اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۰۸۴۳۶
سخنگوی دولت خبر داد

حقوق مدیران در سال آینده اضافه نمی‌شود/ ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار شغل در سال آینده

سخنگوی دولت با بیان اینکه حقوق مقامات برای سال آینده اضافه نخواهد شد، گفت: با تجهیز ۳۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان منابع، یک میلیون و ۳۳ هزار شغل در سال ۹۷ ایجاد می‌شود.

به گزارش «بصیرت» فارس نوشت: محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری با موضوع اشتغال و تولید در لایحه بودجه 97 کل کشور به حماسه مردم قم در تاریخ انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: همچنین امروز روز بزرگداشت مقام آیت‌الله هاشمی است.
وی به موضوع اشتغال در برنامه ششم و برنامه‌های اعلامی رئیس‌جمهور و دولت هنگام انتخابات و رأی اعتماد مجلس اشاره کرد و گفت: این مسئله بدون سرمایه‌گذاری میسور نیست. 337 هزار و 700 میلیارد تومان منابع برای سرمایه‌گذاری در بودجه 97 تجهیز شده که شامل دو بخش سرمایه‌گذاری طرح‌های عمرانی و منابع طرح‌های اشتغال و تولید است.

* اختصاص 73 هزار میلیارد تومان برای اشتغال
سخنگوی دولت با اشاره به آنکه 73 هزار و 400 میلیارد تومان برای تولید و اشتغال پیش‌بینی شده که 35 هزار میلیارد از طریق تسهیلات بانکی، ‌15 هزار میلیارد تومان تسهیلات صندوق توسعه ملی، ‌17 هزار و 400 میلیارد تومان حامل‌های انرژی و بودجه عمومی و همچنین 6 هزار میلیارد تومان مانده اعتبارات اشتغال روستایی پیش‌بینی شده است.
نوبخت در مورد سرمایه‌گذاری طرح‌های منابع عمرانی گفت:‌ 254 هزار و 300 میلیارد تومان از این محل پیش‌بینی شده که 60 هزار و 400 میلیارد تومان منابع عمومی، 13 هزار و 300 میلیارد تومان منابع خصوصی، 53 هزار و 100 میلیارد مشارکت خصوصی، تسهیلات صندوق توسعه ملی و بانک‌ها، 3 هزار میلیارد تومان آب‌های مرزی و 124 هزار و 500 میلیارد تومان شرکت‌های دولتی خواهد بود.
وی ادامه داد: از محل این سرمایه‌گذاری‌ها رشد 6 درصدی برای اقتصاد و حدود یک میلیون و 32 هزار شغل پیش‌بینی می‌شود.

* برای افزایش قیمت سوخت با مجلس هماهنگ خواهیم بود
نوبخت در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی براینکه گفته بودید دولت مجوز افزایش حامل‌های انرژی را طبق تبصره قانون بودجه 96 در سال جاری دارد و با توجه به اینکه هم‌اکنون موضوع افزایش این حامل‌ها در لایحه سال 97 منتفی شده آیا برنامه‌ای برای گران کردن سوخت در سال جاری دارید، گفت: نه امسال بلکه سال‌های پیش نیز این امکان را داشتیم و وجود یک رقم در ردیف‌ها تنها ملاک نیست هر کاری بخواهیم بکنیم با مجلس هماهنگ بوده و به آن عمل می‌کنیم.

*حقوق مدیران در سال آینده اضافه نخواهد شد
وی در مورد افزایش حقوق‌های مدیران گفت: حقوق مقامات برای سال آینده اضافه نخواهد شد چون سقف گذاشته شده و امکان افزایش آن وجود ندارد. دولت اگر بتواند یک ریال از محل هزینه‌های جاری صرفه‌جویی کند این کار را انجام خواهد داد.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور نگران مطالبه خواست مردم به‌ویژه جوانان به‌منظور ایجاد شغل است، تصریح کرد: منابع مختلف را تجهیز کردیم تا بتوان شغل موردنیاز را فراهم کرد. یکی از مباحث موردتوجه کسب‌وکارهای رایج استفاده در فضای اینترنت است که امیدواریم ادامه یابد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این دغدغه فارس که اشتغال یک موضوع مهم بوده و باید طرف عرضه و بازار محصولات ناشی از ایجاد فرصت‌های شغلی در سال آینده محور باشد و شاخص‌های کلان اقتصاد هم وضعیت خوبی داشته باشند، گفت: داشتن برنامه روی کاغذ اشتغال ایجاد نمی‌کند، اما شرط لازم است و این گام را برداشتیم. با نگاه واقع‌بینانه وارد بازار کار شدیم، سیاست‌ها باید معطوف به طرف تقاضا و عرضه و محیط توأمان باشد که این مدل سه وجهی را مدنظر خواهیم داشت.
وی در مورد افزایش نرخ ارز طی روزهای گذشته و قیمت ارز مداخله‌ای بانک مرکزی که حدود 4 هزار و 380 تا 390 تومان بوده است، گفت: سیاست دولت در رابطه با نرخ ارز تغییر نکرده و همچنان به تقویت پول ملی تأکید داریم، ‌همکاران در بانک مرکزی از طریق شورای پول و اعتبار سیاست‌گذاری می‌کنند و مواردی که پیش می‌‌آید، کنترل خواهند کرد و تا جایی که مطلع هستم تأکید بر این است که این سیاست توسط بانک مرکزی ادامه یابد.
نوبخت در مورد بانک اطلاعاتی بیکاران، گفت: ابتدا باید شناخت کافی از متقاضیان بازار کار داشته باشیم، برخی از این اطلاعات در کاریابی‌ها و در معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور وجود دارد و ادارات نیز از بیکاران ثبت‌نام به‌عمل می‌آورند.
وی با اشاره به مشکلات شرکت‌هایی نظیر آذرآب، نیشکر هفت‌تپه، هپکو و واگن پارس اظهار داشت: وزرا در این زمینه مأمور هستند، تا اقداماتی انجام دهند و قطعاً پیگیری خواهد شد.

* ایجاد 67 هزار شغل با تسهیلات بانکی
سخنگوی دولت به ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی پرداخت و  عنوان کرد: 67 هزار شغل جدید با 103 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی ایجاد خواهد شد که 33 هزار مورد آن مربوط به بخش گلخانه‌ای و 20 هزار شغل صنایع تبدیلی و 14 هزار شغل دیگر در بخش پرورش ماهی در قفس و نظایر آن است. همچنین 173 هزار نفر در صنایع گردشگری مشغول به کار خواهند شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به ایجاد 221 هزار فرصت شغلی در قالب طرح کارورزی تأکید کرد: همچنین اشتغال در صنایع کوچک و خوشه‌های صنعتی و 51 هزار شغل در طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی که سال 97 پایان می‌یابد، مدنظر است.
نوبخت بابیان اینکه 65 هزار طرح نیمه‌تمام استانی و 6 هزار طرح ملی داریم، تصریح کرد: 4 هزار میلیارد تومان از طرح‌ها شناسایی شده که قابل واگذاری هستند و مابقی آنها از طریق مشارکت به اتمام خواهد رسید و در این راستا 68 هزار و 126 میلیارد تومان منابع تجهیز خواهد شد.
وی در مورد سود سهام عدالت که در مجلس مخالفانی دارد عنوان کرد: 290 نماینده داریم که سلیقه‌ها متفاوت است، اما اینکه مجلس مخالف باشد هنوز رأی و قانونی برای مخالفت وجود ندارد، ضمن آنکه کاری که صورت می‌گیرد، بر اساس قانون خواهد بود.
سخنگوی دولت با اشاره به تبصره 18 مبنی بر درآمد 17 هزار و 400 میلیارد تومانی برای تولید اشتغال از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی تصریح کرد: این رقم در مجلس به 10 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده و نوع محل را نیز عوض کرده است که از محل فروش اموال تملیکی تعیین شده، اینکه درنهایت چه تصویب می‌شود، منتظر هستیم. یکی از مسائل مربوط به این است که چه میزان اموال برای فروش وجود دارد، ظرفیت‌های بلااستفاده زیاد داریم که با مقداری اعتبار رونق می‌گیرد. برای امسال هم پیش‌بینی 20 میلیارد تومان به تولید و سرمایه در گردش واحدها اختصاص یابد.

* سال آینده 15 میلیارد دلار واریز صندوق توسعه ملی می‌شود
نوبخت در مورد سهم صندوق توسعه ملی گفت: 15 میلیارد دلار درآمد سال آینده به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود و اگر 12 درصد مصارف بودجه را از آن کم کنیم بالغ بر 6 تا 6.5 میلیارد دلار درآمد برای تسهیلات‌دهی باقی می‌ماند.
وی افزود: هفته آینده راه‌آهن کرمانشاه افتتاح خواهد شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه به بخش مسکن اشاره کرد و گفت:‌ در بخش بافت فرسوده 240 هزار شغل پیش‌بینی شده که 100 هزار واحد ساخته می‌شود و 60 هزار شغل هم مربوط به مسکن روستایی و اجتماعی خواهد بود. 50 هزار مورد مربوط به شهری و 50 هزار مورد برای روستاها به ترتیب با نرخ سود 9 و 5 درصد عملیاتی می‌شود.
نوبخت در رابطه با بخش حمل‌ونقل گفت: 25 هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد، 15 هزار تاکسی گاز‌سوز جدید، 2 هزار اتوبوس، 2 هزار کامیونت، 2 هزار میدل‌باس و مینی‌بوس، 2 هزار وانت و 50 هزار موتورسیکلت برقی و هزار واگن درون‌شهری جایگزین خواهند شد.
وی در مورد نوسازی ناوگان برون‌شهری تصریح کرد: 10 هزار واحد نوسازی می‌شود، 100 دستگاه لوکوموتیو و 200 واگن مسافری و 2 هزار واگن باری نوسازی می‌شود که از محل این کارها 36 میلیون دلار صرفه‌جویی در مصرف سوخت و 287 میلیون تن گاز و آلاینده کاهش می‌یابد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات