تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۰۵۲۸۶

مخالفت اروپا با رویکرد جدید آمریکا در قبال برجام

(روزنامه جمهوري اسلامي ـ 1396/06/23 ـ شماره 10970 ـ صفحه 10)

در حالی که دولت آمریکا همچنان به دنبال بهانه‌ای برای لغو برجام و مقابله با ایران است، سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای با ایران (برجام) و نیز مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این توافقنامه بین‌المللی را نه تنها پیمانی معتبر بلکه حتی برخی از آنها الگویی برای حل بحران‌های دیگر جهانی می‌دانند و بر ادامه حمایت خود از آن تاکید می‌ورزند.

مقامات دولت جدید آمریکا، از جمله دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور طی روزهای گذشته با تکرار حرف‌های قبلی خود از عنوان توافق بد برای برجام استفاده کردند، اما اروپایی‌ها از جمله مقامات سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس که در مذاکرات و سپس امضای توافق هسته‌ای با ایران شرکت داشتند، همچنان از این توافق دفاع و حتی برخی از آنان اعلام کرده‌اند که جایگزینی برای برجام وجود ندارد.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در گفتگو با نشریه فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را الگویی برای حل بحران شبه جزیره کره دانست و اعلام کرد: چنانچه نیاز به حضور ما در این مذاکرات باشد، بسرعت پاسخ مثبت خواهیم داد.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای موفقیت آمیز با ایران افزود: آن گفت وگوها مربوط به یک دوره دیپلماسی طولانی اما مهم بود که در نهایت به پایان خوبی رسید.

مرکل گفت: می‌توانم تصور کنم که چنین حالتی برای اختلاف با کره شمالی هم به کار گرفته شود. اروپا و بویژه آلمان باید آماده باشند که در این زمینه ایفای نقش کنند.

زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان نیز بعد از دیدار با همتای آمریکایی خود در واشنگتن گفت: ما بسیار علاقه‌مند هستیم که توافق هسته‌ای با ایران را به عنوان یک توافق اروپایی و آلمانی حفظ کنیم.

گابریل افزود: آلمان و اروپا تمایل زیادی به صیانت از این توافق دارند. اما ایران با توجه به نگرانی‌های موجود در آمریکا باید به همه جزییات این توافق جامه عمل بپوشاند.

همچنین ژرارد آرود سفیر فرانسه در آمریکا گفت که پاریس از هیچگونه تجدید نظر و بازنگری در توافق هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند و این توافق همانگونه که هست، باید اجرا شود.

آرود در پیام توییتری دیگری افزود: مذاکره درباره دیگر جنبه‌های سیاست خارجی ایران در بیرون از چارچوب برجام که باید بر اساس شایستگی‌هایش با آن برخورد شود، امکان پذیر است.

ژان ایو لو دریان وزیر امور خارجه فرانسه هم گفت: نگران موضع دونالد ترامپ در باره برجام هستم.

وی با این ادعا که توافق امضاشده در دو سال پیش امضا شد، موجب شد که ایران از سلاح هسته‌ای دست بکشد و در نتیجه آن از گسترش این نوع تسلیحات ممانعت شود، افزود: ما موظف هستیم که ادامه این وضع را تضمین کنیم.

همچنین نیکلاس هاپتون سفیر انگلیس در تهران با بیان اینکه دولت این کشور بطور کامل به اجرای برجام متعهد است، تاکید کرد که لندن مصمم است رابطه‌اش را با دولت حسن روحانی در چارچوب برجام گسترش دهد.

وی با اشاره به پایبندی کشورش به برجام گفت: با تمام قوا تلاش می‌کنیم تا برجام به سود تمام طرف‌ها به موفقیت برسد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت: مذاکرات با ایران را که به توافق برجام منتهی شد درطی چند سال و با موفقیت انجام دادیم.

موگرینی افزود: روشن است است که حمایتی که ما از اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران کردیم و می‌کنیم به دنیا نشان داده است که با شکیبایی، پشتکار، دیپلماسی و خواست سیاسی، 'منع اشاعه هسته ای' امکان پذیر است.

موگرینی در ادامه گفت: ما مذاکرات با ایران را که به توافق برجام منتهی شد طی چند سال و با موفقیت انجام دادیم. در این مذاکرات، اتحاد جامعه بین الملل کلیدی بود. اما مولفه دیگری نیز وجود دارد که در این مذاکرات حیاتی بود و این مولفه در موقعیت ما با کره شمالی وجود ندارد و آن خواست سیاسی (دو طرف برای مذاکرات) است.

موگرینی افزود: من به ویژه دوست ندارم که بین موقعیت ایران و کره شمالی شباهتی قائل شوم: نظام‌های سیاسی این دو بسیار متفاوت هستند. تاریخ‌های این دو کشور بسیار متفاوت هستند. این دو کشور کاملا متفاوت از یکدیگر هستند. من فکر نمی‌کنم که این خدمت خوبی به واقعیت تاریخی و موقعیت کنونی باشد که بین این دو کشور شباهت قائل شویم.

ابرت کوندرس وزیر امور خارجه هلند نیز طی سخنانی در مراسم آغاز سال تحصیلی 2018-2017 دانشگاه هلندی روزولت گفت: توافق هسته‌ای بهترین توافق قابل دستیابی در شرایط موجود است.

کوندرس اضافه کرد: بعد از سالها مذاکره که همراه با مقدمات دقیق و خویشتن‌داری دیپلماتیک بود، توافق با ایران به نتیجه رسید که دستاوردی قابل توجه است.

وی افزود: بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران بصورت مستقل نظارت می‌شود و بازرسی صورت می‌گیرد و روشن است که ایران دیگر در جهت ساخت سلاح هسته‌ای حرکت نمی‌کند و در عوض تحریم‌ها برداشته شده است. ما از این توافق حمایت می‌کنیم و معتقدیم که این بهترین توافق قابل دستیابی با توجه به شرایط موجود است.

یان بیگز سفیر استرالیا در تهران هم با اعلام حمایت کشورش از برجام گفت: کانبرا قویا از توافق برجام حمایت می‌کند و آن را فرصتی برای پیشرفت ایران و برقراری صلح در منطقه می‌داند.

* مجلس اعیان انگلیس خواستار حمایت صریح لندن از برجام شد

«دیوید هاول» رئیس کمیته روابط بین الملل مجلس اعیان انگلیس در نامه‌ای خطاب به بوریس جانسون وزیر امور خارجه این کشور، خواستار حمایت صریح لندن از توافق هسته‌ای شد.

در این نامه که در تارنمای مجلس اعیان منتشر شده آمده است: اکنون زمان مناسبی است تا آینده برجام مورد توجه قرار گیرد. «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه اخیرا حمایت مجدد این کشور را از برجام مورد تاکید قرار داده است؛ این در حالی است که مواضع دولت آمریکا و کنگره امکان دارد که این توافق را در معرض خطر قرار دهد.

این نامه می‌افزاید: بریتانیا به عنوان یکی از کشورهای کلیدی مذاکرات هسته‌ای باید در حمایت از توافقی که توانست از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند، صریح باشد.

نامه یادشده ادامه می‌دهد: هر گونه اقدام بیشتر و یک جانبه آمریکا برای مانع‌تراشی در مسیر برجام، با منافع امنیتی و بلند مدت بریتانیا در منطقه شامل گسترش روابط سازنده با جمهوری اسلامی ایران مغایرت دارد.

در این نامه به دولت انگلیس توصیه شده که به رغم مواضع آمریکا، باید در حمایت از برجام صریح باشد.

نامه یادشده در پایان این سئوال را از وزیر امور خارجه انگلیس مطرح می‌سازد که 'آیا قادر هستید به ما اطمینان دهید که موضع دولت بریتانیا بر همین اساس (حمایت صریح از برجام) خواهد بود و اینکه از چه فرصت‌های کلیدی برای اثبات حمایت سازنده خود از برجام بهره خواهید برد.

* وزارت خارجه بوسنی وهرزگوین: ما از برجام حمایت می‌کنیم

رئیس دفتر روابط عمومی وزارت خارجه بوسنی و هرزگوین ضمن اعلام اینکه توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهان برای همه خوب است، گفت: بوسنی از برجام حمایت می‌کند.

'نبوشا رگوی' مسئول روابط عمومی وزارت خارجه بوسنی وهرزگووین در مورد موضع گیری کشورش در قبال برجام گفت: توافق هسته‌ای برای همه خوب است و ما نیز از آن حمایت می‌کنیم.

وی در مورد سطح فعلی روابط ایران و بوسنی و هرزگوین تصریح کرد: روابط سیاسی دو کشور در سطح بسیار خوبی قرار دارد و امیدواریم گسترش یابد.

این مقام وزارت خارجه بوسنی و هرزگوین در ادامه ابراز امیدواری کرد که سطح روابط اقتصادی دو کشور نیز گسترش یابد.

نبوشا رگوی گفت که ایران و بوسنی می‌توانند در زمینه‌های دیگر از جمله امور فرهنگی نیز روابط شان را گسترش دهند.

* اتحادیه اروپا بر اجرای کامل برجام توسط تمام طرفها تاکید کرد

در همین حال اتحادیه اروپا دیروز با صدور بیانیه‌ای در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر حمایت این اتحادیه از اجرای کامل توافق هسته‌ای (برجام) توسط تمام طرفها به عنوان یک توافق مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد.

نماینده کشور استونی به نمایندگی از اتحادیه اروپا در ابتدای این بیانیه با تشکر از گزارش جدید یوکیا آمانو مدیرکل آژانس، از ارائه اطلاعات بیشتر در گزارش جدید در ارتباط با اجرای تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران مطابق با برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت استقبال کرد و گفت: مدیرکل را ترغیب می‌کنیم که در گزارش‌های آینده خود مطابق با بند 4 قطعنامه شورای حکام، اطلاعات مبسوط بیشتری درباره تمام تدابیر هسته‌ای فهرست شده در تمام بخش‌های ضمیمه برجام ارائه دهد. این امر برای اینکه شورای حکام شناخت کاملی از اجرای برجام داشته باشد و درصورت بروز هرگونه مساله‌ای بتواند سریعا واکنش نشان دهد، ضروری است.

اتحادیه اروپا با اشاره به گذشت بیش از یک سال و نیم از روز اجرای برجام که مصادف با اجرای موقتی پروتکل الحاقی توسط ایران و اجرای کد اصلاح شده 3.1 ترتیبات اضافی توافق پادمانی بود، از ادامه ارزیابی‌های آژانس از اظهاریه‌های ایران مطابق پروتکل الحاقی و دسترسی‌های تکمیلی به سایت‌ها و سایر اماکن در ایران، و همچنین نظارت و راستی آزمایی آژانس از تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران تحت برجام استقبال کرده و افزود: ما مشتاق ادامه این کار و گزارش آن در گزارشهای بعدی مدیر کل آژانس هستیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا متعهد به اجرای کامل برجام به عنوان توافقی مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه2231 توسط تمام طرف‌ها است. اتحادیه اروپا در عین اینکه از اجرای جاری برجام استقبال می‌کند، بر ضرورت پایبندی دقیق ایران به تمام تعهدات مرتبط با هسته‌ای تحت برجام و همکاری کامل و به موقع ایران با آژانس از طریق اجرای توافق جامع پادمانی و پروتکل الحاقی از جمله از طریق فراهم کردن امکان دسترسی‌ها، تاکید می‌کند. این امر برای اینکه آژانس بتواند به 'نتیجه گیری گسترده' برسد، ضروری است. در کنار اجرای کامل و پایدار برجام، رسیدن به این نتیجه گیری برای حصول اعتماد بین‌المللی به ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران ضروری است. در این ارتباط، تصویب زودهنگام پروتکل الحاقی ضروری است.

نماینده استونی از طرف اتحادیه اروپا و همچنین کشورهای مقدونیه، مونته نگرو، ایسلند، صربستان، آلبانی، بوسنی و هرزگوین، لیختن اشتاین، اوکراین و مولداوی این بیانیه را صادر کرده است.

* آمریکا: آژانس باید به استفاده از اختیاراتش برای نظارت بر برجام ادامه دهد

آمریکا نیز در بیانیه‌ای خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ادعای اینکه آژانس می‌تواند درخواست بازدید از هر مکانی در ایران را مطرح کند، تاکید کرد که آمریکا از گزارش‌های آژانس درباره نظارت و راستی‌آزمایی در ایران استقبال می‌کند.

پایگاه اینترنتی نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین متن کامل بیانیه این کشور به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران را منتشر کرد.

متن این بیانیه که نیکول شامپاین، ‌کاردار آمریکا در وین در شورای حکام قرائت کرده، به شرح زیر است:

آمریکا یک بار دیگر از مدیر کل، معاون مدیر کل در امور پادمانی و کارکنان آنها به خاطر کار عالی و تداوم حرفه‌ای بودن در اجرای مسئولیت‌هایشان در ایران قدردانی می‌کند. ما از گزارش 31 اوت مدیر کل استقبال می‌کنیم که تائید می‌کند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان بر اجرای تمام تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران بر اساس برجام نظارت دارد و آنها را راستی‌آزمایی می‌کند.

آمریکا در حال بازنگری سیاست خود در قبال ایران است، از جمله درباره برجام. در حالی که این بازنگری ادامه دارد، ما نیز به تعهدات خود پایبند هستیم و از ایران انتظار داریم به نوبه خود برجام را به‌طور دقیق اجرا کند. برای ایجاد این اعتماد که برنامه هسته‌ای ایران صرفاً صلح آمیز است و صلح آمیز می‌ماند، پایبندی کامل ایران به تمام تعهداتش بر اساس برجام و اقدامات فنی برای این منظور ضروری است. تنها، همکاری شفاف به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه می‌دهد که به جامعه بین‌الملل اطمینان دهد که ایران به تعهداتش عمل می‌کند. راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نظارت بر تمام تعهدات ایران برای اجرای موفقیت‌آمیز برجام لازم است.

هیچ چیز در برجام، قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل یا تصمیم ماه اوت 2015 شورای حکام و قطعنامه ماه دسامبر 2015 وجود ندارد که یک تعهد هسته‌ای را از راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی اتمی معاف کند. اگر درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران، ازجمله فعالیت‌های احتمالی تسلیحاتی، مسئله یا نگرانی جدیدی حاصل شود،‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اختیارات کامل پادمانی خود برای بررسی آن مسئله استفاده می‌کند. آژانس بین‌المللی همچنین می‌تواند از اختیاراتی که بر اساس برجام به آن داده شده نیز استفاده کند.

ما همچنین از این بیانیه مدیرکل نیز استقبال می‌کنیم که می‌گوید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به ارزیابی گزارش‌های ایران بر اساس پروتکل الحاقی ادامه می‌دهد و بازرسی‌های تکمیلی در زمینه دسترسی به سایت‌ها و سایر مکان‌ها در ایران انجام می‌دهد. همان‌طور که پروتکل الحاقی درباره سایر کشورها اعمال می‌شود، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این اختیار را دارد که درخواست بازدید از هر مکانی را در ایران مطرح سازد تا بدین ترتیب گزارش‌های ایران بر اساس پروتکل الحاقی و توافقنامه جامع پادمانی را راستی‌آزمایی کند.

همان‌گونه که آژانس بین‌المللی به طور علنی اعلام کرده است، چنانچه سوءظنی در خصوص فعالیت هسته‌ای احتمالی به‌وجود آید، آژانس اختیار دارد درخواست دسترسی به تمام مکان‌های مربوطه در ایران، از هر نوعی را مطرح کند. آژانس بین‌المللی باید به استفاده از اختیارات خود برای راستی‌آزمایی گزارش های‌ایران و نظارت بر برجام ادامه دهد. هرگونه نگرانی قابل توجه درباره فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده (از سوی ایران) باید و می‌تواند از طرف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیگیری شود؛ ما کاملاً اعتماد داریم که آژانس و بازرسان بسیار ماهر و حرفه‌ای‌اش به نحو شایسته‌ای این کار را خواهند کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: آمریکا از حرفه‌ای بودن گزارش‌های مدیرکل بر اساس این بند از صورت جلسه بسیار قدردانی می‌کند. این گزارش‌ها به شورای حکام و طرف‌های مختلف برجام اجازه می‌دهد نحوه اجرای تعهدات ایران را به طور دقیق ارزیابی کنند و از اجرای مناسب تعهدات این کشور مطمئن شود. این گزارش‌ها همچنین به تقویت زیربنای راستی‌آزمایی که برجام بر آن تکیه دارد، کمک می‌کند.

مسائلی که در گزارش مدیرکل مورد بحث قرار گرفته است بر اهمیت تلاش‌های پایدار و سخت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه اجرای نقش نظارتی خود درخصوص ایران تاکید می‌کند؛ این مسائل بحث شده همچنین بر لزوم وجود منابع لازم برای اجرای این وظایف مهم تاکید دارد. آمریکا همچنین از وعده‌های متعدد در زمینه تامین مالی برای تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص نظارت بر برجام و همچنین پوشش هزینه‌های راستی‌آزمایی مناسب در بودجه عادی قدردانی می‌کند. ما به حمایت قاطع کشورهای عضو آژانس در این زمینه امید داریم. مسئولیت‌های جدید در ایران نباید بر سایر وظایف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه پادمان‌ها، امنیت، ایمنی و استفاده‌های صلح آمیز از انرژی هسته‌ای تاثیر بگذارد.

http://jomhourieslami.net/?newsid=148320

ش.د9602336

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات