تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۰۹۹۹۸
وزیر صنعت، معدن و تجارت:

دیدگاه رقابت بخش دولتی با خصوصی را کنار بگذاریم

(روزنامه جمهوري‌ اسلامي - 1396/04/27 - شماره 10922 - صفحه 15)

وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: نظر رهبر معظم انقلاب، دولت و مجلس واگذاری کارها به مردم است باید بخش دولتی مکمل بخش خصوصی باشد و دیدگاه رقابت با بخش خصوصی و موازی کاری را کنار بگذاریم.

به گزارش ایرنا، محمدرضا نعمت زاده در آیین گرامیداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در کتابخانه ملی ایران افزود: نظر رهبر معظم انقلاب از تشکیل صندوق توسعه ملی این بود که حداقل 25 درصد از درآمد نفتی کشور برای توانمندی بخش خصوصی به این صندوق واریز شود.

وی اظهارداشت: به مدیران توصیه می‌کنم رسالت و وظیفه اصلی خود را فراموش نکنند و عذر قانون و تبصره نیاورند چرا که قوانین برای انجام وظیفه است نه مانعی برای انجام وظیفه.

وزیر صنعت بیان کرد: در سال 1393، 35 مورد از مصوبات دولت دهم را که مانع کسب و کار بود را در دولت اصلاح یا لغو کردیم و همچنین قوانینی که نیاز به بازنگری داشت را به مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم.

وی تاکید کرد: علاوه بر توانمندسازی در بخش صنعت باید مدیران به مقوله آموزش و تربیت افراد نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند و سازمان گسترش و نوسازی صنایع نیز باید به این مهم توجه کنند.

وی با گلایه از رسانه‌ها گفت: بنده معتقدم وقتی مدیران ما در مواردی بلد نیستند، از مدیران خارجی آموزش‌های لازم را دریافت کنند که این موضوع مورد انتقاد رسانه‌ها و افراد مختلف قرار گرفت.

نعمت زاده ادامه داد: البته بنده نیز معتقدم که صنعت را باید از درون درست کنیم و در مواردی که اطلاعات کافی نداریم با ارتباط مناسب دریافت کنیم.

وی گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر چهره صنعتی و اقتصادی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) سیاسی شده است که در نتیجه ما شاهد هستیم که با تغییر مسئولان و نظرات مختلف مدیران نیز تغییر کردند و در سالهای اخیر 18 مدیر در این سازمان جابه جا شده‌اند.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز گفت: خواسته ما از دولت و مجلس این است که برای ما محدودیت ایجاد نکنند و اجازه دهند کار کنیم.

منصور معظمی در این مراسم افزود: ما مخالف نظارت دستگاه‌ها نیستیم اما اجازه دهند در فرصت ایجاد شده و ماموریت‌های جدید فعالیت کنیم.

وی اطهارداشت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع 18 طرح را باز6 هزار و 100 میلیارد تومان را در حال انجام دارد که سه هزار و 711 شغل مستقیم و با پروژه‌های نزدیک دیگر 8 هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد که در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه برجام فرصت طلایی و استثنایی برای صنعت کسور است گفت: پس از برحام 28 موافقتنامه امضا شد که هفت موافقتنامه به قرارداد تبدیل شد و امروز هیچ محدردیتی در صحنه بین‌المللی به لحاظ سرمایه‌گذاری نداریم.

معظمی بیان کرد: هدف تشکیل سازمان در دوره تاسیس انجام 250 طرح صنعتی در کشور بوده است و در 50 سال اخیر تقریبا 2 هزار میلیارد دلار در اقتصاد کشور تزریق کرده است.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: برجام به معنای بازکردن درهای کشور به روی تولید خارجی نیست و این سیاست تا کنون دنبال نشده است.

«منصور معظمی» افزود: برجام یک فرصت و زمینه ساز فراهم شدن امکانات بیرون در داخل کشور با حفظ توانمندی داخلی است.

وی اظهارداشت: برجام در واقع کمکی برای افزایش توانمندی داخلی است برای مثال در صنعت خودرو، هم اکنون 19 میلیون خودرو در کشور است و تقریبا هر خانوار یک خودرو دارد و این در زندگی روزمره بی‌تاثیر نیست این در حالی است که مردم رضایتمندی مورد نظر خود را ندارند و ما باید تلاش کنیم تا رضایت مردم را فراهم کنیم.

معظمی گفت: پس از برجام شش قرارداد در صنعت خودرو منعقد شده که دو تای آن اجرایی شده و محصول آن در بازار وجود دارد و در قراردادهای خودرویی بحث واردات نیست و بحث سرمایه‌گذاری است و بعد از مسیر فروش مجددا سرمایه‌گذاری شد که این شرکت‌ها پول‌های خود را واریز و اشتغال ایجاد کردند.

وی بیان کرد: در بحث برجام براساس قراردادهای منعقد شده هشت میلیارد دلار قرارداد امضا شده که 5.5 میلیارد دلار قرارداد اجرایی شده و این فرصتی است و برای کشور ما که نیاز به حل مشکل اشتغال است هیچ راهی جز سرمایه‌گذاری نیست و سرمایه‌گذاری نیز با استفاده از منابع داخلی و خارجی باشد.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تاکید کرد: به نظر من صنعت خودرو بیشترین استفاده را از برجام کرده و اخیرا نیز قرارداد توتال منعقد شده و این هم فرصت خوبی بوده که وزارت نفت انجام داده و ما باید تلاش کنیم بخش خصوصی به سمت مشارکت هرچه بیشتر حرکت کند.

وی در ادامه گفت: در بحث مبادلات بانکی نیز ما هم اکنون مبادلات بانکی انجام می‌دهیم آن چیزی که ما انتظار داریم بانک‌های بزرگ سرمایه‌گذاری کنند هنوز اتفاق نیفتاده است. بانک‌های بزرگ به دلیل شرارت‌های آمریکایی‌ها و محدودیت‌هایی که برایشان وجود دارند بیش از حد محافظه کار هستند که البته وزارت خارجه پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

معظمی گفت: ما از اروپایی‌ها و بانک‌ها خارجی انتظار داریم که فعال‌تر باشند و متناسب با مراودات سیاسی مراودات اقتصادی هم داشته باشیم.

وی درباره سرمایه‌گذاری خودرو در عراق گفت: در گذشته سرمایه‌گذاری کردیم و محدودیت‌هایی مواجه شده و با صحبت‌هایی که با وزیر صنایع عراق داشتیم که این محدودیت‌ها برطرف شود.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تاکید کرد: ما به دنبال رانت نیستیم و می‌گوییم که در عراق دارای مزیت هستیم و باید از آن استفاده کنیم که وزیر صنعت عراق نیز قول دادند که محرومیت‌های برطرف شود تا بتوانیم محصولات خود را صادر کنیم.

معظمی اظهارداشت: خودروسازان ما هم اکنون در کشورهای الجزایر و مراکش سرمایه‌گذاری کرده و فعال هستند و آورده داشته‌اند چرا که این بنگاه‌ها اقتصادی هستند و براساس توجیه اقتصادی سرمایه‌گذاری کردند.

صنعت کشور در سال‌های 91و92 حدود 17درصد کوچکتر شد

همچنین مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: هفت تا ده سال زمان برای گذشتن از رکود به‌وجودآمده در دولت قبل، زمان نیاز است که حدود سه سال از آن گذشته است.

مسعود نیلی گفت: دگرگونی‌های زیادی در 15 سال اخیر در خصوص نقش ایدرو در توسعه صنعتی کشور به وجود آمد. سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی در زمان تاسیس ایدرو زیر 3 درصد بود اما سهم صنعت هم‌اکنون 30 برابر شده است.

وی با بیان اینکه "باید به‌سمت صنعتی برون‌گرا و پاسخ‌گو به نیاز جهانی گام برداریم"، افزود: سطح درآمد خانوارهای ایرانی در سال 92 حدود 22 درصد پایین‌تر از سطح درآمد آنها در سال 86 بود که در همین بازه زمانی سطح درآمد یک خانوار روستایی 38 درصد کاهش پیدا کرد و این موضوع روی بازار تقاضای داخلی صنعت تاثیر گذاشت.

نیلی گفت: کاهش سرمایه‌گذاری در سال‌های 86 تا 92 روی رکود صنعت داخلی کشور تاثیر منفی داشت. هفت تا ده سال زمان برای گذشتن از رکود به وجود آمده در دولت قبل، زمان نیاز است که حدود سه سال از آن گذشته است.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور افزود: در سال‌های 91 و 92 اندازه صنعت 17 درصد کوچک‌تر شد که رشد صنعتی در سال 93 تا 95 بخشی از آن را جبران کرد و صنعت کشور هم‌اکنون 1.8 برابر صنعت در سال 83 است.

نیلی ابراز کرد: در حال حاضر بازار داخلی کفاف صنعت را نمی‌دهد و باید به‌سمت بازارهای مطمئن خارج از کشور حرکت کنیم.

وی گفت: ایدرو، به‌هم‌رسانی کسب‌وکارها و جذب سرمایه‌گذاری خارجی جهت ارتقای ساختار بنگاه‌های کشور را جزو برنامه‌های محوری خود قرار دهد.

نیلی با اعلام این‌که هنوز یک مدل توسعه صنعتی در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: در سال 80 اقداماتی برای تهیه یک مدل صنعتی برای کشور انجام شد، اما هنوز نتوانسته‌ایم یک سند یک‌پارچه در این بخش مصوب کنیم.

وی به نقش سازمان گسترش و نوسازی در توسعه صنایع کشور اشاره کرد و افزود: از گذشته تا به امروز یک استراتژی نانوشته در صنعت تعریف شد که براساس آن، اولویت دادن به بازار داخلی بود. این موضوع حتی در بدو تاسیس ایدرو و حتی برنامه ششم توسعه نیز مورد توجه قرار گرفته بود.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور اضافه کرد: متاسفانه تاکنون صنعت برونگرا و صادرات‌محور نداشته‌ایم. صنعت باید برای توسعه خود علاوه بر بازار داخلی به‌فکر حضور پررنگ در بازارهای صادراتی نیز باشد. امروز باید به این موضوع توجه شود که تا چه‌میزان تقاضا با ظرفیت‌های فعلی صنعت مطابقت دارد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر این‌که روند افزایش ظرفیت صنعت با میزان تقاضا همخوانی ندارد، گفت: در سال 90 و 91 ما شاهد رشد منفی صنعت بودیم که این میزان در زمان جنگ نیز بی‌سابقه بوده، اما در حال حاضر امروز صنعت کشور تقریباً به دو برابر سال 81 رسیده، اما سطح تقاضا به سطح سال 81 است.

نیلی متذکر شد: امروز شکاف بین ظرفیت صنعت و تقاضا وجود دارد که اثر عینی آن بروز مشکلات برای واحدهای تولیدی است، البته واحدهای تولیدی می‌گویند با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند و متقاضی منابع مالی هستند، اما مشکل جدی‌تر از این حرف‌هاست. اگر فکری به حال صنعت نشود، این بخش نصف شده و به‌مرور کوچک خواهد شد و مشکل بیکاری و مسایل دیگر اتفاق خواهد افتاد.

وی تنها راه افزایش تقاضا در بازار را توجه به تقویت خارجی دانست و گفت: صنعتگران ما اولویت را روی صادرات بگذارند، اما عمل به این مسئله راحت نیست و با دشواری‌های زیادی همراه است.

وی افزود: صنعتی که فقط به بازار داخلی اکتفا کرده، به‌راحتی نمی‌تواند وارد بازار صادراتی شود، آن هم بدون تکنولوژی، در این مسیر باید اقدامات لازم انجام شود.

نیلی تصریح کرد: علاوه بر کاهش تقاضا در اقتصاد کشور، ترکیب تقاضا نیز تغییر کرده است. ما برای رفع مشکلات نیازمند یک دوره گذر هستیم تا بنگاه‌ها به‌سمت بنگاه‌های صادراتی پیش بروند.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با اعلام این‌که خود به خود اشتغال به وجود نمی‌آید، تصریح کرد: برای این‌که بنگاه‌ها به‌سمت صادرات پیش بروند، باید تغییری در آنها ایجاد شود، در همین زمینه نقش سازمان گسترش و نوسازی بسیار پررنگ است و باید از این فرصت استفاده کند و با بهبود کسب‌وکار و جذب سرمایه‌گذاری خارجی اقدامات لازم را برای ارتقای بنگاه‌ها برای رقابت در بازارهای صادراتی انجام دهد.

نیلی با بیان اینکه "اقتصاد ما چاره‌ای جز برونگرایی ندارد"، تصریح کرد: نمی‌توانیم به بانک‌ها فشار بیاوریم که پول به واحدهای تولیدی بدهند و از آن طرف واحدهای تولیدی نتوانند پول بانک‌ها را بازگردانند. باید بازارهای صادراتی را گسترش دهیم.

http://jomhourieslami.net/?newsid=141185

ش.د9602824

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات