تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۰۶۵۹۵

جان کری: ایران در توافق هسته‌ای همه امتیازات را پیشاپیش داده است

(روزنامه كيهان – 1396/07/10 – شماره 21735 – صفحه 8)

وزیر خارجه سابق آمریکا در یادداشتی که روزنامه واشنگتن پست آن را منتشر کرده، نوشت؛ ایران در توافق هسته‌ای(برجام) پیشاپیش همه امتیازاتش را پرداخت کرد.

«جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا در یادداشتی به انتقادات درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پاسخ داده و نوشته است نظارت‌های بی‌سابقه بر برنامه هسته‌ای این کشور هرگز منقضی نمی‌شوند.

کری در یادداشتی در روزنامه واشنگتن ‌پست نوشت: در صورتی که آمریکا با عدم تأیید پایبندی ایران به برجام راهش را از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، 6 طرف دیگر [در این توافق] و جمع‌بندی وزارت خارجه خودمان جدا کند، سرنوشت این توافق طبق مفاد قانون «بررسی توافق هسته‌ای ایران» به دستان کنگره خواهد افتاد.

او نوشته، چنین تصمیمی نه یک همه‌پرسی درباره «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا یا «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق این کشور، بلکه تصمیمی درباره امنیت آمریکا خواهد بود.

کری نوشته به عنوان سناتوری که به ده‌ها توافق کنترل تسلیحاتی رأی داده معتقد است که ملاک قضاوت درباره چنین توافق‌هایی بی‌نقص بودن آنها نیست، بلکه این است که آمریکا با وجود آنها در وضعیت بهتری قرار دارد یا خیر.

او نوشته است: وقتی که من اولین بار در سپتامبر ۲۰۱۳ وزیر خارجه ایران را ملاقات کردم، ایران به چرخه کامل سوخت هسته‌ای دست پیدا کرده و زرادخانه‌ای از اورانیوم که قابل غنی‌سازی برای ساخت ۱۰ تا ۱۲ بمب بودند ساخته بود و در سطحی که اندکی پایین‌تر از سطح تسلیحاتی بود، غنی‌سازی می‌کرد.

کری، همچنین خاطرنشان کرده که «تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران» سرعت حرکت ایران از یکصد سانتریفیوژ به هزاران دستگاه را متوقف نکرده بود. او نوشته است: تنها مذاکره می‌توانست این برنامه را متوقف کرده و آن را به عقب برگرداند.

حفظ نظام تحریم‌ها در برجام!

مقام سابق آمریکایی در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر اینکه چرا در برجام اشاره‌ای به اختلافات با ایران در موضوع‌های غیرهسته‌ای مطرح نشده نوشته است: دنیا، تنها در یک موضوع متحد بود: توانمندی‌ هسته‌ای ایران. در صورتی که سایر موضوعات را اضافه می‌کردیم نمی‌توانستیم نظام تحریم‌ها را حفظ کنیم یا به مواضع واحد برسیم. اما باورمان این بود که حل سایر اختلافات با تهران، اگر در آن واحد درگیر مناقشه با یک حکومت هسته‌ای نبودیم، آسان‌تر می‌بود.

وزیر خارجه سابق آمریکا در پاسخ به اظهارات مقام‌های دولت ترامپ مبنی بر اینکه برجام امتیازات را پیشاپیش به ایران اعطا کرده نوشته است: «چه دستاوردی داشتیم؟ بر خلاف برخی گزارش‌ها، این ایران بود که مجبور بود پیشاپیش، [امتیازاتش را] پرداخت کند. قبل از برخورداری ایران از اولین دلار تخفیف‌ تحریم‌ها، آژانس تأیید کرد که این کشور ۹۷ درصد از ذخایر اورانیوم خود را نابود، قلب رآکتور اراک را تخریب و غنی‌سازی اورانیوم در سایت فردو را متوقف کرده است و بیش از ۱۳۰۰۰ سانتریفیوژ را برچیده، و برنامه‌اش را در معرض نظارت شدید قرار داده است.

کری در بخش دیگری از یادداشت خود در واشنگتن‌پست به انتقادات رژیم صهیونیستی و مقام‌های دولت ترامپ درباره انقضای برخی محدودیت‌های برجام پاسخ داده است.

او نوشته است: تقریباً تمامی توافقات در زمینه کنترل تسلیحات شامل محدوده‌های زمانی هستند و به همین دلیل هم هست که بسیاری از آنها بعد از اعتمادسازی میان طرفین به حصول توافق‌های بعدی منجر می‌شوند.

وی می‌افزاید: ما آسوده‌خاطر بودیم زیرا سقف مربوط به ذخائر اورانیوم کم‌غنای ایران تا سال ۲۰۳۰ دوام می‌آورند.

کری می‌نویسد: ما همچنین آسوده‌خاطر بودیم زیرا نظارت‌ بی‌سابقه و تدابیر راستی‌آزمایی که ما به آنها دست پیدا کردیم هرگز منقضی نمی‌شوند.

وزیر خارجه سابق آمریکا هشدار داده لغو توافق هسته‌ای با ایران، اوضاع را به ماقبل برگردانده و باعث منزوی شدن آمریکا، نه ایران، خواهد شد.

او نوشته است: غیرمنطقی است که با تمرکز وسواسی روی گسترش احتمالی برنامه هسته‌ای ایران در یک دهه بعد از توافقی که امروز کارگر است خارج شویم، آن هم وقتی که اگر ما توافق را باطل کنیم، چنین توسعه‌ای می‌تواند همین فردا به وقوع بپیوندد. به نقطه‌ای که قبلاً قرار داشتیم، با شرایطی به مراتب بدتر که در آن آمریکا منزوی است، نه ایران، عقبگرد می‌کنیم.

جان کری خاطرنشان کرده که وزرای خارجه کشورهای اروپایی به او گفته‌اند در صورت ماندن آمریکا در برجام با این کشور برای مقابله با آنچه سایر «رفتارهای نادرست ایران» خوانده شده، همراهی خواهند کرد.

تضمین امضای کری!

جان کری- دی ماه 95- در یادداشتی که به مناسبت نزدیک شدن به روزهای پایانی حضور در کابینه آمریکا نوشته بود، تاکید کرد: «مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از برنامه هسته‌ای به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند».

گفتنی است علیرغم کارنامه سیاه آمریکا در اجرای تعهدات بین‌المللی و نقض‌ عهدهای مکرر در تعهدات مختلف و عهد شکنی‌های مکرر پس از برجام ، مقامات ارشد دولت و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای همچنان از لزوم اعتماد به قول آمریکایی‌ها سخن می‌گفتند و روزنامه‌های زنجیره‌ای نیز که ماموریت بزک برجام و چهره خبیث آمریکا را داشتند با ذوق‌زدگی خاصی تاکید می‌کردند که باید به قول آمریکایی‌ها در اجرای برجام اعتماد کرد. برای نمونه، روزنامه زنجیره‌ای شرق- دی‌ماه ۹۴- در تیتر یک نوشت: «اطمینان تهران از اجرای برجام، امضای کری تضمین است».

احتمال خروج ایران از برجام

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در مصاحبه با شبکه «الجزیره» گفت: اگر واشنگتن تصمیم بگیرد از توافق هسته‌ای خارج شود، خروج از برجام یکی از گزینه‌های ایران خواهد بود.

ظریف افزود: اگر آمریکا به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای پایبند باشد، در موضع بهتری قرار خواهد گرفت.وزیر خارجه کشورمان همچنین در مصاحبه‌ با دو روزنامه انگلیسی گفت: حدس می‌زنم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در گزارش ماه اکتبر تأییدیه پایبندی ایران به برجام را صادر نخواهد کرد.

ظریف در مصاحبه با دو روزنامه «فایننشال‌تایمز» و «گاردین» گفت در صورت فروپاشی برجام، ایران الزامی به پایبندی به محدودیت‌های مندرج در این توافق هسته‌ای نخواهد داشت.وی تصریح کرد که گزینه‌های ایران [در صورت خروج آمریکا از برجام] بستگی به این خواهد داشت که بقیه جامعه بین‌المللی چگونه با آمریکا برخورد کنند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ترامپ متن، روح و همه جوانب توافق هسته‌ای را نقض کرده است.

ظریف افزود: اگر آمریکا تمایل دارد که بازرسی‌های شدید برای همیشه در ایران حفظ شوند، باید به اجرای توافق ادامه داده و مطمئن شود که ایران پروتکل الحاقی را تصویب خواهد کرد.

وی تاکید کرد که مسائل منطقه‌ای ایران ارتباطی با توافق هسته‌ای ندارند. وی با اشاره به مقابله ایران با گروه تروریستی داعش تصریح کرد که ایران از درستی نقشی که در منطقه و در کشورهایی نظیر عراق، یمن و سوریه بر عهده گرفته، اطمینان دارد. وزیر امور خارجه ادامه داد: ما در موضع درست قرار داشتیم، آمریکایی‌ها در انتخاب مواضعشان در منطقه در موضع غلط قرار داشتند.

جریمه ۶۳ میلیون دلاری

یک قاضی آمریکایی روز جمعه ایران را به پرداخت 63 میلیون دلار غرامت به یک ایرانی-آمریکایی که برای 5/4 سال در ایران بازداشت بوده، محکوم کرد.

«تلن هاول»، قاضی دادگاه منطقه‌ای واشنگتن در این حکم اعلام کرد ایران بایستی مبلغ مورد نظر را به امیر حکمتی، از اعضای سابق نیروی دریایی ارتش آمریکا بپردازد.

امیر میرزایی حکمتی که دارای تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی است بین سال‌های 2001 و 2005 به عنوان عضو نیروی تفنگداران دریایی ایالات متحده خدمت کرده بود. وی در تابستان سال 2011 هنگام سفر به ایران توسط مأموران وزارت اطلاعات ایران بازداشت شد.

وی بعد از محاکمه در دادگاه به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا مجرم شناخته شده و به تحمل 10 سال محکوم شد. او سرانجام، 26 دی ماه سال 1394 در جریان مبادله زندانیان ایران- آمریکا آزاد شد.

وکیل حکمتی بعد از آزادی، با تسلیم دادخواست به دادگاهی در واشنگتن حکومت ایران را با ادعای بازداشت و حبس غیرموجه موکل خود تحت پیگرد قرار داده و خواستار دریافت خسارت از تهران شد.

اظهارات ضد ایرانی مقامات آلمانی

«پیتر ویتیگ» سفیر آلمان در واشنگتن در مصاحبه‌ با «‌ان‌پی‌آر» اعلام کرد کشورش نگرانی‌های مشترکی با دولت آمریکا درباره فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران دارد.

ویتیگ گفت: در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر خواهد گرفت و نظام منع اشاعه هسته‌ای در دنیا تضعیف خواهد شد.

وی در ادامه ضمن اشاره به رایزنی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با ترامپ درباره برجام گفت: صدراعظم، این نکته را به صراحت اعلام کرد که ما نگرانی‌های مشترکی با آمریکا درباره فعالیت‌های مخرب ایران در منطقه،‌ آزمایش‌های موشکی این کشور و نقض حقوق بشر و غیره داریم و می‌توانیم درباره آنها بحث کنیم.

ویتیگ گفت: من فکر می‌کنم ما باید با همکاری یکدیگر جلوی این چالش‌‌های ایران را بگیریم، اما بر اساس نگاه داشتن توافق هسته‌ای.

گفتنی است «زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان-بهمن ۹۵- در اظهارنظری گستاخانه از رویکرد آمریکا در قبال ایران حمایت کرده و تحریم‌های جدید تصویب شده علیه تهران از طرف واشنگتن را قابل درک ارزیابی کرد. چندی پیش نیز سه کشور اروپایی- انگلیس، فرانسه و آلمان- همراستا با آمریکا، آزمایش موشک ماهواره‌بر سیمرغ توسط ایران را محکوم کردند. در آخرین اقدام نیز، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شده است که آمریکا به تعهدات خود ذیل برجام پایبند بوده است.

آژانس، مرجع داوری

«میخائیل اولیانوف»، رئیس دفتر کنترل تسلیحاتی و عدم اشاعه وزارت خارجه روسیه در واکنش به لفاظی‌های دولت آمریکا درباره «برجام» گفت که مرجع داوری درباره اعلام پایبندی ایران به این توافق هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است نه مسکو یا واشنگتن.

همچنین وزارت خارجه روسیه اعلام کرد دلیلی برای اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست بازرسی از مراکز نظامی ایران را مطرح کند، وجود ندارد.

http://kayhan.ir/fa/news/115314

ش.د9603213

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات