تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۰۹۳۴۰
ریاض به دنبال نجات یافتن از جنگ یمن است

تلاش سعودی برای رهایی از باتلاق یمن

پایگاه بصیرت / مصطفي اميري

(روزنامه صبح نو – 1396/05/24 – شماره 296 – صفحه 5)

دو سال و نیم است که از آغاز جنگ ائتلاف عربی به رهبری ریاض علیه ملت مظلوم و بی دفاع یمن می‌گذرد؛ حدود 29 ماه جنگ و کشتار که نه تنها دستاورد خاصی برای سعودی‌ها نداشته، بلکه فقط بر آمار قربانیان حمله‌های هوایی و شیوع سخت بیماری وبا در پی بروز قطعی حاصل از جنگ افزوده است. اکنون نشانه‌هایی پدیدار شده که حکایت از تلاش ریاض برای پایان بخشیدن بی سر و صدا به این جنگ بی‌فایده و خانمان سوز دارد.

در این رابطه، پایگاه میدل‌ایست‌آی دیروز دوشنبه گزارش داد که «محمد بن سلمان»، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان در گفت‌وگو با دو مقام سابق آمریکایی اعتراف کرده که خواستار خروج از جنگ یمن است که خود دو سال پیش آغازگر آن بود. این خبر بر اساس اسناد به‌دست آمده از ایمیل‌های هک‌شده «یوسف العتیبه»، سفیر امارات در واشنگتن منتشر شده است.

به گزارش تسنیم، شاهزاده 31 ساله این اعتراف را حداقل یک ماه قبل از متهم کردن قطر به تبانی با ایران و تضعیف تلاش‌های عربستان در یمن، در گفت‌وگو با «مارتین ایندیک»، سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی و «استفان هادلی»، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا مطرح کرده است.

یک گروه هکری به نام «GlobalLeaks» (افشاگران جهانی) ماه گذشته اعلام کرد با هک ایمیل «یوسف‌العتیبه» توانسته به اطلاعات مهمی درباره مسائل سیاست خارجی امارات متحده عربی دست پیدا کند. جزئیات پیشتر منتشر شده از این ایمیل‌ها از ارتباط میان سفیر امارات با لابی صهیونیستی و تلاش این کشور برای ممانعت از سرمایه‌گذاری در ایران پرده برمی‌دارند. جزئیات دیدار «محمد بن‌سلمان» با مقام‌های آمریکایی از همین ایمیل‌ها که در اختیار میدل‌ایست‌آی قرار گرفته‌اند به دست آمده‌اند.

طبق گزارش میدل‌ایست‌آی، «ایندیک» و «العتیبه» برای بحث در خصوص «عملگرایی» ولیعهد عربستان و موارد انحراف آنها از مواضع علنی عربستان سعودی با یکدیگر دیدار کرده بودند.

«العتیبه» روز 20 آوریل به ایندیک نوشته است: «گاهی وزیران خارجه بایستی سقف انتظارات را اندکی بالاتر قرار دهند و من فکر می‌کنم محمد بن‌سلمان، در مقایسه با مواضع علنی سعودی‌ها به مراتب عملگراتر است.» 27 دقیقه بعد، ایندیک در پاسخ نوشته است: «در این مورد، موافقم. او به من و استیو هادلی با صراحت کامل گفت که می‌خواهد از یمن خارج شود و با تعاملات ایران با آمریکا تا جایی که قبلاً هماهنگ شوند و اهداف آنها روشن باشد، مشکلی ندارد.» العتیبه در پاسخ نوشته است: «فکر نمی‌کنم هیچ‌وقت دیگر شاهد حضور رهبری عملگراتر در آن کشور باشیم و به همین دلیل هم هست که تعامل با آنها خیلی مهم است و بیشترین نتایجی که می‌توانیم از عربستان به دست بیاوریم به دست خواهد داد.»

حمله روزنامه الجزایری به ائتلاف سعودی

در این حال، روزنامه «الفجر» الجزایر، دیروز دوشنبه در مطلبی نوشت: نیروهای ائتلاف عربی علیه یمن به رهبری عربستان سعودی اگر در صدد انجام کار مثبتی هستند، به جای نابودی یمن و مردم این کشور بروند فلسطین را که راهش باز است، آزاد کنند.

این روزنامه الجزایری با انتشار مطلبی تحت عنوان «یمن؛ انسانیت و وجدان کجاست؟» سکوت در برابر جنایت‌های متجاوزان به یمن را محکوم کرده و نوشت: همه در این مرحله باید با مراجعه به وجدان خود از اینکه شریک جرم تجاوزکاران باشند، دست بردارند و اگر به دنبال کار مثبتی هستند، بروند فلسطین را از چنگ صهیونیست‌ها آزاد کنند.

الفجر در ادامه نوشت: آخرین آمارها در یمن حاکی از این است که بر اثر تجاوز خارجی حدود 16هزار یمنی از جمله دو هزار و 568 کودک و یک هزار و 870 زن جان باخته و بیش از 25 هزار نفر از جمله دو هزار و 354 کودک و یک هزار و 960 زن زخمی شده‌اند.

الفجر با اشاره به گذشت بیش از دو سال از تجاوز ناتوی عربی- آمریکایی به یمن نوشت: این آمارها بخشی از فاجعه‌ای را که متجاوزان سعودی آمریکایی در یمن به بار آورده‌اند، به تصویر می‌کشد. این روزنامه ادامه داد، هرچند این اقدامات تجاوزکارانه حاصلی نداشته است، اما اینکه متجاوزان حمله به شمال یمن را از سر گرفته‌اند، موجب می‌شود سراسر منطقه در یک باتلاق خطرناک گرفتار شود.

500 هزار مبتلا به و با در یمن

در همین راستا، منابع خبری گزارش دادند که سازمان بهداشت جهانی از افزایش تعداد مبتلایان به بیماری وبا در یمن به ۵۰۰ هزار نفر در ۲۱ استان مختلف این کشور خبر داد.

به گزارش فارس به نقل از الیوم السابع، سازمان بهداشت جهانی در گزارش جدید خود تأکید کرد، تعداد کسانی که از اواخر آوریل گذشته تاکنون به وبا مبتلا شدند به 500 هزار نفر در 21 استان مختلف این کشور رسیده است.

از سوی دیگر، دفتر هماهنگی انسانی وابسته به سازمان ملل در یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که «حدود 16 میلیون یمنی از آب‌های آلوده رنج می‌برند و 60 درصد از ساکنان با کمبود مواد غذایی مواجه هستند.»

در ادامه بیانیه آمده است که یمن به شدت از کمبود خدمات بهداشتی رنج می‌برد و حدود یک سالی است که حقوق حدود 30 هزار نفر از کارکنان دولتی یمن که در زمینه بهداشت فعالیت می‌کنند، پرداخت نشده که همین مسأله تأثیر زیادی روی عدم ارائه خدمات بهداشتی در این کشور گذاشته است.

جنگ اقتصادی به بهای خون ملت یمن

سایه تنش‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی همچنان بر استان‌های جنوبی یمن حاکم است و ائتلاف ضد‌یمن تلاش می‌کند تا ثروت‌های یمن را با تأیید و حمایت «عبدربه منصور هادی» رییس جمهور مستعفی و فراری این کشور، تاراج کند.

تنش عربستان و امارات به عنوان دو کشور مهم ائتلاف ضدی یمن بر سر برخی مناطق جنوبی یمن و منابع نفتی و اقتصادی آن به جایی رسیده است که امارات مانع ورود اسکناس‌های چاپ شده در خارج، به عدن می‌شود.

پایگاه خبری النجم الثاقب یمن، در این ارتباط گزارش داد که پرواز برای واردات اسکناس چاپ شده از «ریال‌یمن» در خارج از این کشور به عدن متوقف شده است، بدون اینکه علت آن مشخص باشد.

از دیگر سو، صالح الصماد رییس شورای عالی سیاسی یمن گفته است که که ملت یمن بر خلاف تصور ائتلاف متجاوز سعودی، در آستانه پیروزی قرار دارد.

وی طی سخنانی در مراسم فارغ‌التحصیلی گروهی از نیروهای مسلح این کشور که دوره آموزش‌های ویژه خود را سپری کرده و به‌زودی به جبهه‌های نبرد اعزام می‌شوند، افزود: ما با کمی عزم و اراده در آستانه پیروزی قرار داریم و این در حالی است که دشمن گمان می‌کند ملت یمن را به مرحله ناتوانی و ضعف رسانده و اکنون زمان ورود آمریکا و دخالتش در یمن است.

http://sobhe-no.ir/newspaper/296/5/11400

ش.د9602222

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات