي همچنين در اين مراسم با اشاره به لزوم اقتصادي‌شدن تعرفه‌ها براي کاربران در کنار سوددهي شرکت‌ها گفت: «برنامه داريم بسته‌هايي را تعريف کنيم که براي مردم اقتصادي باشد، در غير‌اين‌صورت آنها به سمت شبکه‌هاي اجتماعي خارجي مي‌روند.»

او با بيان اينکه مردم امروز نمي‌توانند آی‌تی را از سبد خانوار حذف کنند، يادآوري کرد: «بايد با تعريف بسته‌هاي اقتصادي نوآوري داشته باشيم تا هم شرکت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت و هم مردم از آن استفاده کنند. کشورهاي جهان با مجموعه متعددي از بسته‌ها طرف هستند؛ بنابراين ما نيز بايد بسته‌هاي ترکيبي از صوت و ديتا داشته باشيم.»

هرچند که پس از اين مراسم، وزير ارتباطات در حاشيه آن، درباره رفع فيلتر تماس صوتي تلگرام اعلام کرد که اگر مي‌خواهيد مخابرات و سه اپراتور ورشکست شوند، تلگرام صوتي رفع فيلتر شود اما در اين مراسم اعلام کرد که شرکت مخابرات رقيب ساير شرکت‌ها نيست اما براي جلوگيري از ورشکستي آن، جلوي فعاليت تماس صوتي يک نرم‌افزار پيام‌رسان که در بسياري از کشورهاي جهان فعال بوده، گرفته شده است. واعظي با بيان اينکه شرکت مخابرات رقيب ساير شرکت‌ها نيست، ادامه داد: «از زمان مديريت جديد سياست‌هاي درستي در ديدگاه شرکت اتخاذ شده است؛ البته در مقطعي مخابرات يک شبکه قديمي را به ارث برده بود و سرمايه‌‌گذاري‌هاي کمي در آن انجام مي‌شد اما بايد توجه داشت برنامه‌هاي مخابرات با حرف حل نمي‌شود و بايد در عمل آن را توسعه داد.»

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات توضيح داد: «ما بايد باتوجه به نيازهاي مردم و تحولات، تکنولوژي خود را تطبيق دهيم. مخابرات مي‌تواند در آينده به‌عنوان يک شرکت پيشتاز، نقش تعيين‌کننده در دسترسي داشته باشد، تفکرات ما نبايد همان تفکرات گذشته باشد. دوران جنگ سرد در حوزه ICT پايان يافته است و ما وارد دوره جديدي از تکنولوژي شديم؛ بنابراين بايد تغييراتي را ايجاد کنيم. همان‌طور که شاهديم جوانان ما شرايط امروز را فهميدند و آن را در ايران اجرا کردند و شاهديم شرکت‌هاي کسب‌وکار، حالا تفکر جديد جوانان است.»

او با اشاره به ايجاد شغل در حوزه ICT خاطرنشان کرد: «بايد فضا را براي شرکت‌هاي جديدي که جوانان ايجاد مي‌کنند، باز کنيم. اگر قرار باشد سالانه بيش از صد هزار شغل در حوزه ICT و کسب‌وکارهاي الکترونيک ايجاد کنيم، حتما بايد شبکه و آغوش خود را براي شرکت‌هاي مختلف باز کنيم.»

او در ادامه با اشاره به شبکه ملي اطلاعات به‌عنوان يکي از اولويت‌هاي دولت، شوراي‌عالي فضاي مجازي و وزارت ارتباطات بيان کرد: «ما همچنين توانستيم شبکه ملي اطلاعات را اولويت اول شرکت‌هاي خصوصي نيز قرار دهيم؛ بنابراين اين شبکه اکنون مي‌تواند در ايران کامل شود؛ البته همان‌طور که در کشور همه‌چيز در حال توسعه است و توليد محتوا ادامه دارد، شبکه هم در حال تکميل است.»

http://vaghayedaily.ir/fa/News/76581

ش.د9601278

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات