تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۰۷۵۵۶
نگذارید انتخابات ریاست جمهوری 96 بر شعار محوری سال سایه افکند

اقتصاد مقاومتي در چالش فعاليت زودهنگام انتخاباتي

پایگاه بصیرت / مهدي پورصفا

(روزنامه جوان ـ 1395/01/21 ـ شماره 4783 ـ صفحه 2)

نامگذاري سال 95 به نام سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل از سوي مقام معظم رهبري پيام‌هاي فراواني را در خود دارد كه شايد پرداختن به تمام اينها در فضاي كم اين گزارش نگنجد، اما نگاهي كوتاه به عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي كشور در پيشبرد اقتصاد مقاومتي به خوبي مي‌تواند اين نكته را روشن كند كه كارهاي فراواني در حوزه‌هاي گوناگون اقتصادي روي زمين مانده كه بايد به سرانجام برسد.

واقعيت اين است كه دشمن با تشخيص معايب اقتصادي كشور تمام تلاش خود را براي وارد آوردن ضربه به كشور از اين ناحيه مصروف كرده و البته به توفيقاتي نيز دست يافته است كه از آن جمله مي‌توان به مسائل مرتبط با تحريم‌ها اشاره كرد. از همين‌رو بود كه رهبر معظم انقلاب اسلامي با مطرح كردن اقتصاد مقاومتي خواستار جهت‌گيري جديد در حوزه اقتصاد شدند.

شايد كم‌كاري‌هاي دستگاه‌هاي اجرایی در اين خصوص بود كه در نهايت رهبر معظم انقلاب امسال را به نام سال اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتي عنوان كردند و طبيعي است كه انتظار هم بر اين است كه فضاي كشور در راستاي حل مشكلات اقتصادي منحصر شود. در اين ميان آنچه بيش از هر چيزي براي چنين كاري ضروري است، تثبيت فضاي آرامش بر كشور، به خصوص در سال‌جاري براي مقابله با ركود است و در اين ميان هرچه كه اين مسير را منحرف كند، مذموم و غيرقابل پذيرش است.

با اين حال به نظر مي‌رسد كه با نقش‌آفريني برخي از رسانه‌ها در فضاي رسانه‌اي كشور شاهد نوعي آغاز زودهنگام فعاليت‌هاي انتخاباتي براي انتخابات رياست جمهوري سال 96 هستيم كه اين رويه با رصد مطالب منتشر شده درباره این قبیل اخبار در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها كاملاً قابل مشاهده است.

رهبري درباره فعاليت‌هاي زود هنگام انتخاباتي چه مي‌گويند

صرف‌‌نظر از پشت پرده اهدافي كه در قبال اين جريان‌آفريني روشن است، موضع نظام درباره فعاليت‌هاي زودهنگام انتخاباتي كاملاً روشن و غيرقابل كتمان است. رهبر معظم انقلاب در سفر به استان خراسان شمالي در اواخر مهرماه 91 توصيه‌هايي درباره فعاليت‌هاي انتخاباتي بيان داشتند. از جمله توصيه‌هاي معظم‌له درباره زمان ورود به انتخابات بود. ايشان در حالي‌که تا انتخابات رياست جمهوري در خرداد 92 حدود هشت ماه بيشتر باقي نمانده بود، با اشاره به فعاليت‌هاي زودهنگام انتخاباتي فرمودند: «انتخابات نزديک نيست، ولي برخي از همين حالا وارد اين عرصه مي‌شوند که اصلاً اين مسئله را تأييد نمي‌کنم؛ زيرا هر چيز بايد در جاي خود و وقت خود انجام شود. اين فعاليت‌هاي زودهنگام انتخابات موجب منحرف شدن ذهن‌ها از مسائل اصلي، مشغول کردن افراد به يکديگر و برخي بدگويي‌ها مي‌شود.»

اين جمله‌ کليدي نشان‌دهنده اين است که ورود زودهنگام به مسئله انتخابات باعث ايجاد چالش‌هايي مي‌شود که تنها در اين محيط قادر به رشد هستند. چالش‌هايي که مي‌تواند فضاي سياسي- اجتماعي جامعه را ملتهب کند و آثار سوئي به همراه داشته باشد.

اين آثار سوء به خصوص در سالي كه قرار است به مشكلات اقتصادي جامعه پرداخته شود، مي‌تواند خود را بيشتر از ساير مواقع نشان دهد.

البته تبيين راهبرد و اعلام برنامه براي هر انتخابات و از سوي هر گروه سياسي رسمي و قانوني، امري بي‌اشکال و حتي سودمند است، اما مشروط بر آنکه در زمان مناسب و به هنگام باشد و بديهي است انتخاباتي کردن زودهنگام فضاي کشور امر نادرستي محسوب مي‌شود. با اين حال نگاهي به فضاي سياسي داخل کشور شتابزدگي براي تصاحب يا تثبيت پست رياست جمهوري در سال 96 کاملاً مشهود است و آنچه که از ورود زودهنگام گروه‌هاي سياسي به انتخابات و رفتارهاي شتاب‌زده آنها به ذهن متبادر مي‌شود چيزي جز سياسي‌کاري، تبليغ پنهان و زمينه‌سازي براي رسيدن به هدف‌هاي خاص نيست. اکنون در شرايطي قرار داريم که جامعه بيش از هر زمان ديگري نيازمند وحدت، همدلي و آرامش است، بنابراين طبيعي است که فعاليت زودرس يا تبليغات زودهنگام انتخاباتي باعث مي‌شود يکپارچگي جامعه و مردم در زماني که هيچ ضرورتي وجود ندارد آسيب ببيند. اين يكپارچگي براي تثبيت فعاليت‌هاي كشور در حوزه اقتصاد مقاومتي غيرقابل چشم‌پوشي است، چراكه در اين صورت اولويت اصلي كه همان اقتصاد است، مي‌تواند پوشيده بماند.

زمينه‌سازي براي غفلت مسئولان

فعاليت زود هنگام انتخاباتي معايب فراواني دارد كه بايد به برخي از آنها به صورت مختصر پرداخت. روند زودهنگام به عرصه انتخابات و تبليغات انتخاباتي موجب مي‌شود تا برخي از مسئولان از بسياري از وظايف خود غافل شوند و انرژي و تواني که بايد صرف انجام کارهاي اساسي در کشور شود، صرف رقابت‌هاي انتخاباتي شده و دستگاه‌ها و مسئولان از کارهاي اصلي خود باز بمانند. اين مسئله باعث مي‌شود بسياري از مسائل مهم در پيچ‌و‌خم‌هاي انتخابات به دست فراموشي سپرده شود و فرعيات را جايگزين اصليات کند.

اين مسئله زماني بيش از پيش اهميت مي‌يابد كه توان اقتصادي مسئولان صرف پياده‌سازي اقتصاد مقاومتي شود، در غير اين صورت حتي احتمال اين خطر وجود دارد كه برخي از منابع دستگاه‌ها هرچند به صورت جزئي و غيرقانوني به سمت برخي فعاليت‌هاي انتخاباتي كشيده شود. اين مسئله به خصوص در شهرستان‌ها و مناطق دورافتاده مي‌تواند به شدت خطر‌آفرين شود، به عنوان مثال اگر افرادي از مسئولان نزديک يا مرتبط به هر جريان يا گروه سياسي به عرصه انتخابات ورود پيدا کنند، هم خودشان، هم سازمان‌شان و نيز دوستان‌شان که داراي مشاغلي هستند، نسبت به اين موضوع بي‌تفاوت نمي‌مانند و در اين عرصه فعاليت خواهند کرد.

همچنين فعاليت‌هاي زودهنگام اقتصادي در بعد خارجي مي‌تواند سرمايه‌گذاران را به اين جمع‌بندي برساند كه هم‌اكنون سرمايه‌گذاري در كشور به هيچ عنوان صلاح نيست و عملاً تمام فعاليت‌هاي ممكن به بعد از انتخابات رياست جمهوري موكول مي‌شود كه اين مسئله نيز چيزي جز خسارت محض براي كشور به خصوص در جذب سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي نيست.

انحراف افكار عمومي براي هيچ

برخي از التهاب‌هايي که براي يک انتخابات به وجود مي‌آيد طبيعي است، اما بايد در موقع و هنگام خود باشد. ايجاد شکاف و مجادله بين جريان‌ها و گروه‌هاي سياسي موجبات سوء‌استفاده دشمنان انقلاب را فراهم خواهد کرد تا رقابت‌هاي سالم را به تهاجم گروه‌ها به يکديگر تبديل ‌کنند و اگر دلسرد کردن مردم و نااميدي و تحريک و تخريب ديگران باشد، شيطنت‌هاي دشمن افزايش مي‌يابد.

انتخابات به صورت طبيعي سلسله التهاب‌هايي را در جامعه ايجاد مي‌کند که اظهارنظرهاي مختلف و متنوع نيز آرامش را از جامعه سلب مي‌کند. تبليغات انتخاباتي زودهنگام باعث دلسردي مردم و اميدواري دشمن به التهاب‌ها مي‌شود؛ بنابراين بايد از ورود زودهنگام پرهيز کرد. ورود به حوزه مباحث التهاب‌آفرين مي‌تواند سبب شود برخي گروه‌هاي معارض سياسي توان خود را براي مقابله با نظام جمهوري اسلامي ايران بسيج كنند.

همچنين ورود زودهنگام به عرصه انتخابات آسيب به منافع مردم، کشور و نظام است و شرايطي را به وجود مي‌آورد که افراد را از کار و تلاش براي پيشبرد اهداف کشور باز مي‌دارد و افکار عمومي را نيز از اولويت‌ها و منافع ملي منحرف مي‌کند، در حالي که افکار عمومي بايد به موقع متوجه انتخابات شود.

جنجال‌هاي بي‌سرانجام براي يك كشور

جنجال اين چند روزه بر سر سخنراني‌هاي يك فعال سياسي و به وجود آوردن اين فضاي عجيب و غريب كه اين سخنراني‌ها از هم‌اكنون براي ورود به رقابت‌هاي انتخاباتي صورت مي‌گيرد، اشتباهي است كه حتي مي‌توان با ديده منفي نيز به آن نگاه كرد. صرف‌نظر از اينكه سخنراني مذكور و اين ديدارها با چه هدفي انجام شود، اين نوع پوشش خبري هدفي جز به وجود آوردن فضاي انتخاباتي را در ذهن تداعي نمي‌كند.

شايد بد نباشد كه جناح‌هاي سياسي كشور به جاي التهاب‌آفريني در جامعه، زمينه را براي خدمت صادقانه دستگاه‌هاي اقتصادي و اجتماعي كشور براي تحقق اقتصاد مقاومتي فراهم كنند.

http://www.javanonline.ir/fa/news/777880

ش.د9504877

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات