سیاسی >>  سیاسی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۰۵۶۸۸

تأملی بر فرمایشات مقام معظم رهبری در دانشگاه افسری ارتش

رهبر معظم انقلاب در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش: سه جمله کلیدی بیان فرمودند : مهمترین مسئله کشور معیشت مردم است/ وقتی همه‌چیز بر محور نفت می‌چرخد اقتصاد ناامن است/ قدرت دفاعی کشور به هیچ‌وجه قابل مذاکره نیست.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ مرتضی سویلمی
تأملی بر فرمایشات مقام معظم رهبری در دانشگاه افسری ارتشرهبر معظم انقلاب در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش: سه جمله کلیدی بیان فرمودند : مهمترین مسئله کشور معیشت مردم است/  وقتی همه‌چیز بر محور نفت می‌چرخد اقتصاد ناامن است/  قدرت دفاعی کشور به هیچ‌وجه قابل مذاکره نیست.
می توان برای رمز گشایی این پیام هشدار گونه علمدار اقتدار جهان اسلام در باب امنیت اقتصادی را از این زاویه تحلیل کرد که آمریکا در برجام به زعم خود بدنبال اتخاذ سیاست نفت در برابر غذا در دراز مدت علیه ایران است،  به این معنی که کاخ سفید تلاش می کند ایران را تحریم مضاعف کند. یعنی از طرفی آمریکا به ایران امکان می دهد در قالب توافق هسته ای نفت خود را به میزان 2 میلیون بشکه به بازار عرضه کند اما برای هزینه کرد آن، ایران را با محدودیتهای زیادی مواجه می سازد.
ایشان با بیان این که، بنای اقتصادی کشور باید بر یک بنیاد امن نهاده شود، فرمودند: «مشکل ما، مشکل تاریخی ما، مشکل بازمانده‌ ما از دوران های طاغوتی، وابستگی اقتصاد ما به نفت است؛ این موجب شده است که ما در زمینه‌ مسائل اقتصادی، دغدغه‌ امنیت را در همه‌ دوران ها، زیاد داشته باشیم؛ قیمت نفت کم شد، زیاد شد، فروش نفت ممنوع شد، رفت‌وآمد نفت مشکل شد، فلان مشتری نفت پول ما را نداد. وقتی همه ‌چیز بر محور نفت در اقتصاد می چرخد، اقتصاد ناامن است؛ اقتصاد هم باید امن بشود.» این اصطلاح سازی را می توان ترجمانی دیگر از مفهوم اقتصاد مقاومتی دانست. با این تفاوت که جنبه هشدار آمیز «اقتصاد امن» فراتر از مفهوم «اقتصاد مقاوم» است. اقتصادی که امن نباشد، ممکن است حتی موجب سرایت ناامنی به دیگر بخش های کشور شود. اقتصاد نفتی ناامن، موجب تمرکز گرایی، فساد و رانت  می شود و مهیای فشار بیرونی است و اگر فکری عاجل و اساسی برای امن سازی اقتصاد از خطر تزلزل نفتی نشود، اقتصاد ناامن ممکن است، به جامعه ناامن و کشور ناامن منتهی شود. پس لازم است نه فقط با نگاهی اقتصادی بلکه حتی با دغدغه های سیاسی و امنیتی به موضوع وابستگی اقتصاد ایران به نفت نگاه کنیم.
‏رکن بعدی بیانات امام خامنه عزیز در باب قدرت دفاعی کشور است که درجهان امروز موفقیت هر نظام در گرو امنیت و اقتدار ملی که ماحصل قدرت‌های اقتصادی، نظامی، فرهنگی،سیاسی، علمی و فناوری مشروع است .
یکی از ابزار قدرت در هر کشور و نظامی، قدرت و اقتدار نظامی و تسلیحاتی است و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آغاز کار تا به امروز افزایش توان نظامی با تکیه بر دانش و فناوری بومی را در دستور کار خود قرار داده است و در این راستا دانشمندان بزرگی همچون سردار سرلشکر شهید "حسن تهرانی مقدم" که نقش مهمی در افزایش توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران ایفا کرد را تربیت کرده است. 
«جان مک‌کین» سناتور ارشد جمهوری‌خواه روز چهارشنبه به دولت آمریکا توصیه کرد هرچه سریع‌تر راهبردی مشخص برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه تدوین کند. غرب پس از برجام هسته ای ، مسائل دیگری از جمله موضوعات موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران را در دستور کار خود قرار داده است و به دنبال محدودسازی آن است، دشمن می‌خواهد کشور را خلع سلاح و سپس از ریشه نابود کند. شاید به این دلیل است که مقام معم رهبری قاطعانه در خصوص عدم قابلیت چانه زنی در حوزه دفاعی و امنیتی اعلام موضع کرده و دوست و دشمن را نسبت به حساسیت های ایران در این حوزه هوشیار می کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات