تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۰۹۶۸۰
محسنی اژه‌ای: دری اصفهانی یک سال و نیم تحت نظر بود

جزئیات تازه از پرونده جاسوس برجامی

(روزنامه وطن امروز – 1396/11/14 – شماره 2370 – صفحه 2)

معاون اول قوه‌قضائیه جزئیات روند دستگیری عبدالرسول دری‌اصفهانی، جاسوس دوتابعیتی را که در تیم مذاکره‌کننده هسته‌‌‌ای، مسؤولیت امور بانکی را بر عهده داشت اعلام کرد. او گفت سازمان اطلاعات سپاه از حدود یک سال و نیم قبل از دستگیری این جاسوس دوتابعیتی، بر اساس گزارش‌های دریافتی، نسبت به این فرد و بعضی افراد دیگر که دوتابعیتی بودند، مراقبت و مواظبت داشت. بر اساس آنچه حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای گفته، دری‌اصفهانی با موسسات خارجی همچونPWC که از آن به عنوان بازوی مالی قدرتمند سرویس‌های جاسوسی غربی بویژه به عنوان عقبه اطلاعاتی MI6 یاد می‌شود، همکاری داشته و پس از بررسی پرونده وی، با توجه به همکاری‌‌‌هایی که با دستگاه قضا داشته، به 5 سال حبس محکوم می‌شود.

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در سی‌‌وچهارمین نشست میان‌دوره‌ای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور (دفتر تحکیم وحدت) در مشهد مقدس حضور پیدا کرد تا به سوالات دانشجویان درباره دستگاه قضا پاسخ دهد. یکی از سوالاتی که در این نشست دانشجویان از محسنی‌اژه‌ای پرسیدند، درباره حضور جاسوس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود. محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال علاوه بر ارائه جزئیات تازه‌ای درباره عبدالرسول دری‌اصفهانی که به اتهام جاسوسی به 5 سال زندان محکوم شده است، درباره سایر متهمان به جاسوسی نیز اظهارنظر کرد. وی گفت: در مسائل هسته‌ای و کسانی که برای دشمن کار می‌کردند، یک نفر نداشتیم؛ یعنی بیش از یک نفر علیه کشور در رابطه با مسائل مختلف هسته‌ای یا نظامی به نفع دشمن کار می‌کردند.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: ما در این زمینه افراد زیادی را محاکمه و محکوم کرده‌ایم؛ بعضی محکوم به اعدام شدند که حکم آنها اجرا شده است و بعضی نیز منتظر اجرای حکم هستند و برخی از آنها درخواست اعمال ماده ۴۷۷ کرده‌اند. وی تصریح کرد: درباره فرد مورد نظر شما که در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود، باید بگویم حکم این فرد قطعی شده است و بنا به قانون می‌توانم اسم ببرم. نام وی «عبدالرسول دری‌اصفهانی» است. این فرد در ابتدای امر با این تیم نبوده است و در رابطه با مسائل بانکی و اقتصادی و عمدتاً مسائل بانکی از ناحیه بانک مرکزی به این تیم اضافه شده است، چرا که بانک مرکزی باید یک نفر را در رابطه با مسائل مرتبط با بانک معرفی می‌کرده است. سخنگوی قوه‌قضائیه خاطرنشان کرد: این فرد در برخی جلسات داخل و خارج که برگزار می‌شده، حضور داشته و مشورت می‌داده است.

معاون اول دستگاه قضا ادامه داد: برای این فرد پرونده‌ای تشکیل می‌شود و عمدتاً پرونده‌ای که روی آن کار اطلاعاتی و تحقیق انجام می‌دهند، زیر نظر سازمان اطلاعات سپاه بوده است و در اینجا وزارت اطلاعات به پرونده وارد نشده است. از حدود یک سال و نیم قبل از اینکه ایشان دستگیر شود، سازمان اطلاعات سپاه بر اساس گزارش‌هایی که به آن می‌رسد، نسبت به این فرد و بعضی افراد دیگر که دوتابعیتی بودند، مراقبت و مواظبت داشت. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای افزود: این فرد دوتابعیتی، تحصیلکرده انگلیس است و بعد از انقلاب، هم در داخل در دستگاه‌های مختلف کار کرده و هم با برخی موسسات خارجی از جمله PWC همکاری داشته است. وی به ۵ سال حبس محکوم شده است.

معاون اول دستگاه قضا خاطرنشان کرد: ممکن است این سوال پیش‌‌‌‌‌‌‌‌ آید که مسأله هسته‌ای مگر مهم نیست؟ چرا خیلی مهم است ولی در رابطه با افشای مسائل هسته‌ای کسانی حکم اعدام برای‌شان صادر و اجرا نیز شده است و برخی نیز منتظر اجرای حکم اعدام هستند اما تعداد بیشتری داریم که به زیر 10 سال حبس محکوم شده‌اند و ایشان با مجموعه آن چیزی که در پرونده برای قاضی احراز شده و همکاری‌هایی که در طول مدت بازجویی داشته است، تشخیص قاضی این بوده که به ۵ سال حبس محکوم شود.

دری‌اصفهانی و PWC

براساس آنچه حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای گفته است، عبدالرسول دری‌اصفهانی با شرکت‌ها و موسسات خارجی در امور اقتصادی و بانکی در ارتباط بوده است. یکی از این موسسات که معاون اول دستگاه قضا به آن اشاره کرده است، شرکت PWC است.

(PWC (Price Water House Coopersشرکتی چندملیتی است که در حوزه ارائه خدمات حرفه‌ای و مشاوره مالی، حقوقی و حسابرسی به مشتریان در اقصی‌نقاط جهان خدمات می‌دهد. این شرکت در ۱۵۷ کشور جهان شعبه و ۲۲۳ هزار کارمند دارد. از این تعداد حدود 4 هزار و ۲۰۰ نفر در دفاتر فعال در منطقه غرب آسیا هستند. این شرکت که درآمد سالانه آن بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار است، به دلیل تخصص در حوزه حسابرسی و ورود به جزئیات حساب‌های مالی و بانکی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و تنظیم روابط تجاری و نبض بازار در کشورهای مختلف جهان، به عنوان بازوی قدرتمند سرویس‌های جاسوسی غربی و بویژه به عنوان عقبه اطلاعاتی MI6 (سازمان جاسوسی خارجی سرویس اطلاعاتی انگلیس) فعالیت و برآوردهای اقتصادی و بازرگانی کشورهای هدف را برای سرویس‌های اطلاعاتی غربی فراهم می‌کند. راهبردهای این شرکت در 5 محور خلاصه شده که هدف از پیگیری آنها، تغییر در ارزش‌ها، تغییر در فرهنگ و تغییر در رفتارها عنوان شده است که این 5 راهبرد شامل فعالسازی فناوری، تحویل خدمات ویژه به مشتری، تقویت مردم، رهبری نمونه و سرمایه‌‌گذاری در رشد پایدار است.

فعالیت این شرکت در منطقه غرب آسیا سابقه بیش از ۴۰ ساله دارد و هم‌اکنون ۲۳ دفتر در ۱۲ کشور شامل بحرین، مصر، عراق، اردن، کویت، لبنان، لیبی، عمان، قطر، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و فلسطین- غزه و کرانه باختری- تأسیس کرده و طبق مذاکرات انجام‌شده بین این شرکت با دولت جمهوری اسلامی ایران، قصد دارد بزودی دفتر تهران را نیز بازگشایی کند. اما دری‌اصفهانی چگونه با این شرکت چندملیتی همکاری داشته است؟ او در میانه مذاکرات هسته‌ای به عنوان نماینده بانک مرکزی و رئیس کمیته امور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با گروه 1+5 و یکی از کارکنان ستاد اجرای برجام به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ملحق می‌شود. این در حالی است که او همزمان مسؤولیت دفتر منطقه‌ای شرکت PWC در دوبی، پایتخت اقتصادی امارات عربی متحده را نیز بر عهده داشته است و سپنتا دری، دختر وی نیز در دفتر این شرکت در لندن مشغول به کار است. شرکت PWC هم‌اکنون از سوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) به عنوان ناظر اجرای قرارداد معروف بهFATF (توافق با گروه ویژه اقدام مالی برای عضویت ایران) عمل می‌کند.

دری‌اصفهانی از کجا آمد؟

اوایل انقلاب عبدالرسول دری‌اصفهانی که در انگلیس تحصیل کرده است، در پرونده‌ای مرتبط با اختلافات مالی گروهک تروریستی منافقین، وکالت این گروهک را بر عهده می‌گیرد و بعدها نیز به عنوان عضوی از تیم بهزاد نبوی، مسؤولیت معاونت حقوقی قرارداد الجزایر بر عهده وی گذاشته شده است. این مسؤول بانکی، عضو انجمن حسابداران انگلیس و کانادا و نیز معاون داور جمهوری اسلامی ایران در دادگاه بین‌المللی لاهه نیز بوده است. وی همچنین عضو هیأت‌مدیره بانک سامان بوده و ماهانه ۷۰۰ میلیون ریال حقوق بابت این عضویت، از این بانک دریافت می‌کرده است. دری‌اصفهانی سال ۹۴ به پیشنهاد محمد نهاوندیان، رئیس دفتر وقت رئیس‌جمهور، از سوی ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی، به عنوان نماینده این بانک در مذاکرات مالی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 معرفی شد اما وی از همان ابتدا از طریق شرکت خود (PWC) محتوای مذاکرات و تصمیمات جمهوری اسلامی ایران را به طرف غربی گزارش می‌کرده است.

وی همچنین مدتی مشاور حقوقی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بوده و بسیاری از اطلاعات موشکی کشور را به دشمن منتقل کرده که بابت این قبیل اقدامات، پرونده‌ای هم در حفاظت اطلاعات وزارت دفاع دارد. وی پس از طرح اتهامات، به مدت 3 روز در بازداشت بوده اما بعد از آزادی، مدتی مورد بازجویی قرار گرفته که اعترافات و اطلاعات ذی‌قیمتی از این تحقیقات به دست آمده است. از جمله مهم‌ترین اعترافات دری‌اصفهانی، این است که وی بند ۱۶ برجام را به دستور طرف آمریکایی در متن توافقنامه گنجانده است که این بند، حاوی تعهدات ایران در قبال FATF است. 

بر اساس این گزارش، دری‌اصفهانی درواقع به عنوان رابط PWC به عنوان ناظر اجرای FATF از سوی OFAC عمل می‌کرده است. وی در این راستا، به دستور PWC، اقدام به معرفی افراد ایرانی دوتابعیتی در بانک مرکزی می‌کرده تا به عنوان حسابدار خبره در فرآیند اجرای FATF‌ استخدام شوند و علاوه بر این، حسب‌الامر این شرکت، برای نفوذ دادن مرتبطان PWC به دستگاه‌های اجرایی کشور بویژه وزارت نفت و بانک مرکزی، زمینه‌سازی می‌کرده است.

شرکت PWC همچنین از دری‌اصفهانی خواسته بود علاوه بر این اقدام، اطلاعات افرادی را که سابقه کار در بانک مرکزی را دارند در اختیار این شرکت قرار دهد، روند مذاکرات ایران و 1+5 را اطلاع دهد، با مذاکره‌کنندگان 6 کشور حاضر در مذاکرات برجام به نفع PWC مذاکره کرده و با آنان پل ارتباطی ایجاد کند، ایرانی‌های دوتابعیتی را به استخدام دفتر شرکت در دوبی درآورد و مسائل سیاسی جمهوری اسلامی را به اشتراک بگذارد. دری‌اصفهانی در اعترافات خود درباره به‌اشتراک‌گذاری مسائل سیاسی جمهوری اسلامی گفته است وی یکی از اعضای جلسات راهبردی دولت معروف به «جلسات دوشنبه‌ها» بوده که با حضور افرادی مانند محمد نهاوندیان، سیروس ناصری، محمدعلی نجفی (شهردار فعلی تهران)، محمدرضا البرزی، قنبری و... برگزار می‌شده و وظیفه آنها تصمیم‌گیری درباره معاهدات بین‌المللی کشور، سفرهای خارجی رئیس‌جمهور و دیگر مسائل مهم راهبردی بوده است. دری‌اصفهانی، ماهانه در ازای 3 تا 4 ساعت مشاوره در ماه به شرکت PWC، 7500 پوند حقوق دریافت می‌کرده که این حقوق به حساب فرزند وی در کانادا واریز می‌شده است.

فیلمبرداری از مذاکرات با ساعت مچی

اعترافات این جاسوس هسته‌ای درباره روند انتقال اطلاعات مذاکرات به سرویس‌‌های بیگانه قابل تامل است. وی در اعترافاتی که فیلم‌های آن نیز موجود است فاش کرده افسر MI6 به وی گفته ما می‌خواهیم به کشور شما (ایران) کمک کنیم که با برخورداری از اطلاعات اقتصادی‌تان به دولت خودمان و آمریکا اطمینان دهیم اطلاعات مربوط به فعالیت‌های اقتصادی ایران که در روند مذاکرات بیان می‌شود، صحیح است. دری‌اصفهانی همچنین 3 جلسه جداگانه با رابط سرویس جاسوسی کانادا (CSIS) داشته که مستندات آن اعم از ارسال اطلاعات جلسات داخلی تیم هسته‌ای و جلسات با 1+5 موجود است.

یکی از این مستندات، فیلم یکی از این جلسات است که دری با استفاده از ساعت مچی مجهز خود، به‌طور مخفیانه ضبط کرده و فایل آن را در اختیار جاسوس کانادایی قرار داده است. وی همچنین در ایمیلی به مشاور ملکه انگلیس اعلام کرده است به عنوان مشاور عالی رئیس‌کل بانک مرکزی ایران منصوب شده و بدین ترتیب، سیر رشد خود در داخل سیستم را مرتباً به عناصر بیگانه، گزارش می‌کرده است. دری‌اصفهانی طبق اعترافات خودش و اسنادی که به دست آمده، بسته‌های اطلاعاتی مختلفی را تهیه و برای طرف انگلیسی از جمله «جک استراو» وزیر سابق خارجه این کشور ارسال کرده است. وی همچنین در تهیه مقدمات سفر جک استراو و همراهان وی در آبان‌ماه سال ۹۴ و تهیه روادید و اسکان آنها در ایران، نقش ویژه داشته است.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2370/2/188336/0

ش.د9604877

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات