تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۰۵۹۳۹
«مردم‌سالاری» روند رایزنی‌های صلح سوریه را بررسی می‌کند

مذاکرات آستانه 5 برای توافق درباره آزادی زندانیان

(روزنامه مردم سالاري – 1396/04/14 – شماره 4355 – صفحه 15)

پنجمین دور نشست های صلح سوریه با عنوان اجلاس آستانه 5، روز گذشته با حضور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه، مبتکر این مذاکرات، هیات دولت سوریه، مخالفین و دو ناظر بین‌المللی که آمریکا و اردن هستند در پایتخت قزاقستان آغاز شد.

هیات اعزامی‌جمهوری اسلامی‌ایران به پنجمین کنفرانس بین‌المللی سوریه به ریاست حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه بامداد روز دوشنبه تهران را برای شرکت در نشست کارشناسی این دوره مذاکرات به مقصد قزاقستان ترک کرد. هیات ایران در پنجمین کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه مطابق برنامه تنظیم شده، ظهر دوشنبه وارد آستانه شد و برنامه کاری خود را در سطح کارشناسی آغاز کرد.

سطح عالی پنجمین دور این نشست بین‌المللی روز گذشته با برگزاری جلسه گروه کاری مشترک درباره مسائل مربوط به کاهش تنش‌ها در سوریه آغاز شد و به دنبال جلسه گروه کاری، دیدارهای دوجانبه‌ای در سطح روسای هیئت‌های شرکت کننده و کارشناسان برگزار خواهد شد. نمایندگان سه کشور تضمین کننده آتش بس در سوریه، یعنی روسیه ، ایران و ترکیه و به علاوه طرف‌های سوری و گروه‌هایی از سازمان ملل در نشست آستانه، پایتخت قزاقستان حضور دارند. نمایندگان اردن و آمریکا نیز به عنوان ناظر در این نشست بین‌المللی شرکت کرده‌اند. این سه کشور تضمین‌کننده آتش‌بس در نشست ماه مه گذشته توافقی را درباره ایجاد چهار منطقه کاهش تنش در سوریه امضا کردند. اسپوتنیک به نقل از یک مقام آگاه در مذاکرات آستانه نوشت: در این دور از مذاکرات، ایران، روسیه و ترکیه آغاز اقدام ها برای کنترل محدوده‌های کاهش تنش را اعلام و مرزهای این محدوده‌ها را تعیین می‌کنند.‌ وی افزود: کارشناسان این سه کشور، شاخص‌های این محدوده‌ها را تعیین می‌کنند که در توافقنامه ایجاد محدوده‌های کاهش تنش گنجانده خواهد شد.‌ رسانه روسی به نقل از مقام آگاه بدون معرفی نام نوشت: در این دور از مذاکرات، همچنین توافق در باره آزادی زندانیان اعلام خواهد شد.‌ وی افزود: متن این توافقنامه در دور قبلی مذاکرات آستانه مورد موافقت قرار گرفته بود که در این دور تایید آن اعلام می‌شود.‌

در حاشیه این نشست و در چارچوب نشست‌های تخصصی، معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد. حسین جابری انصاری و استفان دی میستورا در این نشست، در خصوص آخرین تحولات روند ژنو و روند آستانه در زمینه گفت‌وگوهای سوری - سوری، تثبیت آتش‌بس، توقف خشونت و اقدامات عملی زمینه‌ساز صلح گفت‌وگو و رایزنی کردند. جابری انصاری با تاکید بر این که دو روند آستانه و ژنو مکمل یکدیگر هستند، دستاورد تلاش‌های پیشین این دو روند و نیازهای پیش روی آن را مورد بحث قرار داد. مذاکره کننده ارشد کشورمان در روند آستانه همچنین بر نقش سازمان ملل در زمینه کمک‌های فنی به شکل گیری توافق درباره مناطق کاهش تنش و نیز کمک به گفت‌وگوهای سوری - سوری با هدف آغاز روند مصالحه ملی تاکید کرد.

استفان دی میستورا نیز ضمن اعلام حمایت سازمان ملل از تلاش‌های سه کشور ضامن در چارچوب مذاکرات آستانه، خواهان افزایش نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به تلاش‌های سازمان ملل در چارچوب گفت‌وگوهای ژنو شد. طرفین در این دیدار همچنین اهمیت و فوریت توجه به تامین نیازهای انسانی مردم سوریه را خاطرنشان کرده، پیشنهادهای اجرایی جدید در این زمینه را مورد بررسی قرار دادند.

دومین نشست دوجانبه رییس هیات ایران با نماینده با الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه در پایتخت قزاقستان انجام شد. در این دیدار جابری معاون وزیر امور خارجه ایران و لاورنتیف رئیس هیات اعزامی روسیه به مذاکرات آستانه، پیرامون آخرین تحولات روند گفت وگوها و شرایط سیاسی و میدانی سوریه از جمله مناطق کاهش تنش و همچنین آخرین وضعیت اسناد تهیه شده در اجلاس کارشناسی، رایزنی و تبادل نظر کردند. جابری انصاری روز گذشته با نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد و رئیس هیات اعزامی این کشور به مذاکرات آستانه و سدات اونال معاون منطقه‌ای وزارت خارجه نیز دیدار کرد.

همچنین روز گذشته، ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که این کشور، ایران و ترکیه تدوین اسناد ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه را به زودی پایان می‌دهند. آژانس اخبار فدرال روسیه به نقل از سخنان وزیر دفاع این کشور نوشت: روند تدوین اسناد مربوط به مرزبندی و مراتب کنترل مناطق کاهش تنش در سوریه به پایان خود نزدیک می‌شود.

برخی رسانه ها نیز اعلام کرده اند که توافق نامه ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه در دور پنجم مذاکرات آستانه، امضا خواهد شد. در مذاکرات دو روزه سوری-سوری در آستانه، این مساله و موضوع‌های دیگر مرتبط با دستور کار نشست بررسی خواهد شد. خبرگزاری ایتارتاس هم از برنامه دیدار هیات‌های روسیه، ترکیه و ایران کشورهای ضامن آتش بس در سوریه و مذاکرات آستانه در قالب کار گروه با موضوع اصلی توافق های آتی برای شاخص‌های چهار منطقه امن در سوریه خبر داده است.

http://www.mardomsalari.net/4355/page/15/16685

ش.د9602925

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات