تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۰۹۹۶۲

ماجراجویی بی‌سابقه تل‌آویو در سوریه

پایگاه بصیرت / ادام تیلور / تحلیلگر روابط بین‌الملل

(روزنامه آسمان آبي – 1396/11/24 – شماره 571 – صفحه 11)

سوریه سال نسبتا آرامی را پست سر گذاشت؛ البته این به معنای نبود تنش نیست، اما ابعاد درگیری‌ها در خاک این کشور کاهش یافته. با این حال اواخر هفته گذشته معادلات سوریه تغییر کرد و ارتش رژیم صهیونیستی، بخش‌هایی از این کشور را هدف حملات هوایی گسترده خود قرار داد. پس از گذشت یک ساعت از درگیری، رژیم‌صهیونیستی سرنگونی پهپاد ایرانی را ادعا کرد، موضوعی که توسط مقام‌های ایران تأیید نشد. سوریه و رژیم‌صهیونیستی مرزهای مشترکی دارند، با این حال در جریان هفت سال گذشته تل‌آویو تلاش کرد تا در حاشیه این نبرد قرار بگیرد.

با این حال حملات هوایی تل‌آویو که در روز شنبه انجام شد نشان‌دهنده دور تازه‌ای از درگیری‌ها در خاک سوریه پس از سقوط گروه تروریستی داعش است. از منظر ناظران اگر فعالیت‌های نظامی تحریک‌کننده رژیم صهیونیستی در خاک سوریه افزایش یابد، این مهم می‌تواند بستر را برای افزایش تنش‌ها فراهم کند، تنش‌هایی که پس‌لرزه‌هایش می‌تواند هم برای سوریه و هم برای سایر بازیگران خاورمیانه پر هزینه باشد. در این میان سوالی که مطرح می‌شود این است که رژیم صهیونیستی چرا تاکنون در نبرد سوریه دخالتی آشکار نکرده و حالا به شکلی مستقیم درگیر این نبرد شده است. همان‌گونه که پیش از این اشاره شد، رژیم‌صهیونیستی و سوریه مرزهای مشترکی با سوریه دارد و بلندی‌های جولان بخش مهمی از مرز مشترک تعریف شده میان این دو بازیگر است، طبیعتا حضور حزب‌الله لبنان و ایران موجب شده بود تا تل‌آویو در موضع تدافعی قرار گرفته و سکوت اختیار کند چرا که شکست گروه‌های تروریستی در اولویت منافع این رژیم تعریف شده است.

با این حال نباید حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مواضع حزب‌الله لبنان را نادیده گرفت و از قلم انداخت. مداخلاتی که به شکلی عمومی اعلام نشد و در مقیاسی کوچک انجام شد. نیروهای دولتی نظامی سوریه چنین حملاتی را بی‌پاسخ گذاشته و تلاش کردند تا از شکل‌گیری جبهه‌ای جدید در نبرد سوریه خودداری کنند. با این حال با شکست گروه تروریستی داعش، با احیای توان نظامی ارتش سوریه، این کشور موج جدیدی از تنش‌ها را تجربه می‌کند. سال گذشته رژیم صهیونیستی با اجرای طرح آتش‌بس مورد موافقت ایالات متحده و روسیه مخالفت کرد، چرا که از قدرت گرفتن ایران و حزب‌الله می‌هراسید، این مهمی است که خود مقام‌های این رژیم به آن اذعان کردند. در ماه دسامر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن رسما اعلام کرد اجازه نخواهد داد تا ایران و حزب‌الله، رژیم صهیونیستی را در محاصره خود قرار دهند.

چرایی تغییر تاکتیک رژیم صهیونیستی

اتفاقی که روز شنبه رخ داد در نوع خود بی‌نظیر بود، تحرکات نظامی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد تل‌آویو در جست‌وجوی موج جدیدی از تنش است. موج جدید تنش‌ها به ادعای مقام‌های این رژیم با سرنگونی پهپاد ایران آغاز شد و روز شنبه ابعاد گسترده‌تری یافت. مقام‌های ایرانی در برابر ادعای رژیم صهیونیستی سکوت نکردند؛ بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ادعای مقام‌های تل‌آویو را مضحک توصیف کرد. با این حال اگر فرض کنیم چنین ادعایی درست باشد، آن زمان این رژیم باید در انتظار واکنش سنگین ایران باشد. پس از آن رژیم صهیونیستی جت‌های جنگنده‌اش را به سوریه فرستاد تا پایگاه نظامی ارتش سوریه واقع در منطقه پالمیرا را هدف حمله قرار دهند.

هرچند این تحرکات از جانب مقام‌های سوری بی‌پاسخ نماند. آموس هارس، خبرنگار صهیونیسم ضمن اشاره به سقوط جنگنده این رژیم با دو سرنشین، این حادثه را بی‌سابقه توصیف کرد و در باب آن نوشت، واکنش دولت سوریه نشان می‌دهد دولت این کشور توان نظامی‌اش را به دست آورده است. در دیگر سو، حزب‌الله لبنان طی بیانیه‌ای که جدیدا منتشر کرده است سقوط جنگنده اف16 رژیم صهیونیستی را مرحله‌ای جدید و استراتژیک توصیف کرد، براساس مفاد این بیانیه تحولات حاکم بر سوریه نشان می‌دهد معادلات قدیمی بر هم ریخته و خاورمیانه شاهد نظمی تازه خواهد بود. آن‌چه حزب‌الله به آن اشاره کرده است کاملا با حقایق حاکم بر منطقه منطبق است. ارتش رژیم صهیونیستی پس از سقوط جنگنده اف 16 چندین پایگاه نظامی در سوریه را هدف حملاتش قرار داد، رخدادی که در جریان 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. از همین‌رو ژنرال تامی بار، فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با روزنامه «هاآرتص» اعلام کرد حملات انجام شده در قیاس با جنگ 1982 لبنان بزرگ‌تر و با اهمیت‌تر است.

هدف از ماجراجویی جدید رژیم صهیونیستی چیست

طبیعتا باید گفت گسترده‌تر شدن ابعاد جنگ در خاک سوریه نه به نفع دولت دمشق است و نه رژیم صهیونیستی. با این حال شواهد نشان می‌دهد هیچ‌کدام از طرفین درگیر حاضر به عقب‌نشینی نیستند. از همین‌رو با افزایش تنش‌ها و مناقشات میان طرفین، نه‌تنها ابعاد درگیری‌ها در خاک این کشور جنگ زده افزایش خواهد یافت، بلکه میدان برای قدرت‌نمایی بازیگران فرامنطقه‌ای دیگر هموار خواهد شد. نتانیاهو اخیرا به مسکو سفر کرد و با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار داشت که به نظر می‌رسد هدف از این دیدار کسب اجازه از مسکو برای هدف قرار دادن متحدان روسیه در خاک سوریه بوده است. با این حال هنوز مشخص نیست موضع‌گیری پوتین در برابر تحرکات نظامی رژیم صهیونیستی چه بوده است. رئیس‌جمهوری روسیه پس از حوادث اخیر از طرفین درگیر خواسته آرامش خود را حفظ کرده و خویشتنداری کنند.

با این حال تل‌آویو با تکیه بر حمایت‌های ایالات متحده آمریکا در تلاش است تا در مرزهای مشترک، منطقه‌ای امن برای خود تعریف کند. معادلات سوریه پیچیده‌تر از گذشته شده است، از یک‌سو ایالات‌متحده به بهانه مقابله با بقایای گروه‌های تروریستی، اطراف دیرالزور را بمباران کرده است و از سویی دیگر نیروهای دولتی سوریه همگام با جنگنده‌های روس، مواضع شورشیان را هدف قرار می‌دهند؛ ترکیه نیز درگیر نبرد عفرین با کرد‌ه‌است. در این میان رژیم صهیونیستی نیز در تلاش است تا با گسترده‌تر کردن ابعاد جنگ در خاک سوریه، ایران و حزب‌الله را درگیر جنگی خودخواسته‌ کند تا مجموعه تحولات و آینده صلح در سوریه را تاریک‌تر از گذشته جلوه ‌دهد.

https://asemandaily.ir/post/11293

ش.د9604958

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات