تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۰۴۸۹۸

ايران؛ قرباني جاسوسي هسته‌اي

پایگاه بصیرت / جعفر تكبيري

(روزنامه جوان ـ 1395/05/20 ـ شماره 4881 ـ صفحه 5)

برنامه صلح‌آميز هسته‌اي كشورمان در حالي به عنوان يك چالش جدي براي دشمنان جمهوري اسلامي مطرح شده بود كه آنها در مسير توقف و ضربه زدن به اين برنامه، پروژه‌هاي مختلفي را در مرحله اجرا قرار دادند. ايجاد خرابكاري در تأسيسات هسته‌اي، ترور دانشمندان هسته‌ای و در نهايت افشاي دستاوردها و توانمندي‌هاي هسته‌اي كشورمان در سطح رسانه‌هاي جهاني با هدف ايجاد فشار سياسي براي توقف اين برنامه، جزو مهم‌ترين پروژه‌هاي تقابلي دشمنان كشور در مسير متوقف كردن فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران بود.

اما نقطه اشتراك پيرامون تمامي اين اقدامات، دريافت اطلاعات از شبكه جاسوسي است كه در تمامي اوقات مشغول جمع‌آوري اطلاعات از برنامه هسته‌اي كشورمان است. شبكه جاسوسي كه تنها متعلق به يك كشور خاص نيستند و از امريكا و رژيم‌صهيونيستي و انگليس گرفته تا برخي كشورهاي منطقه نظير عربستان تلاش گسترده‌اي را براي جمع‌آوری اطلاعات از برنامه هسته‌اي ايران به كار بسته بودند؛ تلاش‌هايي كه با هوشياري دستگاه‌هاي اطلاعاتي كشور در بيشتر اوقات با ناكامي روبه‌رو شده است. حال براي درك بهتر موضوع به چندين مدل شيوه جاسوسي به كار گرفته شده عليه برنامه صلح‌آميز هسته‌اي كشورمان اشاره مي‌كنيم.

جاسوسی انساني

جاسوسي انساني يكي از قديمي‌ترين و البته مؤثرترين اقدام جهت جمع‌آوري اطلاعات است. در اين شيوه دشمنان با نفوذ دادن نيروهاي خود به داخل يك مجموعه يا تطميع و در اختيار‌گيري افراد فعال در داخل يك مجموعه، برنامه‌ها و اهداف خود را براي دريافت اطلاعات يا ضربه زدن به مجموعه مورد نظر خود اجرايي مي‌كنند.

يكي از نمونه‌هاي بارز اين اقدام، شهرام اميري است كه خبر اعدامش طي روزهاي گذشته در صدر اخبار رسانه‌هاي مختلف قرار گرفته است. وي پژوهشگر و متخصص راديوايزوتوپ‌هاي پزشكي در دانشگاه صنعتي مالك اشتر وابسته به وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح بود. يكي از روزنامه‌هاي امريكايي در ارتباط با فعاليت‌هاي اميري عليه برنامه هسته‌‌اي كشور، به فروش اطلاعات طبقه‌بندي‌شده از سوي او به امريكا اذعان كرده است. در سال 2009 ميلادي، روزنامه امريكايي «واشنگتن‌پست» نيز نوشت: شهرام اميري، «دانشمند هسته‌اي» ايران، با دريافت بيش از 5 ميليون دلار، «اطلاعات مفيدي» در اختيار سازمان اطلاعات مركزي امريكا(سيا) قرار داده است.» مبلغي كه البته به دليل تحريم‌هاي امريكا عليه ايران، هرگز به دست اميري نرسيد.»

روزنامه نيويورك‌تايمز امريكا نيز پيرامون اين جاسوس هسته‌اي نوشته است: «در سال 2009، ظاهراً سيا تصميم گرفته بود احتمال شناسايي وي زياد است و پيشنهاد داد كه او را از كشور خارج كند. سازمان به وي وعده 5 ميليون دلار پول و يك هويت جديد را داد. آقاي اميري معتقد بود همسرش هرگز ايران را ترك نخواهد كرد و تصميم گرفت به تنهايي بدون پسرش برود.» نيويورك‌تايمز در ادامه نوشت: «پس از اينكه وي در واشنگتن مورد مصاحبه قرار گرفته، در نزديك توسكان و تحت برنامه باز اسكان ملي سيا مستقر شد، اين برنامه از جاسوسان خارجي حفاظت مي‌كند.»

اين روزنامه همچنين در سال 2010 پيرامون اميري مي‌نويسد: «يك مقام [امريكايي] تأييد كرد شهرام اميري جزئياتي درباره اينكه چگونه يك دانشگاه در تهران [دانشگاه مالك اشتر] تبديل به مقر فرماندهي مخفي تلاش‌هاي هسته‌اي كشور شده، به افسران اطلاعاتي امريكا ارائه كرد. وي زماني كه هنوز در ايران بود يكي از منابع گزارش سازمان‌هاي اطلاعاتي امريكا درباره برنامه تسليحاتي ادعايي ايران بود كه در سال 2007 منتشر شد. مقامات امريكايي مي‌گويند اميري براي چندين سال اطلاعاتي دست اول و مهم درباره زواياي پنهان برنامه هسته‌اي ايران ارائه كرده بود.»

يكي ديگر از نمونه‌هاي مورد اشاره در خصوص جاسوسي هسته‌اي، گروهك تروريستي منافقين بود؛ سازماني كه از آن به عنوان آغازكننده چالش عليه برنامه هسته‌اي ايران ياد مي‌كنند. بر اين اساس، گروهك منافقين در 23 مرداد سال 1381 طي يك مصاحبه مطبوعاتي كليد پروژه فشار به ايران هسته‌اي را زد. اين گروهك تروريستي از طريق اطلاعاتي كه از سوي برخي سمپادهاي خود در داخل ايران تهيه كرده بود و همچنين دريافت برخي اطلاعات ديگر از سيستم‌هاي جاسوسي غربي، پروژه هراس از ايران هسته‌اي را كليد زد. اما نقش‌آفريني منافقين در اين خصوص زماني اوج گرفت كه اين گروهك تروريستي موضوع تأسيسات فردو را در مجامع بين‌المللي مطرح كرد؛ تأسيساتي كه در دل كوه و با امنيتي بي‌نظير توسط متخصصان ايراني ساخته شده و قرار بود شروع به كار آن در نامه‌اي به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام شود اما درست چند روز پيش از ارسال اين نامه از سوي ايران، منافقين براي ايجاد رعب جهاني عليه جمهوري اسلامي از طريق سمپادهاي خود خبر ساخت اين تأسيسات را اعلام كردند و زمينه اوج‌گيري تحريم‌ها عليه كشورمان را فراهم آوردند، البته در اين حوزه بايد به چهره‌هايي ديگر نظير مجيد جمالي‌فش عامل ترور شهيد مسعود عليمحمدي نيز اشاره كرد كه در كنار كار جمع‌آوري اطلاعات براي دستگاه‌هاي جاسوسي رژيم‌صهيونيستي، وظيفه حذف فيزيكي چهره‌هاي مؤثر در برنامه هسته‌اي ايران را نيز به عهده داشت. اگرچه بسياري بر اين باورند كه جمالي‌فش به تنهايي اين وظيفه را انجام نمي‌داده و وي يكي از اعضاي شبكه جاسوسي عليه برنامه هسته‌اي ايران بوده است.

جاسوسي نظامي

يكي ديگر از پروژه‌هاي جاسوسي از برنامه هسته‌اي ايران، ‌استفاده از ابزار نظامي براي دريافت اطلاعات حساس از برنامه هسته‌اي كشورمان بود. در اين حوزه رژيم‌صهيونيستي و ايالات متحده امريكا ‌اقدامات متعددي را انجام داده‌اند. بر اين اساس در سال 1389 رژيم‌صهيونيستي به صراحت عنوان كرد كه از طريق يك ماهواره اقدام به جاسوسي از برنامه هسته‌اي ايران مي‌كند. خبرگزاري رويترز كه در آن سال خبر ارسال ماهواره افق 9 متعلق به رژيم‌صهيونيستي را منتشر كرد، به نقل از يووال اشتاينيتس، وزير دارايي اسرائيل مدعي شد «مهم‌ترين مأموريت اين ماهواره جاسوسي و رصد برنامه ‌هسته‌اي ايران است»؛ اقدامي كه بي‌شك توسط ماهواره‌هاي امريكايي نيز صورت مي‌گيرد و اطلاعات آن در اختيار دستگاه‌هاي جاسوسي ديگر كشورها نيز قرار مي‌گيرد.

علاوه بر اين، ايالات متحده و رژيم‌صهيونيستي نيز سابقه‌اي طولاني در استفاده از پهپادها براي جاسوسي از برنامه هسته‌اي ايران دارند. نمونه مهم اين اتفاق ماجراي پهپاد 170‌RQ امريكايي بود كه در پاييز سال 1390 به تصرف نيروهاي نظامي كشورمان درآمد. در همان موقع، شبكه اسكاي‌نيوز پرواز اين پهپاد بر فضاي ايران را «بخشي از برنامه جاسوسي وسيع امريكا براي شناسايي محل سايت‌هاي هسته‌اي و پايگاه‌هاي موشكي ايران» عنوان كرد. همچنين در شهريور سال 1393 بود كه سپاه پاسداران اعلام كرد يك فروند هواپيماي جاسوسي بدون سرنشين رژيم‌صهيونيستي كه قصد نفوذ و جمع‌آوري اطلاعات از منطقه ‌هسته‌اي نطنز را داشت سرنگون كرد.

جاسوسي رايانه‌اي

در نهايت يكي از مدرن‌ترين اقدامات در خصوص جاسوسي از برنامه هسته‌اي ايران، استفاده از بدافزارهاي كامپيوتري در اين حوزه بود.

نمونه مهم قابل اشاره در اين حوزه، بدافزار يا ويروس استاكس‌نت بود؛ ويروسي كه به گفته رسانه‌هاي امريكايي مستقيماً به دستور اوباما رئيس‌جمهور امريكا طراحي، ساخته و راه‌اندازي شده است. گرچه در همان زمان احتمال اين مي‌رفت كه امريكا تنها عامل سازنده نباشد چراكه در تاريخ هفتم ژوئيه سال ۲۰۱۳ ميلادي، ادوارد اسنودن در مصاحبه‌اي با اشپيگل اعلام كرد اين بدافزار با همكاري مشترك آژانس امنيت ملي ايالات متحده امريكا و اسرائيل ساخته شده است. هدف اين بدافزار از كار انداختن تأسيسات اتمي بوشهر بود. در نهايت نكته قابل ذكر آن است كه برنامه صلح‌آميز هسته‌اي كشورمان اگرچه به نظر مي‌رسد از لحاظ توسعه در پايين‌ترين سطح خود قرار گرفته اما همچنان پروژه‌هاي مختلفي براي از كار انداختن همين فعاليت اندك نيز توسط دشمنان كشور در حال طراحي و اجراست؛ پروژه‌اي كه هوشياري بالاي تمامي متخصصان عرصه هسته‌اي و نيروهاي امنيتي را مي‌طلبد.

http://www.Javann.ir/803453

ش.د9504508

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات