تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۰۳۷۰۲
یک فعال صنعت نفت:

توتال بزودی سر ایران کلاه خواهد گذاشت

(روزنامه وطن‌امروز - 1396/04/25 - شماره 2207 - صفحه 16)

گروه اقتصادی: یک فعال صنعت نفت درباره قرارداد شرکت نفت ایران با شرکت توتال فرانسه اظهار کرد: قرارداد با توتال بدون مناقصه بین‌المللی و با ترک تشریفات بسته شد. استدلال دولتمردان این است که منافع انعقاد قرارداد با توتال بیشتر از قرارداد نبستن با این شرکت است. عبدالحمید نادریان، فعال صنعت نفت در گفت‌وگو با نسیم‌آنلاین افزود: آنها معتقدند با این قرارداد بین آمریکا و اروپا اختلاف انداخته‌اند و اروپا حساب و کتاب خود را با آمریکا بر سر چاه‌های نفت ایرانیان جدا می‌کند. دلیلش هم این مساله است که برداشت نفت اینجا ارزان‌تر از دیگر مکان‌های کره زمین است. شاید این تنها منفعت این قرارداد باشد. این فعال صنعت نفت بیان کرد: بعد از برجام حدود 1000 تفاهمنامه با شرکت‌های خارجی بسته شده که خروجی این تفاهمنامه‌ها و رفت و آمدها صفر بود. قرارداد با توتال بدون توجه به شرکت‌های داخلی، با ترک تشریفات و کنار زدن قوانین انجام شد. در این قرارداد توتال تنها و تنها 25 سال سود می‌برد.

وی ادامه داد:‌ ای کاش وزارت نفت به شرکت‌های داخلی هم با همین چشم نگاه می‌کرد و با ترک تشریفات و ترک مناقصه به آنها کار می‌داد. مسؤولان وزارت نفت پاسخ دهند سهم صنعت داخلی از قرارداد 5 میلیارد دلاری با توتال چیست؟ آیا قرار است کار داخل را به خارجی‌ها بدهند تا دکل‌های داخلی بیکار شوند؟ نادریان عنوان کرد: شرکت پتروپارس همین قرارداد توسعه پارس‌جنوبی را می‌توانست با 22 حلقه چاه و 2 میلیارد دلار انجام دهد. توتال 20 سال است ایرانیان را با آمدن و نیامدن معطل کرده و در عوض شرایطی را فراهم کرده که شریک دیگرش یعنی قطر سود ببرد.

وی گفت: ایرانی‌ها در این قرار و تقسیم سهم آن نقشی ندارند. سهم ایرانی‌ها در این قرارداد 9/19 درصد و سهم خارجی 1/80 درصد است. ایران پیمانکار دست چندم این پروژه است. توتال فازهای 2و3 را با 2 میلیارد شروع ولی با افزایش قیمت به 7/4 میلیارد تمام کرد. توتال در پرونده خود در دادگاه آمریکا 2 بار محکوم به پرداخت رشوه به ایرانیان شده است. این شرکت فرانسوی در فازهای2 و 3 به عمد در لایه مشترک با قطر حفاری نکرده است. البته توتال چهارمین شرکت نفتی دنیاست و سال گذشته 185 میلیارد دلار سود داشته است. این فعال صنعت نفت گفت: توتال بنا بود 16 سال پیش همین فاز را توسعه بدهد، ولی ایرانی‌ها را سر کار گذاشت و قطر سود بالایی از این میادین برد. با توجه به این تجربیات باید گفت توتال به زودی سر ایران کلاه دیگری خواهد گذاشت.

بازگشت تحریم را در قرارداد توتال پیش‌بینی نکردیم

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: در قرارداد با توتال موضوع بازگشت تحریم‌ها پیش‌بینی نشده است؛ اگر شرایط کار غیرممکن شود، پتروپارس پروژه را ادامه خواهد داد. به گزارش مهر، غلامرضا منوچهری، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور توسعه طی نشستی که به منظور ابهام‌زدایی رسانه‌ها در برابر عقد قرارداد توتال در فاز ۱۱ پارس‌جنوبی با حضور خبرنگاران برگزار شد، با بیان اینکه عقد این قرارداد به رهبری توتال به معنای گرفتن فرصت از شرکت‌های ایرانی نیست، گفت: بازبینی تجهیزات صنعت ایران در بخش دریایی (فلات قاره) نشان از نیاز به بازبینی و نبود استانداردهای روز دنیا در این بخش دارد. او ادامه داد: یکی از مواردی که طی این قرارداد برای ایران با اهمیت است ارتقای کیفیت برداشت از میدان و کاهش استهلاک تجهیزات است.

این مقام مسؤول با تاکید بر اینکه هیچ امتیاز ویژه‌ای به توتال برای حضور در این قرارداد نداده‌ایم، تصریح کرد: این قرارداد و سایر قراردادها در میادین دیگر می‌تواند سایه ثبات و امنیت در کشور ایجاد کند. این در حالی است که طبق مصوبه شورای اقتصاد مقاومتی تا پایان امسال باید ۱۰ قرارداد دیگر در بخش‌های مختلف صنعت نفت منعقد شود. منوچهری با اشاره به اینکه چند هدف عمده را در بخش بالادستی صنعت نفت دنبال می‌کنیم، اظهار داشت: یکی از این اهداف افزایش تولید به منظور رسیدن به اهداف برنامه ششم توسعه است. این مقام مسؤول موضوع دیگری که برای صنعت نفت قابل اهمیت است را جذب سرمایه‌گذاری خارجی تا سقف ۲۰۰ میلیارد دلار عنوان کرد و بیان داشت: علت اینکه این میزان سرمایه را از بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی یا منابع شرکت ملی نفت تخصیص نمی‌دهیم این است که فرصت سرمایه‌گذاری این بخش‌ها در سایر طرح‌های عمرانی کشور را نگیریم.

منوچهری در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه با توجه به سابقه توتال در پرداخت رشوه به مقام ایرانی در فازهای ۲ و ۳ پارس‌جنوبی به منظور افزایش سقف قرارداد، چه ضمانتی در باره عدم تکرار چنین رفتاری از سوی این شرکت فرانسوی وجود دارد؛ گفت: تمام جلسات و مذاکرات ضبط می‌شود و نهادهای متفاوتی بر روند انجام بخش‌های مختلف آن نظارت دارند. نمایندگان قوه‌قضائیه، مجلس شورای اسلامی و شورای تطبیق و حتی خود مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بر روند انجام بخش‌‌های مختلف این قرارداد در سطوح مختلف نظارت مستقیم دارند. شرکت نفت حساسیت زیادی بر این مقوله دارد. نظر شخصی بنده این است که این قرارداد در نهایت سلامت انجام شده است و در ادامه نیز همین‌طور است.

وی با اشاره به تحریم‌ها اظهار کرد: در قرارداد موضوع بازگشت تحریم‌ها پیش‌بینی نشده است. اگر شرایط کار غیرممکن شود باید هر یک از 2 شرکت توتال و CNPCI مدارک و سندهایی را ارائه کنند که نشان دهد قادر به ادامه‌ کار نیستند. در این شرایط ابتدا توتال و در مرحله دوم CNPCI کنار می‌رود و پتروپارس پروژه را ادامه خواهد داد. چنانچه به هر دلیلی کار متوقف شود پیمانکار وجوهی دریافت نمی‌کند و بعد از اینکه کار تمام شد می‌تواند اصل سرمایه خود را برداشت کند. در هر شرایط چنانچه پیمانکار پروژه را رها کند، پرداختی‌ای به آن صورت نمی‌گیرد. بنا به این گزارش، چندی پیش توسعه بخش فراساحل فاز۱۱ پارس جنوبی به کنسرسیومی متشکل از شرکت فرانسوی توتال، شرکت ملی نفت چین و شرکت پتروپارس به رهبری توتال سپرده شد.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2207/16/178282/0

ش.د9601361

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات