تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۰۹۲۸۹
دكتر لاريجاني در همايش هيئت امناي دانشگاه‌ها و دانشكده‌هاي علوم پزشكي كشور:

سطح قوای سه‌گانه آنقدر پایین نیست که برای وزرا معامله کنند

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1396/05/04 – شماره 10928 – صفحه 2)

رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: رفت و آمد وزرا به مجلس برای حضور در کابینه خلاف واقع است. وسطح قوا آنقدر پایین نیست که برای وزرا معامله شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی صبح دیروز (3 مرداد) در همایش هیئت‌امنای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور، با اشاره به انتشار اخباری در برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه معامله‌ای بین دولت و مجلس پیرامون انتخاب وزرا در کابینه دولت دوازدهم صورت گرفته، گفتت: دیروز در یکی از روزنامه‌ها دیدم که تیتری با عکس بنده و آقای روحانی منتشر کرده بود مبنی بر اینکه وزرا برای اینکه در دولت بعد حضور داشته باشند به بهارستان می‌آیند و معاملاتی انجام می‌دهند که این خلاف واقع است.

رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وزیری را سراغ ندارم که در این مدت به مجلس آمده باشد و بگوید که هر طور شده بنده را در دولت بعدی راه دهید، افزود: البته بعضی از وزرایی که موفق عمل کرده‌اند به مجلس آمده‌اند و گفته‌اند که نمی‌خواهیم در دولت بعدی بمانیم که یکی از همین افراد آقای قاضی‌زاده هاشمی است، اما ما اصرار کردیم و به ایشان گفتیم که شما در دولت بمانید.

دکتر لاریجانی در بخشی از سخنانش به ذکر خاطره‌ای از قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت پرداخت و ادامه داد: من در گذشته آشنایی با وزیر بهداشت نداشتم، حتی ذهنیتم نسبت به وی مثبت نبود ولی خانواده ما با ایشان آشنایی داشت.

وی یادآور شد: در جلسه‌ای که با آقای ناطق نوری داشتیم وزیر بهداشت را دیدم. آقای قاضی زاده هاشمی چشم پزشک است و چشم سیاسیون را عمل می‌کند شاید به همین دلیل است که وضع سیاسی کشور ما به اینگونه است!

دکتر لاریجانی افزود: من بعدها فهمید آقای قاضی زاده هاشمی آدم معقول و منطقی است و از آنجا بود که با هم ارتباطمان بیشتر شد.

وی ادامه داد: ما هیچ نسبتی با کسی نداریم که در رسانه‌ها می‌نویسند وزرا به مجلس آمده‌اند، بلکه این کارها معکوس عمل کردن است.

وی با بیان اینکه سطح نخبگی در دانشگاه‌ها به حدی است که باید به خود آنها برای اداره دانشگاه اختیار داده شود، افزود: با مصوبات مجلس در برنامه ششم توسعه و قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور، این رویکرد فراهم است که هیئت‌های امنای دانشگاه‌ها به سمت استقلال حرکت کنند و کسی هم نه در دیوان محاسبات و نه در سازمان بازرسی کل کشور به آنها ایراد نخواهد گرفت.

رتبه ایران در زمینه رشد ناخالص داخلی در بین 24 کشور منطقه دهم است / طبق سند چشم انداز باید رتبه اول منطقه را داشته باشیم

رئیس مجلس با ارائه آمارهایی از وضعیت اقتصادی کشور ادامه داد: در حال حاضر رتبه ایران در زمینه رشد ناخالص داخلی در بین 24 کشور منطقه، دهم است و در همین زمینه در بین 191 کشور جهان رتبه 84 است؛ در حالی که طبق سند چشم انداز باید رتبه اول منطقه را داشته باشیم.

انتقاد از سهم سرمایه‌گذاری خارجی ایران در شاخص جهانی و منطقه‌ای

وی یادآور شد: در زمینه سهم سرمایه‌گذاری خارجی که کل GDP در بین 24 کشور منطقه رتبه 22 و در بین 181 کشور جهان رتبه 162 را داریم.

رتبه ایران در حمایت از سرمایه‌گذاری در بین 20 کشور منطقه 19 است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه در زمینه حمایت از سرمایه‌گذاری نیز در بین 20 کشور منطقه رتبه 19 و در بین 138 کشور جهان رتبه 117 را داریم، افزود: مشکل کار این است که سیاست‌های اصل 44 درست اجرا نشده و آن چیزی که باید رقابت ایجاد می‌کرد تا بخش خصوصی با نشاط وارد شود محقق نشده است.

وی ادامه داد: رتبه ایران در جو بخش خصوصی در بین 123 کشور دنیا 117 است و در چهار سال اخیر هم تغییر خاصی نکرده است.

رتبه آزادی اقتصادی ایران نشان از حاکمیت نگاه سوسیالیستی است

دکتر لاریجانی با اشاره به رتبه ایران در زمینه آزادی اقتصادی یادآور شد: در این شاخص، وضعیت تکان دهنده‌ای داریم به گونه‌ای که در بین 22 کشور منطقه رتبه 22 و در بین 181 کشور جهان رتبه 174 را داریم؛ این نشان می‌دهد که هنوز نگاه سوسیالیستی بر ما حاکم است و رهایمان نکرده است.

دکتر لاریجانی افزود:در نرخ بیکاری نیز بین 10 کشور منطقه نهم هستیم و در 105 کشور جهان جایگاه نودم را داریم، البته بر نرخ تورم وضع مناسب‌تری داریم و در سال‌های اخیر شرایط نسبت به قبل مطلوب‌تر شده است.

وی با بیان اینکه در مصرف انرژی ارتباط بین دانشگاه و صنعت و در هزینه‌های جاری کشور شرایط مناسبی نداریم، ادامه داد:کشور ما گران اداره می‌شود و آمارها نشان می‌دهد با این وضع به سند چشم انداز 20 ساله نمی‌رسیم در حالی که می‌باید براساس سیاست‌های ابلاغی رهبری ما رتبه اول را در منطقه در بسیاری از شاخص‌ها دارا می‌بودیم و اینکه تاکید می‌کنیم که از نظر اقتصادی کابینه آینده همت مضاعفی به خرج دهد و تقویت شود از همین روست.

رئیس قوه مقننه با انتقاد از وابستگی دانشگاه‌ها به بودجه نفتی یادآور شد: واقعیت این است که دانشگاه‌ها و بخش تولیدی نسبت به هم احساس نیاز نمی‌کنند و اطمینان دارند نیاز خود را از منابع بودجه‌ای تامین می‌کنند و به فکر درآمد توسعه پایدار نیستند،‌ در حالی که لازم است تولید و دانشگاه رابطه تنگاتنگ و درآمدزایی داشته باشند.

وی با بیان اینکه اختیارات قانونی برای استقلال دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد،‌ افزود: دانشگاه‌ها به سطحی از نخبگی رسیده‌اند که اختیار اداره خود را در دست بگیرند و قانون پیش بینی‌ها لازم را در این بخش انجام داده اما در حال حاضر به شکل مطلوبی از آن بهره گرفته نمی‌شود و باید دانشگاه‌ها به سمت استقلال در اداره پیش بروند و هیچ مانعی به لحاظ قانونی در پیش روی آنها نیست.

دکتر لاریجانی ادامه داد: ما در آمار مرتبط با بخش بهداشت و درمان وضع مطلوب‌تری نسبت به وضع اقتصادی داریم و آمار مرگ و میر نوزادان و همچنین واکسیناسیون شاخص مطلوبی را نشان می‌دهد. همچنین در مرگ و میر کودکان زیر 5 سال و بزرگسالان نیز با نقطه ایده‌آل فاصله چشم گیری نداریم، اما در مقابل در زاد و ولد و فرزندآوری وضع مناسبی نداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اگر بخش درمان تصور کند ما منابع غنی در اختیار داریم و می‌شود منابع بیشتری به این بخش اختصاص دهیم خلاف است، بلکه باید سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و ترغیب اطباء به حضور در عرصه‌های مدیریتی و توسعه‌ای پیش روی قرار گیرند، تصریح کرد:باید توجه کرد هیچ دستگاهی موفق نخواهد بود،‌ مگر اینکه رضایتمندی در همه بخش‌ها وجود داشته باشد، اما شاهد هستیم برخی از درآمدهای بخش بهداشت و درمان متوازن نیست و بخش‌هایی از بدنه خانواده بهداشت و درمان از درآمدهای خود نارضایتی‌هایی را دارند که باید به این بخش نیز توجه شود و درآمدها به شکل متوازن توزیع گردد.

وی افزود: زمانی که بودجه جاری کشور 90 درصد بودجه سال 96 را تشکیل می‌دهد یعنی مجالی برای توسعه کشور پیش نخواهد آمد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اتکاء کشور به بودجه نفت ادامه داد: در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که به دانشگاه و صنعت جداگانه پول داده می‌شود واینها دیگر به همدیگر احساس نیاز نمی‌کنند تا به سمت هم بروند.

زندگی سیاسی پرحاشیه ذهن مسئولان را درگیر کرده است

وی با بیان اینکه زندگی سیاسی پرحاشیه‌ای داریم، گفت: این زندگی سیاسی پرحاشیه ذهن مسئولان را درگیر کرده، در حالی که ذهن آنها باید بر روی چالش‌های اقتصادی متمرکز باشد.

دکتر لاریجانی تصریح کرد: البته ما با هیچ وزیری نسبتی نداریم و چنین چیزهایی که در رسانه‌ها می‌نویسند حرف‌های نادرستی است و سطح مراودات قوای سه گانه در جمهوری اسلامی هم آنقدر نازل نیست که چنین معاملاتی صورت بگیرد.

وی افزود: تلاش ما این است که سطح درآمد وزارت بهداشت را از مالیات بر ارزش افزوده افزایش دهیم تا درآمد پایه‌داری داشته باشد.

دکتر لاریجانی ادامه داد: تصویر فعلی کشور نشان می‌دهد که نخبگان باید کشور را با هزینه کمتری اداره کنند و انتظار ما از شما اعضای هیئت امنای دانشگاه‌ها این است که اگر سال بعد این همایش تکرار شد، گزارش دهید که با اختیاراتی که مجلس به شما داده، چقدر هزینه‌ها را کاهش داده اید چقدر خلق ثروت کرده اید و چه میزان ارتباط صنعت و دانشگاه را افزایش داده اید؟

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این دوره رئیس‌جمهور محترم و وزراء باید بیشتر با نخبگان صحبت کنند و وضعیت کشور را برای آنها تشریح کنند.

لاریجانی:اگر آمریکا فکر می‌کند سطح بازرسی‌های آژانس مناسب نیست، می‌توانیم آن را کاهش دهیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تصور آمریکایی‌ها برای ستیز با برجام به ضررشان است، گفت: ما متناسب با رفتار آمریکایی‌ها توانایی اقدامات زیادی داریم.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی در حاشیه افتتاح همایش هیات امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های آمریکا در نقض برجام گفت: اقدامات اخیر آمریکایی‌ها بحث تازه‌ای نیست از وقتی که سنا وارد چنین تصمیماتی شده است آنان با چالش‌هایی در داخل مواجه شده‌اند.

وی افزود: این تحریم‌های اخیر برای ایران و روسیه نیز رصد می‌شود و متناسب با آن تصمیم گیری‌هایی می‌شود.

لاریجانی ادامه داد: این نشان دهنده این است که آمریکایی‌ها در گذشته و حال بدعهدی‌هایی داشتند خصوصا در دوره اخیر تصور می‌کنند اگر با برجام ستیز کنند به نفعشان است در حالی که ضرر آنان است.

وی اضافه کرد: ما از پتانسیل‌های خوب هسته‌ای برخورداریم و به سرعت می‌توانیم شرایط را تغییر دهیم اگر آمریکایی‌ها تصور می‌کنند سطح بازرسی‌های آژانس برای آنان خوب نیست می‌توانیم آن را کاهش دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما متناسب با رفتارهای آمریکایی‌ها توانایی اقدامات زیادی داریم.

لاریجانی تصریح کرد: ما رفتار آنها را با دقت رصد می‌کنیم و متناسب با آنها رفتاری عملی خواهیم داشت، ما در کمیسیون‌های مربوطه در مجلس نیز تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم و به سرعت در صحن آن را بررسی خواهیم کرد.

http://jomhourieslami.net/?newsid=142112

ش.د9602268

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات