تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۰۸۱۲۰

آب‌های بی‌قانون جنوب شرق آسیا و آزمون منطقه در جنگ علیه داعش

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1396/04/08 – شماره 10906 – صفحه 12)

تروریست‌ها، دزدان دریایی، قاچاقچیان سلاح و مواد مخدر طی سال‌های گذشته در آب‌های بین جزیره بورنئو تا جزایر جنوبی فیلیپین وجود داشته اند، اما در هفته‌های اخیر اعضای مرتبط با گروه تکفیری – وهابی داعش سطوح جدیدی از ناامنی را در این گوشه از جنوب شرق آسیا رقم زده‌اند.

به گزارش ایرنا، تسخیر بخشی از شهر 'مراوی' در فیلیپین توسط تروریست‌های مائوته و ابوسیاف که قصد دارند این شهر را به پایگاه خلافت به اصطلاح اسلامی خود در این منطقه جهان تبدیل کنند باعث شد کشورهای مسلمان همچون مالزی و اندونزی و حتی کشورهایی چون فیلیپین با اقلیت مسلمان به طور جدی برای مقابله با بازگشت تروریست‌های وابسته به داعش از سوریه و عراق در حالت آماده باش قرار گیرند.

بنابراین، هنگامی که سروکله تعداد زیادی از مالزیایی‌ها، اندونزیایی‌ها، عربستانی‌ها و چچنی‌ها در حال جنگ دوشادوش تروریست‌های محلی فیلیپین وابسته به داعش در شهر مراوی در جزیره میندانائو پیدا شد، ناگهان سناریوی کابوس واری شکل گرفت.

تارنمای 'مالزی آزاد امروز' در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت: خطر ایجاد پایگاه گروه‌های تروریستی از سراسر دنیا در فیلیپین و همچنین ورود افراد دست نشانده به منظور حمله به مناطق جنوب شرق آسیا باعث شد دولت‌های منطقه از اینکه چقدر می‌توانند در رویایی با این خطر آسیب پذیر باشند، آگاه شوند.

ژنرال 'گاتوت نورمانتیو' فرمانده ارتش اندونزی هفته گذشته گفت که ورود این گروه‌ها از مراوی به اندونزی بسیار راحت است و همه می‌بایست مراقب فعال شدن اعضای مخفی این گروه‌ها در اندونزی باشیم.

به گفته این مقام بلندپایه نظامی اندونزی، اعضای مخفی و تروریست‌ها تقریبا در تمامی 34 استان اندونزی وجود دارند.

اندونزی از فیلیپین و مالزی خواسته است نشستی مشترک در مورد حوادث مراوی برگزار شود.

تاکنون بطور نسبی حملات تروریستی داعش در مقیاس کوچک در اندونزی، کشوری با بیشترین جمعیت مسلمان در دنیا شکل گرفته است اما این حملات رو به افزایش است. در ماه گذشته، بمب گذاران انتحاری باعث کشته شدن سه افسر پلیس در ایستگاه اتوبوسی در جاکارتا شدند.

در همین حال، مالزی قوانین امنیتی شدیدی جهت جلوگیری از اهداف مورد نظر تروریست‌ها و طرفداران داعش وضع کرده است.

هوا و دریا

این سه کشور به همراه سنگاپور قرار است هفته جاری با راه اندازی گشت مشترک دریایی نظارت بر دریای سولو را افزایش دهند. گشت هوایی نیز پس از گشت دریایی شکل می‌گیرد و با استفاده از هواپیماهای گشتزنی و شناسایی نظارت بر منطقه برای مقابله با تروریسم افزایش خواهد یافت.

سال گذشته پس از آدم ربایی‌های بسیار گروه ابوسیاف که حمایت خود را از داعش اعلام کرد، نیروهای دریایی این کشورها طرح گشت‌های امنیتی مشترک را پایه ریزی کردند اما هنوز شکاف‌های زیادی برای نفوذ تروریست‌ها وجود دارد.

'فریال فچرونی' فرمانده پایگاه تاراکان اندونزی در شمال کالیمانتان گفت: ما در این نقطه هیچ ارتباط رادیویی با یکدیگر نداریم. ما گشت‌ها را در محدوده‌های خود هدایت می‌کنیم. ما در مورد مبادله اعضا هنوز صحبتی انجام نداده ایم.

وی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که در ماه جاری عملیات مشترک واقع در سواحل شمال شرقی 'برونئو' تاراکان که نزدیک‌ترین پایگاه دریایی اندونزی در دریاهای سولو و 'سلب' است، آغاز خواهد شد.

نظارت بر صدها کشتی بازرگانی، قایق‌های ماهیگیری، و کشتی‌های مسافربری که در مسیرهای مابین این جزایر تردد دارند، تصمیم گیری برای اینکه چه افرادی و چه زمانی بایستی متوقف شوند و همچنین بازرسی مورد نظر برای این سه نیروی دریایی بسیار مشکل خواهد بود.

آبراه و خلیج‌های با جنگل‌های انبوه این مجمع الجزایر پوششی کامل برای هرگونه قایق تندرو جهت فرار از بازرسی‌های امنیتی است.

'نوول چانگ' رئیس دفتر دریایی بین‌المللی مستقر در کوالالامپور، اظهار داشت: محدوده دریای سولو همیشه اتفاقاتی مانند آدم ربایی گردشگران را تجربه کرده، اما در آغاز سال گذشته و همچنین امسال این قبیل اتفاقات افزایش یافته است.

وی افزود: آنها با یدک کش‌ها به سمت کشتی‌های تجاری رفته و آنها را در دریا مورد هدف قرار می‌دهند. این امر با حملاتی که در سالیان گذشته و بصورت موردی صورت می‌گرفت، بسیار متفاوت است.

چانگ این اتفاقات را به اتفاقاتی که در خلیج عدن توسط دزدان دریایی سومالی انجام می‌گیرد تشبیه می‌کند، اما با این تفاوت که دریای سولو یک مسیر تجاری اصلی بحساب نمی‌آید و به این خاطر جامعه بین الملل در تامین امنیت آن علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری نشان نمی‌دهد.

کارشناسان بر این باورند که کشتی‌ها بایستی هزینه‌های گزافی برای امنیت خود در دریا متحمل شوند.

ضعف امنیت

به رغم تاریخ طولانی فعالیت‌های شبه نظامیان، تروریست‌ها و دزدان دریایی در این منطقه جغرافیایی جهان، این شرایط زمان زیادی را برای تدارک منابع امنیتی کشورهای فیلیپین، مالزی و اندونزی خواهد گرفت.

مناقشات منطقه‌ای گسترده، عدم اعتماد متقابل، و توانایی‌های محدود این کشورها برای همکاری‌های نزدیک‌تر در طولانی شدن زمان دخیل هستند، اما برافراشته شدن پرچم‌های سیاه گروه تروریستی داعش در میندانائو فیلیپین می‌تواند شوکی به دولت‌های منطقه برای همکاری‌های عملی بیشتر باشد.

'روهان گوناراتنا' تحلیل گر امنیتی سنگاپور می‌گوید: هنوز برخی عوامل باعث کند شدن همکاری‌ها می‌شود، اما اکنون درکی از عواقب عدم پیشرفت این همکاری‌ها بین کشورها وجود دارد.

علاوه بر افزایش گشت‌های هوایی و دریایی، آژانس‌های امنیتی این کشورها احتیاج به هماهنگی بهتر و اقدام سریع‌تر در زمینه به اشتراک گذاشتن اطلاعات دارند.

به گفته یک مقام دولتی مالزی، هنگامی که اطلاعات بین طرفین به اشتراک گذاشته می‌شد، برخی دلسردی‌ها به علت کمبود اطلاعات تکمیلی دریافتی از فیلیپین وجود داشت.

وی که نامش ذکر نشده است گفت: یکی از چالش‌ها، ردگیری شبه نظامیان و تروریست‌ها در جنوب فیلیپین است. ارتش فیلیپین تنها در زمین با آنها مقابله کند.

پس از طرح موضوع مشکل اشتراک‌گذاری اطلاعات و ضعف فیلیپین در این زمینه، کارشناس تروریسم منطقه‌ای 'سیدنی جونز' به نقد کمبود همکاری بین پلیس، آژانس‌های اطلاعاتی و نظامی پرداخت.

براساس گزارش جونز، آژانس‌های امنیتی بسیاری از کشورهای دیگر جنوب شرق آسیا نیز با انباشت اطلاعات در این زمینه مواجه هستند.

وی افزود: این حقیقت است که فیلیپین مدت طولانی با شورشیان درگیر بوده و این بدان معنی است که مانیل دید روشنی نسبت به پدیده نوظهور گروه‌های طرفدار داعش ندارد.

http://jomhourieslami.net/?newsid=138881

ش.د9604175

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات