تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۰۵۲۳۱

سپاه پرچمدار و پيشگام مبارزه با تروريسم

پایگاه بصیرت / دكتر يدالله جواني

(روزنامه جوان 1396/06/08 شماره 5176 صفحه2)

روز هشتم شهريور سالروز شهادت رجايي و باهنر، در تقويم جمهوري اسلامي با عنوان «روز مبارزه با تروريسم» نامگذاري شده است. از آنجا كه تروريسم، يكي از اساسي‌ترين معضلات جامعه جهاني در شرايط كنوني به حساب مي‌آيد و اين پديده خطرناك از عوامل اصلي بي‌ثباتي و ناآرامي در مناطقي چون غرب آسيا مي‌باشد، روز مبارزه با تروريسم، فرصت مغتنمي براي پرداختن به اين موضوع است. پديده ترور سابقه در تاريخ بشر دارد و در تاريخ مكتوب تمدن بشري، سابقه‌اي دوهزارساله براي اين پديده به ثبت رسيده است. منابع تاريخي، يهوديان افراطي قرن اول ميلادي را از جمله اولين آغازگران اين كار مي‌دانند. تروريسم در دوره پس از انقلاب فرانسه، رشد قابل ملاحظه‌اي پيدا كرد و به مرور زمان، به ابزاري در دست قدرت‌ها براي رسيدن به مقاصد تبديل شد.

در فرهنگ سياسي، ترور از ريشه لاتين terror به معناي ترس و وحشت گرفته شده و به رفتار و اعمال فرد يا گروهي اطلاق مي‌شود كه از راه ايجاد ترس، وحشت و استفاده از زور مي‌خواهند به هدف سياسي خود برسند. به عامل ترور، تروريست گويند و آن كسي است كه از طريق آدم‌كشي، ايجاد رعب و وحشت از طريق بمب‌گذاري، ايجاد انفجار يا روش‌هاي ديگر، به دنبال به دست‌آوردن خواسته‌هايش مي‌باشد. تروريست‌ها همواره يك جريان غير مردمي، متعصب و فرقه‌گرا، اقليت‌محور، خشونت‌گرا، غير اخلاقي و اثرپذير از بيگانه به دليل نيازهايشان هستند. با پيروزي انقلاب اسلامي و استقرار جمهوري اسلامي با رأي قاطع ملت ايران، نظام نوپاي سياسي در كشورمان با پديده شوم و خطرناك تروريسم و انواع و اقسام تروريست‌ها مواجه گشت. با توجه به ناخرسندي قدرت‌هاي جهاني شرقي و غربي، صهيونيست‌ها و دولت‌هاي مرتجع عربي در منطقه از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، تمامي اين قدرت‌ها از تروريست‌ها به عنوان يك ابزار مؤثر براي به شكست رساندن انقلاب اسلامي و ساقط كردن جمهوري اسلامي در دهه 60 بهره جستند.

در دهه 60 انقلاب اسلامي، جمهوري اسلامي و نظام مردم‌سالاري ديني در ايران با پنج كانون تروريستي فعال و خشونت‌گرا مواجه گشت. تروريسم دولتي غرب، تروريسم قومي، تروريسم عصر پهلوي، تروريسم چپ‌گرا و تروريسم راديكاليسم و التقاطي مذهبي، پنج كانون تروريستي مقابله كننده با جمهوري اسلامي در دهه 60 به صورت فعال و گسترده مي‌باشند. 17هزار شهيد نتيجه اقدامات گروهك‌هاي تروريستي در دهه 60 در مواجهه با ملت ايران است. البته اين رقم جداي از آمار شهداي تروريسم قومي در مناطق قوميتي است.

سازمان منافقين كه داعيه خلقي بودن (مردمي بودن) را داشت، بعد از پيروزي انقلاب اسلامي براي تحميل خواسته‌هاي خود به ملت ايران و نظام جمهوري اسلامي، استراتژي ترور را انتخاب كرد و به يك گروهك تروريستي تمام عيار تبديل شد. بيشترين شهداي ترور در دهه 60، به دست عناصر و عوامل گروهك تروريستي منافقين به شهادت رسيده‌اند. منافقين پس از انفجار ساختمان مركزي حزب جمهوري اسلامي در هفتم تير ماه سال 1360 و به شهادت رساندن بيش از هفتاد نفر از نخبگان مذهبي ـ سياسي و مسئولان ارشد نظام نوپاي اسلامي در روز هشتم شهريور ماه همان سال اقدام به بمب‌گذاري در ساختمان نخست‌وزيري كردند.

نتيجه اين اقدام جنايتكارانه تروريستي منافقين، به شهادت رسيدن دو تن از ياران امام و نيروهاي اصيل انقلابي و كاملاً مردمي، يعني رئيس‌جمهور شهيد رجايي و نخست‌وزير شهيد باهنر بود. منافقين تصور مي‌كردند با استفاده از شيوه ترور، مي‌توانند نظام مردم‌سالاري ديني را مغلوب خود سازند؛ لكن نظام با پشتوانه‌هاي مردمي خود، منافقين را مغلوب خود ساخت و آنان براي بقا، فرار از كشور و پذيرش مزدوري بيگانه را براي انجام هر نوع خيانت و جنايت، بر ديگر راهكارها ترجيح دادند. مزدوري منافقين و قرار گرفتن آنها در كنار ارتش بعث عراق، روي بسياري از مزدوران عالم را سفيد كرد. بازخواني خيانت‌ها و جنايت‌هاي منافقين در حق ملت ايران در دوره دفاع مقدس، نشان مي‌دهد كه اين سازمان تروريستي، تا چه حد دچار انحطاط اخلاقي شده است. در دهه 60 ملت ايران و جمهوري اسلامي، اصلي‌ترين قرباني تروريسم به حساب مي‌آيد. اما به دنبال حادثه 11سپتامبر سال 2001 ميلادي، تروريسم مختصات جديد‌تري پيدا كرد.

امريكايي‌ها با تروريستي قلمداد كردن انفجار در برج‌هاي دوقلو به عنوان نمادهاي نظام سرمايه‌داري، شعار مبارزه با تروريسم سر دادند و در اين مسير «ائتلاف جهاني عليه تروريسم» را شكل دادند. امريكايي‌ها تحت عنوان همين ائتلاف و به استناد قطعنامه‌هاي شوراي امنيت، دو كشور افغانستان و عراق را اشغال كردند. رئيس‌جمهور امريكا بعد از حوادث 11سپتامبر، دنيا را به دو بلوك تروريست‌ها و حاميان تروريسم و ائتلاف ضد تروريسم تقسيم‌بندي كرد. امريكايي‌ها با اين نوع دسته‌بندي، اعلام كردند كه هر كس در ائتلاف ضد تروريسم با رهبري امريكا وارد نشود، به اردوگاه تروريست‌ها تعلق خواهد داشت و با آن مقابله مي‌شود. در آن زمان رهبر حكيم، بصير و دورانديش انقلاب اسلامي با صراحت و قاطعيت، ضمن مشكوك دانستن حادثه 11سپتامبر، خطاب به دولتمردان امريكا فرمودند ما نه با تروريست‌ها هستيم و نه با شما و دولت امريكا را سركرده تروريست‌هاي عالم مي‌دانيم!

از زمان لشكركشي امريكايي‌ها به منطقه راهبردي غرب آسيا (خاورميانه) با شعار مبارزه با تروريسم، نه تنها تروريسم تضعيف و ريشه‌كن نشد، بلكه طي يك دهه و نيم گذشته، برخي از ملت‌های اين منطقه، قرباني تروريسم شدند. طي اين سال‌ها، جنايت‌هاي هولناكي از سوي تروريست‌ها، به ويژه در دو كشور عراق و سوريه انجام شد. «داعش»، هولناك‌ترين، وحشت‌آفرين‌ترين، خونخوارترين گروهك تروريست عصر حاضر به حساب مي‌آيد و همه جهانيان نسبت به اين گروهك تكفيري تروريستي، چنين نظري را دارند. اما نكته جالب و بسيار قابل توجه، پشت صحنه داعش است.

در پشت صحنه اين گروهك تكفيري تروريستي، همان ائتلافي قرار دارد كه در سال 2001 ميلادي و به دنبال حادثه واقعاً مشكوك 11سپتامبر، به رهبري امريكا و با شعار مبارزه با «تروريسم» شكل گرفت! اسناد براي اثبات اين ادعا بسيار است. اما كدام سند محكم‌تر و شفاف‌تر از سخنان رئيس‌جمهور فعلي امريكا در دوره رقابت‌هاي انتخاباتي است. آقاي ترامپ در زمان رقابت‌ها و مناظره‌هاي انتخاباتي، با صراحت اعلام كرد، پشت صحنه داعش آقاي «اوباما» و خانم «هيلاري كلينتون» قرار دارند و امريكا «مؤسس داعش» است! همانطور كه تروريسم مورد حمايت نظام سلطه در دهه 60 انقلاب اسلامي در داخل ايران جنايت‌ها آفريد و قرباني‌ها گرفت، در يك و نيم دهه گذشته تروريسم با مختصات جديد و با همان پشت صحنه‌ها، قرباني‌هاي بسياري را از ملت‌هاي منطقه گرفته است.

اما همانطور كه تروريسم دهه 60 در ايران، مغلوب نظام مردم سالاري ديني در سطح ملي شد؛ اينك تروريسم در منطقه به رغم برخورداري از حمايت‌هاي همه جانبه امريكا، برخي از كشورهاي اروپايي، صهيونيست‌ها و برخي از دولت‌هاي مرتجع عربي مانند آل‌سعود، مغلوب محور مقاومت با رهبري جمهوري اسلامي شده است. همه نشانه‌ها و شواهد، از شكست پديده شوم تروريسم در عراق، سوريه و لبنان حمايت مي‌كند.

در يك بررسي اجمالي از روند مبارزه جدي و واقعي با پديده تروريسم طي قريب 40 سال گذشته در ايران و منطقه، اين واقعيت آشكارا خودنمايي مي‌كند كه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پرچمدار و پيشگام اين مبارزه بوده است. در دهه 60، اين سپاه پاسداران بود كه با تشكيل ارتش 20 ميليوني و سازمان اطلاعات 36 ميليوني به عنوان يك نهاد كاملاً انقلابي و مردمي و با مجاهدت‌ها، رشادت‌ها و شهادت‌ها، توانست بساط و ساختار و سازمان تروريسم را در داخل كشور جمع و يك امنيت و ثبات پايدار را به ملت ايران تقديم كند. در سال‌هاي اخير به دنبال پديدايي سازمان‌هاي مخوف تروريستي با پشتوانه نظام سلطه به رهبري امريكا در منطقه و بحران‌‌آفريني در كشورهاي سوريه و عراق، باز هم سپاه پاسداران بود كه به عنوان نماد اقتدار ملت ايران و نماينده جمهوري اسلامي به درخواست ملت‌ها و دولت‌هاي مشروع، قانوني و مردمي سوريه و عراق، پا به عرصه مبارزه با تروريسم در منطقه گذاشت.

سپاه پاسداران همانطور كه در دهه 60 بساط منافقين و ديگر گروهك‌هاي تروريستي مورد حمايت بيگانه را جمع كرد، اينك هم در كشورهايي چون سوريه و عراق، با كمك مردم اين دو كشور، ‌تمام نقشه‌هاي تروريست‌ها و حاميانشان را بر هم زده و آنان را دچار شكست قطعي كرده است كه به عبارت ديگر سپاه در سطح ملي با كمك مردم ايران تروريسم داخلي مورد حمايت بيگانه را شكست داد و در سطح منطقه هم با كمك ملت‌هاي منطقه گروهك‌هاي تروريستي مورد حمايت نظام سلطه را با شكست مواجه ساخت.

سپاه طي اين سال‌ها به نمايندگي از ملت ايران و نظام جمهوري اسلامي، يك ائتلاف قدرتمند و جدي مبارزه با تروريسم را در منطقه و خصوصاً در سوريه شكل داد. در اين ائتلاف، در كنار ساختارهاي رسمي و باسابقه قدرت چون دولت‌ها و ارتش‌هاي سوريه، عراق و روسيه، ساختارها و سازمان‌هاي مردمي، با الهام از الگوي بسيج در ايران، نقش برجسته و مؤثري در مبارزه با تروريسم ايفا كردند. سپاه در پديدارسازي اين مجموعه‌هاي مردمي همانند نيروهاي مردمي در سوريه، حشدالشعبي در عراق، پيش از آنها حزب‌الله در لبنان و لشكرها و تيپ‌هايي چون فاطميون، زينبيون، حسينيون و ... نقش تأسيسي و هدايتي داشته است.

ان‌شاءالله با حول و قوه الهي، همانطور كه سپاه با ريشه‌كني تروريسم در ايران در دهه 60، امنيت پايداري را به ملت ايران تقديم كرد، با كمك همين نيروهاي مردمي در منطقه، با نابودي آخرين نفرات گروهك‌هاي تروريستي و يا فراري دادن آنها از منطقه، ضمن بالا بردن ضريب امنيتي ايران، امنيت خوب و پايداري را براي ملت‌هاي مسلمان منطقه پديد خواهد آورد. سيلي موشكي سپاه به تروريست‌ها در پي ترقه‌بازي آنان در تهران از يك طرف و حضور ميداني پاسداران در ارائه خدمات مستشاري براي مبارزه با تروريسم در سوريه و عراق از طرف ديگر، از عزم و اراده جدي سپاه به عنوان نماد اقتدار در مبارزه با تروريسم حکايت مي‌كند. شهداي گران‌سنگ سپاه از شهيد همداني به عنوان حبيب سپاه گرفته، تا شهيد محسن حججي اين پاسداران جوان سر از تن جدا، همگي از اين عزم و اراده و صداقت در دفاع از حريم اهل بيت و امنيت ملت ايران گواهي مي‌دهند. اما در اين ميان نكته تأمل برانگيز براي جهانيان، آن است كه امريكا به عنوان حامي اصلي تروريسم در دهه‌هاي اخير، سپاه پاسداران را به اتهام حمايت از تروريسم، مورد تحريم قرار مي‌دهد!

http://www.Javann.ir/869563

ش.د9602366

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات