تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۰۸۲۰۴
همه‌پرسی استقلال کردستان؛ جنگ یک ملت

رحیم صفوی: هشدار می دهم

(روزنامه صبح نو – 1396/06/19 – شماره 313 – صفحه 4)

اصرار بر «همه‌پرسی» استقلال از عراق و نامیدن آن به‌عنوان «روز ملی» منطقه‌اقلیم سخنی است که «مسعود بارزانی» رییس اقلیم کردستان عراق بر آن اصرار می‌ورزد و با گرفتن «ضمانت زمانی» برای همه‌پرسی از سوی سازمان‌های بین‌المللی برای به تعویق انداختن آن شرط تعیین کرده است و حاضر به عقب‌نشینی از خواسته خود در سوم مهرماه جاری نیست.

بر خلاف پافشاری رییس اقلیم کردستان عراق و حامیانش برای استقلال از عراق، تمامی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله دولت مرکزی عراق، ترکیه، ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا با این همه پرسی مخالف بوده و آن را بر خلاف قانون اساسی عراق و نیز مصالح کردها قلمداد می‌کنند.

رحیم صفوی: تجزیه شمال عراق توطئه جدید دشمنان است

از این رو سردار سرلشکر رحیم صفوی که چندی پیش به غرب کشور سفر کرده بود در اختتامیه جشنواره بیستم تولیدات صداوسیما در سنندج در ابتدا به بیان خاطراتی از حضورش در کردستان و نحوه آزادسازی شهر سنندج از دست ضد انقلاب پرداخت و گفت:« نخستین بار در اواخر سال 59 به دستور شهید کلاهدوز با مأموریت آزادسازی این شهر با حدود 200 نفر از پاسداران و بسیجیان استان اصفهان و با دو فروند هواپیما عازم شهر سنندج شدیم.»

وی به ناامنی‌هایی که ضدانقلاب در کردستان ایجاد کرده بود اشاره و تاکید کرد:«ضد انقلاب مسیرهای دسترسی به شهر سنندج را کاملاً ناامن کرده و دانشگاه‌ها تعطیل و خیلی وضع بدی در شهر حاکم بود. وقتی هواپیما به فرودگاه شهر سنندج رسید و بر زمین نشست در لحظه نخست با خمپاره از ما استقبال کردند و آن شب تا صبح، در فرودگاه شهر سنندج ما را زدند.»

سردار رحیم صفوی اذعان داشت: «ما در فرودگاه شروع به عملیات و طرح‌ریزی و 23 روز جنگ کردیم و بالاخره در 23 فروردین سال 59 شهر سنندج آزاد شد. قبل از آغاز عملیات دو سه روز اول غذا گیرمان نمی‌آمد و از گرسنگی در فرودگاه داشتیم تلف می‌شدیم، تا اینکه یک کیسه آرد به ما رسید و با آن نان درست کردیم.»

وی اظهار کرد: «عملیات سرانجام شروع شد و ما تعدادی شهید دادیم و حتی نتوانستیم شهدا را بیاوریم. سگ‌ها بدن شهدا را خوردند تا اینکه چند نفر از پیشمرگان کرد مسلمان مثل شهید چاپاری اجساد مبارک این شهدا را که دست و صورتشان را سگ خورده بود، به عقب آوردند.»

مشاور عالی فرمانده کل قوا به نحوه اجرای عملیات نیز گریزی زد و اذعان کرد: «صبح روز 23 فروردین 59‌از‌سه‌محور فرودگاه به سمت میدان آزادی، از فرودگاه به سمت سیلو و از داخل پادگان به سمت باشگاه افسران عملیات را آغاز کردیم. بعد از آزادسازی شهر سنندج تمام شهرها را به ترتیب از دست ضد انقلاب آزاد کردیم و 31 شهریور که هواپیمای عراقی شهر سنندج را بمباران کردند، ما در سنندج بودیم.»

وی به توطئه جدید تروریست‌ها، پس از شکست در عراق و سوریه اشاره کرد و افزود: «تجزیه عراق و سوریه، توطئه آمریکایی ـ صهیونیستی برای ایجاد ناامنی طولانی مدت در منطقه است. اولین کسانی که از ترفند تجزیه طلبی، ضرر می‌بینند مردم منطقه اعم از عراق و سوریه و ایران و ترکیه هستند.»

مشاور عالی فرماندهی کل قوا در امور مربوط به نیروهای مسلح با اشاره به حضور تروریست‌ها در سوریه و عراق اظهار کرد: «تجزیه شمال عراق باعث ایجاد جنگ و ناامنی طولانی در منطقه می‌شود؛ من این موضوع را به‌عنوان یک هشدار و دلسوزی برای مردم خودمان و عراق یادآوری کردم و امیدواریم با هوشیاری مردمان کرد منطقه، توطئه دشمنان با شکست مواجه شود.»

سرلشکر رحیم‌صفوی با بیان اینکه در منطقه دو جریان سلطه و گفتمان مقاومت حاکم است، گفت: «گفتمان سلطه را آمریکا و گفتمان مقاومت را مردم کشور عراق و سوریه و ایران دنبال می‌کنند. تقسیم کردن کشورهای منطقه به صورت قطعه‌های کوچک هدف دشمنان است تا بتوانند همیشه بر آنان تسلط داشته باشند که با هوشیاری مردمان کرد منطقه توطئه‌های دشمنان روبه نابودی است.» به نظر می‌رسد که در سخنان سرلشکر رحیم صفوی هشداری نهفته است چراکه دشمن به دنبال تجزیه کردن کشورهای منطقه است و از هر فرصتی برای نفوذ استفاده می‌کند. برای مثال عده‌ای در تلاشند تا حادثه کشته شدن دو کولبر در نقطه مرزی را به یک جریان رسانه‌ای هدفمند تبدیل کنند که با هوشیاری مسوولان این نقشه هم با شکست مواجه شد، البته مردم این مناطق از جاهای دیگر کشور شاهد فداکاری‌ها و جانبازی برای تأمین امنیت بوده و هستند و درعین حال باید اقدامات و تبلیغات گسترده گروه‌های تکفیری داعش را هم نادیده نگرفت.

حیدر العبادی: عراق به همه‌پرسی اقلیم متعهد نخواهد بود

همچنین حیدر العبادی نخست وزیر عراق هم در تازه‌ترین واکنش خود اعلام کرد دولت این کشور به نتایج همه‌پرسی جدایی‌طلبی منطقه کردستان این کشور متعهد نخواهد بود.

سعدی الحدیثی، سخنگوی دفتر حیدر العبادی هم روز گذشته آب پاکی را روی دست اقلیم کردستان ریخت و به رادیوی اسپوتنیک روسیه گفت: جدایی‌طلبی منطقه کردستان گامی غیرقانونی و مغایر با قانون اساسی است. این موضع منطبق با دیدگاه دولت عراق مبنی بر حفظ وحدت کشور است.

ناظم دباغ: در انتظار همه‌پرسی هستیم

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که تبلیغات زودهنگام همه‌پرسی منطقه اقلیم کردستان عراق آغاز شده است و کردها هیاتی را روانه کشورهای مختلف جهان از جمله ایران و ترکیه خواهند کرد تا به گفته یک مشاور بارزانی، پیام صریح اقلیم کردستان را به کشورهای مقصد برساند. مسعود بارزانی وجود یک کردستان مستقل را در راستای امنیت بیشتر منطقه توصیف می‌کند.

ناظم عمر دباغ نماینده منطقه اقلیم کردستان عراق در تهران در گفت‌وگویی کوتاه با روزنامه صبح نو ضمن تأیید آغاز تبلیغات همه پرسی در منطقه اقلیم، گفت: ما همچنان بر ایجاد همه‌پرسی منطقه اقلیم کردستان عراق اصرار داریم و منتظریم تا روز همه‌پرسی فرار برسد.

کمیسیون عالی انتخابات و همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق در بخشنامه‌ای آغاز رسمی تبلیغات رفراندوم را ابلاغ کرده است. این در حالی است که ماه‌هاست فعالیت موافقان و مخالفان رفراندوم در شبکه‌های مختلف تلویزیونی آغاز شده است .این کمیسیون در بخشنامه خود زمان تبلیغات رسمی این رفراندوم را از سه‌شنبه 5‌الی 22 سپتامبر به مدت 18 روز اعلام کرده است.

حمله احتمالی نیروهای عراقی به شهر کرکوک

ماجد بازرگان فرمانده محور عملیاتی گرمیان وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان عراق می‌گوید این احتمال وجود دارد که نیروهای عراقی در روز برگزاری رفراندوم به شهر کرکوک حمله کنند.

بارزانی: ایران می‌تواند به حل اختلافات میان بغداد و اربیل کمک کند

مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق، در مصاحبه روز گذشته خود با بی‌بی‌سی گفت که نمی‌خواهد بر سر مساله استقلال کردستان وارد درگیری نظامی شود، اما درعین‌حال با کسانی که بخواهند با زور اسلحه بر سر کرکوک بجنگند، مقابله خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال درگیری نظامی در مناطق مورد مناقشه مانند کرکوک و طوزخورماتو، گفت: «امیدواریم ناچار نشویم با کسی بجنگیم. نمی‌خواهیم هم با کسی بجنگیم.»

بارزانی در پاسخ به سؤالی درباره ورود احتمالی نیروهای حشد الشعبی به کرکوک گفته است: «اگر آنها فقط تهدید می‌کنند بگذار حرف خودشان را بزنند؛ اما اگر بخواهند وارد عمل شوند فکر کنم بعد از آن وضعیت جدیدی پیش‌رو خواهیم داشت.»

رییس اقلیم کردستان گفت: ایران می‌تواند با استفاده از نفوذی که بر دولت مرکزی عراق دارد، برای حل اختلافات میان بغداد و اربیل کمک کند.

اشاره تلویحی بارزانی به تعویق همه‌پرسی

زلمای خلیل زاد سفیر اسبق آمریکا در عراق هم اعلام کرده است که مسعود بارزانی تلویحاً به موضوع تعویق برگزاری رفراندوم اشاراتی داشته است.

حال باید دید سوم مهرماه جاری، همه‌پرسی منطقه اقلیم کردستان عراق بدون اجازه دولت مرکزی بغداد برگزار می‌شود یا با دادن ضمانت‌نامه بین‌المللی این رفراندوم به تعویق می‌افتد یا هیچ یک از طرفین بدون در نظر گرفتن شرایط منطقه بر گزینه‌های خود اصرار خواهند ورزید و یک ملت را روبه‌روی هم قرار خواهند داد که در این صورت تمامی منطقه در آستانه خطر بزرگی قرار‌می‌گیرند.

http://sobhe-no.ir/newspaper/313/4/12115

ش.د9604129

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات