تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۰۳۷۵۱
افشاگری بی‌سابقه شاهزاده مشهور سعودی

پادشاه عربستان، عادل‌الجبیر و بندربن سلطان از سال‌ها پیش با اسرائیل در ارتباطند

(روزنامه كيهان – 1396/04/20 – شماره 21668 – صفحه 12)

مجتهد شاهزاده افشاگر سعودی این‌بار پشت‌پرده دیگری از روابط ریاض و تل آویو در سال‌های گذشته را آن هم از طریق مسئولان برجسته سعودی همانند سلمان بن عبدالعزیز، عادل الجبیر و بندر بن سلطان منتشر کرده است. این 3 به گفته مجتهد، از سال‌ها پیش با مقامات صهیونیست نشست و برخاست داشته‌اند.

اسناد ارتباط دو رژیم سعودی و صهیونیستی به مرور در حال انتشار است. عادی‌سازی روابط این دو رژیم در چند سال گذشته شتاب بیشتری به خود گرفته و «محمد بن سلمان» ولیعهد کنونی سعودی طراح اصلی آن عنوان شده است چرا که اصولاً شرط حمایت آمریکا از کودتای وی علیه بن نایف به «رسمیت شناختن اسرائیل» عنوان می‌شود. این بار اما شاهزاده معروف و افشاگر سعودی به جزئیات بیشتری از روابط پنهانی ریاض و تل آویو در یک دهه گذشته اشاره کرده است.

به گزارش ایرنا، مجتهد که با برخی منابع داخل خاندان آل‌سعود در ارتباط است، در توییت‌های خود درباره «سابقه روابط عربستان با رژیم صهیونیستی» نوشته: «در دهه‌های گذشته ریاض با تل آویو از دو کانال با در ارتباط بود، اول از سوی دولت عربستان عموما و دوم از مجرای «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه فعلی عربستان از زمانی که وی امیر ریاض بود و سپس پادشاه این کشور شد.»

«مجتهد» به شخصیت‌های مهم آل‌سعود که از گذشته با رژیم صهیونیستی در ارتباط بوده‌اند هم اشاره کرده و نوشته: «روابط سعودی با رژیم صهیونیستی از طریق «عادل الجبیر» وزیر خارجه فعلی نیز بوده است. از زمانی که وی در نزد «بن سلطان» در سفارت عربستان در واشنگتن آموزش دیده و از سوی وی به عنوان مشاور امور کنگره انتخاب شده بود و مسئولیت او ارتباط با موسسه لابی مشهور رژیم صهیونیستی «آیپک» ( کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل) برای کسب حمایت کنگره آمریکا بوده است.»

این شاهزاده سعودی در ادامه نوشته: «با توجه به اینکه الجبیر هیچگونه پایبندی دینی یا تعصب ملی نداشت، مناسب‌ترین شخص برای آیپک و هماهنگی با آنها و در نتیجه تسهیل ماموریت بندر بن سلطان در جلب حمایت کنگره بود. از نتایج این هماهنگی، می‌توان به برقراری روابط مستقیم با مقامات اسرائیلی، جلب اعتماد اسرائیل و هماهنگی درباره مسائل منطقه‌ای اشاره کرد و این روابط در مواضع عربستان در قبال مسئله فلسطین، کنفرانس مادرید، اوسلو، لبنان، و مقاومت فلسطین و عراق و ایران مؤثر بود.»

مجتهد در ادامه گفته: «بعد از به پادشاهی رسیدن ملک عبدالله، التویجری موفق شد او را قانع کند که الجبیر را به سمت سفیر عربستان در آمریکا منصوب کند تا او روند هماهنگی مستقیم با صهیونیست‌ها را تسهیل کند. بعد از به پادشاهی رسیدن سلمان بن عبدالعزیز، محمد بن سلمان تلاش کرد که به صهیونیست‌ها بقبولاند که سیاست‌های عربستان و اسرائیل همسو است، بنابراین بعد از مرگ سعود الفیصل، الجبیر به سمت وزیر خارجه منصوب شد.» طبق اظهارات مجتهد، «اینگونه بود که الجبیر به ستاره صهیونیست‌ها تبدیل شد و صهیونیست‌ها او را بهترین الگو در عربستان مانند مایکل جردن اسطوره بسکتبال آمریکا دانستند.» مجتهد در ادامه نوشته: «طبق اعلام اسرائیلی‌ها و صهیونیست‌ها، آمریکا الجبیر را «بهترین جوان در عربستان» می‌داند زیرا او «بی‌دین و بی‌تعصب» است و در برخورد با آنها از انعطاف برخوردار است.» گفتنی است که در چند سال گذشته روابط تل آویو و ریاض از حالت پنهانی خارج شده و دیدارهای زیادی بین مقامات دو رژیم صورت گرفته است.»

http://kayhan.ir/fa/issue/1044/12

ش.د9601463

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات