تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۰۴۸۳
دکتر احمد نجابت کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با یالثارات

تشکیل شورای وحدت اصولگرایان


علی رستگاری

* یالثارات: ارزیابی شما از فضای سیاسی کشور در حال حاضر چیست؟

**- خصوصاً آنکه اصلاح‌طلبان تاکتیک اصلی خود را بر مبنای انداختن تفرقه میان اصولگرایان قرار داده‌اند. البته در این میان از فضای رسانه‌ای استفاده کرده و در مطبوعات و سایت‌های وابسته علیه نیروهای اصولگرا پروپاگاندا به راه انداخته‌اند. ...

- اگر مبنای ما فرمایشات امام راحل و راهنمایی‌ها و ارشادات مقام معظم رهبری باشد در اکثر فرمایشات ایشان از وحدت سخن به میان آمده است. این سخنی عام بوده است. این بزرگواران بارها فرموده‌اند که خطری که از ناحیه تفرقه بین نیروهای انقلاب، کشور را تهدید می‌کند خیلی بدتر و خطرناکتر از خطر دشمنان خارجی است. می‌فرمایند اگر وحدت داخلی میان وفاداران به انقلاب باشد هیچ خطر و تهدید و تحریم اقتصادی و نظامی و سیاسی از خارج موثر نخواهد بود. در اوایل انقلاب مع‌الاسف منافق، سکولار و لیبرال و ... همگی سوار قطار انقلاب شدند و تئوری اینها این بود که در شش ماهه اول انقلاب، صاحبان اصلی انقلاب به رهبری امام و فرزندانش را کنار می‌زنند و خواهند توانست کشور را در دست بگیرند. انقلاب که ایستگاه به ایستگاه جلو رفت به فضل الهی و نفس گرم امام و رهبری و خون شهدا، اینها را ایستگاه به ایستگاه پیاده کرد. البته این قطار همچنان در حال پیشروی است و هرکس نتواند با این قطار راه بپیماید بایستی از قطار پیاده شود.

در سال 1377 خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم. گروههای مختلف اصولگرا حضور داشتند و نسبت به تفرقه و از دست رفتن شعارهای انقلاب در نتیجه تفرقه بین اصولگرایان هشدار دادند. رهبری فرمودند که من شماها را صدا زدم که هر شخص و گروه و جناحی که نسبت به چهار اصل اسلام، انقلاب، امام و ولایت فقیه- باز هم فرمودند که ولایت فقیه هم منظور شخص من نیست بلکه جایگاه ولایت فقیه- به طور مستند و مستدل و مستحکم و قاطع دفاع کند بایستی دست به دست هم داده و با هم همکاری نمایند. فرمودند: «چرا که دارم می‌بینم مرده‌های سیاسی را زنده می‌کنند. می‌خواهند پرچم شیر و خورشید را زنده کنند. می‌خواهند هویت مردم را از بین ببرند اگر در سنگرها خوابتان برد می‌آیند سنگر به سنگر شما را غافل می‌کنند و جلو می‌آیند.» امروز که انقلاب‌های مخملی پیش آمده و آمریکا در عراق و افغانستان حضور پیدا کرده می‌فهمیم که چرا آقا آن جملات را فرمودند.

سالهاست که رهبری به دنبال وحدت میان نیروهای انقلاب است. این شد تا خداوند متعال نعمتی به ملت ایران عطا کرد و معتقدین به انقلاب و اصولگرایان دولت و مجلس را با همه مشکلاتی که مردم دارند، در دست گرفتند.

اگر خدای ناکرده کفران نعمت کنیم بار دیگر جریان‌های اصلاح‌طلب، مشارکتی و لیبرال و ... مسلط می‌شوند و خون دلهایی که مردم زجرکشیده در طول سالیان گذشته خورده‌اند بایستی هزاران بار بیشتر بخورند و حاصلی هم نداشته باشد.

* یالثارات: آیا آنچنان که اصلاح‌طلبان القا می‌کنند تفرقه در بین اصولگریان جدی، عمیق و غیرقابل ترمیم است؟

**- تفرقه البته در بین اصلاح‌طلبان به وفور یافت می‌شود اما آنان برای زمین زدن اصولگرایان وحدت نظر پیدا کرده‌اند. از لابه‌لای سخنان اینان کاملا روشن می‌شود که چه تضادهایی در بینشان وجود دارد.

مصاحبه‌ اخیر سروش با روزنامه هم‌میهن کرباسچی که محمدعلی نجفی را به باد انتقاد گرفته بود که چرا هفتصد نفر از اساتید لیبرال و سکولار و ... را در دانشگاهها در زمان وزارت نجفی تصفیه کردند، نشان می‌دهد که اولا چه اختلافی در بین اینان وجود دارد و ثانیاً اینها برای هر کس که از انقلاب دورتر افتاده باشد ارزش بیشتری قایل هستند و کسانی که سابقه انقلابی هم داشتند حتی اگر امروز انقلابی نباشند هم به خاطر همان سابقه به باد انتقاد گرفته می‌شوند. چنین خطری در کمین است.

اما اینکه اصولگرایان در حرف بگویند که ما طرفدار ولی فقیه و نوکر ولی فقیه هستیم و صرفاً شعار بدهند، فایده ندارد. بایستی در عمل همگی بیداری و هشیاری خود را ثابت کنند. پیش‌بینی‌ای که ما قبل از عید می‌کردیم امروز محقق شده است. پیش‌بینی می‌شد که در سال جدید اینها دست به یک جنگ روانی شدید علیه اصولگرایان بزنند که دولت و مجلس را با هم زیر سوال برده، اشکالات را بزرگ کرده و موج سواری کنند. اولین راه موج سواری هم این است که بگویند در بین اصولگرایان تفرقه وجود دارد. این جنگ روانی تاکتیک است. اما اینکه چند نفر اسم خود را «اصولگرای خلاق» بگذارند در حالی که از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی‌کنند و بیایند با حمایت رسانه‌ای دشمن تفرقه را دامن بزنند هدف است. ما بایستی هوشیار باشیم. اولا اجازه ندهیم که عده‌ای دائماً بهانه به دست اصلاح‌طلبها بدهند. انفعالی نباید کارکرد و بایستی روشن و شفاف افشاگری کنیم. وقتی مقام معظم رهبری می‌فرمایند که من از همه دولتها حمایت می‌کنم و از این دولت حمایت خاص می‌کنیم اگر کسی پیرو ولی فقیه است بایستی با شدت وحدت از دولت حمایت کند. البته انتقاداتی هم که بر دولت دارد راکتمان نکند. نه در روزنامه و با شلوغ کردن فضا بلکه با منطق و ارائه راهکار به گوش رئیس‌جمهور و دولت برساند.

* یالثارات: اصولگرای واقعی کیست؟

 اگر اصولگرایان واقعی بخواهند در عمل اصولگرایی را پیاده کنند چه بایستی کنند؟

**-اصولگرای واقعی بایستی عملا از چهار اصل دفاع کند و  قلب و روحش در خدمت آن چهار اصل باشد. وقتی رهبری می‌فرمایند دولت کارآمد و پرانرژی، وقتی می‌فرمایند که مجلس و دولت بایستی با هم کار کنند، گاهی بایستی دولت در مواضع خودش کوتاه بیاید گاهی مجلس، راه روشن است. هرکس هم که بخواهد بفهمد می‌فهمد که چه گفته شده و چه بایستی کرد. اگر قصد و غرض خاصی وجود ندارد بایستی در عمل آن را اجرا کرد.

اگر ما وحدت داشته باشیم و سهم‌خواهی نکنیم، اصولگرا هستیم. جامعه اسلامی مهندسین، ایثارگران، موتلفه، رایحه خوش همه اصولگرا هستند؛ به طور نسبی. اگر قرار باشد که در اداره کشور متحد باشیم بایستی از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. مگر رهبری چنین نمی‌کند؟ رهبر معظم انقلاب به شدت از تفرقه میان اصولگرایان ناراحت می‌شود. اگر ما اصولگرا هستیم حاضر می‌شویم رهبری را از این قدر ناراحت کنیم؟ انتخابات مساله‌ای فرعی است اصل بحث وحدت در رویه است. اگر در انتخابات یک لیست بیرون آمد خداوند هم کمک می‌کند و گرنه خطر در کمین است و آنها موج سواری می‌کنند.

* یالثارات: در حال حاضر سیل حملات اصلاح‌طلبان به اصولگریان مجلس و به خصوص دولت است. چرا چنین اتفاقی رخ داده است؟

**-بنده در مجلس پنجم به دولت آقای خاتمی بسیار انتقاد داشتم. زیر بار حرف لیبرالها نمی‌رفتم اما هیچ وقت به خودم اجازه نمی‌دادم که کلمه‌ای خلاف شرع علیه دولت حتی رئیس‌ دولت به کار ببرم. محکم می‌ایستادم و به استیضاح وزرا رای مثبت می‌دادم. اما شما امروز ببینید که اصلاح‌طلبان چه جملات رکیکی علیه رئیس‌جمهور ما به کار می‌برند؟ رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات کلماتی را که لایق خودش است علیه رئیس‌جمهور ایران به کار می‌برد. می‌گویند که او رئیس‌جمهور نالایق، ناکارآمد، محروم‌پرور و ... است. هر روز در مطبوعات مرعشی و کرباسچی و ... مطلب می‌نویسد و ناسزا می‌گویند که بابا به داد مملکت برسید که مملکت از دست رفت، ایران منزوی شد، سرمایه‌ها فرار کرد و ... آیا نباید. این فحش‌ها حداقل غیرت ما اصولگراها را تحریک کند؟ بابا! احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور است.

طبق آمار رسمی عدد و رقم سرمایه‌گذاری خارجی در دوره اصلاحات و قبل آن وجود دارد، الان هم هست که الان بیشتر شده است.

سفرهایی که رئیس‌جمهور فعلی رفته همه ملت‌ها او را تحسین می‌کنند. چه کسی تا به حال به امارات رفته و مانند ایشان توانسته موجی از کدورت‌ها را از بین ببرد؟ سفر به آفریقا، آسیای میانه، جنوب شرق آسیا، آمریکای لاتین، سازمان ملل متحد، کشورهای عربی؛ همگی دارای بار بین‌المللی است. باید قبول کنیم ادبیات سیاسی و دیپلماسی توسط دولت اصولگرا تغییر پیدا کرده است. دیگر ما به آمریکا و اروپا التماس نمی‌کنیم و از آنها ده سال خواهش نمی‌کنیم. ما حرف حق را می‌زنیم و عده‌ای معدود از دولت‌ها نمی‌پسندند.

اصولگرایان بایستی به جز خودشان یک نظری هم به رقیب بیندازند. مجلس هم مجلس خوبی بوده اما بایستی حواس همه جمع باشد.

* یالثارات: چه کار کنیم که همگرایی و وحدت اصولگرایان بیشتر شود و تفرقه‌افکنان ناامید شوند؟

**- البته بحمدالله اخیراً همگرایی بیشتری بین اصولگرایان دیده می‌شود. هر وقت ببینیم که رسالت ما دفاع از آن چهار اصل است می‌فهمیم که کجای کار هستیم. در داخل با مجموعه‌ای روبه‌رو هستیم که یک سر آنها لیبرالها، یک سر سکولارها، یک سر آن لائیک‌ها و یک سر آن افرادی با ظاهر اسلامی- اسلامی آبکی و ظاهری- قرار دارند.

اینها معتقدند که اسلام حقیقی را می‌گوییم و اصولگرایان- کل اصولگرایان- متحجر هستند، قادر به اداره کشور نیستند، کشور را به سمت بحران می‌برند و ... بایستی بدانیم که اینها چه کسانی هستند که با هاله اسفندیاری ارتباط داشته و دارند و در جریانات سیاسی رسوخ پیدا کرده بودند. اگر ما سی نفر در شورای مرکزی ایثارگران لیست تهیه کردیم و چند نفرمان در لیست اصلی اصولگراها نرفت و بهتر از ما رفت بایستی هزار بار سجده کنیم. نه اینکه ناراحت شویم و سهم‌خواهی کنیم(!)

عده‌ای خیال نکنند امروز که اصلاح‌طلبان به آنها رسانه داده‌اند و هر روز می‌توانند علیه دولت و مجلس در رسانه‌های اصلاح‌طلبان موضع بگیرند عاشق چشم و ابروی آنها هستند. همین عطریانفر و کرباسچی و قوچانی و ... زیر بال آقای هاشمی رشد کردند. حال این قدر مردانگی ندارند. نمک خوردند و نمکدان را می‌شکنند؛ تا چه رسد به اصولگراها.

هر مشکلی را که نباید روزنامه‌ای و تریبونی کرد. بعضی مشکلات مسائل درون خانوادگی است. کسی که در خانواده اختلاف دارد که نمی‌رود سر کوچه به بقال و قصاب بگوید که من با بچه و خانواده‌ام دعوا دارم تو بیا دعوای ما را حل کن. از سوی دیگر بایستی تاکتیک‌ها را شناخت. عده‌ای ناجوانمردانه هر روز روزنامه، سایت و خبرگزاری تاسیس می‌کنند باز هم می‌گویند تریبون نداریم. «شرق»، «هم‌میهن»، «اعتماد»، «اعتماد ملی»، «مردم‌سالاری»، «حزب‌الله»، «همبستگی»، «صدای عدالت»، «آفتاب یزد» و ... با یارانه بیت‌المال به همه فحش می‌دهند باز هم می‌گویند که صدایمان در نمی‌آید (!) یادمان نرود کار به جایی رسیده بود که از داخل تشکیلات حاکمیت به بیگانگان و دشمنان چراغ سبز نشان داده می‌شد. یادمان نرود که بهزاد نبوی مصاحبه کرد و صریحاً گفت که آمریکا از لحاظ نظامی و اقتصادی و ... خیلی پیشرفته‌تر از ماست و ما نمی‌توانیم با او در بیفتیم. هر کس هم می‌خواهد بگوید که ما ترسو هستیم، بله من می‌ترسم. هر جا هم لازم باشد می‌روم با‌ آنها صحبت می‌کنم و دست می‌دهم. (!)

اگر میان اصولگرایان تفرقه افتاد حاکمیت به دست کسانی می‌افتد که انقلاب را دو دستی به آمریکا تقدیم می‌کنند. اگر می‌خواهیم از آرمانها کوتاه نیاییم، بایستی از همدیگر حمایت کنیم و ضعف‌ها را بدون لجبازی و در گوشی به همدیگر بگوییم. دولت در سفرهای استانی خیلی انرژی صرف می‌کند. هر هفته چند روز این طرف و آن طرف می‌رود که اگر یک روز این سفرها را اصلاح‌طلبان بروند شش روز به خاطر آن می‌روند استراحت می‌کنند و استخر و پاتیناژ می‌روند تا خستگی آن برطرف شود. بعد بیاییم اینها را زیر سوال ببریم! آیا این انصاف است؟

امام و رهبری وقتی ما در مجلس بودیم بارها فرمودند اگر نماینده‌ای طوری کار کند که بخواهد دوره بعد رای بیاورد این صراط مستقیم نیست. مجلس بایستی کلان‌نگری کند. مشکلات را بررسی کند، دولت با مجلس تعامل کند و مجلس با دولت همکاری کند، تا افق روشن‌تر از این پدید آید.

البته دولت و مجلس اصولگرا بایستی همواره مردم را فراموش نکنند. طبقات پایین را فراموش نکنند.

اینها هستند که صاحبان اصلی انقلاب هستند. مشکلات را هم صادقانه بایستی به مردم گفت. شهید داده‌ها اینها هستند.

واقعیت این است که رایحه خوش خدمت، جامعه اسلامی مهندسین، ایثارگران و ... برای اصلاح‌طلبان فرقی نمی‌کند و فقط برای تحت تاثیر قراردادن اصولگرایان از برخی حمایت می‌کنند تا اختلاف ایجاد کنند. آنها مجلس و دولت را نمی‌پسندند البته آنان که معتقدتر به مبانی هستند مغضوب‌تر هم هستند. چرا برای برخی اصوگرایان به جای خطر رقیب، یک اصولگرای دیگر را خطر معرفی می‌کنند و سعی دارند بدین وسیله چهره دولت و مجلس را مخدوش کنند؟

* یالثارات: چه خبرهایی از همگرایی اصولگرایان دارید؟

**- بحمدالله در چند هفته اخیر و بالاخص پس از فرمایشات مقام معظم رهبری شورایی تشکیل شده که از هر جریانی در آن حضور دارند و به سمت وحدت بیشتر و طرد افراط پیش می‌رود. نقطه اول آن است که نباید بگذاریم معتقدین به فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا فضا را غبار‌آلود کنند. آنها درصددند که بار دیگر فتح سنگر به سنگر کنند. اما در استیضاح آقای فرشیدی، اصولگرایان با برنامه‌ریزی اتحاد خود را نشان دادند. انتخابات هیات رئیسه مجلس و انتخابات کمیسیون‌ها به خصوص کمیسیون فرهنگی مجلس هم نشان داد که اصولگرایان در اصول متحد هستند. رای هیأت رئیسه این بار از سال گذشته هم بهتر بود. این نقطه روشنی است. همگی بایستی شب و روز وحدت را زمزمه کنیم و هر که را بخواهد تفرقه ایجاد کند با نصیحت موعظه نماییم. بایستی بگوییم که اصولگرا کیست و وحدت چیست و با صدای بلند بگوییم که اولین آفت سهم‌خواهی است. وضع بحمدالله بهتر شده و به سمت هماهنگی بیشتر پیش می‌رود.

* یالثارات: مهمتر از وحدت در انتخابات وحدت پس از انتخابات است. نظر شما چیست؟

**- در انتخابات شوراها اگر کسانی انقلابی مانند دکتر زاکانی و... به میدان نیامده بودند شک نکنید سه نفر اصلاح‌طلبان شش نفر می‌شدند. مهمتر از گل زدن نگهداری گل زده است تا گلی وارد دروازه نشود.

بایستی با تدبیر کار را به پیش برد و نگذاشت که حریف با دروازه خالی ما مواجه شود؛ چرا که پس از انتخابات اول کار است. ما نباید در چند ماه باقیمانده تا انتخابات مجلس هشتم بحث خدمت‌رسانی را فراموش کنیم. وقتی رهبری می‌فرمایند که وحدت داشته باشید دیگر حجت بر همه تمام است. اصولگراها اگر وحدت داشته باشند مردم دچار سردرگمی نمی‌شوند و بایستی از تفرقه به خدا پناه برد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات