تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۰۸۰۹۶
واکنش جلال جلالی‌زاده به نگاه تبعیض‌آمیز در انتخاب استانداران:

اهل‌سنت گلایه دارد

اشاره: جلال جلالی‌زاده، نماینده اسبق کرد و اهل سنت مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس ششم از تغییرات در استان‌ها رضایت ندارد و معتقد است دولت دوازدهم برخلاف وعده‌ای که رئیس آن داده بود در استانداران تغییری ایجاد نکرد و فقط به جابه‌جایی‌ همان استانداران دولت یازدهم بسنده کرد. او از نگاه تبعیض‌آمیز در انتخاب مدیران استانی گلایه دارد: «۴۰ سال است که از انقلاب اسلامی ما می‌گذرد، اما هنوز نتوانسته‌ایم یک استاندار، فرماندار یا یک وزیر از سایر اقوام و مذاهب داشته باشیم.» جلالی‌زاده با بیان این گلایه از رئیس دولت دوازدهم می‌خواهد در جهت حل این نگاه تبعیض‌آمیز گام بردارد.
پایگاه بصیرت / زینب نورانیان / خبرنگار

(روزنامه آسمان‌آبي - 1396/07/18 - شماره 83 - صفحه 9)

* تغییر استانداران در دولت دوازدهم آن‌گونه که تاکنون مشاهده شده بیشتر به جابه‌جایی استانداران معطوف شده است تا تغییر؛ این اتفاق متناسب با وعده‌هایی که آقای روحانی در ایام انتخابات مطرح کرده بودند هست؟

** نه، متاسفانه همان‌طور که شما هم در سوال‌تان مطرح کردید، ما تغییری در استانداران مشاهده نکردیم و در استان‌هایی که تاکنون وضعیت آنان مشخص شده است، استانداران همان استانداران دولت یازدهم هستند که در دولت دوازدهم در استانی دیگر قرار گرفتند. این اتفاق در حالی رخ داده است که مردم به تغییر رأی دادند.

* یعنی معتقدید این تغییرات متناسب با خواسته مردم در ایام انتخابات نیست؟

** خیر، نیست. مردم به تغییر رأی دادند؛ به تغییر مدیران ناکارآمد و مسن که توان اداره استان را نداشتند. رأی مردم رأی به تغییر این مدیران ناکارآمد بود، اما آقای روحانی با این‌که از پیام رأی مردم مطلع بودند، به جای این‌که در وزارتخانه و مدیران استانی خود تغییر اساسی بدهند، این کار را نکردند و پیام رأی مردم در اردیبهشت‌ را نادیده گرفتند و به خواست مردم بی‌توجهی کردند. تا چه زمانی ما باید شاهد حضور مدیرانی در استان‌ها باشیم که در هر دوره در سمت خود هستند و تنها اقدامی که می‌َشود این است که جابه‌جا می‌شوند؛ به عبارت دیگر مدیران از وزارتخانه‌ای به وزارتخانه دیگر می‌روند؛ مثلا قائم مقام می‌َشود استاندار و استاندار می‌شود قائم مقام. این‌گونه تغییرات توهین به شعور و رأی مردم است. توهین به جوانان و تحصیل‌کردگان است که نمی‌توانند جای مدیران گذشته را بگیرند.

اگر کشور خودمان را با کشورهای دیگر مقایسه‌ ساده‌ای کنیم، می‌بینیم در آن کشورها فرصت‌ها در اختیار جوانان است، اما در این‌جا بسیاری از نیروهای تحصیل‌کرده و شایسته کنار گذاشته می‌َشوند، چون مدیران قبلی حاضر نیستند جای خود را به جوانان و متخصصان دهند. مردم اکنون نه‌تنها از نبود تغییرات مدیریتی ناراحت و نگرانند، به دلیل استفاده نکردن از نیروهای اصلاح‌طلب در دولت دوازدهم متعجب و متأسف هستند. هنوز ما مدیرانی از دولت‌های اصول‌گرا را در سطح استان‌ها داریم که به هیچ‌وجه با شعارهای دولت برآمده از گفتمان اصلاح‌طلبی، همخوانی ندارند و حاضر نیستند سیاست‌های دولت تدبیر و امید را اجرایی کنند. این مدیران باید کنار گذاشته شوند و جای آنان افرادی سر کار بیایند که به شعارهای دولت باور داشته باشند و در جهت تحقق این شعارها گام بردارند.

* باید چه شاخصه‌هایی در انتخاب مدیران استانی رعایت ‌شود که تاکنون رعایت نشده است‌؟

** استانداران باید از نظر سیاسی انسان‌های کارکشته‌ای باشند، مسائل استان را بشناسند و نسبت به مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اطلاعات کافی و احاطه داشته باشند. بسیاری از استانداران در دوره اول موجب نارضایتی در استان‌ها شدند و تنها به فکر حفظ صندلی خود بودند و تلاشی برای حل مشکلات مردم و تحقق مطالبات آنان نکردند. برخی از این آقایان جسارت ایستادگی در مقابل مراکزی را که برای دولت سنگ‌اندازی می‌کردند نداشتند. این آقایان مورد انتقاد قرار گرفتند، اما متاسفانه مسئولان در وزارت کشور دچار فراموشی شده‌اند یا گوششان سنگین شده است. یکی از ایرادهایی که به دولت یازدهم گرفته می‌شد، این بود که وزرای آن از توان اجرایی لازم برخوردار نبودند. باتوجه به پیشینه دولت یازدهم، مردم این بار توقع داشتند که افراد شایسته، توانمند و مقتدر زمام امور را به دست بگیرند که متاسفانه در استان‌ها هنوز این اتفاق نیفتاده است و استانداران قبلی فقط جابه‌جا شدند و تغییری نکرده است.

* اما آقای رحمانی‌فضلی معتقدند گزینه‌های وزارت کشور برای استانداری‌ها با تأیید هیئت دولت انتخاب می‌شوند و از این طریق وزارت کشور را مبرا جلوه می‌دهند؟

** این‌ها بهانه است؛ هیئت دولت به گزینه‌هایی که وزارت کشور ارائه می‌دهد رأی می‌دهند، اما وزیر کشور به‌عنوان محوری‌ترین فردی که در انتخاب استانداران نقش دارد باید کسانی را به هیئت دولت معرفی کند که شایسته استان باشند.

* چرا این اتفاق‌ها نیفتاده است؟

** ما باید متأسف باشیم که در کشور ما فقط شعار داده می‌َشود. ما فقط در کشور شعار رشد و توسعه می‌دهیم، اما همیشه درجا زدیم. دلیل آن هم این است که به نیروهای زحمتکش، متخصص و دلسوز به خاطر وابستگی‌های جناحی و منافع خود اعتماد نمی‌کنیم. این نبود اعتماد و اطمینان باعث می‌شود که نیروهای دلسوز و متخصص گوشه‌گیر شوند و نقشی در توسعه نداشته باشند.

* یکی از گلایه‌هایی که همیشه درباره انتخاب استانداران مطرح می‌َشود بحث انتخاب‌های بومی است؛ این موضوع هم به نظر می‌رسد در این دوره هم برای استانداران رعایت نشده است...

** بحث این نیست که استاندار بومی است. بحث و تاکید این است که عدالت رعایت شود و تبعیضی وجود نداشته باشد. توزیع عدالت مهم است. نباید از یک استان 5استاندار انتخاب شوند، اما در یک استان در طول 40 سال انقلاب یک استاندار هم انتخاب نشده باشد. این نشان می‌دهد که عدالت رعایت نمی‌شود. مگر می‌شود در یک استان در طول 40 سال فردی متخصص برای استانداری وجود نداشته باشد؛ این غیرممکن است. بحث این است که از نیروهای دلسوز و شایسته استفاده شود و نگاه تبعیض‌آمیزی وجود نداشته باشد. وقتی فردی دلسوز و متخصص است، چرا نباید از او استفاده شود؟ حساسیت روی بومی‌گرایی نیست، حساسیت روی نگاه تبعیض‌آمیز است. مردم این استان‌ها احساس تبعیض دارند و باید این نکته رعایت شود. نباید تبعیض وجود داشته باشد. نباید ما در یک استان با تراکم استاندار و مدیر مواجه باشیم، اما در یک استان نتوانیم بعد از 40 سال حتی یک مدیر هم تحویل جامعه بدهیم. این‌ها تبعیض است.

این نگاه بی‌عدالتی موجب نگرانی مردم شده است. آقای روحانی در ایام تبلیغات انتخابات قولی مبنی بر حضور افراد از اقوام و مذاهب مختلف در دولت را داده بود، اما تاکنون آن طور که باید و شاید عملی نشده است. از آقای روحانی گله‌مند هستیم. رئیس‌جمهوری منتخب یعنی رئیس‌جمهوری همه ملت؛ او باید به دور از مسائل نژادی و مذهبی افراد را معرفی کند. ۴۰ سال است که از انقلاب اسلامی ما می‌گذرد، اما هنوز نتوانسته‌ایم یک استاندار، فرماندار یا یک وزیر از سایر اقوام و مذاهب داشته باشیم. نگاه به مسائل کشور باید براساس توسعه و عدالت باشد. آقای جهانگیری خودشان قول استفاده از ظرفیت سایر اقوام و مذاهب را دادند، اما تاکنون چنین نشد. حداقل انتظار این است که وزیران معاونان و مشاوران خود را از سایر اقوام و مذاهب انتخاب کنند. آقای روحانی در آزمون بزرگی قرار دارد، ایشان باید مقابل بی‌عدالتی ایستادگی کند و به مردم نشان دهد قصدی جز خدمت به آن‌ها ندارد.

* ظاهرا آقای عبدالحمید هم اخیرا برای رفع این تبعیض‌ها در برخی از استانداری‌ها پیشنهادهایی برای رئیس‌جمهوری داشتند؟

** ایشان همیشه برای کمک به دولت پیشنهادهایی داشتند. اگر به پیشنهادها توجه می‌کردند بسیاری از مشکلات حل می‌شد. آقای عبدالحمید همیشه در همه دوره‌های انتخابات نهایت دلسوزی خود به نظام جمهوری اسلامی ایران را نشان داده‌اند و مردم را برای حضور در انتخابات بسیج کردند. مدیران دولتی و وزرا در برهه‌های مختلف برای مشورت به قم می‌روند و نظر مراجع دینی را جویا می‌شوند، اما متاسفانه درباره آقای عبدالحمید این موضوع رعایت نمی‌َشود. چطور مسئولان به قم مراجعه و با مراجع دیدار می‌کنند، اما به نظر یک عالم پرنفوذ اهل سنت که مورد مقبولیت 15میلیون اهل سنت است بی‌توجهی می‌شود. اهالی سنت به‌عنوان ایرانیان اصیل در کشور و در تمام زمینه‌ها از ابتدای انقلاب تلاش‌های زیادی کرده‌اند؛ انتظار داشتند بدون هیچ تبعیض و نابرابری با آنان رفتار شود. متأسفانه تاکنون باوجود حضور فعالانه اهل سنت در عرصه انتخابات درحالی‌که خارج‌نشینان آن را تحریم می‌کنند و دست به تشویق مردم برای عدم شرکت می‌زنند، اما اهل سنت برخلاف این تحریک‌ها و حتی تهدیدها در انتخابات حضور فعالی داشته‌اند.

آنان به‌خصوص در انتخابات اخیر و پیشین به آقای روحانی رأی بالایی دادند و در پیروزی او نقش مؤثری داشتند. اهل سنت همیشه در انتخابات رأی خود را به اصلاح‌طلبان اختصاص داده‌اند، اما هنگام تشکیل کابینه و تقسیم مسئولیت‌ها محروم بودند. آقای عبدالحمید، رهبر پرنفوذ اهل سنت، دغدغه وحدت، حفظ وضع موجود و همبستگی ملی را دارد و درصورتی‌که آقای روحانی و مسئولان نظام به حرف‌هایی مانند سخنان مولوی عبدالحمید توجه نکنند، به‌ضرر کشور و همبستگی در آن تمام خواهد شد؛ زیرا درصورتی‌که انتخاباتی دیگر پیش آید دیگر سخن مولوی عبدالحمید پیش مردم خریدار نخواهد داشت.

https://asemandaily.ir/post/4153

ش.د9603151

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات