تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۰۴۶۰۰
کارشناسان با اشاره به مطالبات رهبر انقلاب در حوزه دیپلماسی تاکید کردند

تعامل به شرط عزتمندی

(روزنامه جام‌جم – 1396/05/16 – شماره 4890 – صفحه 2)

دولت دوازدهم در حالی کار خود را شروع می‌کند که باتوجه به ادامه کارشکنی‌های آمریکا در مسیر برجام و ضرورت پیگیری‌های ویژه برای تحقق حقوق جمهوری اسلامی ایران، دولت باید همچنان تمرکز ویژه‌ای در بحث سیاست خارجی داشته باشد.

البته طبعا، سیاست خارجی محدود به برجام نیست و با توجه به تحولات گسترده در منطقه و جهان، جمهوری اسلامی ایران باید نگاه جامعی به تمام این تحولات داشته باشد.

رهبر معظم انقلاب هم همواره مطالبی را به‌عنوان چراغ راه سیاست خارجی به مسئولان حوزه دیپلماسی مطرح کرده‌اند و در مراسم تنفیذ نیز از میان سه‌ مطالبه اصلی که از دولت دوازدهم مطرح کردند، دو مورد آن به سیاست خارجی مربوط بود.

ایشان در این مراسم از «تعامل گسترده با دنیا و ارتباطات وسیع با ملت‌ها و دولت‌ها»، و «ایستادگی همراه با صلابت و قدرت در مقابل سلطه‌طلبان»، به‌عنوان جهت‌گیری‌های اصلی دولت دوازدهم در عرصه سیاست خارجی یاد کردند و این نشان‌دهنده حساسیت عملکرد دولت در این عرصه است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر این‌که «تسلیم»، ملت‌ها را بیچاره و مسیر پیشرفت را به روی آنها مسدود می‌کند، افزودند: جمهوری اسلامی به توفیق الهی، هیچ‌گاه در مقابل استکبار و نظام سلطه تسلیم نشده و بر سر خواسته‌های آنها سازش نکرده است و به برکت ایثار و فداکاری شهدا، امروز علاوه بر اقتدار و پیشرفت بیشتر، شعارهای خود را نیز برجسته‌تر کرده است.

در همین راستا، سیدحسین نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که جهان، عرصه مانور بازیگران بین‌المللی است تاکید کرد: در این عرصه هر کشوری در تعاملات خود با دیگر کشورها منافع ملی و منافع مشترک را دنبال می‌کند.

نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اصول سیاست خارجی که بر اساس قانون اساسی کشور مشخص شده، مراودات خود را با سایر کشورها تنظیم می‌کند و خواستار تعاملات مسالمت‌آمیز و عزتمند با کشورهای دنیا، منهای رژیم صهیونیستی و آمریکای سلطه‌گر است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان این‌که طبق قانون اساسی سیاست خارجی کشور بر محور عدم‌سلطه‌پذیری و سلطه‌گری است، افزود: طبق این اصول، جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند با کشورهایی که به‌دنبال سلطه‌گری هستند مراوده مسالمت‌آمیز داشته باشد.

وی اظهار کرد: برای این‌که بتوانیم با دنیا مراوده داشته و منافع ملی خود را دنبال کنیم، باید با کشورها،‌ بخصوص کشورهای همسایه که سیاست‌های سلطه‌گرایانه را دنبال نمی‌کنند ارتباط برقرار کنیم و ابعاد تجاوزگری قدرت‌های بزرگ را از تریبون‌ها و بلندگوهای بین‌المللی بازگو کنیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: امروز آمریکایی‌ها در مقابل یک توافق بین‌المللی که شورای امنیت و سازمان ملل آن ‌را تائید و اتحادیه اروپا و جامعه جهانی آن را پذیرفته و استقبال کرده نافرمانی، بدعهدی و نقض عهد می‌کنند و طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران محکم و قاطع در مقابل آنان بایستد و این اقدام را به رخ کشورها بکشد.

وی تاکید کرد: مواضع شفاف و قاطع در مقابل خوی استکباری کشورها می‌تواند به جمهوری اسلامی ایران کمک کند تا مراودات و مناسبات خود را بهبود بخشیده و در مقابل خوی استکباری استبداد بایستد.

تعامل نباید به تحقیر منجر شود

دکتر محسن اسلامی، استاد دانشگاه هم با اشاره به این‌که حفظ استقلال و ایستادگی در مقابل سلطه‌طلبان از اهمیت بسیاری برخوردار است، اظهار کرد: تعامل با دنیا پسندیده است اما نباید سبب تحقیر کشورمان شود، گفت‌وگو و تعامل با دنیا باید عزتمندانه باشد.

اسلامی در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این‌که نگاه دولت یازدهم به دنیا نگاه تعاملی بود و این دولت با برجام شناخته می‌شود، ادامه داد: رهبر انقلاب از همین جهت به مسائل مربوط به سیاست خارجی به‌عنوان اولویت‌های دولت دوازدهم اشاره داشتند.

وی افزود: بر همین اساس دولت دوازدهم در صورتی که مایل به ادامه تعامل با دنیاست باید در نظر داشته باشد که این تعامل خدشه‌ای به استقلال کشور وارد نکند. اسلامی تصریح کرد: به تعبیری معیارهایی که در دولت مقاومت مبنی بر عدم‌انفعال در عین تعامل با سایر کشورها ذکر شده است، مدنظر رهبر انقلاب در رویکردهای توصیه شده به دولت دوازدهم است.این استاد دانشگاه گفت: رهبری به دنبال این هستند که سیاست خارجی مسیری طی کند که به انفعال ختم نشود، هم‌اکنون برخی کشورهای منطقه و آمریکاخواهان به انزوا کشیده شدن سیاست ایران هستند.

تعامل عزتمندانه با کشورها

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان هم گفت: باید دولت دوازدهم در عین تعامل گسترده با دنیا، در مقابل دشمن اقتدار داشته و برای حفظ اتحاد ملت و دولت تلاش کند.

محمدباقر بهرامی در گفت‌وگو با جام‌جم، اظهار کرد: طبق اصول 152 و 154 قانون اساسی در ارتباط با سیاست خارجی ملزم به رعایت حقوق همه مسلمانان و عدم‌تعهد برابر قدرت‌های سلطه‌گر هستیم.

وی ادامه داد: همچنین در سند چشم‌انداز تعامل سازنده و همه‌جانبه با همه کشورهای دنیا به‌جز مستکبران ذکر شده است، بنابراین باید ارتباط با کشورهای دیگر در عین مقاومت در مقابل سلطه‌طلبان مدیریت شود.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به این‌که مشکلی بین تعامل و ایستادگی در مقابل استکبار وجود ندارد، اظهار کرد: کشورمان سرشار از آمادگی و پتانسیل برای تعامل سازنده با دنیاست اما در مقابل ساختارهای زورگویی که در دنیای کنونی وجود دارند نیز باید ایستادگی کنیم. بهرامی با اشاره به این‌که تعاملات نباید به اصول و انقلاب ما لطمه وارد کند، گفت: این اصول باید کاملا محفوظ باشند. در تعاملات باید از موضع عزت با دیگر کشورها صحبت کنیم.

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2946177189184405788

ش.د9602033

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات