تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۰۶۸۴۸
ترامپ در پی فشارهای جهانی و داخلی از لغو توافق هسته‌ای عقب‌نشینی کرد

رجزخوانی نافرجام علیه برجام

(روزنامه ايران ـ 1396/07/22 ـ شماره 6617 ـ صفحه 1)

سرانجام بعد از مدت‌ها گمانه‌زنی رسانه‌ها درباره رویکرد امریکا درباره برجام، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا دیشب طی سخنانی که در آن ادعاهای بسیاری درباره ایران تکرار شد، از تأیید دوباره پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش خودداری کرد. رئیس‌جمهوری امریکا در حالی وضعیت پایبندی ایران به تعهداتش را به کنگره منفی اعلام کرد که او عملاً در اجرای گزینه خروج از برجام ناکام مانده است. پیش از این ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی سال گذشته امریکا، پذیرش برجام از سوی اوباما رئیس‌جمهوری سابق امریکا را مورد حملات شدید قرار داده بود و با توصیف آن به‌عنوان بدترین توافق در تاریخ امریکا، مدعی شده بود که بعد از نشستن بر صندلی ریاست‌جمهوری، برجام را پاره خواهد کرد. موضعی که کمی بعد با وقوف بر عواقب کناره‌گیری یکجانبه کشورش از آن، تعدیل شد و گزینه تکرار مذاکره، جایگزین شد. چاره‌ای که باز هم با مخالفت همه قدرت‌های طرف برجام راه به جایی نبرد و باعث شد مسئولان کاخ سفید اعلام سیاست نهایی خود را به بازنگری در مفاد توافق با ایران منوط کنند.در خلال پیگیری چنین رویکردی بود که کشورهای طرف توافق با ایران با هشدارهای ممتد به واشنگتن یادآور شدند که برجام یک توافق دوجانبه نیست که یک کشور به تنهایی بتواند از آن خارج شود. چنین بود که ترامپ در مواجهه با پیامدهای بین‌المللی مجبور شد دو بار پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش را اعلام کند و در عین حال تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را ادامه دهد. با این حال او به شکلی فزاینده از نقض روح برجام توسط ایران سخن گفته و پس از آنکه نتوانست به تنهایی خروج یکجانبه از برجام را اعلام کند، بر آن شد با خودداری از تأیید پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش، مسئولیت تصمیم‌گیری در این باره را به کنگره واگذار کند.

ترامپ در سخنانی که شب گذشته مطرح کرد ضمن اعلام این تصمیم، به طرح مواضع تکراری امریکا درباره جمهوری اسلامی ایران پرداخت و در حالی که ساعاتی پیش از آن سیاست راهبردی جدید دولتش را درباره ایران منتشر کرده بود، به‌عنوان راه جایگزینی برای تحقق بخشیدن به وعده خروج از برجام، ایران و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را تهدید به تحریم‌های بیشتر نمود. با این حال او بر خلاف آنچه پیش از آن مطرح شده بود، سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار نداد و تنها به تهدید تحریم‌های بیشتر بسنده کرد. ترامپ همچنین طی سخنرانی خود در اشاره به توافق هسته‌ای به تعاملات پرسود اقتصادی ایران با کشورهای طرف توافق با ایران اشاره داشت که اعتراف تلویحی به این موضوع بود که کاخ سفید در سیاست همراه ساختن شرکای اروپایی امریکا برای مخدوش کردن برجام ناکام مانده است. ترامپ همچنین در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌عنوان نهاد ناظر بر توافق هسته‌ای تاکنون هشت بار پایبندی ایران به توافق را اعلام کرده است، مدعی شد که ایران تاکنون دوبار متن توافق را نقض کرده است. سخنان مدعاجویانه ترامپ درباره برجام در حالی مطرح شد که تنها دقایقی بعد فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خلال یک نشست خبری به ادعاهای رئیس‌جمهوری امریکا پاسخ داد و اعلام کرد:«برجام یک توافق دوجانبه نیست و متعلق به هیچ کشوری نیست بلکه یک توافق چندجانبه است و هیچ کشوری نمی‌تواند برجام را لغو کند.»

ترامپ در سخنرانی خود با طرح ادعاهای بی‌شمار مبنی بر حمایت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از گروه‌های تروریستی، برجام را یکی از بدترین توافق‌ها عنوان کرد و مدعی شد که این یک توافق یکجانبه است که به انجام معاملات بد اقتصادی به سود این کشور انجامیده است. رئیس‌جمهوری امریکا با بیان اینکه ایران 1.7 میلیارد دلار از ایالت متحده دریافت کرده، گفت: «افزون بر این پول، همچنین برجام به ایران اجازه می‌دهد که برخی برنامه‌های هسته‌ای خود را ادامه دهد و تا چند سال آینده محدودیت‌های اعمال شده علیه ایران به پایان می‌رسد.»

او با بیان اینکه «ما تنها توانسته‌ایم تأخیر کوچکی در مسیر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ایجاد کنیم و من این موضوع را نمی‌پذیرم»، گفت: «ما تمام پول ناشی از این توافق را پیشاپیش به ایران داده‌ایم و اکنون نیز در عمل انجام شده قرار گرفته‌ایم. ایران چندین بار از برجام تخطی کرده است. ایران بیش از 130 مترمکعب آب‌سنگین تولید کرد و همچنین نتوانست انتظارات ما را درباره سانتریفیوژها برآورده کند.» وی افزود: «از زمان امضای برجام تجاوزگری ایران بیشتر شده است. این در حالی است که تحریم‌ها علیه ایران لغو شده و این کشور با دیگر اعضای برجام وارد معاملات اقتصادی پرسودی شده است.» ترامپ همچنین مدعی شد: «مقامات ایران چندین بار اعلام کرده‌اند اجازه نخواهند داد از تأسیسات نظامی این کشور بازرسی شود، حال آنکه برنامه‌های مخفی ایران در این تأسیسات قرار دارد.

برخی می‌گویند ایران با کره‌شمالی هم مراوده دارد و من حتماً از مأموران اطلاعاتی خود می‌خواهم تا جزئیات این موضوع را به من گزارش دهند. این توافق قرار بود به صلح جهانی کمک کند اما در حالی که ما به تعهدات خود عمل کرده‌ایم، ایران تروریسم را گسترش داده و به روح برجام پایبند نبوده است.» رئیس‌جمهوری امریکا در ادامه به برنامه خود درباره حفظ یا خروج از برجام اشاره کرده و گفت:«پایبندی ایران به برجام را تأیید نمی‌کنیم و نخواهیم کرد و ما قدم در راه تروریسم نمی‌گذاریم. با کنگره همکاری می‌کنیم تا نواقص برجام برطرف شود. اگر نتوانیم با کنگره و با متحدین به توافق برسیم آن موقع برجام لغو خواهد شد و هر زمان صلاح بدانم شرکت در برجام را لغو می‌کنم.

اگر طرح بازبینی کنگره به نتیجه نرسد، برجام به پایان می‌رسد.» او اعلام کرد که به وزارت دارایی امریکا اجازه می‌دهد که کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کند. ساعتی پس از سخنرانی ترامپ، وزارت دارایی امریکا اعلام کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم می‌کند.

تصویب قانون موشک‌های بالستیک ایران و اجرای تحریم‌های بین‌المللی

همچنین مقام‌های کاخ سفید که با تأیید نکردن پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش، مسئولیت تصمیم‌گیری درباره برجام را به کنگره واگذار کردند، همزمان راهبرد جدیدی را برمبنای تشدید نظارت آن بر توافق هسته‌ای، بازرسی از مراکز نظامی و افزایش فشار بر سپاه پاسداران منتشر کردند.

راهبردی که مؤلفه‌های کلیدی بر «تشدید نظارت بر توافق هسته‌ای، بازرسی از مراکز نظامی و افزایش فشار بر سپاه پاسداران» استوار بود و کما بیش محتوی آن در سخنرانی دیشب ترامپ تکرار شد.

انتشار راهبرد جدید کاخ سفید درباره ایران که با طرح ادعای نقش مداخله جویانه منطقه‌ای و برنامه‌های موشکی ایران همراه بود، در شرایطی صورت گرفت که کنگره امریکا نیز همزمان طرح تحریم موشک‌های بالستیک ایران را تصویب کرد. به گزارش پایگاه خبری کنگره(هیل)؛ کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا در نشستی به ریاست اد رویس، طرح موسوم به HR1698 (قانون موشک‌های بالستیک ایران و اجرای تحریم‌های بین‌المللی) را با هدف افزایش تحریم‌ها علیه ایران در ارتباط با برنامه موشکی بالستیک این کشور به تصویب رساند. در ابتدای این طرح، با اشاره به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان‌ملل که از ایران خواسته روی موشک‌های بالستیکی که برای داشتن توانمندی حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند، کار نکند، آمده است: «سیاست ایالات متحده این است که از هرگونه فعالیت ایران در ارتباط با موشک‌های بالستیکی که برای داشتن توانمندی حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند، از جمله شلیک با استفاده از چنین فناوری‌های موشکی، جلوگیری کند».

این طرح که باید پس از کمیته در صحن اصلی مجلس نمایندگان و سپس سنا هم به تصویب برسد، دولت امریکا را موظف می‌کند که نهایتاً ظرف 90 روز پس از تبدیل این طرح به قانون، گزارشی در مورد «زنجیره تأمین» و افراد و شرکت‌هایی که «برنامه موشکی ایران را به میزان چشمگیری تسهیل کرده، پشتیبانی کرده یا به نحوی دیگر کمک کرده باشند»، به کنگره ارائه کند.

برد شرمن، نماینده کنگره نمایندگان امریکا طرح افزایش تحریم‌های ایران را ناظر به ارسال پیامی به ایران دانسته که به معنای مقابله جدی امریکا با برنامه‌های موشکی ایران خواهد بود.

آمانو: ایران به همه تعهدات هسته ای اش پایبند بوده است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعتی پس از ایراد اتهام نقض برجام به ایران از سوی ترامپ، گفت که ایران تاکنون به همه تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای، پایبند بوده است. بنا بر اعلام سایت رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمانو بدون نام آوردن از رئیس‌جمهور آمریگا گفته که «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ژانویه 2016، اجرای تعهدات هسته‌ای ایران را مورد راستی‌آزمایی و نظارت قرار داده است و تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام، در حال اجرا هستند». در ادامه این بیانیه آمده است:«راستی‌آزمایی و نظارت آژانس، همه فعالیت‌های هسته‌ای ذیل برجام را دربرمی‌گیرد. این کار با روشی عینی و بی‌طرفانه و در هماهنگی با مدالیته‌های مصرح در برجام و اقدامات پادمانی استاندارد، صورت می پذیرد».

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/203665

ش.د9602980

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات