تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۰۴۱۲۷
علی مطهری: شهرام ناظری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید شکایت کنند

بهارستان، پیگیر لغو سلیقه‌ای کنسرت‌ها

پایگاه بصیرت / ندا سیجانی

(روزنامه ايران – 1396/05/10 – شماره 6557 – صفحه 22)

«ناظری باید شکایت کند»، «قانون باید حد و مرز کنسرت‌ها را مشخص کند» و.... این عبارات بخشی از واکنش نمایندگان مردم به دومینو لغو کنسرت‌های موسیقی است. لغو کنسرت «آواز پارسیِ» ناظری‌ها این بار باعث اعتراض یکپارچه قانونگذاران شده است و نمایندگان مجلس خواستار حفظ حرمت قانون و احترام به‌ شأن مجوزهای قانونی هستند؛ مجوزهایی که این بار اعتبارشان از سوی نگهبانان قانون زیر سؤال رفته است. اجرای کنسرت «آوازپارسی» شهرام ناظری به همراه حافظ فرزندش که قرار بود جمعه شب 6 مرداد ماه در شهرستان قوچان برگزار شود به دستور دادستان این شهر سالن کنسرت پلمب شد؛ برنامه‌ای که مجوزآن از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی صادر شده بود.

لغو کنسرت‌های قانونی در شرایطی است که برخورد متناقض با اهالی موسیقی و قدردانی از یکی از خواننده‌های زیرزمینی در یکی از جشن‌ها باعث شده است که پروانه سلحشوری با سیاسی خواندن این نوع برخوردها درخواست کند که برخی جناح‌های سیاسی باید یک بار برای همیشه تکلیف خود را در مواجهه با موسیقی روشن و مشخص کنند. احمد مازنی عضو فراکسیون روحانیون مجلس نیز با تأیید ضمنی این صحبت‌ها به دادستانی و مسئولان استانی شهر مشهد توصیه کرده است آمار برگزاری مراسم‌ فرهنگی و کنسرت‌ها را در دولت‌های مختلف بررسی کنند و به این سؤال پاسخ دهند که چرا برگزاری کنسرت در شهرهای اقماری مشهد در دولت قبل ایرادی نداشت. همزمان با اظهارات متفاوت نمایندگان مجلس در واکنش به این اتفاق، فعالان عرصه‌ موسیقی نیز با انتشار نامه‌ای خطاب به وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی خواستار برخورد با عاملان اخلال قانون شدند.

شهرام ناظری باید شکایت کند

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به لغو کنسرت «آواز پارسی» استاد ناظری که نزدیک به نیم قرن در حفظ و معرفی موسیقی اصیل ایران تلاش کرده است، می‌گوید: «به نظر من جناب شهرام ناظری و وزارت ارشاد باید از دادستان قوچان به مراجع قضایی شکایت کنند چون این اتفاق هم از نظر مالی و هم از نظر روحی به گروه ناظری و به مردمی که برای تماشای کنسرت او رفته بودند، خسارت زده و حق شکایت برای آنها محفوظ است.»

لغوهایی که قابل درک نیست

پروانه سلحشوری عضو کمیسیون فرهنگی نیز یکی دیگر از نمایندگان مجلس است که نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد. به گفته او با وجود اینکه بارها در این خصوص موضعگیری شده و نسبت به دخالت‌های نابجا‌ در لغو مجوزها هشدار داده شده است ولی باز هم شاهد دخالت دادستانی‌ برخی شهرها در امور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را متولی صدور و لغو مجوز برای برگزاری کنسرت‌ها عنوان و اظهار کرد: نیروی انتظامی نیز مسئول تأمین و برقراری امنیت کنسرت‌ها است. وی تأکید کرد بر اساس قانون برای دادستانی‌ها جایگاهی برای ورود به موضوع کنسرت‌ها تعریف نشده است.

سلحشوری این قبیل اقدامات حاشیه‌ساز و ابزاری را برای نشان دادن قدرت از سوی گروه خاص برشمرد و افزود: متأسفانه مصاحبه‌ها و موضعگیری‌ها دراین خصوص نیز کارکرد خود را از دست داده‌ است و ما هرچه بگوییم فایده‌ای ندارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس برگزاری کنسرت به شکل غیرمنظم و پراکنده در کشور را بی‌معنا خواند و تصریح کرد: اینکه کنسرت در برخی مناطق کشور برگزار می‌شود و در برخی مناطق دیگر با دخالت‌های بی‌مورد لغو می‌شود قابل درک نیست. وی حضور و قدردانی از یکی از خواننده‌های زیرزمینی در یکی از جشن‌ها و برخورد آنها با موسیقی سنتی و غنی را متناقض خواند و ادامه داد: برخی جناح‌های سیاسی باید یک بار برای همیشه تکلیف خود را در مواجهه با موسیقی روشن و مشخص کنند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در باب‌ شأن نظارتی خود می‌تواند روی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی نظارت کند، ادامه داد: این موضوع در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح خواهد شد و باید بررسی شود که چرا نهادهای غیرمرتبط به موضوعات فرهنگی ورود می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دادستانی از وجود خلأ قانونی برای لغو مجوز کنسرت‌ها استفاده می‌کند، گفت: بیشتر از اینکه در این زمینه خلأ قانونی وجود داشته باشد دخالت نهادها در امور یکدیگر دیده می‌شود؛ لذا قانون تکلیف را برای اموری مثل برگزاری کنسرت مشخص کرده و نقشی برای دادستانی تعریف نشده است.

سلحشوری‌ شأن و جایگاه هنرمندان را بالاتر از این خواند که با درهای بسته مواجه شوند و گفت: باید با هنرمندان با ادبیات و رفتار فرهنگی برخورد کرد و برخوردهایی از این دست قابل قبول نیست.قانون باید حد و مرز لغو کنسرت را مشخص کند.

چرا برگزاری کنسرت در شهرهای اقماری مشهد در دولت قبل ایرادی نداشت؟

حجت‌الاسلام احمد مازنی در واکنش به ادامه جریان لغو کنسرت‌ها گفت: دادستانی باید پاسخگو باشد که براساس کدام بند قانونی به طرح‌های فرهنگی ورود و مجوزهای رسمی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی را ملغی می‌کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لغو کنسرت‌ها در استان خراسان رضوی توسط دادستانی این استان، ادامه داد: متأسفانه مقامات استانی خراسان رضوی در مباحث فرهنگی مداخلات نابجایی دارند که این مداخلات حاکی از یک برداشت است؛ به این صورت که به دلیل وجود مبارک حرم امام رضا(ع) در مشهد نباید یک سری برنامه‌های فرهنگی مثل برگزاری کنسرت در این استان برپا شود.

وی بابیان اینکه به اعتقاد بنده برگزاری کنسرت منافاتی با مذهبی بودن برخی شهرها و وجود مبارک امام رضا(ع) در مشهد ندارد، تأکید کرد: اگربنا باشد برای برخی شهرها استثنایی در برگزاری کنسرت قائل باشیم این موضوع را نیز قانون باید مشخص کند. عضو فراکسیون روحانیون مجلس به دادستانی و مسئولان استانی شهر مشهد توصیه کرد که آمار برگزاری مراسم‌ فرهنگی و کنسرت‌ها را در دولت‌های مختلف بررسی کنند و به این سؤال پاسخ دهند که چرا برگزاری کنسرت در شهرهای اقماری مشهد در دولت قبل ایرادی نداشت.

وی یادآور شد: ماه‌ها پیش وقتی طرح اخلال در برنامه‌های فرهنگی و لغو کنسرت‌ها کلید خورد پیشنهادی مبنی بر حضور ذی‌نفعان و مسئولان برگزاری کنسرت در کمیسیون فرهنگی مطرح کردم تا این موضوع یک‌بار برای همیشه حل‌وفصل شود ولی این پیشنهاد تاکنون عملی نشده است.

عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: کمیسیون فرهنگی مجلس قطعاً به موضوع لغو کنسرت‌ها واکنش نشان خواهد داد و بار دیگر پیشنهاد می‌کنم با دعوت از هنرمندان ذی‌نفع، مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مقامات استانی در کمیسیون این موضوع مطرح و برای همیشه حل‌وفصل شود.

وی بابیان اینکه به نظر نمی‌رسد در این زمینه خلأ قانونی وجود داشته باشد افزود: مشکل اصلی از دیدگاه و سلایق سیاسی مسئولان نشأت می‌گیرد درحالی‌ که اگر این نگاه سیاسی حاکم نبود و آقایان نگران ارزش‌ها بودند، چنین واکنش‌هایی باید در دولت‌های نهم و دهم نیز صورت می‌گرفت. رئیس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه مجلس اظهار کرد: چنین رفتارهایی به نفع هیچ‌کس و هیچ جناحی نخواهد بود و مردم در این میان متضرر می‌شوند.

مازنی تأکید کرد: زمانی که نخستین کنسرت در مشهد لغو شد بنده هشدار دادم که باید این مسأله مدیریت شود چراکه اگر جلوی چنین اقدامات خودسرانه‌ای گرفته نشود این مسأله به سایر استان‌ها سرایت خواهد کرد و مرجعی که مسئولیتی در زمینه فرهنگی ندارد به مسائل فرهنگی ورود و دخالت بی‌مورد می‌کند.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: سال گذشته در شهریورماه زمانی که طرح لغو کنسرت‌ها کلید خورد از رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی امنیت ملی نظام درخواست کردم که به موضوع لغو کنسرت‌ها ورود کنند، امروز نیز بار دیگر این درخواست خود را تکرار می‌کنم چراکه این موضوع تبدیل به یک ابزار قدرت برای جناحی خاص شده است.

وی با اشاره به وخامت حال شهرام ناظری و انتقال او به بیمارستان پس از لغو کنسرت وی و برخورد ناشایست با او در قوچان، گفت: شهرام ناظری تنها هنرمند عرصه موسیقی است که رهبر معظم انقلاب از ایشان نام‌برده است و چنین رفتارهایی با هنرمندان در‌ شأن فرهنگ این کشور نیست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با یادآوری اینکه موضوع لغو کنسرت در نخستین نشست کمیسیون فرهنگی طرح می‌شود، تصریح کرد: لازم است مسئولان بالادستی قوه قضائیه به دادستانی خراسان رضوی که رفتاری در‌ شأن فرهنگ ایرانی با مردم و هنرمندان نداشته‌اند، تذکر دهند و اگر قرار است جایی ورود انجام شود، این اقدام باید در چارچوب قانون و با هماهنگی قوه مجریه انجام پذیرد تا اقدام این نهادها موجب بروز خسارت بویژه به مردمی که برای تماشای برنامه هنری آمده‌اند، نشود.

آیا مواجه کردن مردم با درهای پلمب شده درست است؟

عباس سلیمی نمین (مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران) نیز با انتشار یادداشتی در این‌باره نوشت: آنچه در قوچان توسط یک مقام قضایی صورت گرفت این سؤال را به‌جد مطرح می‌سازد که آیا قوه محترم قضائیه مسئولیت تصمیمات منصوبان خود را به عهده می‌گیرد یا خیر؟ به عبارت دیگر، اگر صدور حکمی مبنای دقیق حقوقی نداشت آیا با صادرکننده آن برخورد انضباطی صورت خواهد گرفت یا الزاماً شاکی خصوصی می‌بایست راه دادسرای انتظامی قضات را در پیش گیرد که البته بسیار پرهزینه است؟

او در ادامه یادداشت خود در وقایع‌نگاری از این اتفاق آورده است: «رمضانعلی آذری- دادستان محترم قوچان- بعد از دستور پلمب محل برگزاری کنسرت شهرام ناظری در این شهر به خبرگزاری ایرنا گفت: «با وجود تذکرات مکرر در چند روز گذشته مبنی بر انتخاب محل نامناسب برای برگزاری کنسرت شهرام ناظری، عوامل اجرایی به این تذکرات توجهی نکردند که اکنون به طور رسمی محل در نظر گرفته شده برای اجرای این برنامه پلمب شده است.» وی همچنین افزود: «سالن ورزشی کارگران در منطقه یعقوب آباد قوچان برای برپایی کنسرت انتخاب مناسب و شایسته‌ای نبود و‌ شأن هنرمندان و مردم شریف قوچان در این انتخاب نادیده گرفته شده است.»

از سوی دیگر حمید ضیایی- سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قوچان- اعلام کرد که لغو کنسرت شهرام ناظری بدون اطلاع کتبی صورت گرفته است. همچنین افشین تحفه‌گر- معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی- جمعه شب (6 مرداد) گفت: تاکنون هیچ ابلاغیه رسمی در خصوص لغو یا به تعویق افتادن این برنامه به ما نرسیده است.»

سلیمی نمین در ادامه خطاب به مقامات قضایی بویژه ریاست محترم این رکن مهم نظام سیاسی کشور با طرح سؤال توجه به چند نکته را یادآور شده است: «در حالی که مسئولان فرهنگی شهرستان و استان رسماً طی مصاحبه‌های جداگانه اعلام داشته‌اند که هیچ گونه اطلاع مکتوب و رسمی از سوی دادستان قوچان دریافت نداشته‌اند وی مدعی است تذکرات مکرری مبنی بر نامناسب بودن محل برگزاری به عوامل اجرایی داده شده است. قطعاً در این زمینه یک طرف خلاف حقیقت را منعکس می‌سازد؛ لذا لازم است بعد از تحقیق با خلاف‌گوینده برخورد لازم صورت گیرد.

آیا دادستان در ارتباط با تشخیص اینکه محل برگزاری یک فعالیت هنری مناسب با‌شأن هنرمندان و مردم است یا خیر، مسئولیتی دارد؟ آیا مواجه ساختن هنرمندان و مردم با درهای پلمب شده نادیده گرفتن شئون جامعه هنردوست است یا برگزاری آن در محلی که ولو به سلیقه دادستان محترم نامناسب است؟ از آنجا که این‌گونه دستورات قضایی در استان خراسان مسبوق به سابقه بوده است بر مسئولان محترم قضائیه فرض است که در این زمینه تحقیق کنند که آیا مورد اخیر نیز در ارتباط با برداشت شخصی یکی از مقامات این استان است که حریم امام هشتم را کل استان می‌داند یا خیر؟ هفته گذشته معاونت محترم قوه قضائیه طی مصاحبه‌ای رسماً اعلام کرد که از نظر قوه قضائیه محدوده حرم امام رضا علیه السلام صرفاً مشهد است؛ بنابراین در صورتی‌ که عملکرد دادستان قوچان مرتبط با نگاه شخص مورد اشاره باشد از آنجا که با توجیه دفاع از‌ شأن هنرمندان و مردم، شئون هنردوستان زیر پا گذاشته شده آیا آنچه در رسانه‌ها انعکاس یافته عذر بدتر از گناه نیست؟» او در پایان این یادداشت یادآور شده است: «در حالی که به لحاظ کمیت برگزاری کنسرت در سراسر ایران پدیده‌ای کم‌مانند است چرا می‌بایست با برخی عملکردهای سلیقه‌ای آن هم با توجیهاتی که به هیچ وجه شایسته نیست فضای فعالیت‌های هنری کشور وارونه جلوه داده شود؟ بدون شک پیگیری شایسته دستگاه قضا می‌تواند برای همیشه این نوع انحراف اذهان عمومی از مسائل اساسی جامعه را پایان بخشد و قانون‌محوری را بر سلیقه‌محوری رجحان دهد.»

همچنین در واکنش به لغو کنسرت‌ها حدود 500 نفر از فعالان عرصه موسیقی، با انتشار نامه‌ای، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستند با عوامل لغو کنسرت‌ها به‌عنوان عاملان اخلال در قانون و نظم عمومی برخورد کند.

تازه‌ترین اظهارنظر فرماندار قوچان

در جدیدترین رویداد فرماندار شهرستان قوچان از رفع موانع موجود و امکان برگزاری مجدد کنسرت توسط شهرام و حافظ ناظری خبرداد.

علیرضا قامتی ظهر دیروز 9 مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در فرمانداری شهرستان قوچان برگزارشد، با اشاره به وقایع پیش آمده در خصوص لغو کنسرت (آواز پارسی- مهر و امید) شهرام ناظری و حافظ ناظری در تاریخ ششم مرداد ماه، عنوان کرد: در مجموعه مدیران شهرستان مخالفتی با اجرای کنسرت نبوده که مدیر صاحب نظری در این شهرستان مخالفت داشته باشد و چه در حوزه فرهنگی و چه امنیتی مخالفتی برای اجرا نداشته و بر اساس وفق قانون موافقت اولیه صادر شد اما در زمان اجرا به هر شکل اختلافی بین مجموعه‌های مختلف اعم از برنامه‌ریزان کنسرت و سایر متولیان به وجود آمد که باعث عدم اجرای کنسرت شد. وی ادامه داد: در ساعات اولیه حضور در شهرستان در نشستی با مسئولان به این جمع‌بندی رسیدیم که حداکثر ظرف هفته آینده در یک یا دو روز اجرای کنسرت شهرام ناظری در قوچان را خواهیم داشت و این هماهنگی هم بین مجموعه مدیران اجرایی کنسرت و مدیریت شهرستان انجام گرفته و هیچ لغو کنسرتی نخواهیم داشت.

گفت‌وگوی تلفنی مرادخانی با شهرام ناظری

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد شهرام ناظری در آینده‌ای نه چندان دور به قوچان خواهد رفت تا کنسرتی را در این شهر برگزار کند. علی مرادخانی در گفت‌وگوی تلفنی با شهرام ناظری ضمن ابراز تأسف از اتفاق بوجود آمده در قوچان، از این خواننده دلجویی کرد و خبر از انجام ‌هماهنگی‌های لازم برای برگزاری کنسرت ناظری‌ها در قوچان داد.

بیانیه فعالان موسیقی

از سوی دیگر فعالان عرصه موسیقی در اعتراض به لغو کنسرت‌های مجوزدار نامه‌ای سرگشاده به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته‌اند. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است:

«ممانعت از برگزاری برنامه های موسیقی دارای مجوز از مبادی قانونی، مصداق بارز قانون شکنی و اخلال در نظم امور است و بدیهی ست که با اخلال‌گران و شکنندگان نظم، در هر منصب و کسوت، می‌باید برخورد قانونی صورت گیرد. ما، امضاکنندگان این نامه برآنیم که درخصوص این وضعیت و عاملین و آمرین آن، بررسی های لازم توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده و عاملین و آمرین، هر که هستند، از سوی مبادی ذی ربط مورد پرسش و شکایت قرار گرفته و معرفی شوند.»

امضاکنندگان این بیانیه هنرمندانی چون حمید متبسم، محمد آدینه، مصباح قمصری، عباس سجادی، ابوسعید مرضایی ، وحید تاج، یاسمین رحمتی، محمد موسوی، مسعود جاهد، بهزاد عبدی و... هستند.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/193702

ش.د9601812

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات