تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۰۵۸۰۲
رئيس مجلس ايران به ايجاد صلح و ثبات در منطقه تاكيد دارد

ایران در صورت عدم بهره‌مندی از برجام، تجدیدنظر می‌کند

(روزنامه آرمان – 1396/07/25 – شماره 3444 – صفحه 2)

رئیس مجلس که برای حضور در یکصد و سی و هفتمین اجلاس اتحادیه بین المجالس در روسیه به‌سر می‌برد، روز گذشته با همتایان خود در عمان، نیجریه، کویت، سوریه و همچنین دبیر اجرایی سازمان پیمان منع آزمایش هسته‌ای دیدار کرد. محور اصلی این جلسات تاکید بر پایبندی بر تعهدات بین المللی بود. رئیس مجلس گفت : ایران در صورت عدم بهره‌مندی از برجام نسبت به توافق هسته‌ای تجدیدنظر می‌کند. دکتر علی لاریجانی در ادامه دیدارهای خود در حاشیه یکصد و سی و هفتمین اجلاس اتحادیه بین المجالس در روسیه در ملاقات با لاسینا زربو دبیر اجرایی سازمان پیمان منع آزمایش هسته‌ای (CTBT)، اظهار داشت: ما هم عضو آژانس هستیم و هم در برجام تعهداتی را پذیرفته‌ایم، در موضوع برجام هم هزینه‌های بالایی را متحمل شده‌ایم، اگر قرار باشد با رفتار نادرست ترامپ بهره‌ای از برجام نبریم و صرفا هزینه بپردازیم حتما در این موضوع تجدیدنظر خواهیم کرد. دکتر لاریجانی بیان کرد: فتوای مقام معظم رهبری صرفا در حرام دانستن کاربرد سلاح هسته‌ای نیست بلکه ایشان کاربرد سلاح‌های کشتار جمعی، بیولوژیکی و شیمیایی را حرام می‌دانند. رئیس مجلس گفت: ما عضو سازمان بین المللی انرژی اتمی هستیم که تاکنون 8 بار پایبندی ما را تایید کرده است، اما ترامپ ادعا دارد که ایران به توافق پایبند نیست و کنگره باید تصمیم بگیرد، اگر قرار است ترامپ نظر بدهد پس سازمان انرژی اتمی چه مسئولیتی دارد.

ادعای آمریکا

رئیس مجلس در دیدار با رئیس پارلمان عمان گفت: به‌رغم اینکه برخی کشورها به آتش اختلافات دامن می زنند، اما نقش و تلاش عمان همواره در جهت ایجاد آرامش و صلح بوده است. علی لاریجانی افزود: ایران همواره بدان پایبند بوده و این مهم را آژانس بین المللی اتمی بارها تأکید کرده است. لاریجانی افزود: از سوی دیگر آمریکا امروز پا را فراتر گذاشته و مدعی شده ایران به توافق پایبند نبوده، در حالی که ناظر توافق آژانس تعیین شده است. وی افزود: بحران سوریه و تروریسم منطقه‌ای است و ایران از ابتدا به دنبال آرامش و صلح در منطقه بوده است و معتقد بودیم بحران سوریه راه‌حل سیاسی دارد، اما متأسفانه بحران آفرینی کردند. ایران همچنان به ایجاد صلح و ثبات در منطقه تأکید دارد. رئیس مجلس در دیدار رئیس مجلس سنای نیجریه گفت که مهاجرت ناشی از حضور تروریست‌ها، ضرورت مبارزه دائم با تروریسم را دوچندان کرده است. لاریجانی اظهار داشت: تروریسم مختص یک منطقه نبوده و مهاجرت‌هایی که در نتیجه حضور تروریست‌ها صورت می گیرد، ضرورت مبارزه دائم با آن را دوچندان کرده است.

رئیس مجلس در دیدار با همتای کویتی خود گفت: کویت در جهت ایجاد آرامش و صلح و ثبات در منطقه تلاش دارد و امیدواریم این تلاش ها به نتیجه برسد. لاریجانی به مذاکرات هسته‌ای و توافق آن اشاره کرد و گفت: توافق هسته‌ای ایران به شکل قطعنامه شورای امنیت درآمده است و ما به مفاد آن پایبند بوده و هستیم و این امر را آژانس که ناظر توافق است بارها تاکید کرده است. وی افزود: آمریکا که خود ناقض این توافق بوده اکنون مدعی شده ایران پایبند نبوده است، در حالی که پایبندی را آژانس باید اعلام نظر کند. رئیس مجلس ادامه داد: این روند مسائل را پیچیده‌تر می‌کند؛ قرار نیست ایران هزینه یک توافق را بدهد، اما منافعی نداشته باشد، این مساله‌ای نیست که ایران بتواند به آن پاسخ ندهد.

بحران رو به پایان

رئیس مجلس در حاشیه اجلاس اتحادیه بین المجالس با رئیس پارلمان سوریه دیدار کرد و بابیان اینکه بحران سوریه رو به پایان است، گفت: سوریه ایستادگی کرد و هزینه های بسیاری داد ولی سرمایه خوبی هم به دست آورده است. اکنون که یک بحران ۵ ساله را پشت سرگذاشته آینده سوریه امیدوارکننده است. علی لاریجانی اظهار داشت: سوریه روزهای بهتری را در پیش دارد، شرایط بحرانی با ایستادگی‌ها در حال طی شدن است.

وی ادامه داد: سوریه ایستادگی کرد و هزینه‌های بسیاری داد، ولی سرمایه خوبی هم به دست آورده است. امروز باید به تثبیت صلح در سوریه اندیشید و به فکر عادی سازی روابط دیپلماتیک با دنیا باشید. لاریجانی افزود: روابط سوریه به سمتی حرکت می‌کند که امروز به یقین می توان گفت که باید به بازسازی سوریه فکر کنیم، این روند پیچیدگی‌هایی دارد اما روند رو به‌جلوست. بحران سوریه رو به پایان است، اما بحران منطقه ادامه دارد و باید به فکر مبارزه دائم با تروریسم بود. لاریجانی به نقش اسرائیل و سعودی‌ها در بحران آفرینی در منطقه اشاره کرد و آن را محکوم کرد.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/200976

ش.د9602898

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات