تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۰۳۷۹۸

دومين برخورد سپاه و ناوهاي آمريكا در خليج فارس

(روزنامه شرق – 1396/05/08 – شماره 2923 – صفحه 2)

روابط عمومی ناوتیپ ذوالفقار منطقه‌ چهارم نیروی دریایی سپاه از تکرار اقدام تحریک‌آمیز و غیر‌حرفه‌ای آمریکایی‌ها در یک هفته گذشته در خلیج فارس خبر داد. این روابط عمومی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با گذشت چند روز از اقدام تحریک‌آمیز یک رزم‌ناو آمریکایی در شمال خلیج فارس که با شلیک دو گلوله هوایی برابر شناور گشتی نیروی دریایی سپاه صورت پذیرفت، شناورهای آمریکایی این‌بار در منطقه‌ میانی خلیج فارس اقدام مشابهی را مرتکب شدند».

به گزارش ايسنا این اطلاعیه می‌افزاید: «در ساعت چهار بعدازظهر جمعه (ششم مرداد) ناو هواپیمابر «نیمیتز» و رزم‌ناو همراهش درحالی‌که تحت رصد و رهگیری ناوچه‌های موشک‌انداز «ناوتیپ ذوالفقار منطقه‌ چهارم نیروی دریایی سپاه» قرار داشتند، در محدوده نفتی- گازی «رسالت» اقدام به پرواز «بالگرد» و نزدیک‌شدن به شناورهای سپاه کردند».

در این اطلاعیه با اشاره به هوشمندی و هوشیاری رزمندگان نیروی دریایی سپاه تصریح شده است: «آمریکایی‌ها با حرکتی تحریک‌آمیز و غیر‌حرفه‌ای، با اخطار به شناورهای ناوتیپ ذوالفقار مبادرت به پرتاب منور ورزیدند که رزمندگان اسلام بدون اعتنا به رفتار نامتعارف و غیرمعمول شناورهای آمریکایی، مأموریت خود را در منطقه دنبال کردند که ناو هواپیمابر و رزم‌ناو همراه منطقه را ترک کردند».

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در واکنش به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا در خلیج فارس گفت: «این رفتارها‌ می‌تواند تبعات سنگینی برای آمریکایی‌ها داشته باشد».

سردار رسول سنایی‌راد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به اقدامات غیرحرفه‌ای نیروی دریایی آمریکا در خلیج ‌فارس، عنوان کرد: «این موضوع می‌تواند چند لایه داشته باشد زیرا قبل از این هم آمریکایی‌ها به‌دنبال بازکردن کانال ارتباطی با ایران برای جلوگیری از درگیری‌های احتمالی در این منطقه بودند».

او گفت: «می‌توان احتمال داد که این اقدام آمریکایی‌ها نوعی اقدام خودسرانه فردی باشد و نه اقداماتی در سطح بالا و هماهنگ‌شده؛ احتمال دیگر آن است که آمریکایی‌ها به‌دنبال تست‌زدن رفتار ما از طریق اجرای مانور قدرت باشند که باید به آنها اخطار داد که به این‌گونه رفتارهای تحریک‌کننده و غیرحرفه‌ای پایان دهند چراکه تمام مسئولیت اقداماتی از این دست بر ‌عهده آمریکایی‌هاست».

معاون سیاسی سپاه با اشاره به رفتار غيرحرفه‌ای آمریکایی‌ها و رفتار خویشتن‌دارانه نیروی دریایی سپاه در رویارویی با شناورهای آمریکا در خلیج فارس، ‌عنوان کرد: «این اقدام آمریکایی‌ها نوعی رفتار غیرحرفه‌ای است که آنها بدون ملاحظه شرایط منطقه‌ای که در آن هستند، انجام می‌دهند که می‌تواند تبعات سنگینی برای آنها و منطقه داشته باشد. رفتار حرفه‌ای و خویشتن‌دارانه نیروهای ایرانی نباید باعث به‌وجودآمدن باور غلط در آمریکایی‌ها و هرگونه تلقی غلط شود و این یک نوع رفتار منطقی در قبال رفتار‌های غیرمسئولانه آمریکایی‌ها از سوی نیروهای ایرانی است».

این دومین بار در یک هفته گذشته است که رزم‌ناو آمریکایی به سمت قایق ایرانی، شلیک هشدار انجام می‌دهد. به گزارش سپاه‌نیوز، سه‌شنبه سوم مرداد روابط‌عمومي منطقه سوم نيروي دريايي سپاه از خنثي‌سازي حرکت تحريک‌آميز يک رزم‌ناو آمريكايي برابر شناور گشتي اين نيرو در خليج فارس خبر داده بود. در پي انتشار خبري از سوی برخي رسانه‌هاي بيگانه مبني بر «شليک هشدار ناو آمريكايي به سمت قايق ايراني در خليج فارس» روابط‌عمومي منطقه سوم نيروي دريايي سپاه در اطلاعيه‌اي اعلام کرد: «صبح امروز يک رزم‌ناو آمريكايي در شمال خليج فارس به سمت يک شناور گشتي نيروي دريايي سپاه که در آب‌هاي بين‌المللي در حال گشت‌زني بود، حرکت کرد و به قصد تحريک و ايجاد هراس مبادرت به شليک دو گلوله هوايي کرد».

اين اطلاعيه افزوده است: «شناور نيروي دريايي سپاه بدون اعتنا به رفتار غيرحرفه‌اي و تحريک‌آميز آنها به مأموريت خود ادامه داد و پس از مدت کوتاهي شناور آمريكايي منطقه را ترک کرد». همچنین روز گذشته در جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، کلیات طرح مقابله با اقدامات تروریستی و ماجراجویانه آمریکا در منطقه تصویب شد.

شهریور سال گذشته نیز چهار فروند قایق تندرو نیروی دریایی سپاه پاسداران در حوالی تنگه هرمز به ناو آمریکایی یواس‌اس نیتز (USS Nitze) نزدیک شده بودند که مقامات ایرانی این اقدام را در چارچوب نظارت‌های معمول واحدهای دریایی ایران بر تردد شناورهای بیگانه در خلیج فارس دانستند. این اقدام باعث شده بود ناو آمریکایی به سمت آنها شلیک اخطار کند و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، آن را «پرخطر و غیرحرفه‌ای» توصیف کند. بعد از این اتفاق وزارت دفاع آمریکا باز هم اعلام کرد که یک قایق تندرو سپاه به دو شناور گشتی آمریکا و یک کشتی کویتی در خلیج فارس نزدیک شده و ازهمین‌رو شناور «یو‌اس‌‌اس اسکوال» با استفاده از مسلسل کالیبر ۵۰، سه بار، تیر اخطار شلیک کرده است.

http://www.sharghdaily.ir/News/137253

ش.د9601615

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات