تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۰۹۳۸۷

هفتمين ملاقات با مهدي كروبي

(روزنامه شرق ـ 1396/10/05 ـ شماره 3044 ـ صفحه 2)

اسماعيل دوستي، از اعضاي حزب اعتماد ملي، باز هم به ديدار شيخ مهدي کروبي رفت. بر‌اساس خبرهايي كه تاكنون منتشر شده، ملاقات اخير دوستي با مهدي كروبي، به انضمام ديدار مجتبي ذوالنور، از نمايندگان مجلس و نيز حجت‌الاسلام عباسي‌فرد، از اعضاي سابق شوراي نگهبان، هفتمين ملاقات او با يك چهره سياسي است. دوستي صرفا به اعلام اين خبر بسنده کرده و از بيان جزئيات ديدار خودداري کرده است. دوستي در گفت‌وگو با جماران حال مهدي کروبي را عالي توصيف کرده است؛ اما حسين کروبي، فرزند مهدي کروبي، به اعتماد آنلاين گفته است که او و پدرش اصلا دخالتي در ملاقات‌ها ندارند. او همچنين گفته، اميدواريم همان‌طور که آقاي شمخاني گفتند، گشايش‌هاي بيشتري به وجود آيد و به رفع حصر بينجامد. دوستي هم درباره رفع حصر گفته است: «اين موضوع را بايد از آقاي شمخاني پيگيري کنيد». حسين کروبي علاوه‌بر‌اين خبر داده است که: «شنيده‌ام برخي درخواست ملاقات با آقاي موسوي را هم داده‌اند». اميد براي گشايش در موضوع حصر از زماني افزايش پيدا كرد که علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي، در‌اين‌باره صحبت کرد. او به‌تازگي در سفر خود به کردستان در جريان يک نشست دانشجويي گفته بود: «تصميم اتخاذ‌شده درباره ايجاد گشايش در وضعيت آقايان کروبي، موسوي و خانم رهنورد به‌صورت تدريجي در حال انجام است. به ‌طور قطع فضاسازي‌هاي رسانه‌اي کمکي به اين روند نخواهد کرد و مراجع مسئول بر‌اساس تصميمات اتخاذشده اين پرونده را مديريت خواهند کرد». شمخاني پيش‌تر در جريان افتتاحيه نمايشگاه مطبوعات سخناني را درباره حصر مطرح کرده بود که البته با واکنش‌هاي مختلفي از‌جمله فرزندان ميرحسين موسوي مواجه شده بود. شمخاني گفته بود: «واژه حصر واژه درستي نيست و آقايان مدنظر شما در حصر نيستند، آنها هرکس را که اراده کنند، مي‌توانند ببينند؛ کمااينکه به‌تازگي آقاي کروبي درخواست کردند آقاي دوستي را ببينند و اين ديدار انجام شد». بعد از این واکنش‌ها بود که خواهران مير‌حسين موسوي بعد از سه ماه توانستند به ديدار برادرشان بروند.

ساير ملاقات‌هاي سياسي

اسماعيل دوستي هم که همان موقع به‌تازگي ديداري را با مهدي کروبي انجام داده بود، پيش‌از‌اين گفته بود که تا‌به‌حال چهار بار به ملاقات شيخ رفته است. ديدارهايي که همان موقع هم حسين کروبي اعلام کرد با دخالت خانواده انجام نمي‌شود؛ اما علاوه بر اسماعيل دوستي، مجتبي ذوالنور، از نمايندگان مجلس که پيش از نمايندگي فرمانده سپاه قم بوده است، هم به ديدار کروبي رفت. ديداري که از بيان جزئيات آن خودداري کرد؛ اما حسين کروبي به سابقه دوستي ذوالنور و پدرش اشاره کرده و گفته بود: «آقاي ذوالنور در اين ملاقات نقطه‌نظرات خود را مطرح کرده و حاج‌آقا هم به بيان ديدگاه‌هاي خود پرداخته است. او گفت اين ملاقات دوستانه و مفيد بوده است. ايشان از دوستان قديمي پدر است و در جريان اتفاقات بعد از ٨٨ نيز در مرحله‌اي به کمک پدر شتافته است و قبل از حصر هم هر‌از‌گاهي با پدر ديدار داشته است». حسين کروبي همچنين درباره نحوه انتخاب ذوالنور براي اين ملاقات، عنوان کرده بود: «قاعدتا اين انتخاب از طريق شوراي‌عالي امنيت ملي است؛ چون قبلا هم دبير شوراي امنيت گفته بود سه ‌نفر براي ديدار با شيخ انتخاب شده‌اند. تصور ما اين بود که ديدار آقاي ذوالنور با فاصله‌اي يک‌هفته‌اي از ديدار آقاي دوستي محقق شود؛ ولي حدود يک ماه طول کشيد. البته اميدواريم اگر قرار است گشايشي حاصل شود، تعداد ملاقات‌ها بيشتر و با فاصله زماني کمتري صورت بگيرد».

بعد از آن همچنين حسين کروبي از ملاقات حجت‌الاسلام محمدرضا عباسي‌فرد، از اعضاي سابق شوراي نگهبان، با مهدي کروبي خبر داده و گفته بود: صحبت‌هاي دوستانه‌اي ميان آنها رد‌و‌بدل شده است. اين ديدار در راستاي همان ديدارهايي انجام شده است که شوراي‌عالي امنيت ملي اعلام کرده بود. اين ديدارها هم به گونه‌اي است که حرفي پيش از آن مطرح نمي‌شود و تنها ٢٠ دقيقه قبل از ديدار با افراد هماهنگ مي‌کنند و هيچ‌گونه هماهنگي از روزهاي قبل يا حتي چند ساعت قبل با افراد صورت نمي‌گيرد». همان زمان علي مطهري، نايب‌رئيس مجلس، گشايش‌هاي جديد براي محصوران را موجب تقويت وحدت ملي عنوان و ابراز اميدواري کرد که حصر خانگي به‌تدريج از بين برود. او به ايسنا گفته بود: «به نظر مي‌رسد شرايط جديدي براي آقايان ميرحسين موسوي، مهدي کروبي و خانم رهنورد به وجود آمده و ملاقات‌هاي اخير با آنها نشان مي‌دهد که گشايشي در وضعيت آنها حاصل شده و بنا دارند قدري فضا را باز و شرايط جديدي ايجاد کنند». اما آنچه روشن است، اين است که ملاقات‌ها تنها با شيخ مهدي کروبي صورت گرفته است. اگرچه حسين کروبي گفته که درخواست ملاقات با موسوي هم داده شده که احتمالا جواب آن هنوز روشن نيست.

http://www.sharghdaily.ir/News/149002

ش.د9604655

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات