تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۰۵۰۱۴

جواد لاريجاني: پیرمرد‌های اصولگرا کنار بروند

(روزنامه آرمان - 1396/06/26 - شماره 3420 - صفحه 1)

جامعه تغییر کرده و بخش بزرگی از ناکامی اصولگرایان در سال‌های اخیر هم به‌دلیل تن‌ندادن به این تغییرات است، اما گویا آنها به‌تدریج متوجه این تغییر فضای سیاسی و اجتماعی کشور شده‌اند و درصدد به‌روزکردن خودشان هستند و در ماه‌ها و هفته‌های اخیر تحلیل‌های زیادی از جهات مختلف در باب آسیب‌شناسی مشکلات اصولگرایان مطرح کرده‌اند.

جوانگرایی در اصولگرایان

جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه‌قضائیه در تحلیل خود از انتخابات و حضور جدی اصولگرایان در این کارزار به تسنیم گفت: اولین نتیجه‌ای که جناح اصولگرا باید بگیرد، این است که باید روی آن معدن اصلی که نیروها و رویش‌های جوان این جریان هستند، سرمایه‌گذاری وسیع‌تری کند. نباید مکانیزم‌های قدیمی و نیروهای پیرمرد مثل بنده، میداندار این بحث شوند. بنده معتقد نیستم که باید به معمّرین توهین کنیم، معتقد نیستم که از تجربه‌ها نباید استفاده کنیم و معتقد نیستم که نباید عبرت‌آموزی کنیم؛ همه اینها باید باشد. آنهایی که عمری در امر سیاست صرف کردند، باید کمک کنند تا نیروهای تازه‌نفس مملکت را اداره کنند. از جوان‌ها نترسیم و به آنها میدان بدهیم تا وارد عرصه شوند. جوان‌ها هم باید توجه کنند که تجربه خیلی مهم است.

بنابراین ان‌شاءا... در دوره بعد و در سال1400 سازمان‌پذیری نیروهای اصولگرا کاملا روشن شود و باید میدان را برای گفتمان بسیارمدرن اصولگرایانه با نیروهای میداندار جوان باز کنیم. لاریجانی با اشاره به سخنان برخی مسئولان که می‌گویند مشروعیت قانونی و سیاسی ما از رأی مردم و مشروعیت دینی ما از تبعیت از حق و عدالت است، تاکید می‌کند: این سخن در نظام جمهوری‌اسلامی نادرست و ناقص است، مشروعیت قانونی ناشی از تحقق عوامل و عناصر قانونی است. مثلا در مورد رئیس‌جمهور، برنده‌شدن در انتخابات، تحلیف و تنفیذ. مشروعیت دینی تماما براساس مبنای ولایت است؛ تمام ارکان نظام باید براین اساس مشروعیت تصرف در امور خود را توجیه کنند و لذا اگر می‌دانند کاری مورد تایید ولی‌امر نیست، شرعا حق اقدام را ندارند.

مردم به اندیشه رأی ندادند!

لاریجانی در ادامه افزود: اینکه رئیس‌جمهور مستقر در دوره‌دوم نیز انتخاب شود، چیز عجیبی نیست. این موضوع در ریاست‌جمهوری آقایان خاتمی، احمدی‌نژاد و مقام‌معظم‌رهبری هم وجود داشت. بنابراین دو دوره‌شدن روسای‌جمهور در ایران در حال تبدیل‌شدن به یک رویه است و مردم احساس می‌کنند رئیس‌جمهوری که 4سال بر سرکار بوده، 4سال دیگر هم روی کار سوار است؛ لذا می‌گویند، بگذاریم همین فرد مجددا رئیس‌جمهور شود تا بهتر کار کند. امیدوارم آقای روحانی در 4سال دوم، بسیاری از نواقص دوره‌قبل را رفع کند و موفق‌تر باشد، بنابراین این اصلا غیرمنتظره نبود.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه این سخنان خود تاکید کرد: اینکه مردم به اندیشه رأی دادند، حرف خیلی پشتوانه‌داری نیست؛ افراد با ترجیحات مختلف رأی دادند؛ یکی به نحوه صحبت، دیگری به آینده و یکی هم به‌دلیل دلخوری از کاندیدای دیگر، رأی داده است. آنچه از لحاظ قانون، شرع و اخلاق مهم است، این است که کسی که رأی آورده، مانند نردبان است؛ بالای پشت‌بام که می‌رود دیگر به نردبان کاری ندارد و حالا باید برای ملت و در چارچوب قانون کار کند و همه هم مساوی هستند. این رأی هیچ‌مجوز قانونی اضافه‌برقانون به کسی نمی‌دهد. نتیجه‌گیری لاریجانی از نتیجه انتخابات این‌گونه بیان می‌شود: پس در مجموع، انتخابات این دوره خیلی‌خوب بود و از اینکه رئیس‌جمهور با رأی بالایی برگزیده شد، خیلی خوشحالیم، زیرا رئیس‌جمهور همه است.

اعتراض به لغو کنسرت‌ها

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در مورد موضع اصلاح‌طلبان در مورد موسیقی گفت: در این حوزه، جناح اصلاح‌طلب هیچ‌حرف حساب قابل عرضه‌ای ارائه نداده است. در موسیقی و غنا صرفا می‌گویند چرا ربّنا پخش نمی‌شود؟ یا چرا فلان کنسرت لغو شده است؟ یا در حوزه نمایش هر قطعه‌ای که مبنای سکولار داشته باشد و به نظام اسلامی و حتی اسلام تعریض داشته باشد، صرفا چون غرب سکولار و ضد اسلام آن را حمایت می‌کند و اسکار می‌گیرند و در کَن شرکت می‌کنند، نمایش خوبی است!

لاریجانی در ادامه می‌افزاید: البته ناگفته نماند که ظاهرا مقصود آنها یا تصور آنها از کنسرت، مجلس «بزن و برقص» است که تعطیل می‌شود. توصیه من به وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که برخی از سران اصلاحات را به کنسرت‌های سیدنی و وین ببرند تا ببینند که چه وقار و ادبی در جلسه حکم‌فرماست و مردم چگونه از اهالی هنر تقدیر می‌کنند و حتی شرکت در این مجالس «کُد لباس» دارد؛ یعنی نمی‌توانند هر لباس راحتی هم بپوشند.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/197992

ش.د9602293

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات