تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۰۹۷۱۳
روحانی در دیدار با رئيس مجلس بلژیک:

برجام می‌تواند الگویی برای مسائل جهانی باشد

(روزنامه شرق - 1396/06/26 - شماره 2964 - صفحه 2)

ایسنا: رئيس‌جمهور، روز گذشته، با بیان اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران استفاده از فضای مناسب به‌وجودآمده بعد از برجام برای توسعه روابط با اتحادیه اروپا ازجمله بلژیک است، گفت: «باید از فضای بعد از برجام، حداکثر استفاده را برای توسعه مناسبات و استحکام روابط دوجانبه و چندجانبه به عمل آوریم».

حجت‌الاسلام حسن روحانی با بیان اینکه ایران خواهان گسترش روابط خود با اتحادیه اروپاست، عنوان کرد: «بی‌تردید دو طرف با اراده مشترک می‌توانند از شرایط موجود به نفع منافع ملت‌های خود نهایت استفاده را به عمل آورند. در دولت یازدهم تلاش کردیم روابط ایران با دنیا هموار شده و مشکلات برطرف شود و در دوره جدید دنبال آن هستیم تا از فضای بسیار مناسبی که در دولت قبلی به وجود آمده، برای بهبود و تأمین منافع ملت‌ خود استفاده کنیم و امیدوارم در این مسیر، کشورهای دوست ازجمله بلژیک، در ایجاد فضای مناسب برای تقویت مناسبات اقتصادی و فعالیت‌ تجار و بخش خصوصی، فعال‌تر عمل کنند».

او در ادامه بر موضوع برجام و لزوم پایبندی طرفین به مفاد این توافق، تأکید کرد و افزود:‌ «در برجام، ایران و ١+٥ توانستند در یک مسئله مهم به نام هسته‌ای به توافق برسند و این یکی از موفقیت‌های بزرگ میز مذاکره در یک مسئله پیچیده بود که می‌تواند الگویی برای مسائل پیچیده منطقه‌ای و جهانی باشد. معتقدیم تنها دستگاهی که می‌تواند اعلام کند ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده است، فقط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و جمهوری اسلامی ایران بر اساس گزارش‌های آژانس، به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند بوده است و انتظار داریم طرف‌های مقابل نیز کاملا به تعهدات خود در چارچوب این توافق پایبند باشند».

روحانی با اشاره به تخلفات ایالات متحده درباره برجام عنوان کرد: «از اتحادیه اروپا انتظار داریم اولا به‌طور کامل به توافق برجام عمل کرده‌ و ثانیا به آمریکا نسبت به پایبندی‌ به تعهداتش در برجام، فشار آورده و به آنها پیام قاطعی داده شود».

رئيس‌جمهور در ادامه به شرایط حساس منطقه و جهان و معضل تروریسم اشاره کرد و گفت: «اقدامات تروریستی در تهران و بروکسل به این معناست که دو کشور دشمن مشترکی در این زمینه دارند و لازم است در مقابله با این معضل، با یکدیگر همکاری و مشارکت داشته باشند».

رئيس مجلس نمایندگان بلژیک نیز در این دیدار، با تأکید بر اینکه تصمیم قطعی بلژیک تقویت مناسبات دوجانبه با ایران است، گفت: «بسیار مصمم هستیم که همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه مرتبط با اتحادیه اروپا را با جمهوری اسلامی ایران توسعه دهیم. حضور هيئت‌های مختلفی از پارلمان بلژیک در تهران در ماه‌های اخیر، نشان‌دهنده آن است که بروکسل برای ارتقای روابط خود با ایران، اهمیت بسیار زیادی قائل است و معتقدیم در شرایط کنونی باید از فرصت بزرگ برجام استفاده کرده و تلاش‌های بیشتری برای رفع موانع و توسعه روابط به‌ویژه در حوزه تجاری و اقتصادی به نفع ملت‌های خود به عمل آوریم».

«زیگفرید براک» در ادامه با تأکید بر اهمیت تعهد و پایبندی طرفین به توافق برجام، گفت: «برجام نه‌تنها برای ایران بلکه برای بلژیک و اتحادیه اروپا از اهمیت زیادی برخوردار است و تمام تلاش‌ خود را خواهیم کرد که اتحادیه اروپا به همه تعهدات خود عمل کند».

او با تأکید بر لزوم بهبود روابط بانکی بین دو کشور، افزود: «برقراری و بهبود تبادلات بانکی را به نفع دو طرف می‌دانم و باید برخی مشکلات موجود هرچه سریع‌تر برطرف شده و کانال‌های باثبات بانکی بین تهران و بروکسل برقرار شود».

رئيس مجلس نمایندگان بلژیک در ادامه با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار مهمی در حوزه سیاسی و راهبردی منطقه‌ای ایفا می‌کند، گفت: «همکاری با جمهوری اسلامی ایران در این حوزه، به نفع تمام کشورهایی است که با تروریسم مقابله می‌کنند. بلژیک قربانی تروریسم است و مصمم است همکاری‌های نزدیکی با تهران در این حوزه برقرار کند».

دیدار علی لاریجانی و رئيس مجلس بلژیک

رئيس مجلس نیز پس از دیدار با رئیس مجلس نمایندگان بلژیک، در نشست خبری مشترک گفت: «در این دیدار، درباره شش محور استراتژیک که در برنامه ششم توسعه تصویب شده و زمینه سرمایه‌گذاری برای کشورهای دیگر را فراهم کرده است، گفت‌وگو کردیم و خوشحالیم كه این محورها مرکز توجه همتای بلژیکی قرار گرفت». به گزارش ایرنا، علی لاریجانی افزود: «مسئله تروریسم یک موضوع مشترک بین دو کشور بود که در این دیدار، درباره آن بحث شد و برای حل آن، به همکاری‌های بین‌المللی نیاز است. بحران میانمار و جنگ در یمن از دیگر موضوعاتی بود که در دیدار با رئیس مجلس نمایندگان بلژیک درباره آن بحث شد».

رئیس مجلس با بیان اینکه از گفت‌وگوی بیشتر بین دو کشور استقبال می‌کنیم، گفت: «سفر رئیس مجلس نمایندگان بلژیک به تهران، هم در توسعه روابط پارلمانی و اقتصادی و هم در همکاری‌های بین‌المللی در ایجاد صلح در منطقه و جهان موفق و مؤثر باشد».

رئيس مجلس نمایندگان بلژیک نیز گفت: «اهمیت دارد خیلی زود دفتر اتحادیه اروپا در ایران تأسیس شود».

زیگفرید براک ادامه داد: «برای همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و بلژیک در دوره جدید و در فضای پسابرجام، باید تلاش بیشتری صورت بگیرد و باید تلاش خود را برای ارتقای مناسبات به کار گیریم».

او افزود: «ما باید برای مبارزه با تروریسم، به همکاری‌های بین‌المللی توجه کنیم که پلیس بلژیک با پلیس ایران در سطح بالایی در این زمینه مذاکره داشته است. در این دیدار، درباره حقوق بشر صحبت و توافق کردیم تا مذاکرات حقوق‌بشری را در چارچوبی حقوقی داشته باشیم و پذیرفتیم که مشکل حقوق بشر، مشکلی است که در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد و ما باید به این بحث‌ها ادامه دهیم».

انتقاد شمخانی به استفاده ابزاری قدرت‌های غربی از تروریسم

عصر روز شنبه «زیگفرید براک» رئیس مجلس نمایندگان بلژیک با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد. شمخانی در این دیدار با اشاره به آمادگی ایران برای ارتقاي سطح همکاری‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی با کشورهای اروپایی به‌ویژه بلژیک گفت: مجالس دو کشور می‌توانند نقش تأثیرگذاری در بسترسازی برای استفاده از ظرفیت‌های گسترده سرمایه‌گذاری در ایران در حوزه‌های انرژی و فناوري دانش‌بنیان داشته باشند. دبیر شورای عالی امنیت ملی با تشریح خطرات ناشی از تجهیز، آموزش و گسترش گروه‌های تروریستی که از سوی برخی کشورهای منطقه‌ای و غربی صورت می‌پذیرد، تصریح کرد: حوادث روزهای اخیر اروپا نشان داد که استفاده ابزاری برخی کشورها از تروریسم در عراق و سوریه، موجب غیرقابل‌مهارشدن آن و تسری این پدیده شوم به قلب اروپا شد.

شمخانی گفت: ادبیات تهدیدآمیز مقامات سیاسی و امنیتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران ضمن آنکه موجب شفاف‌سازی رویکردهای ستیزه‌جویانه این کشور برای افکار عمومی جهانی می‌شود، هیچ‌گونه تأثیری در سیاست‌های اصولی ایران در موضوعات منطقه‌ای، ارتقاي توانمندی‌های متعارف دفاعی و تداوم حمایت از ملت‌های تحت ظلم نظام سلطه ندارد. او درباره برجام هم گفت: برجام، توافقی بین‌المللی و مورد تأیید شورای امنیت است و همه طرف‌ها باید در برابر رفتارهای نابخردانه و مواضع تند و غیرقانونی که تضعیف‌کننده آن است، ایستادگی کنند. رئیس مجلس نمایندگان بلژیک نیز در این دیدار تأکید کرد: با فعال‌سازی ظرفیت‌های گسترده همکاری امکان شکل‌گیری فصل جدیدی در روابط ایران و بلژیک در تمام حوزه‌های مورد علاقه وجود دارد.

دیدار ابتکار با رئیس پارلمان بلژیک

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری هم با رئیس پارلمان بلژیک در محل این معاونت دیدار کرد. ابتکار با اشاره به ابلاغیه رئیس‌جمهوری برای اختصاص ٣٠ درصد پست‌های مدیریتی به بانوان گفت: رئیس‌جمهوری به تمامی دستگاه‌های اجرائی ابلاغ کرده که باید ٣٠ درصد پست‌‌ها در این دستگاه‌ها به بانوان داده شود که اکنون نیز اقداماتی در این زمینه انجام شده است. به گفته ابتکار، ایران به دنبال همکاری‌های بین‌المللی است. او به توسعه همکاری‌های میان ایران و بلژیک به‌ویژه در حوزه زنان اشاره کرد و افزود: برای حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی، فرصت‌های زیادی وجود دارد و در عرصه بین‌المللی نیز بانوان می‌توانند این حضور خود را به نمایش بگذارند.

http://www.sharghdaily.ir/News/141300

ش.د9602634

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات