بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۱۰۴۹۰

آغاز انتخابات ریاست جمهوری روسیه

تمامی مناطق روسیه به استثنای استان کالینینگراد رای گیری برای ریاست جمهوری روسیه را آغاز کردند.
به گزارش بصیرت به نقل از خبرگزاری مهر، انتخابات ریاست جمهوری روسیه در حالی از صبح امروز یکشنبه در «خاور دور» آغاز شد که به اعتقاد بسیاری «ولادیمیر پوتین» بار دیگر بر کرسی ریاست جمهوری این کشور خواهد نشست و بدین ترتیب وی چهارمین حضور خود در کرملین را تجربه می کند.

رای گیری در خاور از ساعت 8 صبح آغاز شده و از آن‌جایی که مرزهای منطقه «خاور دور روسیه» به کره شمالی و چین می‌رسد، شهروندان این مناطق ساعت‌ها پیش از شهروندان غرب روسیه پای صندوق‌های رای می‌روند. واپیسن منطقه‌ای که شهروندان آن رای خود را به صندوق می‌اندازند کالنینگراد است که در میان لهستان و لیتوانی قرار دارد.

انتخابات در حالی آغاز شده که روابط روسیه و بریتانیا، پس از جریان مسموم شدن یک جاسوس سابق روس و دخترش در سالزبری، و اتهام‌های لندن به مسکو در پیوند با این موضوع، با تنش و بحران روبه‌رو شده‌است.

همزمان دولت آمریکا روز ۲۴ اسفند تحریم‌های تازه‌ای را علیه پنج نهاد و ۱۹ شخص حقیقی روس، در پیوند با اتهامات مربوط به دخالت مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، وضع کرد.

اما گزارش‌ها و تحلیل‌ها حاکی‌ است این تنش‌ها با غرب، بر محبوبیت پوتین در داخل روسیه، تاثیری نگذاشته‌ است.

علاوه بر ولادیمیر پوتین، هفت نامزد دیگر نیز در انتخابات شرکت کرده‌اند که بنا بر نظرسنجی‌ها تقریبا هیچ بختی برای رقابت با رئیس‌جمهوری فعلی، ندارند. در میان دیگر نامزدها، پاول گرودین، از حزب کمونیست، ممکن است حداکثر هفت درصد آرا را به دست آورد و کسنیا سوبچاک، روزنامه‌نگار، دو درصد از کل آرا.

نظرسنجی انجام‌شده از سوی موسسه «گالوپ» در اواخر سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که ۸۰ درصد شهروندان روس، از رهبری روسیه توسط پوتین رضایت دارند؛ اما از سوی دیگر تنها ۴۰ درصد از مردم، روند انتخابات در روسیه را قابل اعتماد می‌دانند.

به گزارش اسپوتنیک، هشت نفر رسما به عنوان نامزد در این انتخابات ثبت نام کرده اند: سرگی بابورین (اتحادیه ملی روسیه)، پاول گرودینین (حزب کمونیست روسیه)، ولادیمیر ژیرینوسکی (حزب لیبرال دموکرات روسیه)، ولادیمیر پوتین (نامزد مستقل)، کسنیا سوبچاک (ابتکار میهنی) ، ماکسیم سورایکین (کمونیست های روسیه)، باریس تیتوف (حزب رشد)، گریگوری یاولینسکی (یابلاکا)

گفته می‌شود تنها چهره شناخته‌شده سیاسی که تا حدی قادر بود، جبهه مخالفان پوتین را متحد کرده و رقابت نزدیک‌تری با رئیس‌جمهوری فعلی داشته باشد، الکسی ناوالنی است که اجازه حضور در انتخابات به او داده نشده‌است.

ناوالنی از چهره‌های منتقد ولادیمیر پوتین در روسیه، قصد داشت در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود؛ ولی به خاطر اتهام‌هایی که به گفته او «پرونده‌سازی» است، اجازه شرکت در انتخابات را پیدا نکرده است.

الکسی ناوالنی از شهروندان کشورش خواسته، انتخابات روز یکشنبه را تحریم کرده و در آن شرکت نکنند. رسانه‌های روس به نقل از یک مقام کاخ کرملین که نامش فاش نشده می‌گویند دولت روسیه انتظار دارد ۷۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کرده و پوتین با ۷۰ درصد آرا پیروز شود.

گفته می‌شود تمهیدات امنیتی در سراسر کشور افزایش یافته‌است. تنها در مسکو، پایتخت روسیه، ۱۷ هزار نیروی پلیس، گارد ملی و دیگر نیروهای امنیتی، در خیابان‌ها و صندوق‌های رای حضور خواهند داشت.

کمیته مرکزی انتخابات روسیه با حضور نمایندگان الکسی ناوالنی و نیز ناظران سازمان غیردولتی «گلوس» پای صندوق‌های رای، مخالفت کرده‌است.

ولادیمیر پوتین از سال ۱۹۹۹ به این سو، یا رئیس‌جمهوری روسیه بوده و یا نخست‌وزیر آن کشور. پیروزی او در انتخابات روز یکشنبه، به‌معنی حضور او در راس قدرت برای شـش سال آینده‌است. او در حال حاضر ۶۵ سال دارد و در سال ۲۰۲۴، پایان دوره تازه ریاست‌جمهوری روسیه، ۷۱ ساله خواهد شد.

از سوی دیگر به گزارش اسپوتنیک، ساکنین شبه جزیره کریمه برای اولین بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کنند. حوزه رای گیری در ترمینال جدید فرودگاه سیمفراپل می تواند رکورد بزند چرا که تقریبا کل فضای ۷۸ هزار متری ترمینال را در برمی گیرد.

در سیبیری رای گیری در حال انجام است، در قفقاز از رای دهندگان با چای پذیرایی می شود. در دالنی واستوک که اولین منطقه کشور برای شروع رای گیری بود تقریبا ۱۰۰ درصد رای ها در برخی صندوق ها مشخص شده اند.

انتخابات ریاست جمهوری روسیه در تاریخ 18 مارس برگزار می شود. هشت نفر رسما به عنوان نامزد در این انتخابات ثبت نام کرده اند: سرگی بابورین (اتحادیه ملی روسیه)، پاول گرودینین (حزب کمونیست روسیه)، ولادیمیر ژیرینوسکی (حزب لیبرال دموکرات روسیه)، ولادیمیر پوتین (نامزد مستقل)، کسنیا سوبچاک (ابتکار میهنی) ، ماکسیم سورایکین (کمونیست های روسیه)، باریس تیتوف (حزب رشد)، گریگوری یاولینسکی (یابلاکا).
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات