حماسه و جهاد >>  دفاع مقدس >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۰۳۲۸۹
به مناسبت دهه کرامت و میلاد امام رضا(علیه السلام)

داستان برافراشتن پرچم امام رضا بر فراز مسجد فاو

بهترین و معنوی ترین اتفاقی که در این عملیات می افتد برافراشته شدن پرچم حرم حضرت علی ابن موسی الرضا(علیه السلام) برفراز مسجد فاو است که به مناسبت این اتفاق مبارک نام آن مسجد به امام رضا(علیه السلام) تغییر می‌کند.
پایگاه بصیرت / گروه حماسه و جهاد/حمیدرضا حیدری

دهه کرامت و نام و یاد امام رضا(علیه السلام) با فرهنگ شهادت گره خورده است. چه بسیار شهیدانی که برات شهادتشان توسط امام رضا امضا شد. در حالی که در ایام میلاد با سعادت آن امام همام هستیم این نوشتار قصد دارد به داستان شکل گیری عملیات والفجر8 و نصب پرچم حرم امام رضا(علیه السلام) بر فراز مناره مسجد امام رضا(علیه السلام) فاو بپردازد.

در میان عملیات های مختلفی که در دفاع مقدس شکل گرفته و بسیاری به پیروزی رسیده است، عملیات والفجر 8 عملیات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. عملیاتی که اکثر فرماندهان از نظر تاکتیکی آن را غیر ممکن می دانستند. چرا که رد شدن از عرض رودخانه وحشی اروند، کاری غیر منطقی و غیرعقلانی و حتی غیرممکن می نمود. چه آنکه که اجرای این عملیات در این رودخانه توانست تعجب نظامیان زبده وکارکشته در سطح دنیا را برانگیزد. از طرف دیگر شبه جزیره فاو به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه ای که داشت سنگر مناسبی برای ارتش صدام محسوب می شد که علی الظاهر کسی نمی‌توانست به آن نفوذ کند. پس درصورتی که رزمندگان اسلام می توانستند وارد این شهر شده و آن را به تصرف خود درآورند می توانستند از لحاظ موقعیت سیاسی جنگ، جایگاه جمهوری اسلامی را ارتقا دهند و در این عملیات دست برتر خود را به جهانیان اثبات کنند.


داستان برافرازی پرچم امام رضا بر فراز مسجد فاو


بحث تصرف فاو از سال 1362 و به صورت محرمانه شکل می گیرد. که در شهریورماه 1364 این بحث به صورت جدی تری توسط برخی فرماندهان سپاه پی گرفته می شود. که تا بهمن همان سال طی بحث ها و جلساتی که شکل می‌گیرد حدود و صغور و خط عملیات مشخص شده و فرماندهان نسبت به آن توجیه می شوند. هدف اول انهدام توان رزمی ارتش عراق بود که به وسیله این عملیات باید ارتش عراق در این شبه جزیره منهدم می‌شد. هدف دوم این بود که ارتباط عراق با اروند رود قطع شده و صدور نفت عراق متوقف شود. که باعث می شد اقتصاد عراق با مشکل مواجه شود. هدف سوم تصرف خور عبدالله بود که در آن کشتی های جنگی عراق پهلو می گرفتند و موشک های خود را به راحتی از این نقطه پرتاپ می کردند. و هدف چهارم نیز این بود که جبهه وسیعی برای جمهوری اسلامی ایجاد می‌شد که می‌توانست بسیار نزدیکتر و دقیقتر مواضع عراق را زیر آتش خود بگیرد. موفقیت در این عملیات می‌توانست معادلات بین المللی را به نفع ملت ایران تغییر دهد. باید گفت این عملیات به لحاظ امنیتی بسیار ویژه بود و نباید این عملیات لو میرفت. پس باید کار عملیاتی و شناسایی ویژه در رابطه با آن انجام می‌شد. پس از شناسایی مناطقی از فاو که باید در آن عملیات می شد رزمندگان دیگر آماده عملیات می شدند. نوع جزر و مد رودخانه و هدایت آب هوایی به شکلی رقم میخورَد که شروع این عملیات به شب 21 بهمن و همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی می‌کشانَد. اما این علمیات به بهترین نحو اجرا شده و اهداف پیش بینی شده به دست می‌آید. اما شاید گفت بهترین و معنوی ترین اتفاقی که در این عملیات می افتد برافراشته شدن پرچم حرم حضرت علی ابن موسی الرضا(علیه السلام) برفراز مسجد فاو است که به مناسبت این اتفاق مبارک نام آن مسجد به امام رضا(علیه السلام) تغییر می‌کند. آن چیزی که درادامه نوشتار می‌آید روایت نحوه رسیدن پرچم و افزایش امید بین رزمنده هاست که از زبان سردار مرتضی قربانی روایت می شود:«حدود ساعت 7:50 دقیقه زمانی که داخل سنگرم نشسته و مشغول انجام کارهایم بودم، یکی از برادران رزمنده داخل سنگر آمد و گفت: «یکی از قرارگاه آمده با شما کار دارد.» گفتم: «بفرمایند داخل.» آن بسیجی آمد داخل. چون هوا بارانی بود، بنده خدا مقداری خیس شده بود. به محض ورودش یک بسته مشمائی را به من داد که در داخل آن یک بسته سفید رنگی بود و یک پارچه سبز. مشما را که باز کردم بوی مشک و عنبر و عطر و گلاب تمام سنگر را فرا گرفت، یعنی یک دفعه تحول و تغییری در سنگرمان احساس کردیم و بوی حرم ائمه اطهار(ع) به مشام همه خورد و همه صلوات فرستادند. بعد بنده، نامه را باز کردم دیدم، دست نوشته‌ای از طرف فرمانده محترم کل سپاه، سردار محسن رضایی است که در این نامه مرقوم فرمودند: «این، پرچم مرقد منور حضرت علی‌بن موسی الرضا (ع) را که ماه‌ها بر فراز مرقد ایشان از هر نسیمی سراغ پیروزی رزمندگان اسلام را می‌گرفته است، به شما می‌سپارم تا انشاالله با الهام از عنایات خاصه چهارده معصوم و با پیروزی بر دشمن کافر بر روی بالاترین مناره مسجد شهر فاو عراق به اهتراز درآورید.» وقتی این نامه را برای بچه‌ها خواندم، اشک و ناله‌هایشان جاری شد. بعد پرچم را باز کردیم و بالای سر بی‌سیم‌مان نصب کردیم و در آنجا خداوند یک اطمینان قلبی صددرصد به ما کرامت کرد.»


داستان برافرازی پرچم امام رضا بر فراز مسجد فاو
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
0
0
من سال ۶۵ فاو رفتم روی مناره مسجد فاو یادگاری نوشتم یادش بخیر
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات