تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۰۶۲۶۹
واکنش فرماندهان ارشد نظامي به اظهارات گستاخانه وزیر خارجه امریکا در سکوت دستگاه دیپلماسی

سردار دهقان: کری حرف مفت می‌زند

پایگاه بصیرت / جعفر تكبيري

(روزنامه جوان – 1395/01/22 – شماره 4784 – صفحه 2)

«امريکا آماده همکاري با ايران براي حل‌ موضوع آزمايش‌هاي موشکي تهران است.» اين جديدترين گفته‌هاي جان کري، وزير خارجه امريکاست که روز جمعه گذشته پس از ديدار با اعضاي شوراي همکاري خليج فارس در بحرين مطرح کرده است؛ گفته‌هايي که حکايت از تلاش ايالات متحده براي اجراي پروژه‌اي تازه عليه جمهوري اسلامي ايران دارد. پروژه فشاري که اين بار موضوع موشکي و توانمندي‌هاي دفاعي کشورمان را هدف قرار داده و مي‌کوشد با برجاميزه کردن اين توانايي مهم جمهوري اسلامي، مانع از تحقيق و توسعه در اين حوزه شود.

درست روز 16 فروردين‌ماه سال‌جاري بود که روزنامه «جوان» در گزارشي مفصل با عنوان «امريكا به دنبال برجاميزه کردن توان دفاعي ايران» به آغاز تلاش‌ها در اين حوزه از سوي ايالات متحده اشاره کرده و نوشته بود: «اين حرکت نيز همچون موضوع هسته‌اي اين روزها با تهديد و فشار آغاز شده و بعيد به نظر نمي‌رسد که در آينده پيشنهادهايي براي مذاکره در خصوص برنامه موشکي به ايران ارائه کند.»

حال پيش‌بيني‌ها در اين حوزه به واقعيت نزديک شده و جان کري از آمادگي امريکا براي همکاري با کشورمان براي حل موضوع موشکي خبر داده است.

نکته مهم در خصوص گفته‌هاي جان کري آنجاست که وي کوشيده با طرح کردن موضوع موشکي جمهوري اسلامي ايران در بحرين و در ميان کشورهاي عربي، نه فقط پروژه ايران‌هراسي خود را که منجر به فروش ميلياردها دلار تجهيزات نظامي به کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس مي‌شود به مرحله اجرا بگذارد، بلکه ايالات متحده را به عنوان يک ناجي براي اعراب معرفي کند؛ حرکتي که مي‌تواند درهاي اين کشورها را هرچه بيشتر به روي ايالات متحده بگشايد. اين اقدام امريکايي‌ها در حالي است که جمهوري اسلامي ايران، به‌رغم توانمندي‌هاي گسترده دفاعي خود، هيچ‌گاه کشورهاي منطقه، به ويژه کشورهاي مسلمان را تهديد نکرده و همواره از اين توانمندي‌هاي دفاعي به عنوان نيروي بازدارنده در قبال تهاجم قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي استفاده کرده است. كما اينكه جمهوري اسلامي همواره پيام صلح و دوستي خود را به كشورهاي مختلف منطقه ارسال كرده است. علاوه بر اين، نكته مهم ديگر در خصوص پيشرفت‌هاي نظامي جمهوري اسلامي آن است كه وجود ايراني مقتدر در منطقه مي‌تواند باعث آرامش و امنيت ديگر كشورها باشد و طمع جنگ‌افروزي در منطقه توسط بيگانگان براي بازاريابي تجهيزات نظامي‌شان را كاملاً از بين خواهد برد.

دستيابي به فناوري‌هاي پيشرفته نظامي در اوج تحريم‌ها

در اين ميان نكته‌اي كه شايد عاملي بزرگ براي عصبانيت غربي‌ها و تلاش براي متوقف کردن برنامه دفاعي جمهوري اسلامي شده، دستيابي ايرانيان به فناوري توليد اين سلاح‌هاي پيشرفته در اوج تحريم‌ها بوده است. جمهوري اسلامي ايران كه از همان روزهاي نخستين انقلاب با تحريم‌هاي غرب مواجه شد، با وقوع جنگ عملاً در شرايطي قرار گرفت كه كشورهاي دنيا از فروش حتي ساده‌ترين تجهيزات نظامي نظير فشنگ و سيم خاردار نيز دريغ مي‌كردند اما همين جنگ نابرابر خود به دانشگاهي تبديل شد كه فرزندان ايران با احساس نياز خود بتوانند به تكنولوژي ساخت انواع و اقسام تجهيزات نظامي سبك و سنگين از جمله جنگنده‌، بالگرد، تانك‌ و موشك‌ دست پيدا كنند؛ تكنولوژي‌اي كه در بسياري از موارد كاملاً بومي و اختصاصي جمهوري اسلامي ايران است و توسط بزرگمرداني نظير شهيد تهراني‌مقدم پايه‌گذاري شد. از اين‌رو به نظر مي‌رسد که مهم‌ترين دستور کار دستگاه ديپلماسي کشور در چنين شرايطي واکنش شديد به پيشنهاد گستاخانه امريکايي‌ها در خصوص موشک‌هاي کشور است. واکنشي که مي‌تواند در ادامه راه، مانع از زياده‌خواهي‌هاي دولتمردان امريکايي در خصوص مهم‌ترين عنصر هويتي ايرانيان باشد.

واکنش فرماندهان ارشد نظامي به گفته‌هاي جان کري

در همين حال فرماندهان ارشد نظامي کشورمان نيز ديروز در حاشيه مراسم بزرگداشت شهيد سپهبد علي صياد شيرازي در ستاد کل نيروهاي مسلح به گفته‌هاي جان کري واکنش نشان دادند.

سردار حسين سلامي، جانشين فرمانده کل سپاه در خصوص اظهارات اخير وزير خارجه امريکا مبني بر آمادگي اين کشور براي انجام مذاکرات موشکي با ايران، اظهار داشت: اين خارج از صلاحيت و شايستگي آنهاست که در خصوص الزامات دفاعي ما صحبت کنند.

سلامي افزود: توانمندي موشکي، پشتوانه منزلت، عزت، بقا و سربلندي ايران است و هيچ‌گاه مورد معامله، مذاکره و مصالحه قرار نخواهد گرفت.

وي ادامه داد: صنعت موشکي مسير رشد و پيشرفت خود را طي مي‌کند و تابع تصميمات دروني نظام و تحت امر فرماندهي معظم کل قواست که با کمک ملت ايران به اوج خواهد رسيد.

اظهارات کري نشانه استيصال آمريکا مقابل ايران است

همچنين سردار حسين دهقان، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز با اشاره به مواضع امريکايي‌ها به‌خصوص وزير خارجه اين کشور درباره ايجاد محدوديت براي توانمندي‌هاي دفاعي ايران اظهار داشت: امريکايي‌ها هميشه اين رفتار را داشته‌اند و سخنان اخير وزير خارجه آنها هم از چند جهت قابل بررسي است که نشان‌دهنده انفعال و استيصال امريکا در برابر توانمندي‌هاي دفاعي ايران و نيز نگراني عناصر وابسته به امريکاست که مي‌بينند امريکايي‌ها ديگر توان حمايت از آنها را ندارند.

دهقان خاطرنشان کرد: امريکا سعي مي‌کند تا منطقه را از دو جهت به خود وابسته کند يکي از طريق فروش سلاح و ديگري اينکه بگويد لازمه بقاي کشورها اجراي سياست‌هاي امريکايي‌هاست.

وي گفت: اگر امريکايي‌ها ادعا دارند که به دنبال ثبات در منطقه هستند، بهتر است آقاي کري و مسئولان آنها به سه سؤال پاسخ دهند اول اينکه دليل حضور آنها در مناطق مختلف چيست آيا به دنبال منافع خودشان هستند يا منافع ديگر کشورها.

وزير دفاع خاطرنشان کرد: سؤال دوم اين است که آيا امريکايي‌ها به خاطر منافع کشورهاي مختلف است که در سياست‌هاي آنها دخالت مي‌کنند و اگر اين طور است چرا در خصوص نسل‌کشي که امروز در يمن اتفاق مي‌افتد موضعي نمي‌گيرند، اما کافي است يک اتفاق کوچکي در يک کشور ديگر بيفتد تا داد حقوق بشر امريکايي‌ها بلند شود.

سردار دهقان سؤال سوم را اين طور مطرح کرد که چرا امريکايي‌ها از ابتدا از گروهک‌هاي تروريستي و تکفيري در منطقه حمايت کرده و دليل پشتيباني آنها از تروريسم بين‌المللي چيست.

وي خاطرنشان کرد: اگر امريکايي‌ها واقعاً به دنبال ايجاد ثبات در منطقه هستند، بهتر است اينجا را خالي کنند و به کشور خودشان برگردند و از تروريست‌ها حمايت نکنند.

وزير دفاع در پايان گفت: اگر امريکايي‌ها به اين موضوعات فکر کنند ديگر ياوه‌گويي نکرده و حرف مفت نخواهند زد.

آمريکا صلاحيت مذاکره درباره موشک‌هاي ايران را ندارد

سردار سرلشکر محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز که به عنوان سخنران اصلي مراسم بزرگداشت شهيد سپهبد علي صيادشيرازي حضور داشت، در اين مراسم گفت: ما امروز قدرت اول منطقه هستيم و به برخي کشورها مي‌گوييم با دم شير بازي نکنيد. شما با ايجاد ائتلاف هم قادر نخواهيد بود که تهديدي عليه ايران درست کنيد. ما به آنها مي‌گوييم سر جاي خود بنشينيد.

وي در جواب افرادي که مي‌گويند چرا بعد از خرمشهر، جنگ ادامه پيدا کرد، گفت: اين روشنفکران غرب‌زده بدانند جنگ ادامه پيدا کرد تا آنها امروز در آرامش و امنيت باشند.

رضايي خاطرنشان کرد: کساني که مي‌گويند امريکا قصد حمله به ايران را نداشت، خاطرات مسئولان امريکايي را بخوانند تا بدانند آمادگي دفاعي و موشکي ايران مانع از اين حمله شد.

فرمانده سپاه در سال‌هاي دفاع مقدس با اشاره به اظهارات اخير وزير خارجه امريکا در خصوص آمادگي براي مذاکره موشکي با ايران افزود: آنها که تا الان هم خلاف برجام عمل کردند و صلاحيت صحبت و مذاکره در خصوص مسائل منطقه و موشک‌هاي ايران را ندارند و توانمندي دفاعي و موشکي ما هم قابل مذاکره نيست.

وي گفت: آن عملي که امريکايي‌ها را بر سر ميز وارد کرد موشک‌هاي ما بود. اگر موشک‌ها را از ما بگيرند ميز گفت‌وگويي شکل نخواهد گرفت. کساني که به گفت‌وگو اهميت مي‌دهند با توجه به اهميت پشتوانه‌اي که آمادگي دفاعي کشور براي گفت‌وگو ايجاد مي‌کند بايد هر روز بگويند درود بر موشک.

رضايي ادامه داد: امريکا خودش عامل ناامني در منطقه است و مسئولان ما هم از زمان بني‌صدر تا الان چهار بار آنها را تست کرده‌اند.

وي با بيان اينکه مسئولان ما در تلاش هستند تا امريکا را مجبور کنند به تعهدات خود عمل کنند، گفت: ملت ايران صبري دارد و به اعراب هم توصيه مي‌کنيم وارد بازي امريکا نشوند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به فعاليت نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي در آباداني کشور افزود: در بعد سازندگي در تمامي دولت‌ها، نيروهاي مسلح دست آنها را در عمران گرفته است. تمامي دولت‌ها نه تنها در برقراري امنيت بلکه در سازندگي کشور هم خود را مديون نيروهاي مسلح مي‌دانند. دهها سد، اتوبان، پتروشيمي و پالايشگاه ساخته و تحويل شده است.

رضايي گفت: امروز هم در سال اقتصاد مقاومتي دولت هر کمکي که از نيروهاي مسلح بخواهد ما با جان و دل به دولت کمک مي‌کنيم. امسال سال روشن شدن کارنامه دولت است و ما مايل هستيم اين کارنامه در کام مردم شيرين کند. لذا چند ميليون بسيجي و بالاي 2 ميليون نيروهاي مسلح آمادگي دارند در کنار انجام مأموريت‌هاي خود به دولت در اقتصاد مقاومتي کمک کنند.

وي ادامه داد: نيروهاي مسلح ايران بعد از جنگ هم در بعد سازندگي خود و هم سازندگي کشور و کمک به دولت وارد صحنه شدند. ما درجنگ با مشکلات سلاح و تجهيزات و مهمات شديد روبه‌رو بوديم پس توليد اينها و رفع نياز کشور به سلاح متعارف را بخشي از برنامه خود قرار داديم.

رضايي تصريح کرد: در بعد آموزش و سازماندهي با مشکلاتي مواجه بوديم. بخشي از برنامه خود را براي رفع آنها گذاشتيم. 27 سال تلاش نيروهاي مسلح براي رفع نواقص خود بوده است. البته ارتش‌هاي منطقه هم به فعاليت‌هاي خود ادامه دادند ولي هيچ کدام از آنها تجربه دفاعي و سبک نوين جنگي را که ما به دست آورديم، نداشتند و شما آن را در جنگ 33 روزه يا در حفظ دمشق و بغداد ملاحظه کرديد.

http://www.javanonline.ir/fa/news/778054

ش.د9505023

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات