تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۰۹۲۷۱

سلاخی مسلمانان میانمار در حضور برنده صلح نوبل

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1396/05/09 – شماره 10932 – صفحه 6)

سرانجام پس از 9 ماه ممنوعیت، دولت میانمار اجازه دسترسی خبرنگاران به مسلمانان روهینگیا را داد. اما مسلمانان روهینگیا چه کسانی هستند و در چه وضعیتی زندگی می‌کنند؟

اقلیت روهینگیا مردمی مسلمان و هند و آریایی هستند که در ایالت "راخین" در غرب میانمار زندگی می‌کنند. سازمان ملل متحد و همچنین اغلب رسانه‌های بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری، مردم روهینگیا را جزو تحت ستم‌ترین اقلیت‌ها در جهان توصیف می‌کنند.

این مردم 4 درصد کل جمعیت میانمار را تشکیل می‌دهند. مسلمانان روهینگیا و برخی از محققان معتقدند که آنها بومی ایالت راخین هستند، در حالی که دیگر مورخان ادعا می‌کنند که آنها مهاجرانی هستند که از بنگلادش به میانمار بیشتر طی دوره حکومت بریتانیا در برمه و به میزان کمتر، پس از استقلال برمه در سال 1948 (27ش) و جنگ آزادیبخش بنگلادش در سال 1971 (50ش) مهاجرت کرده‌اند.

بیشتر جمعیت یک میلیون و صد هزار نفری روهینگیا از حق شهروندی میانمار محرومند و در شرایطی مشابه با آپارتاید زندگی می‌کنند. بسیاری از آنان در کمپ‌های پناهندگان در نزدیکی مرز بنگلادش زندگی می‌کنند. بیش از 140 هزار نفر از آنها به دنبال درگیری با قوم بودایی «راخینه» در سال 2012 (91ش) به مناطق دیگر آواره شده‌اند. دولت میانمار اقلیت مسلمان روهینگیا را به عنوان مهاجران غیرقانونی که از بنگلادش وارد شده‌اند تلقی می‌کند. دولت بنگلادش نیز درقبال «مهاجران غیر قانونی» سیاست بسیار سرسختانه‌ای دارد.

روزنامه‌های دولتی میانمار از آنها با الفاظی چون «سیاهه»، «عربه» یا «بنگلادشیه» نام می‌برند. «آن سانگ سوچی» رهبر مخالفین و حزب لیگ ملی برای دموکراسی که در سال 1991 (70ش) برنده جایزه صلح نوبل شده هم از موضعگیری آشکار دربارهٔ آنها خودداری کرده و تاکنون هیچ حرفی در مورد خشونت با این اقلیت و سرکوب آنان نزده است و فقط سکوت کرده است!

حقایقی درباره مسلمانان روهینگیا

چندی قبل صندوق کمک‌های انسان دوستانه ترکیه (IHH) گزارشی از وضعیت مسلمانان میانمار منتشر کرده که حاوی مطالب بسیار تاسف باری از وضعیت حاکم در این کشور است.

روزنامه تودی زمان با انتشار گزارش صندوق کمک‌های انسان دوستانه (IHH) می‌نویسد: چندین دهه تبعیض موجب شده تا مسلمانان روهینگیا مردمانی بی‌سرزمین باشند. این در حالی است که دولت میانمار محدودیت‌هایی را برای مسلمانان اعمال کرده و حق داشتن زمین را از آنها سلب نموده و به مسلمانان اجازه تحصیل و خدمات عمومی را نمی‌دهد.

در گزارش این مرکز آمده است: مسلمانان روهینگیا از جانب رهبران سوسیالیست میانمار و بودائیان افراطی خارجی به شمار رفته و حق شهروندی آنها توسط دولت میانمار نادیده گرفته می‌شود. دولت میانمار دلیل این کار را اینطور بیان می‌کند که مسلمانان روهینگیا مهاجرانی غیرقانونی هستند که از بنگلادش به میانمار آمده‌اند.

بر اساس این گزارش، دولت میانمار به مسلمانان روهینگیا اجازه سفر نمی‌دهد و اگر آنها بخواهند از یک روستا به روستای دیگر بروند باید مبلغی را به عنوان مالیات به دولت بپردازند.

در گزارش صندوق کمک‌های انسان دوستانه این موارد مورد تاکید قرار گرفته که تعداد زیادی از مسلمانان روهینگیا که بازداشت شده‌اند مورد شکنجه و حتی تجاوز قرار گرفته‌اند و تعیین دقیق هویت و تعداد این مسلمانان امری مشکل است.

در همین رابطه «سرکان نرگس» سخنگوی IHH به روزنانه زمان گفت: صندوق کمک‌های انسان دوستانه گزارش میانمار را با هدف متوجه ساختن جامعه بین‌المللی به وضعیت مسلمانان این کشور منتشر کرده است.

"نرگس" که به صورت تلفنی با زمان گفتگو می‌کرد در ادامه افزود: مسلمانان میانمار سالهای زیادی است که مورد خشونت واقع شده‌اند. باید از رسانه‌ها تشکر کرد، چون جهان اکنون از وضعیت آنها آگاه شده است. فقط از طریق حمایت‌های عمومی و رسانه‌ها می‌توان راهی برای پایان دادن به این وضعیت پیدا کرد. درگیری‌ها در میانمار تبدیل به نسل کشی شده‌اند.

به نوشته تودی زمان، در گزارش IHH آمده است: خانواده‌های مسلمانان میانمار مجبور هستند تا در هر سال یک عکس خانوادگی را که شامل تمامی اعضای خانواده آنها باشد به دولت تحویل بدهند و در صورتی که نوزاد جدیدی در خانواده آنها متولد شده و یا یکی از اعضای خانواده آنها درگذشته باشد باید مبلغی را به عنوان مالیات به دولت بپردازند.

از دیگر محدودیتهایی که دولت میانمار علیه مسلمانان اعمال می‌کند این است که مسلمانان بدون کسب مجوز نمی‌توانند ازدواج کنند و برای گرفتن این مجوز هم باید مالیات بدهند. مورد دیگر آنکه مسلمانان نمی‌توانند در خانه‌های بتنی زندگی کنند و باید در کلبه‌هایی که متعلق به دولت است اقامت کنند و اگر این خانه‌ها تخریب شوند ساکنان آن زندانی می‌شوند.

بر اساس این گزارش، اگر مسلمانی در میانمار قصد دایر کردن فروشگاهی را داشته باشد باید با یک بودائی شریک شود. فرد بودائی در این شراکت هیچ سهمی را نمی‌پردازد اما از سود حاصل از این فروشگاه بهره‌مند می‌شود.

بر همین اساس، مسلمانان میانمار نمی‌توانند از خدمات اجتماعی همچون خدمات بهداشتی بهره‌مند شوند و حق کار کردن در ادارت دولتی را نیز ندارند.

در پایان این گزارش آمده است: مسلمانی که در میانمار مرتکب جرم شود اجازه دفاع از خود در دادگاه را نداشته و مستقیما به زندان می‌رود و در برخی موارد مسلمانان مجبور می‌شوند تا بدون دریافت دستمزد برای بودائیان و یا دولت کار کنند.

احتمال اخراج تمامی مسلمانان روهینگیا از میانمار

در سال گذشته سازمان ملل متحد ضمن ابراز نگرانی مجدد درباره وضعیت مسلمانان روهینگیا هشدار داد که ممکن است دولت میانمار اقدام به اخراج همه مسلمانان از این کشور کند. «یانگ هی لی» نماینده ویژه سازمان ملل که بر وضعیت مسلمانان روهینگیای فراری از میانمار به بنگلادش نظارت می‌کند، گفت: باید یک تحقیق بین‌المللی در مورد رنج‌های مسلمانان روهینگیا انجام شود.

این مقام سازمان ملل نیز با اشاره به احتمال اخراج تمامی مسلمانان روهینیگا از میانمار گفت: هدف نهایی حاکمیت میانمار می‌تواند پاکسازی این کشور از وجود مسلمانان باشد.

وی گفت پناهجویان روهینگیا به او گفته‌اند زنان مسلمان مورد تجاوز گروهی نیروهای دولتی قرار می‌گیرند، گلوی افراد بریده می‌شود و کودکان به داخل آتش انداخته می‌شوند.

لی در بیانیه‌ای اعلام کرد وی موارد وحشتناکی از سرکوب در میانمار شنیده که از اکتبر گذشته (مهر) در ایالت «راخین» آغاز شده و موجب فرار دهها هزار مسلمان روهینگیا به منطقه «کاکس بازار» بنگلادش شده است.

سازمان ملل پیشتر نیز درباره خشونت علیه اقلیت روهینگیا در ایالت راخین میانمار هشدار داده و این خشونت‌ها را معادل جنایت علیه بشریت عنوان کرده بود.

جنایت جنگی و همراهی دولت با بودائیان

«زید بن رعد الحسین» کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد، در گزارش سالانه خود در اسفند ماه سال گذشته ضمن محکوم کردن جنایات دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا، از کارشکنی و اخلال در کار دفتر کمیسر حقوق بشر برای پیگیری این موضوع انتقاد کرد. به گفته وی، مدارک موثقی مبنی بر سرکوب اقلیت روهینگیا در میانمار و ستم‌هایی که نسبت به این قوم روا می‌شود، وجود دارد.

رعد الحسین با ارائه این گزارش در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، اعلام کرد: آنچه بر سر مسلمانان روهینگیا می‌آید در حد جنایات جنگی و نیازمند انجام تحقیق بین‌المللی است.

ضعف دولت مرکزی میانمار این قدرت را به اقوام و قبایل تندروی این کشور داده است تا اقدامات وحشیانه و خشونت باری را بر ضد اقلیت مسلمان اعمال کنند. «تین سین» رئیس‌جمهور میانمار 6 می‌(اردیبهشت) در سخنانی مدعی شد که دولت میانمار متعهد به ایجاد جامعه‌ای آرام و هماهنگ در استان راخین است.

مسلمانان روهینگیا در میانمار سال هاست که با سرکوب گسترده از سوی بودائیان مواجه هستند و در اغلب موارد نیروهای دولتی و امنیتی میانمار نیز از اقدامات بودائیان حمایت می‌کنند. این وضعیت درحالی است که دولت میانمار از ورود کمیته حقیقت یاب سازمان ملل به این کشور برای بررسی وضعیت مسلمانان جلوگیری کرده است.

رهبر مسلمانان میانمار دکتر محمد یونس نیز سکوت کشورهای مسلمان در کنار کشورهای غربی و مجامع حقوق بشری را علت ادامه یافتن کشتار مسلمانان این کشور می‌داند.

http://jomhourieslami.net/?newsid=142735

ش.د9602236

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات