سیاسی >>  سیاسی >> گزارش سیاسی
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۱۰۰۷۵
اولین بسته ویژه پایگاه بصیرت از فضای مجازی :

حاشیه های سخنان روحانی در جشنواره خوارزمی /ماجرای کارخانه همسر کرباسچی! /باز هم سلبریتی معروف و حاشیه سازی جدید ...

یکی از ویژگی های فضای مجازی و بخصوص شبکه های به اصطلاح اجتماعی، انتشار سریع اخبار است و به همین خاطر گاهی یک اتفاق ممکن است ابعاد بسیار وسیع ملی و حتی جهانی پیدا کند در گزارش پایگاه بصیرت از شبکه های اجتماعی ،‌ در هر شماره نگاهی کوتاه به دنیای سیاست در فضای مجازی در روزهای گذشته داریم.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی /محمد علی مولانا

یکی از ویژگی های فضای مجازی و بخصوص شبکه های به اصطلاح اجتماعی، انتشار سریع اخبار است و به همین خاطر گاهی یک اتفاق ممکن است ابعاد بسیار وسیع ملی و حتی جهانی پیدا کند در گزارش پایگاه بصیرت از شبکه های اجتماعی ،‌ در هر شماره نگاهی کوتاه به دنیای سیاست در فضای مجازی داریم.


انتشار عکس خودروی امام جمعه ایلام

یکی از مطالبی که در روزهای گذشته در فضای تلگرام در کانال های مختلف با واکنش های متعدد همراه بود ،‌خبر استفاده امام جمعه ایلام از خودروی گران قیمت بود.

داستان از آنجا آغاز شد که یک طلبه جوان بنام علی رضائی نیا با انتشار عکسی از هنگام پیاده شدن امام جمعه ایلام در تلگرام نسبت به استفاده وی از خودروی گران قیمت انتقاد کرد. این عکس به سرعت در کانال های مختلف پخش شد و باعث انتقاد از این امام جمعه شد.

سیاست در فضای مجازی

طلبه مذکور بعد از دیدن تبعات خبری و رسانه ای خود که توهین هایی به جایگاه ائمه جمعه را به همراه داشت بیانیه ای صادر کرد و هدف خود را نه جوسازی بر علیه امام جمعه بلکه توصیه ای از سر امر به معروف و نهی از منکر معرفی کرد و به شدت از مطالب بعدی که به نقل وی صادر شده بود انتقاد کرد .

امام جمعه ایلام هم با صدور بیانیه ای ضمن تقدیر و تشکر از مردم و فعالان فضای مجازی که به ایشان تذکر داده اند ،‌راجع به این مسئله اینگونه گفته است :

اولا" خودرو پرادوی مورد اشاره مدل ۲۰۰۵ (۱۳ سال پیش ) به  دلیل تعدد سفرهای برون شهری و روستایی و حضور در مناطق صعب العبور و کوهستانی و عشایری استان ایلام از سوی استانداری ایلام در همان ایام در اختیار این دفتر قرار گرفته و حجت الاسلام لطفی شخصا" علاقه ای به استفاده از این خودرو یا سایر خودروهای تشریفاتی نداشته و ندارند و اکثر بازدیدها و سفرهای ایشان مدت هاست با خودروهای داخلی و سواری انجام می شود و اگر منع های قانونی تیم حفاظت نبود، ساده ترین روش ممکن را برای حضور در جلسات انتخاب می کردند.

دوما" تصاویر حضور ایشان در مجلس ولیمه متعلق به سال قبل و یک مراسم معمولی است که در زیرزمین مسجد بقیه الله ایلامی های مقیم تهران برگزار و به دلیل دوستی فرزند ایشان با برخی چهره های ورزشی و هنری و حضور آنان در مراسم تبدیل به حاشیه شد و بازنشر آن بعد از یکسال قطعا" با هدف و سناریویی تعریف شده و هدفمند صورت گرفته است.

 

حاشیه های سخنان روحانی در جشنواره خوارزمی

بعد از سخنان روحانی در جشنواره خوارزمی آنچه که در حال رخ دادن است شبیه اقدامی است که دولت در جریان بودجه انجام داد . یعنی با چراغ سبز دولت و  یا در اختیار گذاشتن جداول بودجه حتی قسمت هایی که در سال های قبل منتشر نمی شد ،‌مقدمه حذف 59 مرکز فرهنگی در قالب جدول معروف 17 ایجاد شد .

با انتشار عکس نوشتی از روزنامه سازندگی این احتمال قوی تر شد.

سیاست در فضای مجازی

شهریار زرشناس در گفتگو با خبرگزاری فارس در همین رابطه گفت :

البته نباید‌ انتظار تفلسف(تعاطی فلسفه کردن و حکمت داشتن و مهارت در چیزی) از رئیس‌جمهور د‌اشته باشیم اما من عمد‌ه علت آن را سیاسی‌کاری می‌د‌انم. ظاهرا حلقه مشاوران د‌ولت، تمایل د‌ارند‌ که پروژه طرح تحول علوم انسانی را از اساس زیر سوال ببرند‌ و ایشان نیز با اد‌بیاتی عامه‌فهم که اتفاقا حافظ گفتمان فعلی حاکم بر د‌انشگاه‌هاست به تایید‌ وضع موجود‌ د‌ر علم مد‌رن می‌پرد‌ازد‌. متاسفانه گفتمان حاکم بر د‌انشگاه‌های ما، البته به استثنای رشته فلسفه علم، هنوز هم رویکرد‌ پوزیتیویستی و پیر روسویی است که علم را یک جریان خطی انباشتی می‌بیند‌ که علم مد‌رن آخرین مرحله آن است چون د‌ر کتاب‌های مد‌رسه و د‌انشگاه هنوز علم را با این نگاه آموزش می‌‌د‌هند‌! حتی رویکرد‌های منتقد‌انه امثال پست‌مد‌رن‌ها هم وارد‌ کتاب‌های د‌رسی ما نشد‌ه است. بنابراین بخشی هم روی همین موج ‌سوار می‌شوند‌ تا با شکل‌گیری جریان، مانع جاافتاد‌ن و پذیرش عمومی‌طرح تحول شوند‌. یک راه این ممانعت آن است که مد‌یران مخالف تحول را د‌ر رئوس کار و مثلا آموزش عالی قرار د‌هید‌ و راه د‌یگر آن است که از جریان تبلیغی علیه آن استفاد‌ه کنید‌.

رئیس قوه قضاییه هم در واکنش به این اظهار نظر در مصاحبه با انتخاب گفت :

همه مسئولان از جمله بنده که کارهای اصلی دیگری داریم باید توجه کنیم که وقتی می خواهیم وارد یک مقوله شویم اگر زمان برای مطالعه کافی پیرامون آن مقوله نداریم ضرورتی ندارد حرف هایی بزنیم که مستند واقع شود و مورد انتقاد صاحب نظران قرار گیرد. اینکه گفته می شود پول های زیادی دراین زمینه خرج کرده ایم باید پرسید که چه میزان هزینه در این عرصه صرف شده و جمهوری اسلامی برای چنین بحث مهمی چقدر سرمایه گذاشته است؟ برای نتیجه بخش بودن چنین کار عظیمی باید صدها نفر بسیج شوند و نباید توقع داشت که در کوتاه مدت نتیجه ای به دست آید.

 

ماجرای کارخانه همسر کرباسچی!

در سال 1382، 72 درصد از سهام یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولیدی دولتی در رشت، باسابقه 50 ساله و در وسعتی به میزان 12 هکتار، به بهانه اجرای اصل 44 قانون اساسی با مبلغی در حدود 2 میلیارد تومان به‌صورت اقساط 13 ماهه، به خیرالنساء، فاطمه، گیتا و سوده (دختر باجناق کرباسچی) فروخته شد.

حاشیه های سخنان روحانی در جشنواره خوارزمی /ماجرای کارخانه همسر کرباسچی! /باز هم سلبریتی معروف و حاشیه سازی جدید ...

این افراد به ترتیب همسران آقایان؛ غلامحسین کرباسچی، عبدالله نوری، غلامرضا قبه و شریعتی دهقان هستند. این اقدام در حالی صورت گرفته است که برآورد اولیه از قیمت فروش کارخانه در زمان واگذاری بین 50 تا 90 میلیارد تومان بوده است که به‌شرط نوسازی، ارتقای فن‌آوری، افزایش تولید، ابقای تولید و تداوم کار کارگران به سهامداران فوق‌الذکر فروخته شد.

کارخانه رشت الکتریک با 540 کارگر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کلید و پریز برق در کشور بود که در راستای اصل 44 به بخش خصوصی و به 4 نفر از همسران اعضای ارشد حزبی خاص و مسؤولان دولت‌های قبل که البته هیچ سررشته‌ای در بخش صنعت نداشتند، واگذار شد.

با درج این خبر در یکی از خبرگزاری ها به سرعت در فضای تلگرام منتشر شد و واکنش کاربران را برانگیخت.

 

 

باز هم سلبریتی معروف و حاشیه سازی جدید

در حال حاضر 20 هزار نفر دکتری بیکار داریم و 47 هزار نفر دانشجوی دکتری اما اقدام عجیبی از گذشته در دانشگاه وجود داشته بنام هیئت علمی نیمه وقت که در همان ابتدای تشکیل دانشگاه چون تعداد اساتید کم بوده لذا از اعضای هیئت علمی دیگر دانشگاهها استفاده شده اما این رویه بعد از گذشت سالها و با این تعداد دکتری بیکار باز هم ادامه دارد. لذا دانشگاه آزاد برای جذب افراد جدید می خواهد این رویه را اصلاح کند و با اعضای هیئت علمی نیمه وقت که در جای دیگری تمام وقت هستند تسویه کند.

این وضعیت برای زیبا کلا م ناخوشایند بوده و با انتشار توئیت نسبت به این اقدام اعتراض داشته است

سیاست در فضای مجازی

 

اما فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد در جمع خبرنگاران گفت : این افراد اجازه استخدام مجدد ندارند ، کجای دنیا هست که یک نفر در دوجا استخدام شده باشد.

به بسیاری از افرادی که امروز نماینده مردم هستند و وزرای سابق بودند نیز اعلام کردیم که اگر می خواهید در این دانشگاه فعالیت کنید می توانید به صورت حق التدریس و حق التحقیق فعالیت خود را ادامه دهید.

وی عنوان کرد: با هوچی گری نمی توان جلوی اجرای قانون را بگیریم و در شان یک استاد نیست که با هوچی گری قانون را زیرپا بگذارد، همه باید مطیع قانون باشیم.

رهبر اضافه کرد: ما قانون را اجرا می کنیم و در راستای نظم بخشیدن به فعالیت های آموزشی هستیم.

 

 

تحریم ها دامن گیر وزیر امور خارجه شده ؟!مگر قرار نشد برجام تحریم را بردارد؟!

شرکت‌های نفتی فرودگاه مونیخ حاضر به سوخت‌رسانی به هواپیمای حامل ظریف، وزیر خارجه ایران که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ قصد سفر به آلمان را داشت، نبودند. به گزارش رسانه‌های آلمان، تنها با دخالت وزارت دفاع و امورخارجه جلوی یک "رسوایی" گرفته شد.

 دویچه وله نوشت: ظریف پس از آنکه ارتش آلمان آمادگی خود برای سوخت‌رسانی به هواپیمای حامل وزیر خارجه ایران را اعلام کرد، به آلمان سفر کرد.

به گزارش رسانه‌های‌های آلمان، پس از خودداری شرکت‌های نفتی از سوخت‌رسانی به هواپیمای ظریف، وزارت خارجه آلمان برای جلوگیری از یک جنجال دیپلماتیک دست به دامان وزارت دفاع این کشور شده و دولت مجبور شده است از تانکرهای سوخت‌رسان ارتش استفاده کند.

سیاست در فضای مجازی


ولفگانگ ایشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ گفته است که با زحمت و تلاش‌های زیاد و با دخالت وزارت دفاع و امورخارجه، حضور ظریف و هیأت همراهش در مونیخ امکان‌پذیر شده است. ایشینگر اضافه کرده است: « در چنین موقعیت خطرناکی، نزدیک بود در اثر تحریم‌ها، حتی امکان گفت‌وگو با یکدیگر را هم از دست بدهیم.»


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات